luni, 19 martie 2012

arome albastre

Despre împărați, regi, duci, și prinți   știm din basme și din cărțile de istorie.
Cele mai tulburătoare  povești , care ne-au încălzit inimile  și visele,  s-au creat în jurul    iubitelor acestor râvniți bărbați cu sânge albastru.
Diafane, inteligente, faimoase, mai rele decât vrăjitoarele sau bune ca pâinea caldă, ele sunt totdeauna eroine ideale de filme, romane, drame, poeme..
La urma urmei,  sunt și ele femei. Adică nimic din ce este omenesc nu le poate fi   străin. 
Nici chiar bucătăria.
În 2010, la Cartea veche,  a apărut  o carte. 
Nu este o carte oarecare, ea poartă  semnătura unei pricipese, Margareta
Într-un concept  atrăgător, cartea  adună laolaltă  pagini de istorie, portrete în jurul cărora s-a construit istoria noastră,  faimoase rețete culinare regale, aranjamente festive, într-o estetică fără cusur. Noblesse oblige!
Autoarea s-a consultat cu  bucătari celebri, a cules informații de pe toate meridianele lumii, așa că  nu te minuna atât de tare  că nu ești la zi  cu fel de fel de ustensile de bucătărie, mirodenii și ingrediente.
Din  mulțumea lor, am  luat așa, aleator-emmental ( cașcaval de Elveția), Gonda și Edam- brânză olandeză, rotundă și plată, îmbrăcată în  coajă  roșie sau galbenă, Markook- pâine din Orientul Mijlociu, un fel de pită mare, albă, din aluat foarte fin, oțet de Xeres- produs din Spania, bineînțeles.
 Porto- vin portughez, asemănător celui italian de Marsala.
Eu   i-am simțit   aroma la el acasă, nu sunt vreo cunoscătoare, dar  nu m-a impresionat cine -știe-ce..
Dacă vei intra în posesia cărții, vei găsi o mulțime de rețete, una mai  tentantă  decât alta.
 Bunăoară-Rod  grod  med  flode, New York Cheesecake, Zabaglione. Tocană de miel- zic s-o lăsăm pentru Paște, Lemon  Drizzle cake, Linguini  cu ghimbir și scoici  Saint – Jacques sau Pumpkin Flan.
Gândindu-mă că prin cămara noastră  nu prea  găsești  cine-știe- ce -  rarități, dintre toate  rețetele pretențioase, am ales  cum spunea autoarea, o surpriză. 
N-am transpus-o în practică,  pentru că ieri,   fiind   Ziua Crucii,  s-a ținut post..
Astăzi, mâine, ar merge.
O să-ți fac o mărturisire- când am citit ou copt, gândul m-a dus la una dintre bunicile mele, care ne pregătea, iarna, mai ales, ou copt în spuză.
Era cea mai mare bucurie  a zilelor când  rămâneam, peste noapte, la ea, să ne aștepte dimineața în bucătărioara ei  cu miros de pâine  scoasă din cuptor..
 Rețeta despre care vorbim  este altfel, este o rețetă regală.
Pentru patru  persoane ar fi nevoie de:
4 cartofi  mari, 50 g unt, 50 g brânză- Emmental-eu  zic  că ai putea folosi, fără probmeme  telemeaua noastră, 4 ouă mici,  adică din piață, nici nu trebuie să cauți prea mult, două lingurițe de arpagic- dacă ai cumpărat, deja,  pentru  grădină, nu contează că rupi două lingurițe, n-o fi mare bai...
 Nu uita sarea și piperul!
Cuptorul se încălzește la  200 de grade..
Cartofii, bine spălați și  uscați  unși  cu unt( sau cu ulei- noi suntem inventive),  vor aștepta cuminți în cuptor o oră și un pic. Se scot cu grijă, se lasă la răcit, apoi se taie fiecare, pe orizontală, cam la o treime de partea superioară, cât să iasă un căpăcel. Se scoate, atent, cu o linguriță, conținutul, lăsându-i- se  cartofului un perete protector cam de un centimetru grosime, pentru a nu se rupe.
Într-un castronel,  se amestecă miezul scos, untul, brânza rasă, sarea, piperul. Compoziția astfel obținută  se pune în cartof, păstrându-se  loc pentru un ou,  ai grijă, conținutul oului, fără coajă!
Se pune căpăcelul, iar așa frumos gătiți, cartofii vor mai sta la rumeneală, în cuptor,  vreo 10 minute, suficient să se coacă  oul, dar să fie , totuși, moale.
 Sigur că ți-a mai rămas compoziție. 
Dacă  vrei, o pui fiecăruia în farfurie, alături de cartoful dichisit cu  ce mai găsești tu prin borcănele sau poți prepara alt fel de mâncare. Depinde  cât de inventivă ești!
Aoleu, uitasem arpagicul- îl tai mărunt și pui pe deasupra.
 Vezi cât   este de  provocator  să  fii principesă în bucătărie?
Ar mai fi ceva, ceva care s-ar putea să-ți convină-Salată cu pâine de porumb și ardei iute.
I-am făcut o poză, cred că te descurci, dacă vrei să încerci.
Dacă nu  reușești, cere-mi ajutorul. Pot să-ți transmit rețeta.
Este greu  să-ți tratezi partenerul  ca pe un( posibil )rege?

