vineri, 19 noiembrie 2010

altă pălărie

Dacă nu zilnic, cel puțin săptămânal, urăm  cuiva apropiat/drag/cunoscut..ceva :La mulți ani! Sănătate, că-i mai bună decât toate! Somn ușor! Mult noroc! Succes! Zi bună! Noapte bună! 
Adunăm în cuvinte  gândurile noastre frumoase, sperând să ni se întoarcă. Sau, pur și simplu,  facem urări, pentru că asta simțim.
Ziarele și televiziunile, nu doar cele  britanice, se întrec în  a transmite urări fierbinți prințului William , fiul Dianei și al lui Charles de Wales, care se va căsători cu Kate Middleton.
Britanicii vor alt mit, o altă prințesă a inimilor, o altă nuntă  de basm, chiar dacă și prin palat  se simte , cumva, aripa crizei.
Nici kenyenii nu se lasă mai prejos. Ar vrea ca nunta să se facă la ei.
Se gândesc că, dacă, mâna fericitei domnișoare  a fost cerută  în patria lor, le-ar prinde bine o reclamă pentru încurajarea turismului.//
La noi, a apărut, nu se știe când, un fel de urare- serviciu ușor! rostită, în general, fără  u.
Stau și mă întreb ce gândire o fi dincolo de vorbe..adică cel care merge la slujbă, că o fi la stat, că o fi la particular, că o fi sezonieră sau   cine știe cum.. să nu aibă nimic de făcut?
Să nu-l deranjeze nimeni cu nimic?
Să-i treacă ziua printre degete? 
Și să se trezească doar în ziua de leafă?
O fi vreo  legătură între urare și ciuntirea salariilor?
Nu, n-aș crede, era deja măricică, de urare vorbesc, când au început tăierile ..chiar îmi amintesc vorba unei doamne, semnam aceeași condică, zicea ea , așa, când o întreba cineva de ce întârzie la ore- la cât  sunt plătită, e prea mult că am grijă de ei( de  elevi) să stea în clasă și să nu bată țurca pe maidan..
p.s. în urmă cu niște ani, nu chiar foarte mulți , umbla o altă  vorbă- ei se fac că ne plătesc, noi ne facem că muncim..
să mai zică cineva că nu ținem unii la alții!.



18 comentarii:

  1. Acum, depinde si ce serviciu, el e intotdeana usor daca faci ce-ti place. Daca lucrezi ptr bani deci din datorie, tot poate fi o urare la locul ei; mi-as dori sa fie o zi in care sa-mi pot face treaba repede si bine, sa nu am timpi morti, sa nu am de-a face cu insi pusi pe harta...ar mai fi

    RăspundețiȘtergere
  2. Si mai era una, Gina: Hai la munca sa muncim, da, Doamne, sa nu gasim!
    Trecand la urari, sa stii ca eu am in vocabular urarea asta. Pentru mine inseamna insa altceva decat ceea ce ai presupus tu. Un serviciu usor pentru noi inseamna o zi cu evenimente normale (fara tragedii), cu oameni maturi si intelegatori care sa nu te tina aiurea in telefon cate o ora, pe probleme inventate sau puerile. O zi in care sa nu vorbesti la 3 telefoane deodata, sa ai timp sa rontai un covrig. O zi de lucru care sa se termine macar dupa 10 ore. Probabil ceva asemanator inseamna si pentru politisti, jandarmi, militari, medici. Cine stie. cert este ca da, ai dreptate, a devenit o urare uzuala: Serviciu usor!
    Asa ca eu, astazi, imi urez sa am parte de un serviciu usor, iar tie sa ai o zi buna, ca frumoasa este.

    RăspundețiȘtergere
  3. Cred ca vrem sa spunem : "Sa ai parte de o zi fara stres la serviciu". Unde stresul poate fi indus de sefi, colegi, subalterni, clienti, furnizori, cetateni, alegatori, public.

    RăspundețiȘtergere
  4. Cred ca urarea provine dintr-o anumita atitudine fata de viata! Nu doar fata de munca! Si nu este doar o reminiscenta comunista. Atunci ea s-a exprimat cel mai concret, insa radacinile sunt mai profunde. Tin de modul nostru mai specific de a intelege sensul vietii...

    RăspundețiȘtergere
  5. LPP,
    S-a întâmplat ca eu să fac ceea ce mi-am dorit, mi-a plăcut și-mi place.
    De ceea, nu prea înțeleg cum este ”serviciul ușor”.

    RăspundețiȘtergere
  6. Aşa au fost oamenii mereu... ahtiaţi după senzaţioanal. Asta referitor la William :)

    RăspundețiȘtergere
  7. Cati,
    Te cred!
    S-ar putea ca fiecare să aibă ”reprezentări ” diferite pentru aceeași situație.
    Pentru tine, sintagma are conotații legate de latura psihologică a problemei.Ai dreptate!
    Totuși, urarea, în opinia mea,pentru cei mai mulți, sună a fugă de responsabilitate.
    ”Serviciu ușor” presupune puțină muncă. Sau cât mai ușoară.

    RăspundețiȘtergere
  8. Geocer,
    Așa ,da!
    p.s. ”alegători, public?”cum vine asta?

    RăspundețiȘtergere
  9. Florentin,
    Da!
    Am senzația că ai vorbit cu gândurile mele!
    Mulțumesc!

    RăspundețiȘtergere
  10. Iulia,

    Cred că omenirea are nevoie, din când în când, nevoia sufletească de a evada din realitate în poveste, în mit.

    RăspundețiȘtergere
  11. "alegatori, cetateni, public"? Asa-mi amintesc eu din Caragiale!

    RăspundețiȘtergere
  12. Parca erau mai tonice urarile care contineau cuvantul SPOR...

    RăspundețiȘtergere
  13. Geocer,

    Serviciul ca..artă( dramatică)!!!

    RăspundețiȘtergere
  14. @Daurel,
    Unii nu l-au uitat, ba chiar îl ”traduc” în fapte.

    RăspundețiȘtergere
  15. Uite, asta ar fi un lucru interesant de lamurit printre romani: prin ce se traduce pentru fiecare dintre ei, sintagma "serviciu usor"! Recunosc, si eu am folosit-o si inca o fac. De ce? Incerc o explicatie acum, pentru prima data.
    Usurinta serviciului, pentru mine cel putin, nu are nici o legatura cu fuga de responsabilitate, ci cu placerea de a face ceea ce fac zi de zi. De pilda, proiectarea unei piese intr-un program informatic complicat poate fi la fel de usoara precum... taiatul ierbii in curte sau maturatul scarilor in bloc, atata timp cat imi place si ma regasesc in ceea ce fac.
    Un serviciu poate fi usor cata vreme face placere si este resimtit ca avand o utilitate, un rost. Altfel, impovareaza, oboseste, consuma.

    Intr-un fel, expresia este poate, o
    varianta moderna a celei de "spor la lucru"... spor pe care eu nu mi-l pot reprezenta in absenta placerii si a usurintei pe care ajungem s-o avem la un moment dat facand ceea ce facem.

    In acelasi timp, da,"usurinta"
    despre care vorbim poate fi usor confundata cu amanarea, evitarea, lucrul de mantuiala. Totul
    tine de educatia primita...

    RăspundețiȘtergere
  16. Gina, un pic de compasiune...nu toata lumea are energia ta..:o)...

    RăspundețiȘtergere
  17. Ruxi,
    Cred că ai dreptate- depinde ce vrea și ce înțelege fiecare!
    O seară frumoasă!!!

    RăspundețiȘtergere
  18. Irina,

    Doamne ferește, nu acuz!
    Mă gândesc doar că ar fi ideal ca toți să facem ce trebuie la locul nostru de muncă, cu plăcere!
    O seară frumoasă!

    RăspundețiȘtergere