marți, 15 mai 2012

copacul nu este acasa

acolo unde nu poate sa creasca. Milan Kundera
Gluma, Iubiri caraghioase, Viata e in alta parte,Valsul  de adio, Cartea rasului si a uitarii, Insuportabila usuratate a fiintei, Nemurirea- romane scrise in ceha.  
In franceza- Jacques si stapanul  sau-Omagiu lui Denise Diderot, Arta romanului, Testamente tradate, Lentoarea, Identitatea, Ignoranta, Cortina..
Milan Kundera, scriitor  nascut in Cehoslovacia,  stabilit  in Franta, din 1975 .//
Pe oameni  ii impinge  spre rautate dorinta de ordine, pentru ca ea urmareste transformarea universului intr-un  imperiu anorganic .
Viata este o  permanenta incalcare a ordinii. Nazuinta spre ordine este un alibi onorabil, prin care ura fata de  oameni isi motiveaza si isi justifica ticalosiile.Valsul de  adio, pagina110

tu ce spui?


16 comentarii:

  1. Eu cred că ordinea devine rea atunci când încalcă libertatea individului.

    RăspundețiȘtergere
  2. Diana,
    Sunt atatea incercari si ispite pe lumea asta..fiecare crede ca adevarul este cel pe care doar el il afla, gresesc?

    RăspundețiȘtergere
  3. -''Ordinea e temelia tuturor lucrurilor bune'' si ''forma de care depinde frumusetea''.
    -''Lumea nu a fost creata pentru a fi ordonata, caci ea este ordinea intruchipata. Este de datoria noastra sa fim la unison cu ordinea ei''.
    ____
    Lidia

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Lidia, incerc sa-ti raspund cu versurile Anei Blandiana-
      Sute de porumbei, poate mii/
      Asezati cumniti in perechi/
      Pe acoperisul inclinat al bisericii
      \pe fiecare tigla un porumbel,
      Unul langa altul,
      Intelesi intre ei, evident,
      Organizati cu minutie
      In vederea transmiterii sau primirii
      Unui mesaj
      Pe care nu reusim sa-l descifram.
      Ii privim doar cu nelinistePrea numeroase clone ale Duhului Sfant...p.s. m-am gandit, desigur, la Ordine!

      Ștergere
  4. Ordinea în natură este ghidul sau metodologia schimbării și transformării permanente, de la trasferul de electroni între atomi și până la expansiunea Universului.

    Cu toate acestea, ordinea la oameni este încercarea futilă de a prezerva mai mult de un moment o anumită stare dintr-o schimbare și transformare perpetuă, căruia unii îi zic evoluție, iar alții dezvoltare.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. In spatiul apropiat,vazuta zilnic, `ordinea` ar cum vad eu- doua imagini , aparent rupte una de alta, si totusi, continue-una, moderna, conectata on-line, reformatoare, si cealalta ,bantuita de `spectre`, a oamenilor ramasi~inlemniti` intr-un fel de `contra`, careia i s-ar adauga lumea strainilor- vizitatori `chemati ` de mirajul unei lumi -insulare, cu personaje si actiuni, amintind de un `ev ~ trecut.
      (nu este tot un fel de `ordine~?)
      Am gasit ceva, intr-um poem-
      ~Alunec pe ca pe o coaja de banana
      Pe trotuarul acoperit de mazga viitorului
      Si as vrea, cu disperare sa ma opresc,
      Pentru ca totul este de neinteles
      Daca nu accept ca strada
      Are o pant[ din ce in ce mai periculoasa.`

      Ștergere
  5. Suna ciudat ca "semianarhia". Dezordinea este eticheta pusa de oameni. Ei nu pot intelege ca in orice exista o ordine. Sau, daca reusesc sa priceapa, nu pot accepta ca exista ceva "mai inteligent decat ei"

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Astazi` vorbesc `in poezii(Ana Blandiana)
      `Ce starmte margini sunt in stare sa cuprind
      Cu inima si cu privirea!
      Zadarnic calatoresc.Oricat de departe,
      Numai ceea ce recunosc, stiut dinainte,
      Ma tulbura.`

      p.s. nu-i asa ca exista, mai intai, ordine personala?

      Ștergere
  6. Ordinea este un principiu compozitional universal...o gasim la nivelul macro si micro-cosmic,in natura si arta...si la nivel social omenirea se straduie fireste sa gaseasac o linie de echilibru in care ordinea si disciplina sa fie respectate,altminteri se cheama Dezastru!
    Din pacate se confunda tot mai mult libertatea cu libertinajul si democratia cu samavolnicia!Eul individual a luat-o cu mult inainte eului universal!

