vineri, 14 mai 2010

'Alegerea unui sistem educativ

este mai importanta pentru un popor decat alegerea sistemului sau de guvernamant- Gustave Le Bon-este mottoul sub care ultimul nr. al Dilemei vechi (15-19 mai 2010) se ocupa de Legea Educatiei . Se pot citi texte si opinii de:
Daniel Funeriu( ministrul educatiei)”Parintii pot sa judece foarte bine
Adriana Saftoiu( deputata PNL, membra in Comisia pentru invatamant)” Nu stiu daca suntem pregatiti”
Marian Stas(presedinte al Fundatiei CODECS pentru Leadership)”Copacii, cum-necum. Si padurea?!”
Sever Voinescu( deputat PDL)” Inchiderea mintii Romaniei”
Andreea Ofiteru( jurnalista Adevarul):”Patru teme, trei ministri, o scoala”.
………………………………………………………………………………..
Legea Invatamantului, aflata in dezbatere, a provocat incitante discutii, pentru ca ea propune multe si radicale schimbari. Prima schimbare este includerea clasei pregătitoare în învăţământul obligatoriu, adica şcoala va începe la 6 ani, urmand ca la finalul clasei pregătitoare, preşcolarii sa fie evaluaţi de către profesorii lor.
Evaluarea elevilor se va face din doi in doi ani, prin testari de tip international, la sfârşitul claselor a II-a, a IV-a, a VI-a şi a IX-a.
Una dintre cele mai contestate măsuri din lege, atât de către profesori, cât şi de către părinţi, este modificarea structurii ciclurilor şcolare: clasa a
IX-a va fi inclusă la gimnaziu, iar liceul va dura trei ani, de la a X-a până la a XII-a.
O noutate este ‘portofoliul de studii si note’ al elevului, care va cuprinde si o caracterizare din partea profesorilor. Acesta va avea o pondere de 70% din media de admitere in liceu. Pornind de la convingerea ca nota nu reprezinta clar valoarea reala a unui elev, ministerul propune realizarea unor portofolii pentru fiecare elev in parte, la toate disciplinele, aducandu-se urmatoarele argumente
:
"Nota 8 obtinuta intr-un liceu foarte bun nu inseamna acelasi lucru cu nota 8 obtinuta intr-o scoala unde profesorii sunt obisnuiti sa dea note mai lejer. Nota 8 obtinuta de un copil utilizandu-si la maximum potentialul nu este nicidecum acelasi lucru cu nota 8 obtinuta de un elev care are inca foarte mult potential neutilizat".

‘De exemplu, la disciplina istorie, portofoliul educational va cuprine nota elevului la aceasta materie, o remarca scrisa a profesorului despre acest elev, dar va cuprinde si o serie de elemente de evaluare standardizata: cum se pozitioneaza elevul din punct de vedere cronologic, cantitatea de informatie pe care copilul o detine (sunt unii copii care stiu foarte multe lucruri, altii care stiu mai putine), folosirea metodelor (faptul de a sti foarte multe lucruri nu inseamna automat ca stapanesti foarte bine metodele particulare istoriei), calitatea exprimarii’.
Liceele care vor voi vor organiza examene de admitere, iar bacalaureatul se va sustine la doua probe scrise din mai multe discipline.
Acestea sunt doar cateva dintre noutatile pe care le propune legea. //

De ceva timp, citesc un blog foarte interesant al unei doamne , care a studiat in Romania si locuieste in Suedia, pe o insula. Salmi este mama a doua fetite, care invata acolo. I-am cerut si am primit permisiunea de a include in acest material,penultima dumneai postare , pentru ca mi se pare foarte interesanta.
Ma gandesc ca oricare dintre noi: invatator, profesor, parinte, bunic, student, ruda, prieten al unui elev - poate avea ceva bun de spus in legatura cu scoala. Si cu legea despre care tocmai discutam.

