luni, 6 octombrie 2008

dupa fapta -si rasplata!

Asa suna un vechi proverb.Mi-a venit in minte zilele trecute , urmarind stirile despre marirea salariilor profesorilor , pe care media le tot vantura peste tot- prin ziare , la radio, la tv.

In intreaga mea activitate profesionala , care insumeaza 39 de ani, am avut una si aceeasi meserie, pe care mi-am ales-odin convingere si careia m-am dedicat cu pasiune -meseria de profesoara.
Daca ar fi sa-mi aleg acum o profesie , tot pe aceasta as alege-o; de aceea, imi permit sa am niste opinii in legatura cu tema aflata in discutie.
S-ar putea sa par subiectiva , latura pecuniara a problemei, nemaifiind interesanta pentru mine .
Totusi , nici cand am absolvit eu facultatea , nici acum- salariile profesorilor nu erau si nu sunt de invidiat. Cand cineva isi alege o meserie , ar trebui sa stie care sunt avantajele , dar si dezavantajele practicarii acesteia.
Asta este o parte a problemei.
Salariile profesorilor par si mai neinsemnate decat sunt, comparativ cu altele, intr-o societate in care banul porunceste.

Liderii sindicali incearca -fie vorba intre noi , cam neconvingator- sa justifice transformarea in realitate a promisiunii majorarii cu 50/00 a retributiei dascalilor; ei vorbesc despre faptul ca salariile mici sunt cauza situarii intr-o pozitie sociala nedemna a acestei categorii bugetare. Mi se pare nu numai neadevarata, ci chiar jignitoare a asemenea abordare, iar modul in care se prezinta nivelul de trai al profesorilor este jalnic, marirea salariilor devenind, in opinia celor alesi sa le reprezinte interesele, un fel de mila publica . N-am vazut in intreaga mea activitate nicio educatoare , invatatoare sau profesoara prost imbracata, cum nu am auzit ca vreo familie de profesori nu ar avea locuinta.
As spune ca , dimpotriva , femeile care lucreaza in invatamant se deosebesc de alte salariate, chiar prin felul in care se imbraca.
Apoi, respectul societatii- colegi, elevi, parinti- intr-o asemenea meserie, se castiga prin profesionalism , pasiune, tact pedagogic, comportament, printr- o anume arta a conversatiei , nu prin lungimea fustei , nici prin costul blanurilor , nici prin calitatea fardului sau prin sonoritatea cartierului in care se afla locuinta.

O alta problema este ca nu toti profesorii sau invatatorii, cu aceleasi studii si grade didactice, ar trebui sa aiba salarii egale.
Poate sa spuna cine ce vrea-exista si in acest domeniu OAMENI si salariati.Unii vin la scoala si se incadreaza in categoria celor care traiesc potrivit conceptiei: ei se fac ca ne platesc, noi ne facem ca muncim.

Daca un tanar termina facultatea cu media 6, va fi un profesor de nota 4. Exemple sunt multe, se pot gasi cu usurinta citindu-se listele de la examenele recente, de ocupare a catedrelor din orase.

Generatia mea a intrat in facultate cu o concurenta de 14 candidati pe loc; ocuparea unei catedre in oras insemna un examen sever, cam 10-12 concurenti pe loc.

Nu-mi doresc sa pledez "pro domo", ii admir sincer pe tinerii care vor sa devina dascali , nu pentru ca nu au acces in alte profesii, ci pentru ca iubesc meseria de educator.Ceea ce vreau sa spun este ca nu marirea salariilor va schimba in bine scoala noastra.

Nicolae Iorga spunea :"Schimbati scoala, veti schimba sufletele" .

Din nefericire , invatamantul nostru preuniversitar continua sa fie informativ.Multi , prea multi invatatori si profesori, cred ca sunt importanti , obligandu-i pe elevi sa memoreze zeci de pagini din care putini copii pricep ceva.Tezele cu subiect unic, din pacate, pun accentul chiar pe acest mod de invatare, cu nimic superior celui de care se plangea , candva, Trasnea , colegul lui Nica ,din Amintile lui Creanga.
Este o 'moda " a "culegerilor".Nu esti cool, daca nu ti-a aparut nicio carte, chiar daca exercitiile se transmit dintr-o cartulie in alta. Aceste tiparituri, in ale caror formulari gasesti adesea enunturi imposibil de acceptat, constituie o modaliate de acumulare de puncte de catre" autor" , ceea ce inseamna un spor salarial.

In invatamantul primar , accentul ar trebui sa cada pe formarea abilitatilor de scris/citit corect, expresiv, pe formarea si dezvoltarea capacitatii de exprimare si de comunicare, pe cultivarea logicii, a gandirii, pe cresterea interesului si a dragostei fata de SCOALA.

Cata vreme copiii primesc teme din tot felul de caiete, apartinand diverselor persoane, neavizate de metodisti cu experienta, fara a fi indrumati sa inteleaga textul, sa citeasca din placere, sa descopere frumusetea poeziei, a povestilor, a textului literar, multi vor veni la scoala obligati.

Daca se va continua "sa se predea", adica elevul asculta si dascalul vorbeste, copilul memoreaza fara sa inteleaga esenta textului si tinteste , inca din prima zi de scoala , cu orice pret , sa prinda note mari, care sa-i permita sa fie admis in liceul sau colegiul dorit, marirea salariilor, promisa in momente de campanii electorale, nu va schimba nicum esenta actului educational.
Va fi o victorie inselatoare..

3 comentarii:

  1. Este adevarat ca la noi in tara "si cei care nu stiu sa socoteasca pan’la o suta" pot avea o diploma! Din nefericire, coruptia nu stiu daca pe viitor se va diminua, cert este ca sunt putini care incearca sa schimbe ceva, varfurile noastre sa indreapta spre tari in care posibilitatile de viitor sunt mult mai multe. Si atunci? Care este cauza? ATITUDINEA
    oamenilor este motivul.

    Studiind comportamentul persoanelor din ţările bogate, descoperim că marea parte a populaţiei respectă următoarele reguli (ordinea nu este importantă):

    1. Etica
    2. Ordinea şi curăţenia
    3. Integritatea şi cinstea
    4. Punctualitatea
    5. Resposabilitatea
    6. Dorinţa de perfecţionare
    7. Respectul pentru legi şi regulamente
    8. Respectul pentru drepturile celorlalţi
    9. Dragostea pentru muncă
    10. Efortul pentru a face economii şi cheltuiala cu chibzuinţă


    Are România nevoie de alte legi?
    În ţările sărace, numai o mică parte (nesemnificativă) din populaţie se conduce după regulile acestea în viaţa de zi cu zi.


    Ne lipseşte caracterul pentru a ne comporta după aceste principii de bază ale funcţionării societăţii.

    RăspundețiȘtergere
  2. Trebuie sa invatam sa facem mult mai mult!

    RăspundețiȘtergere