vineri, 25 mai 2012

veselă pușcărie

 Înspăimântătoarea prognoză meteo de aseară n-a reușit  să mă  țină în casă, nu puteam rata  o seară  muzicală, deși tema  îmi era necunoscută, dat fiind faptul că  în  ultimele două săptămâni  am lipsit din oraș.
 Sala arhiplină, discursul primarului- promisiuni că   în următorii ani, Filarmonica va avea ,  domiciliu  propriu în  locul cinematografului București,  coșul cu trandafiri albi, felicitările pentru   sensibilul, ca o domnișoară, director al Centrului Cultural și, mai ales programul- Liliacul , de  Johann Strauss- dirijor Tiberiu Oprea,  ei bine, toate acestea   au fost  componenentele unei prelungite seri  de  omagiere a   celor cinci ani de Filarmonică piteșteană.
Un spectacol frumos, de la costume, decor, interpretare, trăiri până la  starea de bucurie   nereținută , pe care  muzica  și teatrul le pot dărui  spectatorilor de toate vârstele.
Subiect simplu-punerea în aplicare , pe căi întortocheate a unei decizii de trimitere la închisoare a  lui Gabriel von Einstein,  Alfred Pascu, din cauza bâlbâielilor avocatului personal, Viorel  Ciurdea, creează  șansa ca   eleganta lui soție, Rosalinda,  Doina Scripcaru,  să-l primească acasă pe cântărețul de canto, Alfred, Daniel Madia,  fostul  ei iubit, fericit până peste poate,  la auzirea teribilei știri.
Ițele acestei  țesături sunt  rând pe rând încurcarte și descurcate, grație  abilității  Adelei,  fata în casă, Mediana Vlad- în viața civilă, soția dirijorului Tiberiu Oprea,  ajutată de  intrigile surorii ei Ida-Haricleea Marica. 
Două personaje masculine  se implică  total, în construirea teribilei farse, prin  care  trebuie să i se plătească lui Einstein o veche poliță-notarul Falke-Ștefan Popov și  Frank, directorul închisorii, Răzvan Georgescu.
 Sforile se trag în casa plictisitului prinț Orlovsky-Raluca  Cioca,  care  organizează, de revelion,   un bal mascat  pentru a  mai alunga  monotonia zilelor izbitor de  asemănătoare, grație   câștigului și bogăției .
Farse,  încurcături,  comic de situație, de caracter și de limbaj,  joc frumos,  bilețele,  muzică,  suspance. 
  În final, acțiunea se mută la închisoare, unde nu prea sunt locuri, așa că nou-veniții riscă să fie dați afară. 
 Apare un pitoresc  personaj,   care  prin savoarea improvizației/ limbajului, /gesturilor / comentariului cu  fotografi /cameramani și , mai ales, cu  două doamne din sală- Paula  Ciuclea, patroana Corului academic Divina Armonie  și bine cunoscuta traducătoare  de filme, Irina Nistor, a   prelungit acțiunea  într-o  savuroasă  dezordine   organizată,   construind  un final de zile mari. 
Râsul și buna dispoziție au contaminat întreaga  sală.
  Maestrul Radu Gheorghe, Frosch,  gardianul- ajutor de director general, bine  afumat  cu un ciocan  de  șliboviță, ca și șeful său, de altfel,  ne-a oferit un spectacol   cu MAJUSCULE!
  Un Liliac  în hohote de râs!
îți place opereta?

8 comentarii:

  1. Opereta vesnic tanara...
    Da, imi place, si consider spectacolele de opereta, ca adevarate si de neuitat reprezentari artistice, pt ca iti taie respiratia, atunci cand te lasi in voia muzicii, a libretelor, a dansului, a costumelor si a decorurilor si, iti incarca sufletul , pt mult timp, cu un izvor de frumusete si de bine.
    Lidia

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Luli,
      Cele două genuri muzicale- opera și opereta- sunt interpretate de către absolvenții acelorași institute, asta însemnând că, de fapt, ceea ce le apropie este actul interpretativ.
      Mie mi se pare că sintagma „ gen minor „ar trebui să vizeze doar tematica operetei.
      Prin subiect și mesaj, opereta se adresează unui public mai numeror decât cel care alege opera.
      Mie îmi plac ambele genuri muzicale!

      Ștergere
  2. Multumesc de observatie!Cred ca liliacul este floarea ta preferata!
    Opereta?...imi place mai mult decat opera,ma rog ar fi cateva mentiuni...cred ca "Sunetul muzicii" a jucat un anume rol esential in a indragi acest gen muzical.

    RăspundețiȘtergere
  3. La Praga, liliacul abia înflorea!
    Undeva, în grădinile Palatului Regal, m-am oprit câteva minute să inspir parfumul atât de drag!Era o dimineață absolut extraordinară!
    „Sunetul muzicii„? Nu mă satur să revăd!

    RăspundețiȘtergere
  4. Ma bucur foarte mult pentru dumneavoastra ca ati avut o seara atat de frumoasa.

    Mie imi place foarte mult opereta, doamna Gina. Inca nu am avut ocazia sa vad un spectacol live, in schimb, am avut marea bucurie sa vad si sa ascult, live, cu cativa anisori in urma, opera Carmen de Georges Bizet, la Bucuresti la Opera Romana. Nu va pot descrie in cuvinte cat de fascinata am fost si am trait o bucurie inimaginabila.
    O mare bucurie am mai trait cand, am fost la mare, iar la Teatrul Fantasio din Constanta, o trupa de balet de la Balşoi Teatr, a sustinut un spectacol cu, Baletul "Lacul Lebedelor" de Piotr Ilici Ceaikovski.

    Un sfarsit de saptamana minunat si relaxant va doresc, doamna Gina! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ștef,
      Îmi vei ierta lipsa de modestie- în ultimii ani, n-am văzut nicio operă la București.
      În schimb, grație fiului meu, am văzut două opere la Londra. Ultima, „Faust„, cu Angela Gheorghiu, este ceea ce numesc, fericită, „ o singură dată în viață„!

      Ștergere
  5. Thanks for finally talking about > "vesel� pușc�rie" < Liked it!
    Also see my page - printer control application

    RăspundețiȘtergere
  6. Thаnks for finally writing about > "vesel� pușc�rie" < Loved it!
    my web page > Directory submission

    RăspundețiȘtergere