//“Periodic primim pe email sau pe hartii printate programele fetelor la scoala. Silvia are mai multe activitati extra, pentru ca sunt copii mici, dar si Diana are diferite activitati specifice varstei lor.
Ieri a primit ultima scrisoare de la Silvia cu ce vor face pana in 15 iunie. Cam asa:
-luni 17 mai scoala si fritids sunt inchise, e cerc pedagogic
-marti 18 mai au intalnire cu personalul de la NTF(Asociatia Nationala pentru promovarea sigurantei rutiere) care vor vorbi de trafic cu copiii.(recent am citit un articol ca in Suedia la fiecare doua saptamani moare un copil intr-un accident produs in trafic)
-luni 24 mai vizita la Protectia civila
-miercuri 26 mai sunt invitati sa asiste la muzicalul sustinut de clasele mici(1-3)
-joi 27 mai e ziua “schimbului” intre clase(nu stiu cum sa traduc altfel, in ro nu este asa ceva), adica ziua in care toti copiii merg la clasa urmatoare si au acolo o ora impreuna cu viitorii profesori si colegi. Fac o paranteza: la scoala Silviei sunt anul acesta in premiera doua clase zero(in general este una) si copiii vor fi amestecati si refacute clasele. Pe parcursul anului au avut foarte multe activitati comune sau amestecate intre cele doua clase, tocmai sa se cunoasca copiii intre ei si sa le fie mai usor din toamna. Atunci vom afla si noi structura claselor si viitoarele profesoare(sunt doua la fiecare clasa).
-luni 31 mai copiii sunt invitati la muzicalul sustinut de clasele medii(4-6)
-marti si miercuri 1-2 iunie avem antrenament la inot. Vom reveni cu o hartie ca sa va anuntam in ce zi va avea copilul vostru ca sa pegatiti costumul de baie.
-vineri 4 iunie vom merge in oras si ne vom plimba in jurul Zidului(Ringmuren) care inconjoara orasul vechi. Copiii au nevoie de pantofi de plimbare si “haine dupa vreme” plus ceva usor de mancare(fruct si ceva de baut). Vom lua mancarea de pranz de la cantina si o vom servi undeva afara.
-marti 8 iunie copiii vor merge pe stadion si vor incerca cateva din sporturile de atletism. Vor avea nevoie de haine de sport de afara, un sandwich si de baut. Ann, profesoara de sport ii va insoti.
-luni 14 iunie intre 16-18.30 sunteti invitati la ramas bun a clasei. Vom fi afara si fiecare e invitat sa aduca ce doreste sa serveasca int-un cos de picnic(exprimarea mea e cam plastica, dar se intelege).
-marti 15 iunie ora 9.00 e inchiderea anului scolar pentru toata scoala.
Frumos, incarcat, plin de activitati acum ca a venit primavara!
De la Diana am primit un email dar numai pentru luna mai, inca nu stim ce va fi in iunie si cum vor incheia ei anul scolar.
Cam asa suna emailul:
Salut in aceasta primavara indoielnica!
Luna mai include ca de obicei cateva activitati extra. Cea mai apropiata activitate(a fost deja saptamana asta, marti) este ca toate clasele 7-9 vor merge la o prezentare a Miei Törnblom in aula scolii Säve. Ea va vorbi despre sansele pe care le-a avut si despre cum a scris cateva carti printre care “Tu esti stapan!” care descrie adolescenta ei.(ulterior mi-a povestit Diana ca tipa a fost dependenta de droguri si in carte vorbeste despre asta si despre cum a reusit sa treaca peste, dupa ce a stat internata la dezintoxicare…foarte bune exemple pentru tineri spun eu, aici e mare pericolul ca tinerii sa cada in patima drogurilor si alcoolului).
Joi, vineri si luni (13, 14 si 17 mai) zunt zile libere. O mica vacanta, nu-i asa?
Marti 18 mai e timpul pentru “orientare” in padurea Rävhagen. Ne intalnim la ora 9.00 langa patinoar(padurea e in apropiere) si fiecare elev e liber sa aleaga cu ce ajunge acolo. Exista pista de biciclete pe tot drumul de la scoala pana acolo pentru cei doritori sa vina cu bicicleta. Sa aveti haine potrivite si ceva de mancare-nu vom lua lunch in ziua aceea.
Miercuri 19 mai tatal Linneei, Tomas, ne-a invitat pe elevi si pe profesori la un “pranz de lux” la liceul Elfrida Andre la clasa de bucatarie. Vom merge impreuna de la scoala, vom manca si apoi ne vom intoarce la scoala pentru lectii. Minunat!
Joi 28 mai este zi in aer liber cand vom avea activitati diferite.
