joi, 6 ianuarie 2011

cheia

 ce mi-ai dat aseară/cheia de la  poarta verde/Am pierdut-o chiar aseară/dar ce cheie nu se pierde?
Ion Minulescu-1881-1944//

De ce  astăzi?
Pentru că s-a născut în noaptea de Bobotează, când  se pune busuioc sub pernă, pentru că, din prea multă dragoste, a rămas Corigent la limba română, în orașu-n care plouă /de trei ori pe săptămână, pentru că a  găsit Strofe pentru toată lumea și Romanțe pentru mai târziu, Într-o casă cu geamuri portocalii, stând , la gura sobei, în nopți târzii,  De vorbă cu mine însumi, atunci când  Pleacă berzele, ca un Manechin sentimental, depănând   Spovedanii,   în Roșu, galben și albastru, sincer precum Bărbierul regelui Midas, cutreierând  Cetițele noaptea, dar mai ales , pentru că,   recunoștea , cu tristețe-Nu sunt ce par a fi, cântând , asemenea oricui și fiecăruia în parte, dureros de singur,    Romanța negativă

N-a fost nimic din ce-a putut să fie,
Şi ce-a putut să fie s-a sfârşit...
N-a fost decât o scurtă nebunie
Ce-a-nsângerat o lamă, lucioasă, de cuţit!...

N-am fost decât doi călători cu trenul,
Ce ne-am urcat în tren fără tichete
Şi fără nici un alt bagaj decât refrenul
Semnalului de-alarmă din perete!...

Dar n-am putut călători-mpreună...
Şi fiecare-am coborât în câte-o gară,
Ca două veveriţe-nspăimântate de furtună -
Furtuna primei noastre nopţi de primăvară!

Şi-atâta tot!... Din ce-a putut să fie,
N-a fost decât un searbăd început
De simplu "fapt divers", ce nu se ştie
În care timp şi-n care loc s-a petrecut!...

24 de comentarii:

  1. Este preferatul meu. Gasesc la el o "vorba buna" pentru fiecare stare a mea, oricand, oriunde. Il ador. L-am cantat si recitat de cate ori am avut ocazia.

    RăspundețiȘtergere
  2. Cheia de la poarta verde..l-ati mancat pe "la".

    Felicitari ca ati scris! pentru un om deosebit, pentru noi. Frumos joc de cuvinte.

    :) Deci, sa ne bucuram.
    L.

    RăspundețiȘtergere
  3. Cati,
    Între cărțile ” de lângă mine”,în ”Versuri(le)” lui găsesc totdeauna un semn
    „Suntem departe/da, departe/și visul mării ne sărută/pe frunte/pe obraji/pe gură/și parcă ne cunoaște vântul/cu nevăzutele lui brațe ne-arată drumul/și ne-nvață sa ne ferim de sfatul zării/căci zare-i veșnic prefăcută../ș-apoi ne lasă, când pricepe/ că noi i-am tălmăcit cuvântul/

    RăspundețiȘtergere
  4. Salut această postare, fiindcă mă reîntâlnesc cu poetul meu preferat. Are locul său, aproape de suflet, mi-a încântat adolescenţa cu poemele sale, or asta nu se poate uita niciodată...

    Gânduri bune, Gina!

    RăspundețiȘtergere
  5. Lav,
    Mulțumesc, am adăugat!

    Am scris cu mare drag!!cu bucurie!

    RăspundețiȘtergere
  6. te iubesc că-l iubeşti
    îl iubesc şi-l trăiesc

    RăspundețiȘtergere
  7. Cris,
    O să-ți răspund cu vorbele lui

    ”Eu sunt o-mperechere de straniu/Și comun/De aiurări de clopot/Și frământări de clape/În suflet port tristețea planetelor ce apun./Și-n cântece, tumultul căderilor de ape../

    RăspundețiȘtergere
  8. Asta este una dintre chei... sa scrii cu drag. Apoi lasi clanta, usa se deschide singura.
    Imi place sa patrund prin holul acesta, care duce catre infinit. Asa sper, asa il vad!

    >:D<

    RăspundețiȘtergere
  9. CELLA,

    Nu-i cer nimic.
    Și totuși, dacă -ar vrea-/
    O, dacă-ar vrea să-mi dea ce nu-i cer încă!-/
    Ar face dintr-un lac o Marmara/
    Și dintr-un melc, un Sfinx săpat în stâncă.//

    RăspundețiȘtergere
  10. Lav,

    Și m-am coborât pe scară/Dar pe cea din urmă treaptă/Cheia ce mi-ai dat aseară/Am găsit-o prefăcută/
    Într-o cupă albă../

    RăspundețiȘtergere
  11. Bea din vinul versurilor mele, ai rabdare si vei intelege!
    Dar seara imi sopteste sa bei in continuare din vinul versurilor lui, caci versurile mele nu vor sa apara. Suflet, azi nu iti stiu culoarea, de aceea il aleg pe alb! Asa e gandul, te-mbeti mai departe din frumos.

