sâmbătă, 17 ianuarie 2009

mugurasi

Din cand in cand, ma uit la televizor; ma intereseaza, mai ales, ceea ce are legatura cu scoala, copiii, educatia.
Astazi, pe sub pranz, undeva, o domnisoara intreba si raspundea un domn profesor cu multa si interesanta experienta. Emisiunea era catre sfarsit, asa ca am retinut o parte a temei - Succesul scolar.
In opinia invitatului, cred ca era profesor de matematica, succesul aparea ca un produs de 3 factori; folosea alte simboluri, dar esenta este urmatoarea: E- elev, F- familie, P- profesor, S- succes.
Asadar, in conceptia dumnealui, S=E.P.F, un produs de 3 factori;
daca unul dintre ei este O( orice numar . O= O) rezulta ca S=O;
asta inseamna ca, daca un copil provine dintr-o familie cu probleme, sansele lui de a obtine vreodata succes sunt pierdute pentru totdeauna? daca are un invatator slab , copilul va fi departe de succes toata viata?
Factori precum- scoala si familia - cred ca pot influenta succesul, dar nu pot fi definitivi.

Eu cred ca S- succesul scolar- este o suma, nu un produs, la care, in afara celor 3 elemente esentiale, se mai adauga sau mai intervin multi alti factori, care tin de zestrea genetica, de circumstante, de capacitatea de adaptare, de sanatate, de aparitia unuor obiecte de invatamant care sa capteze interesul, de sansa, de cel( cea) cu care se imprieteneste , ori de care se indragosteste, si , de ce nu? de noroc.
Mai cred ca atitudinea unui copil fata de scoala, fata de invatatura , in general se poate modifica, poate sa evolueze , ori sa involueze, iarasi in functie de tot felul de factori.
Succesul poate fi aparent- un copil poate avea note foarte mari, poate sa ajunga pana la a obtine o diploma universitara, fara sa fie performant in ceea ce face; sau sa faca doar pentru ca i se cere.

De-a lungul carierei mele , cred ca am avut peste 2000 de elevi, sper sa nu gresesc la cifre; daca intr-o clasa sunt cel putin 25 de elevi, si sunt 4-5 clase anual, iar din 3 in 3 ani apare o clasa noua, ar insemna , in medie, 35 . 75=2625 de elevi.

Cei mai multi au fost din familii obisnuite, fie la tara, fie in oras. Dintre acestia, multi au obtinut Succes, putini au fost mediocri si foarte putini au clacat , intr-un fel sau altul; cei mai multi sunt oameni obisnuiti, fara performante , constiinciosi, buni meseriasi.

Copiii din familii dificile- dezorganizate, un parinte cu probleme etc.- au evoluat diferit: unii au fost extrem de ambitiosi si s-au realizat, chiar foarte bine, altii au o situatie modesta si putini sunt ratati: au fost in detentie, nu s-au adaptat la niciun loc de munca.
Cei proveniti din familii foarte interesate in evolutia lor au avut, de asemenea, evolutii diferite si situatia lor nu este chiar identica cu cea de mai sus, dar nici nu difera foarte mult.

N-am facut si nici nu cred ca as putea face vreo statistica in legatura cu tema in discutie-Succesul.
Poate ca ar trebui sa existe pe langa Inspectoratele scolare un compartiment care sa se ocupe chiar cu asta, daca s-ar dori , cumva , sa se studieze evolutia unui lot de N indivizi, de-a lungul unei perioade.pentru a invata si din succese, dar si din erori. Nu stiu , imi spun , asa , mai mult pentru mine.

Retete de a-i ajuta pe copii sa obtina succes nu prea cred ca exista, dar exista cai de a-i ajuta sa se dezvolte armonios, cultivandu-li-se INTELIGENTA si PERSONALITATEA.

Copilul este ca o plantuta; trebuie sa i se descopere mugurasii, pe care , apoi, niste maini grijulii si dragastoase-primele, ale mamei, ale educatoarei, invatatoarei si mai apoi, ale profesorilor, sa le ocroteasca dragastos si atent. Va fi invatat sa comunice. Sa se deschida.Treptat. Sa zboare. Fara teama.

Intre famile, copil , scoala trebuie sa existe sinceritate si armonie.
EL va fi in CENTRU. I se vor cunoaste atent- trairile, interesele, pasiunile, temerile. Mereu va fi incurajat sa descopere si sa se DESCOPERE.
Interventiile , in cazuri dificile, se vor face atent, fara a lasa traume.Exista sanctiuni care darama constructia si incurajari care inalta cetatea.

Cautam explicatii despre cum s-a ajuns la succes: cred ca exista multi copii, care devin oameni buni , copleti, dar si exceptii- cei de SUCCES; si un numar mic de copii cu deficiente de invatare, care pot fi indrumati si ajutati sa evolueze catre ceea ce ii intereseaza.

Si unii si altii au avut familie, intreaga sau incompleta, unii au invatat bine si mult, altii mai putin; exista si cei care n-au invatat deloc. Stiu si elevi, fosti repetenti, care, miraculos , sunt astazi oameni de succes.

Pana la urma TU contezi :LUPTI- depinde cum, obtii SUCCES, mai mare, mai mic, esti PERFORMER ; sau te lasi doborat.

Dincolo de toate sunt GENIILE; si copiii cu necazuri..

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu