marți, 22 octombrie 2013

căci lumea asta teatru e..



motto: v-am  dat teatru vi-l păziţi ,
 Ca un lăcaş de muze;

 Cu el curînd veţi fi vestiţi  Prin veşti departe duse.
 Cu el năravuri îndreptaţi, 
 Daţi ascuţiri la minte, 
 Podoabe limbei noastre daţi
 Cu româneşti cuvinte!,
 Iancu Văcărescu, 1819// Deunăzi, înainte de începerea  concertului Filarmonicii, un domn, ocupant al unui loc de pe rândul din fața mea, s-a ridicat, și,  după ce a cuprins cu privirea mare parte din sală, s-a adresat, așa, impersonal oarecum:

 Unde sunt, domle intelectualii din orașul ăsta?(și a înșirat vreo șase  nume de profesioniști), că nu văd pe  niciunul  la teatrul  nostru. La Teatrul Davila. Știați că artiștii teatrului Davila nu au bani nici măcar să-și plătească afișele?Uite, vă spun eu, a continuat vorbitorul, în timp ce în  sală s-a  așternut  o liniște dureroasă,  sâmbătă și duminică seara, de la orele 18, puteți vedea Gaițele. Scrisă de  dramaturgul argeșean Alexandru Kirițescu.
 Să vă mai spun că  un bilet pentru elevi/studenți/pensionari  costă 5(CINCI) lei?
 Am avut impresia că nu aud bine..
 Toate privirile celor pe care îi puteam vedea erau  înfipte în podea.//
 Aseară am revăzut piesa. Cu niște ani în urmă, un teatru bucureștean  a venit la noi cu o distribuție de prestigiu. Tamara Buciuceanu-Botez, Ileana Stana-Ionescu, Gheorghe Dinică, Florin Piersic..//

Aseară, sala  a fost pe jumătate plină.
Sau  pe jumătate goală..Nu-mi permit comentarii.Totuși, parcă mi-a lăsat un gust amar  tirada de înjurături din  replicile multor personaje, cum, altădată, într-un alt spectacol,  așa-zisele picanterii  erau  de-a dreptul vulgarități. Într-o sală de spectacol nu sunt doar persoane  care vor să râdă..

să râdă oricum..Aseară, actorii  au  jucat  așa cum au simțit.
Am o admirație deplină pentru artista Luminița Borta! A susținut tot spectacolul. Privind-o, am simțit un fel de durere și mi-am zis, așa, pentru mine, că  jocul ei nu este  cu nimic mai prejos de cel al oricărei actrițe de  la Bulandra sau de la Național... dar.. vezi? este un dar..Cine decide ce loc ți se cuvine în lumea asta? 
M-am gândit  la  elevii talentați, inteligenți, care s-au născut și învață în cine știe ce sat uitat de lume..în vreme ce  alții- fii de beizadele-  pot să învețe acolo unde vor ei și părinții lor. Își  aleg, nu doar școlile, ci și profesorii/meditatorii.. 

 Și gândul meu s-a dus mai departe-  în mai toate municipiile  există teatre.
 Și actori, mulți dintre ei, foarte talentați..
ce face societatea pentru ei??//

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu