duminică, 19 septembrie 2010

ce se mai caută...







În urmă  cu mai bine de un  an, după o ploaie  zvăpăiată de vară, am zărit, din mașină, curcubeul. A durat puțin, suficient, să-l pot fotografia.
 Imaginea mi-a rămas în minte, in toată splendoarea ei.
Am tot  adunat poze. 
Și  gânduri.
 Aparent, fără legătură. 
 Într-o zi, le-am așternut, așa cum am găsit de cuviință.
 incertitudini2008.blogspot.com/2009/07/propozitii-aparent-independente.html

A ieșit un poem, mi-a spus cineva.
E plină lumea de păreri de rău.
Asta am citit în ochii lor, doi bătrâni într-o curte.Vorbeau  fără să se privească..
Jocul este doar al copiilor.Ceilalți sunt înțelepți.
Unii  adulți au uitat de tot  că au fost, cândva,  mici.
Magnoliile înfloresc o singură dată pe an. 
M-a contrazis o prietenă.
Moș Crăciun vine doar cînd îl aduc renii. 
Îl vedeam prima oară, iar  nepoțeii mei se înghesuiau să se pozeze cu tot echipajul.
Drumurile, ca orice lucru în lumea asta, au un capăt.Și un sfârșit.
Este ulița copilăriei mele.
Libertatea are granițe.Stricte.
Alma știe toate regulile.
Marea nu este niciodată acasă. Își caută țărmul.
Așa simt , de fiecare dată.
Curcubeul durează doar câteva minute.


Cred că  imaginile și gândurile mele  au plăcut. 
O vreme, zilnic, aveam   câțiva vizitatori care se interesau de postarea din iulie 2009. Era vacanță.
 Din septembrie, numărul lor  a crescut. Erau copii. Am și scris ceva pe tema asta, cu părere de rău..elevi care voiau să găsească propoziții gata scrise. Zilnic, cel puțin 10 căutători.
Altă vacanță mare. Textul meu a fost total uitat.
De câteva zile, am , din nou , musafiri .
Ce vor ei?
 Bineînțeles, propoziții gata alcătuite, despre: libertate,  toamnă,  acasă, școală, ciulini, cuptor,bunăstare, laolaltă.
Unii au dorințe mai speciale- Alcătuiți propoziții frumoase cu:  graniță, părere, merele rumene, gutuie, țărm, curte, grevă.. pentru ultimul cuvânt chiar  nu știu ce propoziție frumoasă s-ar putea găsi..
De ce am scris ce-am scris?
 Tot dintr-o părere de rău.
Pentru cum  evoluează   copiii  de vârstă școlară mică , lăsați să folosească , așa cum vor și când vor,  computerul.


13 comentarii:

  1. Amar ? Trece...
    Ştiu bine ce spun...

    Tocmai asta este frumuseţea lumii : copiii ştiu mai bine decît bătrînii ce vor...

    Iar lumea, va fi veşnic aşa cum vor copiii, pentru că, "nu trebuie să lăsăm amurgul să judece răsăritul", NU ?

    tibi

    RăspundețiȘtergere
  2. Tibi,

    Chiar dacă ” răsăritul” refuză să gândească, voind totul de-a gata?
    Iubesc copiii, cred în frumusețea unei lumi tinere, dar , în același timp, am convingerea că trebuie ajutați să înțeleagă că, fără învățătură, lumea lor va fi săracă, mult mai săracă decât cea în care trăim.

    RăspundețiȘtergere
  3. Am citit undeva ca ''disciplinele" scolare se numesc astfel, deoarece presupun insusirea lor prin efort dozat,pe etape,prin repetare, fixare...;
    n-am calitatea de-a norma instruirea, insa mi se pare ca este cam prea usor, deci fara mare valoare, ceea ce gasim pe internet gata preparat; zic si eu...

    RăspundețiȘtergere
  4. Păi asta ziceam și eu,@ Daurel.
    Că repetiția este mama învățării nu mai spun nimic.

    RăspundețiȘtergere
  5. Singura problemă este că dacă nu există o "ruptură" reală între generaţii, o diferenţă de abordare există.
    Se poate vedea acest lucru relativ uşor, revăzînd "istoria".
    Perioade de timp care unui om oarecare i se par MARI raportate la propria sa viaţă, sunt INFIME în raport cu mersul lumii.
    Avem exemple nenumărate.
    Lumea copiilor noştri nu va fi mai săracă pe termen LUNG.
    Nu văd cum. Chiar NU văd.
    Viitorul le aparţine LOR, indiferent ce vom încerca NOI să îi învăţăm din experienţa noastră.
    Rar, prea rar, există "profeţi".
    Şi de regulă, aceştia NU sunt crezuţi.
    tibi

    RăspundețiȘtergere
  6. Categoric, între generații au fost și vor fi totdeauna diferențe de abordare, generația tânără fiind novatoare.
    Nu am nicicum vreo pretenție de profet.
    Ce cred și susțin este că nicio generație nu poate și nu trebuie să ” sară ” peste niște pași , în formare.
    Învățarea, învățătura sunt obligatorii, asta însemnând, mai ales, lectura.
    Internetul nu trebuie să înlocuiască , nicidecum, cartea.
    Un copil trebuie să se exprime, în contextul social. Să se raporteze, mai întâi, prin enunțuri- gândite, trăite, simțite. Vorbind, se autocunoaște.
    Așa cred.., nu înseamnă că dețin adevărul.
    p/s. Aveai, deunăzi, o pledoarie pentru carte și bibliotecă, nu?

    RăspundețiȘtergere
  7. Suntem prea adesea tentaţi, să exagerăm.
    Am să exemplific printr-o discuţie dintre HRP şi Părintele Scrima.
    Părintele, la întrebarea lui HRP dacă lumea se "desvrăjeşte", a răspuns senin : chiar şi în acest caz mai avem posibilitatea de a ne retrage în "peşteri".
    Lumina nu poate fi stinsă.
    Va exista indiferent dacă noile generaţii, vor avea nevoie de TIMP pentru.
    tibi

    RăspundețiȘtergere
  8. Gina, voi cauta si eu postarea ta despre care vorbesti.Poate am citit-o, am vazut-o.
    cat priveste copiii si cautatul propozitiilor gata alcatuite...e o poveste mai veche inca din perioada cand nu era calculatorul.Cautau si cautam in carti.adevarul e ca uneori e foarte greu sa alcatuiesti o propozitie frumoasa sau poate ca unele cuvinte sunt foarte rar folosite de noi ?

    RăspundețiȘtergere
  9. Tibi,
    Ai adus un exemplu atât de frumos, că m-ai convins, deși, în privința lecturii, rămân consecventă în ce spuneam!

    RăspundețiȘtergere
  10. Vezi tu, dragă Gabi, a căuta un context în care să fie folosit un cuvânt de care un copil are nevoie, este, deja altceva. Este un spor de bine. Copilul citește altceva, înțelege ți sensul dorit. Deja este mai bogat.
    Când ia propoziția gata făcută de pe internet este o formă de comoditate, care nu-i aduce nicio împlinire.
    Este părerea mea .
    Poate că profesoara greșește.Sau exagerează.

    RăspundețiȘtergere
  11. P.s.
    Gabi,

    Am văzut ceva stupide de-a binelea- anunțuri agățate pe stâlpi- vând lucrare de licență, vând lucrare pentru gradul I.
    Ce spui?

    RăspundețiȘtergere
  12. ce bine ar fi daca n-am ucide copilul din noi :)) uite-asa am fi si noi mai buni, mai frumosi, mai prietenosi, mai altruisti, mai simpatici....

    te pup cu drag

    RăspundețiȘtergere
  13. Shanti!!
    O dimineață limpede într-un început de toamnă, în culoarea obrazului de copil fără griji!!

    RăspundețiȘtergere