    "Caci pe cea din urma treapta,/Ca-ntr-o carte inteleapta,/Am citit in fundul cupei/Naufragiul ce m-asteapta!..."

    RăspundețiȘtergere
  12. Lav, fii optimistă!”M-am întâlnit cu iarna la Predeal
    Era-mbrăcată ca și-acum un an/
    Cu aceeași albă rochie de bal/
    Păstrată vara sus, pe Caraiman..”

    RăspundețiȘtergere
  13. Un romantic incurabil cu un suflet fragil – altfel nu ar fi iubit atât de mult femeia; pozele pline de ostentaţie sunt perdele de apărare – nu vrea să i se vadă lacrima. Succesul de public ( enorm !) l-a determinat să fulgere cu expresii, cu inovaţii, cu versuri de ceremonial, însă în fiecare piesă găseşti locşorul care trădează pe marele timid, cheia – aproape că nu mai este simbol , ci alegorie. Dacă vorbim în procente: Minulescu este citit 100%, înţeles 90% , dar studiat în procent mai mic.
    Minulescu nu a umbrit pe nimeni, nici nu o să fie eliminat vreodată; are un loc.
    Să fie numai bine !

    RăspundețiȘtergere
  14. @GRIGORE ROTARU,
    ”..voi doar să-mi schimbi de poți o clipă/
    Din șirul clipelor la fel/
    Să-mi torni în suflet infinitul unui pahar de hidromel,/
    În păr să-mi împletești cununa de laur verde/
    Și-n priviri/
    Să-mi împietrești pe veci minciuna neprihănitelor iubiri..”

    RăspundețiȘtergere
  15. In legatura cu?
    Bine, sa vina mireasa brazilor geometrici ...

    RăspundețiȘtergere
  16. Lav,
    Mă refeream la alegerea mesajului poetic.

    RăspundețiȘtergere
  17. adorabil şi nemuritor Minulescu!

    am recitit cu plăcere una dintre frumoasele romanţe. romanţele îl deosebesc de restul...

    Ottilia, cu drag

    RăspundețiȘtergere
  18. Si tot astazi este si ziua Doinei Badea, preferata mamei mele. Ar fi implinit saptezeci de ani.

    RăspundețiȘtergere
  19. Ottilia,
    pentru toate sufletele iubitoare de romanțe, din fiecare vers
    ” voi face/Câte-un breloc de-argint în care/Gândirile-mi vor sta alături, ca niște pietre nestemate/De-a pururi încrustate-n bronzul
    Unei coroane princiare!”

    RăspundețiȘtergere
  20. Kid,
    mulțumesc!
    http://www.youtube.com/watch?v=N18X_e8aEUA
    un gând duios pentru mama ta!

    RăspundețiȘtergere
  21. Frumos i-ai facut publicitate. Pacat ca nu este in viata sa iti multumeasca!!!

    Nu am stiam ca s-a nascut de Boboteaza. Evenimentul de astazi mi-a provocat ceva indignare. Asa cum a fost el exprimat in public. Nu m-am putut abtine sa nu scriu despre asta, chiar daca am turnat gaz pe foc.

    RăspundețiȘtergere
  22. Florentin,
    Mie îmi place poezia lui!
    Și romanul ” corigent la limba română”.
    Am recitit astăzi aproape întregul volum”Versuri”, facla/1985.
    Încă n-am citit ce ai scris despre ziua de astăzi, dar sunt uluită de comportamentul mulțimii în zile de sărbătoare.

    RăspundețiȘtergere
  23. Minulescu este un reprezentant al simbolismului.Păcat că în școală este doar amintit și este încadrat la simbolismul” exterior” minulescian.

    Redau câteva versuri din poezia ”Celei care pleacă” :
    ”Tu crezi c-a fost iubire- adevărată.../ Eu cred c-a fost o scurtă nebunie.../Dar ce anume-a fost,/Ce-am vrut să fie/ Noi nu vom ști-o poate niciodată...
    A fost un vis,/Un vers,/ O melodie,/Ce n-am cântat-o, poate, niciodată...”

    RăspundețiȘtergere
  24. Mulțumesc , Maria!
    Îmi place mult romanța din care tocmai citat.
    Cred că ar trebui studiată poezia lui Minulescu în liceu.Este curată, limpede, trăită, versurile se pot memorași, odată cu ale, tinerii ar simți că iubirea este primul și adevăratul sentiment care face inimile să vibreze.
    Poate ar fi mai multă poezie și în viața lor!
    Mulțumesc!

    RăspundețiȘtergere