vineri, 10 iunie 2011

în noi s-au ascuns toate motivele

  o cicatrice pulsează pe tâmpla dreaptă..

O  felie  de viață, în două cărți de poezie, șase ani  de speranțe, întrebări, răbdări, pasiune, priviri înainte și înapoi, ochi larg deschiși către propriul suflet, mereu alertat de spectacolul lumii, ea însăși oglindă vie  Dintre toate oglinzile lumii/A trebuit s-o găsesc chiar pe aceea/ Care mă înfățișează  așa cum sunt/Închid ochii /Și atunci mă privesc  în oglinda sufletului meu/Și nu mă recunosc..//
Așa își începe confesiunea lirică,  poetul Cristian Lisandru, pe care am avut privilegiul să-l cunosc aici, în spațiul  fără uși , fără ferestre, al   blogosferei.
Îi citesc poemele de ceva timp- câteva sute de zile.
Mi-a făcut onoarea- ce plăcere neașteptată! ce mare bucurie!-  să-mi trimită, chiar de ziua mea,  ultimele lui două cărți Pledoarie pentru salvarea lacrimilor,  Atunci când vara se reiventa.//
 Într-o lume asaltată de vrajbe, drame, conflicte, neliniști, dimineți înșelătoare, seri în care suferințe  netratate se pansează  cu vorbe de clacă,  pentru că bani de medicamente nu sunt, iar medicii de familie și-au pus pe geam plăcuța închis pe durată nelimitată, în atelierul lui,  fără  granițe,  Poetul își picură gândurile- metafore în Țara speranțelor Pierdute,  unde  nu este nevoie de pașaport,  îți trebuie  doar  un vis frumos către Țara Speranțelor Împlinite.
Ai nevoie  de fiecare picătură de ploaie/Așa cum ai nevoie de fiecare picătură de dragoste/Pe care o cauți și doar îți imaginezi că o găsești.
Macrocosmosul explorat,  uneori analitic, alteori în fugă,  își curge nemilos clipa.
Un peisaj, deloc complicat, abecedar al trăirilor, întrebări nerostite, răspunsuri sperate, universul  său liric  este o invitație la purificare prin iubire   Să fim Adam, tu-Eva ideală,/Chemați  la Judecată de Apoi„, el ascultă poemele anotimpurilor, se bucură , plânge și râde„Iubirea unui clovn e-o păcăleală/Iubirea unui clovn e un eșec.
Timpul, în cursa lui imensă, descoperă tot ceea ce era ascuns și acoperă tot ceea ce era descoperit.
Poetul nu așteaptă minuni  lasă baltă așteptările- la ce bun /e mai bine să plonjezi/cu capul înainte prin cămări de trăiri/păsările au aripi/tu ai mâini  cu degete acoperite de fulgii bătăturilor.
 Și pentru că  toate se transformă, el,  naufragiatul,   aruncat de valurile vieții/ Într-o parte și-n cealaltă , se prăbușește la picioarele iubitei, trăind bucuria limanului atins în  coșmaruri vesele/cu termen de garanție nelimitat. Undeva, la capătul unui fir/tonul sfredelește timpanul, Unde ești, iubire? Și să știi , îmi spui/ Monotonia marilor iubiri face setea de drum fără sfârșit/Mult mai mare„.
Dacă va fi ca iubita să plângă vreodată  Am să -ți râd, iubito-n față, hohot lung , fără măsură/Și-am să te îmbrac de gală în nisip și spuma mării.
Vor fugi din calea unui tsunami interior, punând singurătatea paravan, vor fierbe vin, vor spune glume Doar noi, un vin și gândurile noastre/ Doar noi, etern inoculând iubire.
Într-o lume sfâșiată de conflicte și erori, îndrăgostiții vor trage cortina  Vom juca întreaga piesă  chiar și într-o sală goală,/Replicile le vom spune amețiți de-un reflector/Fără vreun sufleor în față, în emoție totală/Te voi săruta, iubito, și-ți voi spune că mi-e dor..
Și, pentru că nu se poate trăi fără iluzii, vor descânta  iubirea cu buze fierbinți, galopând printre palme deschise, cu orizontul zăbală, chiar dacă există păreri contrare/evident/devalorizând declarațiile de dragoste.
Uitând de tot și de toate, suporta-vor bucurii și interogatorii seci/
În afară de iubire, altceva nu mai contează!!
Poemele lui Cris ne învață să cunoaștem și să trăim frumosul în trăsăturile lui cele mai concrete, adevărate, chiar și atunci când, dojenindu-și pasiunile, altfel dragi oricui,  metafora trezește trăiri delicate, grație unui spirit profund,  pătrunzător, uneori melancolic, conturând   o lume  cu bucurii, tristeți și drame,  în care toți suntem actori și spectatori Te invit  pe-o scenă mare, hai să tragem și cortina,
Hai să împărțim bilete la povestea de amor,
Tu să dai autografe, eu să-mi fac publică vina
De-a iubi cu  frenezia veșnicului amator...
 Citindu-l, învățăm  să observăm viața în plină mișcare, s-o trăim în toată complexitatea ei, simțită sau presimțită doar , în propriile noastre suflete, o viață în care oamenii adoră muniția/nu contează calibrul/puin în fiecare glonte/praf de gânduri.
În acest uriaș joc  în care nu semnăm petiții/nici asigurări de viață/dar predăm urletul /din lup în lup/ca pe o ștafetă,
Poetul  a descoperit rețeta magică -
Iubiți-vă  mult, ideal, permanent,
Trăiți  dăruind, zi de zi, fericire,
Priviți drept în inimi și puneți accent
Pe viață, pe suflet, pe dor și iubire.//
Fericirea se ascunde
Prin buzunarele sufletului
Atât de aproape
Atât de aproape
Jocul continuă..
Mulțumesc frumos, Cris! 
p.s. să culegem, fie chiar pentru o clipă, muzica din poezii! 


