vineri, 16 ianuarie 2009

ieri si MAINE

Acum cateva zile, spre seara, m-au vizitat doua foste eleve. Sunt studente in anul I -Litere si Relatii internationale. Am fost diriginta lor.Vorbind de una , de alta, ne-am reamintit niste momente, altele decat cele in a caror evaluare este nevoie de catalog- primul, un spectacol cu muzica, dans tematic, poezie, iar celalalt, o lectie extinsa de dirigentie, de mai multe ore.
Ambele evenimente au fost" imortalizate", pentru ca mi-am dorit sa le pastrez nu numai in suflet.
Impreuna cu fetele"mele", am revazut totul; ne-am bucurat, am ras , am plans.

Copiii sunt atat de naturali, de spontani, de adevarati!

Ma opresc la cea de-a doua fila a albumului meu, pastrat pe caseta.

15 Ianuarie 2004,
noi- elevii mei, aflati in clasa a 8-a si eu, discutam despre ce vor ei sa devina. Cu multi invitati-profesori din scoala, elevi de la celelalte clase a 8-a, oameni din cultura, justitie, media, politie, armata, oameni de afaceri, muncitori cu diverse profesii, fete bisericesti, fosti elevi ai scolii, directori de la multe licee si colegii din oras.
Mottoul temei-"Viitorul si schimbarea" a fost un paragraf din I.Kant"Un principiu de pedagogie, pe care ar trebui sa-l aiba in vedere oamenii care fac planuri de educatie, este cel prin care copiii nu trebuie crescuti dupa starea de fata a neamului omenesc, ci dupa o stare mai buna, posibila in VIITOR, adica dupa IDEALUL OMENIRII si al intregii sale MENIRI".

N-am ales intamplator data;
patronul nostru spiritual a fost EMINESCU" Cine voieste sa invete MULT trebuie sa inveteMULTE".

Silit de viata, de imprejurari , ori chiar de propria-i fiinta- ne-ar fi fost model chiar in ceea ce priveste capacitatea omului de a-si schimba profesia- a trecut prin multe meserii- sufleur, artist, copist, bibliotecar, arhivar, gazetar, revizor scolar, traducator-Enric Theodor Rotscher, "Arta reprezentarei dramatice dezvoltata stiintific si in legatura ei organica",Immanuel Kant,"Critica ratiunii pure", Augustin Leskien,"Manual de Limba paleoslava" ( vechea slava bisericeasca), Franz Bopp, "Gramatica critica abreviata a limbii sanscrite","Ideile lui Machiavelli" ,Franz Bopp," Glosar comparativ al limbii sanscrite".
A scris proza, piese de teatru.

Prin POEZIE, s-a asezat, undeva, sus de tot, printre astri.

Nu citisem atunci, am citit in dimineata asta, in "Tineretul si simtul istoriei:"Un batran de spirit a spus despre tineretul nostru ca-i pare ca e ca si ciresile carora gradinarul, voind sa le faca sa se coaca inainte de vreme, li suceste cozile. Ciresile se coc intr-adevar, dar numai pentru scopul lor de a fi mancate, nicidecum pentru scopul cel tainuit al naturei, de-a cuprinde un sambure datator de viata, un germene al dezvoltarii mai departe".

2 comentarii:

  1. dar întrebarea rămîne... dincolo de cărţi şi, din păcate, dincolo de putinţa noastră de a controla sau schimba mersul lucrurilor. cum este mersul creşterii copiilor, al dezvoltării generaţiei viitoare...
    numai bine!
    Flavius

    RăspundețiȘtergere
  2. Cred ca ii putem invata sa zboare, le putem indruma pasii, cand sunt mici si neputinciosi, le putem indrepta, din cand in cand greselile, asa cum poti aduce un izvor catre matca, daca sunt dispusi sa primeasca ajutor..restul le apartine.

    RăspundețiȘtergere