Si acum sa va explic asta cu pranzul de lux. Linnea e prima fata care a abordat-o pe Diana cand ne-am mutat in Suedia. Ii lasa in cutia postala scrisorele in engleza si tot felul de cadouri micute lucrate de ea. Apoi au ramas prietene, nu cele mai bune, dar se viziteaza uneori. Tatal si mama ei sunt amandoi profesori de “bucatarie”. Ea la scoala unde merge Diana si el la liceul cu program de “bucatarie” unde pregatesc bucatari si chelneri, profesori de bucatarie pentru scoli. Dianei ii place tare mult sa mearga la Linnea acasa pentru ca tatal ei gateste excelent! El e cel care ne-a gazduit(acolo la scoala unde preda) timp de doi ani cat am muncit alaturi de copii la tot felul de preparate pe perioada cat strangeam bani pentru excursia lor de sf. de cl. 6-a. El a fost cu initiativa cand acum un an jumate de Craciun ne-a intrebat ce mancare traditionala de Craciun avem in Romania si am propus cozonacul cu nuca pe care l-am facut acolo la scoala unde e el profesor. Ingredientele au fost desigur cumparate de noi, dar aparatura(am folosit malaxoare, aragaz, cuptor, ustensile) a fost de acolo…fara acest spatiu nu am fi avut cum face asa ceva. E pasionat de munca lui si pasionat sa munceasca cu copii, cu elevi. Astfel ca acum e al treilea an cand invita clasa unde e fata lui impreuna cu profesorii la acest lunch(al treilea an de cand stiu eu…). Totul e pregatit de una din clasele la care preda, cred ca e cea terminala si e ca un fel de “lucrare de diploma”, inclusiv servirea. Copiii se imbraca elegant si sunt ca niste “domni” serviti de alti elevi. Primesc mancare deosebita, tin minte ca Diana a venit acasa de fiacare data foarte incantata de ceea ce au primit.
Cam asta ar fi…sfarsitul anului scolar se apropie cu pasi repezi. Dupa cum vedeti aici nu sunt teze, teme foarte putine si copiii nu au nici un stres cu incheierea mediilor scolare. Pana in clasa a 8-a nu se dau calificative, doar puncte la teste(nu exista ascultat oral la tabla) si evaluarea copiilor se face dupa criterii la care fiecare profesor evalueaza elevul pe tot parcursul semestrului. Nu e evaluarea numai dupa “note”, punctaje ci dupa cum s-a comportat in diferite situatii si ce stie el la sfarsit de semestru. Toate astea ni se aduc parintilor la cunostinta la sedinta particulara cu “dirigintele”, parintele si elevul, se traseaza “tinte” pentru fiecare materie daca e cazul(ce nu a indeplinit elevul in semestru si unde e nevoie sa se lucreze suplimentar…elevii sunt ajutati si de personal special la scoala daca au nevoie de ajutor, la diferite materii) si profesorii vor urmari elevul in continuare ca sa ajunga la “tinta”. Eu stiu teoretic pentru ca Diana nu a avut nevoie inca de nimic suplimentar, toti profesorii au fost multumiti de ea, de nivelul la care e. La inceput am avut de muncit putin la suedeza, a primit carti suplimentare sa citeasca pentru imbogatirea vocabularului, dara sta in primul an aici.
Silvia a fost la fel…la camin mereu am primit laude. Acum la scoala la fel. Profesoara ei ne-a prezentat lista cu aptitudinile bifate de ea si ne-am dat seama ca a fost foarte constiincioasa in a o urmari. Pentru ca a completat la fix ce stie Silvia sa faca, in afara de faptul ca stie sa citeasca la tv. Asta pentru ca nu au tv la scoala. Dar a completat casuta unde scria asta in dreptul Silviei si ne-a spus ca mai e un copil in clasa care stie citi la tv(nu are voie sa divulge nume) dar ca asta e cerinta de peste clasa a 3-a aici. Oricum Silvia bifase toate cerintele si in plus. Si la partea psihica ne-a descris-o foarte bine pe Silvia, am fost tare multumita de profesoara chit ca la inceputul clasei pregatitoare aveam indoieli. Nu a avut ce obiective sa ne traseze pe viitor, ne-a urat succes(nu va mai fi profesoara copiilor, e numai la clasa zero). Ne-a intrebat ce crede Silvia despre scoala si despre clasa, daca e multumita, daca ii place…apoi cu ce copii ar dori si cu ce copii nu ar dori sa fie de la toamna. Se tine foarte mult cont de parerea copiilor(in clasa zero indirect pentru ca copiii nu participa la sedinta dar din clasa intai participa si ei si se pot exprima direct, sunt incurajati sa faca asta, sa isi spuna mereu punctul de vedere).”
Multumesc, Salmi!/http://vorbele.wordpress.com/