27 de comentarii:

  1. Rar mi-a fost dat să întâlnesc un om care să scrie cu atâta pasiune, indiferent de starea pe care clipa îşi pune amprenta. Cristian Lisandru scrie chiar dacă sufletul său este rănit, chiar dacă viaţa îl supune la diverse încercări. Scrisul este viaţa lui, are chipul fericirii şi zâmbetul noului născut. Îţi mulţunesc fiindcă îi citeşti scrierile, fiindcă pătruzi adânc în fiecare slovă, fiindcă nu te lasă indiferentă poezia fiinţei lui, a poetului Cristian Lisandru.

    Felicitări din tot sufletul, minunii de om, Cristian Lisandru!

    Te îmbrăţişez cu toată dragostea!

    RăspundețiȘtergere
  2. Un balsam pentru suflet poezia..felicitari acestui poet! :)

    RăspundețiȘtergere
  3. @ Gina,
    Bună dimineata !
    Reusită RECENZIE a celor două cărti !
    Felicitări pentru promovarea poetului CRISTIAN LISANDRU !
    In aceste momente de cruntă manipulare mediatică pentru rating si putere ;( http://aliosapopovici.wordpress.com/2010/05/27/cu-orice-pret-la-putere/ ), recenzia ta este o adevărată gură de oxigen pentru iubitorii de poezie si frumos.
    Un weekend minunat iti doresc !
    Cu respect, Alioșa.

    RăspundețiȘtergere
  4. Îţi mulţumesc mult, Gina, pentru felul deosebit în care ai prezentat nu numai aceste două volume de poezie, ci şi pe omul din spatele lor. Spaţiul virtual ne-a adus mai aproape, de multă vreme, şi ne-am citit cu mare plăcere de fiecare dată, aşa cum se va întâmpla şi de acum încolo. Postările tale aduc linişte, dorinţă de bine şi mesajul permanent că trebuie să trăim frumos fiecare zi din viaţă.

    În ceea ce mă priveşte, încerc, prin ceea ce scriu, să descriu viaţa, aşa cum o văd, cum o simt, cum o trăiesc sau - uneori - aşa cum mi-o imaginez. Militez pentru iubire, înainte de toate, fiind şi unul dintre marii fericiţi ai acestei lumi datorită Geaninei (mulţumesc, suflet frumos, pentru cuvintele pe care le-ai lăsat mai sus, te iubesc cu aceeaşi frenezie, în fiecare zi).
    Spuneam, mai demult, că poeziile mele sunt, de fapt, gânduri aşezate unele sub altele. Şi cred că aceasta este definiţia cea mai clară pe care o pot da versurilor mele. M-am bucurat enorm atunci când am constatat că oamenii nu fug de poezie, că o citesc constant, mai ales într-o lume din care poezia este scoasă mult prea repede din decor prin tot felul de tertipuri. Sunt foarte mulţi oameni iubitori de frumos, aşa cum eşti şi tu, Gina, iar un om care scrie (versuri sau proză) nu poate fi decât incitat permanent de o astfel de comunicare, de o astfel de interacţiune extraordinară.

    Sper să citeşti cu plăcere fiecare poem. În fiecare dintre ele este şi o parte din mine.

    Îţi mulţumesc încă o dată pentru cuvintele frumoase, aşternute aici, îţi spun încă o dată LA MULŢI ANI şi să ai parte numai de bucurii, la bună recitire şi numai bine în toate.

    Te asigur de tot respectul meu...