    PS:Din cate ai observat Gina,nimeni nu prea a inghitit opinia acelui scriitor!

    RăspundețiȘtergere
  7. Recunosc, aveam impresia, citind, ca , desi temele abordate par a fi specifice lumii in mijlocul careia traim, mesajele sunt ciudate.
    Mi-am reprosat ca ma aflu abia la inceputul unei liste lungi de romane, purtand semnatura unui scriitor modern.
    Chestia este ca romanul tenteaza, chiar nu-l las din mana..

    RăspundețiȘtergere
  8. Imi place acea ordine fireasca a lucrurilor.Incerc sa ma acomodez eu,nu sa schimb dupa bunul meu plac.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Angi, in felul meu, sunt o persoana ordonata- in romanul despre care vorbim, ordinea este abordata ca disimulare in atitudinea fata de semeni.
      La finalul cartii, am in minte o abordare care nu seamana cu ceea ce stiam ca este ordinea.Trebuie sa citesti cartea! Sigur o sa-ti placa!

      Ștergere
  9. Raul intotdeauna tenteaza,atentie la capcane!De amorul artei unii artisti uita chiar si de glasul acelei constiinte pure...frumusetea textului dichisit si mult condimentat pentru un anumit impact psihologic deturneaza cele mai simple si emotionante convigeri interioare.A publica printre altele mai recent inseamna a soca!
    Vrei sa ai succes,ia o teza fundamentala din religie spre exemplu si monteaza antiteza,nici nu e greu!Toata lumea vede cerul albastru,iar eu pot spune ca defapt e rosu,asta pentru ca am confectionat niste ochelari speciali pe care te-am convins sa-i porti!
    Uite asa mai recent raul nu e chiar rau,ba mai mult e un fel de bine neinteles,iar binele e rau de plictisitor si realtiv.Hai sa avem pardon...am ajuns vorba colindului ...sa dam binele pe rau!

    PS: Baudlaire avea o vorba magnifica;"Cea mai mare ispita a diavolului este aceea sa te faca sa crezi ca nu exista!"
    Am incercat si eu deseori sa-mi explic raul,sa-i acord multe circumstante atenuate...e o prostie!te poti sminti chiar...de ce unii sufera cumplit si pastreaza credinta in bine,iar altii fac rau de prea mult bine paradoxal!
    Fiecare sa-si vada de ale lui cautand drumul cel drept ...Dumnezeu il va ajuta...nu e de competenta noastra sa ne explicam raul ...e o problema stricta si extrem de speciala a fiecaruia printr-un examen de constiinta personal din care rezulta o alegere ..da,putem incerca sa ajutam ,dar trebuie sa stim si sa ne vedem de drumul nostru personal,sa ne urmam chemarea ...

    RăspundețiȘtergere
  10. Nu stiu daca voi reusi sa conving despre cum este cu problema asta , a ordinii, transmisa, cumva, metaforic , in romanul despre care tocmai am vorbit.
    Am dorit sa citesc, neaparat , ceva modern despre Cehia, inainte de a o vedea , de fapt, revedea, la ea acasa.- m-am intors dintr-o excursie foarte interesanta.
    O sa te mire, dar scriitorul are dreptate! `dreptate`, vorba vine, vreau sa spun ca l-am inteles foarte bine- se refera la cinismul uman, care, in numele ordinii, niveleaza , trecand cu tavalugul peste suflete. Cand am `consemnat ` fragmentul, eram nedumerita.
    La ultima pagina a cartii, am fost `socata sa aflu ca, in numele ideii de `ordine`, cei mai multi oameni strivesc frumosul.
    Poate mai vorbim despre asta.
    p.s. nu esti, cumva, prea egoist, spunand ca fiecare trebuie sa-si vada de ale sale? intreb...

    RăspundețiȘtergere
  11. Gina reciteste ce am scris...de unde deduci egoism?
    Fii bun,dar atentie la masura,iubirea este una,sentimentalismul alta...iubirea are norme si reguli printre altele.Nu poti picta un copac asa cum nu este...are ritmurile sale si in nici un caz n-am sa folosesc zig-zaguri in reprezentare cand el este o simfonie anume in linii curbe!!!Ma rog am cam divagat nitel...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sa nu crezi ca te-am ~certat`, nici eu nu vad ~problema mult prea diferit, este aproape imposibil sa redai ceva, orice ar fi-sentiment, atitudine, imagine ..astfel incat sa transmiti ceva unanim acceptat.
      Cred ca m-am cam pierdut printre detalii..

      Ștergere