Intrebari pe aceasta tema mi-am mai pus:"Cum este?- 28 .04. 2010/cum se mai caleste otelul- 15.04 2010; 4 galbeni- 13.05. 2009/ suta la suta Olimpici- 03. 08.2008;cum se mai invata romaneste?-11.11.2008' ;urme de ren- 26.02.2009.
p.s. am inceput cu o maxima, inchei in acelasi registru optimist, pentru ca” Scoala trebuie sa fie un vaccin, la ‘ socul viitorului’. Alvin Toffler

26 de comentarii:

  1. Să ştii că asta cam aşa e... îmi amintesc ca prin vis de vremea când eram eu prin liceu şi când ni s-a schmbat profesorul de Chimie, brusc nu s-au schimbat şi notele, deşi cunoştinţele erau, probabil la fel de ... nule. Pe moment ne bucuram noi, dar acum, privind în urmă, nu ştiu dacă strategia era bună pentru noi. Mai mult o delăsarea a profesoarei, prin care scăpa de năduful de a ne băga nouă ceva în cap, plus mulţumirea noastră artificială

    RăspundețiȘtergere
  2. Mă întreb de fiecare dată când vom avea o lege a învăţământului care să rămână bătută în cuie...

    RăspundețiȘtergere
  3. Si eu as lucra in Suedia!!!!!Tare mi-ar place sa gandesc activitati pentru elevi cu elevii.Incerc sa fac si acum acest lucru,dar baza mea materiala lasa de dorit...:(((Ca sa vada un teatru de papusi ,trebuie sa faca un drum pana la Oradea...pe banii parintilor si exemplele pot continua...

    Legea asta noua a noastra este un rezultat copiat de la altii fara sa se tina cont ca nu de "sus" trebuie sa inceapa schimbarea ci de la BAZA!!!
    Nu sunt sigura ca va fi ceva benefic pentru elevi.

    RăspundețiȘtergere
  4. Ati auzit sa se mai dicute publi de educatie in aceste zile? Nu se gandeste nimeni sa faca o corelatie intre dezastrul economic si principiile educationale?
    Suntem la nivelul acesta fiindca aici a ajuns si educatia!

    RăspundețiȘtergere
  5. Domnul ministru Daniel Funeriu si-a inceput conferinta de presa cu o perla de zile mari: " munca care ".

    Restul este istorie! Moft!

    RăspundețiȘtergere
  6. Poate este mai bine sa inveti de mic sa traiesti relaxat, sa-ti dezvolti personalitatea, talentele si sa stii sa faci mai putine lucruri, dar bine, decat sa fii sufocat cu informatii si sa n-ai habar de nimic cu adevarat. In Anglia in ultimii 2 ani de liceu se pregatesc doar 3 materii si alea la alegerea copilului.