    RăspundețiȘtergere
  5. Geanina,
    muză- pecete pe suflet !

    Astăzi voi răspunde doar cu versuri
    „am primit o înștiințare de la Banca Mondială:
    „Dacă mai doriți iubire, contractați un împrumut!”
    Dar condițiile-s dure și dobânda colosală,
    Mi-am distrus cartea de credit și la tine-n gând mă mut„.

    RăspundețiȘtergere
  6. fly2,
    ”am să scriu mult despre dragoste
    subiectul acesta elimină plictiseala agorei
    a venit un propovăduitor grijile lumii erau sculptate în trupul său
    striga pe stradă să ne iubim„..

    RăspundețiȘtergere
  7. @Alioșa, mulțumesc!
    Poezia este pasul dintre speranță și fericire!
    „mă preocupă imposibilitatea
    atingerii curcubeului
    atunci când doresc să îmi colorez sufletul
    în nuanțe fistichii
    doresc să inventez o mașinărie
    destinată împlinirii acestui vis„..

    RăspundețiȘtergere
  8. La mulţi ani încă odată şi volumele de poezii pe carele-ai primit să-ţi încânte inima preafrumoasă!

    RăspundețiȘtergere
  9. Cris,
    Cris,
    Mă bucur că suntem aici, unde nu ne „înspăimântă ipoteza
    transferului de iluzii„ne împărțim visele, râzând de viața nebună, privind cum 1trec trenuri
    în fiecare zi
    un du-te vino continuu
    destine așezate în vagoane„
    „poveste lângă poveste
    în fiecare compartiment
    se trăiește la intensitate maximă
    observatorul nu poate urca
    nu există casă de bilete
    de unde să-ți cumpere
    libertatea
    destinația
    capătul de linie
    locul de lângă fereastră
    fiecare șuierat
    face inima să pâlpâie
    ca un felinar roșu”..

    Și când vom face notă discordantă
    vom fi invitați cu toți
    „în alt spațiu
    în alt timp”..

    RăspundețiȘtergere
  10. Offf, de cand tot zic ca ii comand si eu cartile!

    RăspundețiȘtergere
  11. Gina, frumoase gânduri şi sete cotidiană de poezie. Mă onorează şi faptul că răspunzi prin versurile mele, este pentru prima oară când se întâmplă aşa ceva. Îmi permit să las aici, spre lectură, o poezie care va fi inclusă în viitorul volum, "Ca o femeie despletită, neliniştea..."

    Despre iubire, aşa cum o vedem noi

    îndrăgostiţii sunt subiectivi
    atunci când fac dragoste
    îşi imaginează că ies la promenadă
    pe calea lactee
    sau că îşi sorb de pe buze
    picături din elixirul tinereţii
    crezându-se (ha ha ha) nemuritori
    îndrăgostiţii sunt nătângi
    doamnelor şi domnilor

    asta spunea cineva
    făcând gesturi elocvente
    se întâmpla în timpul unei conferinţe
    sunt organizate des astfel de manifestări
    scaunele au o moliciune senzuală
    se poate aţipi între aplauze
    şampania este de fiecare dată rece

    eu nu caut definiţia exactă a iubirii
    dar îmi face o plăcere teribilă
    să ieşim la plimbare pe calea lactee
    şi să sorb elixirul tinereţii
    de pe buzele tale

    14 aprilie 2011


    Gândurile mele bune, gânduri bune tuturor!

    RăspundețiȘtergere
  12. Arcadia,
    Ce spui de următorul catren?
    ”Nu-ți scriu o scrisoare, să nu îmi porți pică,
    Adresa de mail și-am uitato de ieri,
    Să sun n-am putere, probabil mi-e frică,
    probabil n-am chef și de alte dureri„..

    RăspundețiȘtergere
  13. Geocer,
    Uite, dacă vrei, îți citesc eu-„eu vin din povestea cu zâna furată,
    Dar nu de un zmeu, ci chiar de Făt-Frumos,
    Iar ea s-a lăsat într-o seară furată.,
    Și toată povestea-i întoarsă pe dos.La nuntă le-a fost tocmai Zmeul naș mare,
    Cu Zâna cea Rea însurat de un an,
    În codru a fost permanent sărbătoare,
    Iar cenușăreasa cânta la pian,
    Alături zâmbea liniștit Cosânzeana,
    Plecaseră răii, fugiseră durii,
    Să bea vinul roșu direct din stacană
    Adusă la masă de Muma Pădurii..„

    RăspundețiȘtergere
  14. Cris,
    Mă simt onorată !! Mulțumesc mult, și pentru că n-o să-mi schimb obiceiul, adaug-
    „luna mi-a vorbit
    i-am admirat fașa nevăzută
    poate că am și urlat
    de dorul ei
    ca un îndrăgostit
    dar nu mai țin minte
    amnezia joacă feste
    chiar și în lumea lupului.

    de pildă nu mai știu drumul către proprii le vise
    în blana mea
    au rămas prinși
    scaieții neîmplinirilor..„

    RăspundețiȘtergere
  15. Spun că mi-ai deschis apetitul :D

    RăspundețiȘtergere
  16. Cuvintele mele sunt prea sărace pentru a exprima frumusețea acelor versuri...