28 de comentarii:

  1. Principesa Margareta e româncă?
    Nu vreau să aprind iar cine ştie ce pârjol ideologic, vreau să spun că mă simt ca in faţa dictionarului româno-moldovenesc.
    Nu am auzit in viaţa mea de pâine de porumb.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Recunoaște că sună mao boierește „pâine de porumb„ decât mămăligă, nu??

      Ștergere
  2. Cred ca este foarte delicioasa reteta pe care d-voastra ati ales-o ne-ati propus-o, doamna Gina. Am s-o probez si eu.
    In ce priveste celelalte retete enumerate, trebuie sa recunosc ca in afara de tocanita de miel, despre celelate retete nu am auzit pana acum... noi in familia noastra preparand retetele noastre traditionale si cu ingrediente bio, din gradina si ograda noastra proprie.
    Ma gandesc c'-or fi foarte foarte delicioase.

    O zi minunata va doresc in continuare,doamna Gina! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ștef,
      Știi cum spune o vorbă- obrazul subțire cu cheltuială se ține!

      p.s. rețetele noastre tradiționale sunt prea bune! prea!
      Seară bună!

      Ștergere
  3. O impletitura de ganduri....
    miammmmm...

    RăspundețiȘtergere
  4. Salut Gina!
    Ma invitasi asa, brusc, de luni de dimineata, la un festin princiar.Merci de invitatie si lasa-ma sa zic - Alteta, saru'ma pantru masa!
    Cartoful, stiu si eu, ca-i sanatos, hranitor si foarte digest.Pai, sa mancam mai des, cartofi copti - pentru ca sunt o sursa de fibre si ofera o protectie reala, impotriva bolilor de inima.
    Sunt bogati in vit. B6 si C si in plus, mai au potasiu si magneziu.
    Cu bine,
    L

    RăspundețiȘtergere
  5. Care va sa zica, ati vazut reteta mea si vreti sa ma eclipsati. Bineee! Sa vedeti cu ce retete de capsuni cu hrean vin eu!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Vreți să insiniați că plagiez reșete?
      Am spus că sunt regale!!

      Ștergere
  6. PS (Ca am uitat sa-l punin comentariu) Eu sunt regele artei culinare!

    RăspundețiȘtergere
  7. Nu, nu e greu deloc, Gina. Noi ne răsfățăm adesea unul pe altul cu asemenea mici preparate delicioase. Mulțumesc pentru rețetă, o voi face cât de curând se va putea !
    Să ai zile frumoase !

    RăspundețiȘtergere
  8. Gina, o să încerc (din nou!) să-l tratez ca pe un rege şi voi găti această reţetă în week-end.
    Am să-ţi comunic rezultatul, deşi, la încercările mele anterioare, el, (regele meu), a zis că ce mă tot complic?!
    Parcă văd plutind în aer replica de sâmbăta viitoare: "Nu era mai simplu să faci ochiuri cu cartofi prăjiţi?" :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Diana, draga mea, cum așa??
      Fără prăjeli și alte chestii dăunătoare!
      și apoi, altfel sună și arată rețeta regeasă, nu?

      Ștergere
  9. E cu dus si intors...; si doamna Udrea a crosetat in direct si la o ora de varf...
    Printesa ar castiga mai mult daca ar invata mai bine romaneste...: se parte ca e greu, o inteleg, e cam de varsta mea; nici de mine nu se leaga engleza, desi miza mea e cu mult mai mare.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Știți, când am scris, m-am gândit că o să mă certați..
      Sunt de acord cu ceea ce spuneți! Chiar și în materie de limba engleză!

      Ștergere
  10. abia aştept să "execut" meniul :). te-aş ruga să-l trimiţi şi pe cel de pe ecran, că e de nedesluşit. mulţumesc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ottilia,
      Abia am sosit! o să-ți trimit rețeta personalizată!

      Ștergere
  11. Sarut mana, doamna Gina...
    Eu sper sa fiti bine... mult mult bine va doresc si numai bucurii.
    O zi minunata va doresc, doamna Gina! :)

    RăspundețiȘtergere
  12. Azi am preparat sarmalute in foi de porc (vita era cam scumpa la supermarket)
    Ingrediente: orez, paste (preferabil de peste), boia de ardei iute, inlocuitor de frisca(poate fi inlocuita chiar si cu fasole batuta), foi de porc format A4. Nu uitati de sare, piper si verdeata. Succes!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Se pune doar jumătate de punct- este post, adică, neapărat foi de ștevie, varză murată etc..
      p.s. trebuie să afișați câte două rețete9zilnic!)

      Ștergere
    2. Tot ce este cu carne, mai ales carne de porc, are mare succes la sotul meu. As indrazni sa va cer sa detaliati putin reteta, daca nu cumva este un secret, bineinteles. :)

      Ștergere
    3. Diana,
      Până se hătărește „nimeni „ să adauge informațiile cerute, zic să încerci rețeta așa cum este scrisă aici!
      O zi bună îți doresc!
      P.s. astăzi poți găti de „dulce„!

      Ștergere
  13. Sper, sa ma ierte Alteta Sa, ca am pierdut o silaba pe drum, din formula consacrata respectului, pt un festin reusit.
    L

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Lidia,
      Am căutat silaba, să știi că n-am găsit-o, doar dacă te referi la principesă. Aici este problema?

      Ștergere