    RăspundețiȘtergere
  7. Sper ca măcar strănepoţii mei să înveţe într-o ţară şi o şcoală normală :D

    RăspundețiȘtergere
  8. Gina, iti multumim ca ne-ai facut cunoscute toate acestea.mi-ar placea sa fie si la noi un invatamant asemanator, precis nu am auzi atunci de atatea cazuri de abandon scolar,analfabetism, iar copiii ar ramane cu amintiri frumoase si destule cunostinte.
    Din pacate, la noi nu ar fi posibil din cauza saraciei lucii. :(

    RăspundețiȘtergere
  9. Sistemul de invatamant romanesc e prost croit. E un sistem care nu acorda libertate nici copiilor nici profesorilor. E un sistem incorsetat in care trebuie doar sa executi niste "ordine". Un sistem in care in permanenta trebuie sa demonstrezi ca ai invatat, nu ca "stii". Putinele lucruri bune care s-au propus de-a lungul anilor s-au izbit de un zid puternic construit de sindicate, care considera scoala afacerea lor proprie. Si n-ai cum sa rezolvi asta pentru ca si profesorii sunt tot rezultatul acestui sistem stramb. Iar cei care vor sa faca intr-adevar ceva pentru elevii lor sunt considerati paria cancelariei. Si atunci, ori isi revizuiesc atitudinea ori pur si simplu parasesc sistemul.
    O zi cu lucruri bune!

    RăspundețiȘtergere
  10. Din ce scrie Salmi, scoala respectiva pune mai mult accent pe educatie pe socializare si integrare decat pe culturalizare.
    Cultura o poti face pe cont propriu unde te "trage" pasiunea. Scoala romaneasca nu face educatie, se ocupa de cultura. Din cauza asta avem olimpici care ajung infractori sau chelneri.

    RăspundețiȘtergere
  11. Dascalii, sper ca nu deranjeaza cuvantul, sunt formatori; problema este cine-i formeaza, cine-i selectioneaza pe formatori...Chiar dascalii din universitati se mentin din mila ministerului, care le accepta predarea unor discipline neactuale...etc.

    RăspundețiȘtergere
  12. Draga Gina, preocuparile tale legate de sistemul de educatie ma imprsioneaza si ar trebui toti sa facem la fel, sa ne informam, sa spunem ce ne place si ce nu.dar, cei mai multi, tac(si eu fac la fel) si lasam pe altii sa ia decizii.Si atunci suntem nemultumiti ca nu e cum trebuie.Cred ca profesorii de la scoala aceea din Suedia sunt atat de atenti cu elevii lor si pentru ca sunt stimulati material.Nici noi nu-i neglijam pe ai nostri dar sigur ne-am ocupa si mai mult de ei daca la sfarsitul lunii am primi pe card o suma care sa ne ajunga pana luna viitoare si nu doar o saptamana.

    RăspundețiȘtergere
  13. Keltghost,
    si de la un dascal slab se poate invata ceva- cum sa nu faci, cand vei fi mare.
    Cris, cred ca grevele urmaresc doar tinte sociale ;
    Angi, de preferat ar fi - in Romania, in stil suedez.

    RăspundețiȘtergere
  14. Pro Atitudine,
    Eu am multa incredere in voi, generatia tanara de profesori.

    Virtualkid- tocmai pentru ca tu sa inveti intr-o scoala buna, ar trebui ca toti adultii interesati sa actioneze corect.
    Danangib,
    Asa gandesc si eu- dupa aproape 40 de ani de munca in scoala , as vrea un altfel de invatamant- care sa formeze personalitati , nu fiinte stresate, sufocate cu ' de toate' si nimic din ce ar dori, cu adevarat fiecare copil.

    RăspundețiȘtergere
  15. Arcadia, de ce sa nu fie posibil chiar pentru nepotii nostri, scolari incepatori?
    Gabi, nu cred ca doar din cauza saraciei. Nu exista, cu adevarat , dorinta de schimbare a scolii in bine.
    Cati, sunt total de acord cu tine- liderii sindicali isi folosesc functiile ca trambulina - de la sindicat- in minister.
    Cat despre profesori, cei foarte buni, putini, nu -si pot exprima si pune in aplicare ceea ce vor , pentru ca ' ies' din rand.
    Si cai de a li se demonstra ca ar fi bine sa stea in banca lor se gasesc imediat.
    Un lant - al slabiciunilor - asta este invatamantul nostru actual.

    RăspundețiȘtergere
  16. Deceneu, bine ati venit!
    Este mult adevar in ce spuneti, multumesc!
    Totusi, daca atatia stim ca nu este bine ce se petrece cu scoala noastra, hai sa facem sa fie bine!