    RăspundețiȘtergere
  17. Gina, ca de obicei, vin şi spun că tu eşti cea care ne atragi în paginile tale. acum, plusez: Cristian Lisandru este un poet care cheamă spre poemele sale. este un poet al iubirii, pentru că până şi în poeziile sociale, poeziile satirice, poeziile politice, el induce sentimentul de dragoste fără de care nimic nu are rost în lume, mai ales pentru poet care este măcinat interior de toată problematica existenţială.

    Vă felicit pe amândoi, deopotrivă, pentru acest articol: pe poet care a creat starea necesară autoarei de a manifesta profunzime, delicateţe şi naturalaţe în exprimare, pe autoarea însăşi care a deschis cu atâta uşurinţă şi plăcere uşa către sentimentalul Cristian Lisandru.

    Să nu uit muza: Geanina Lisandru, felicitări!

    Dragilor, vă îmbrăţişez!

    Ottilia Ardeleanu

    RăspundețiȘtergere
  18. Draga Gina, te felicit pentru aceasta recenzie facuta celor doua volume de poeme ale lui Cristian.ce sa spun, m-ai lasat fara grai!
    Am primit si eu cele doua volume de poeme, sper ca saptamana viitoare sa incep sa le citesc.
    Sunt bucuroasa ca am si autograful lui Cristian.
    Virtualul are si multe parti bune si frumoase,mi-ar placea sa dispara mizeriile si mizerabilii anonimi din virtual.
    Un weekend linistit!

    RăspundețiȘtergere
  19. Mulţumesc, Gina!
    Felicitări şi mulţumiri lui Cristian Lisandru!
    Mulţumiri pentru momentele de încântare a sufletului!

    RăspundețiȘtergere
  20. Felicitari autorului si autoarei acestei recenzii.

    O carte de poezie e o sarbatoare!

    RăspundețiȘtergere
  21. Arcadia,
    Ce spui?
    „iubito
    privește în ochii mei
    sunt singura galaxie
    cu suflet.„

    RăspundețiȘtergere
  22. Vera,
    Am o strofă pentru tine-„Au venit savanții lumii să întrebe ce rețetă
    inventăm de-o vreme-ncoace și cum facem de trăim
    Într-o lume care-și joacă piesa ei de operetă,
    Fără sa ne deranjeze când zâmbim și ne iubim..„

    RăspundețiȘtergere
  23. Ottilia,
    Doar o creatoare putea să adune în metafore atât de curate gândurile în fața cărora mă înclin!

    Vă citesc cu aceeași mare plăcere!
    Voi, poeții dați vieții sensurile fără de care noi, cititorii am orbecăi în lumea asta care își cam rătăcește direcția.
    Îți mulțumesc frumos, pentru vorbele frumoase!
    „Am să mă mint că totu-i bine,
    ”Că s-a semnat un pact național, Că fug spre orizont suit pe cal,
    Cu orizontul revenind la tine..„

    RăspundețiȘtergere
  24. Gabi,
    De când este lumea, binele șrăul stau unul în preajma celuilalt..
    Din fericire pentru noi, există mulți oameni care ne fac viața frumoasă- poeții sunt întâii noștri salvatori!!
    „Se calcă omenirea în picioare
    Pentru un antricot în galantar,
    Vom pune sentimente pe grătar,
    Și vom cânta că dragostea nu moare!”

    RăspundețiȘtergere
  25. Danielle,

    Câteva versuri, la ceas târziu-
    „Din mine mușcă viața precum marea
    Și mă simt călcat de rugăminți,
    Îmi curge vânt prin vene și am starea
    Întipărită-n tâmplele fierbinți.
    Din mine mușcă viața ca din pâine
    Și mușc și eu din ea, în orice zi,
    Înfometat de tot ce va fi mâine,
    Atunci când zâmbitor voi asfinți..„

    RăspundețiȘtergere
  26. Irina,
    minunat gând ai adus !!
    „Îmbracă-te în frunze ruginii
    Și lasă cerul ochii să ni-i spele,
    Hai să fugim pe nori ca doi copii,
    Lăsând în urmă amăgiri și rele..”

    O seară frumoasă îți doresc!

    RăspundețiȘtergere