    RăspundețiȘtergere
  17. Daurel, cine si de ce sa se supere? Profesorul ar trebui sa fie dascal. Da, aveti dreptate, in toate sectoarele invatamantului exista specialitati, nu pentru ca sunt solicitate si necesare formarii tinerilor, ci pentru ca exista profesori cu asemenea calificari.
    Cat despre selectarea celor cu adevarat talentati , ce sa mai spunem ?
    Vorbeste realitatea.

    RăspundețiȘtergere
  18. Maria,
    Stiu ca salariul este o problema serioasa, a fost mereu.
    Dar cand vine vorba de o lege, de care depinde nu doar ce se face azi- maine, ci chiar viitorul natiunii , toti profesorii ar trebui sa se implice . Total. Asa cred.

    RăspundețiȘtergere
  19. Cred ca sint singura de pe aici care nu este de acord nici cu sistemul din Suedia, nici cu cel din Romania. Eu inteleg altfel educatia, a cui responsabilitate este si cine trebuie s-o faca. Un lucru este insa important, atita timp cit statul detine monopolul in invatamint, orice lege in invatamint va esua.

    RăspundețiȘtergere
  20. Cristina, bine-ai venit!!

    Tare mi-ar placea sa ne povestesti!
    Te rog!!

    RăspundețiȘtergere
  21. Nu este ceva familiar in Romania, dar eu cred ca datoria de a educa copiii apartine parintilor. In cazul in care acestia nu pot, din diferite motive, ei au responsabilitatea sa gaseasca profesori adecvati, nu sa isi dea copiii pe mina statului fara ca sa aiba un drept in a spune ce fel de educatie primesc copiii lor.

    RăspundețiȘtergere
  22. Cristina, este corect si interesant modul tau de abordare. In acelasi timp, chiar tu recunosti ca in Romania putini si-ar permite scoli particulare pentru copii.
    Stii care este convingerea mea, in virtutea careia mi-am crescut copiii? - cea mai buna si adevarata investitie sunt ei- copiii!
    Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  23. Intentia mea nu a fost sa spun ca putini si-ar permite scoli particulare. Ceea ce am vrut sa zic este faptul ca parintii au datoria si responsabilitatea sa-si educe copiii si statul/guvernul sa stea deoparte cind vine vorba despre educatie.

    Parintii trebuie sa aiba ultimul cuvint in educatia copiilor lor, ori educindu-i acasa, (ceea ce nu este familiar in Romania) ori platind profesori pentru acestia. Problema pe care o am eu cu invatamintul din Romania este ca statul detine monopolul. Nici scolile private nu sint private in adevaratul sens al cuvintului.

    Nu imi place faptul ca parintii cred ca este de datoria statului sa ne educe copiii. Nu imi place faptul ca parintii isi abandoneaza responsabilitatile si isi dau copiii sa fie indoctrinati cu ideologia statului.

    RăspundețiȘtergere
  24. Cred ca n-am fost bine inteleasa.
    Te-am inteles si sunt de acord cu tine- cand aduci unul sau mai multi copii pe lume , esti responsabil- tu trebuie sa-i educi.
    In cariera mea , m-am intalnit cu multi, foarte multi parinti care isi aduc copiii la scoala si cred ca au rezolvat definitiv problema. Ca educatia 'cade' total in sarcina scolii.
    Am spus ca in Romania , putini isi permit sa-si duca fiii la invatamant particular, decizand modul in care li se face educatia.
    De fapt, nu sunt foarte multi cei care fac educatie adevarata.

    RăspundețiȘtergere
  25. Daca fiecare parinte constient de acest lucru si-ar time copiii acasa, ar trimite un semnal la guvern in care acesta sa isi ridice monopolul asupra educatiei.

    Dar asta nu se va intimpla niciodata, pentru ca prin monopol se detine controlul. E trist ca parintii nu isi dau seama cita putere au.

    RăspundețiȘtergere
  26. Iti inteleg punctul de vedere, Cristina.
    La noi, lucrurile stau rau, chiar foarte rau. Educatia pierde , pe zi ce trece, teren. Putina lume se mai gandeste ca ea este esentiala.
    O zi buna!

    RăspundețiȘtergere