marți, 8 octombrie 2013

Va fi pâine

pentru toți. chiar dacă va trebui să o împărțim cu lingurița.
Dejan Milojevic, scriitor sârb


Am învățat de la părinți,  la rândul meu, i-am sfătuit   pe copii să nu arunce pâinea. Bunica zicea că este mare păcat.

S-a  întâmplat  ca ieri și astăzi  să  se adune în sertar mai multe  felii de pâine...
 acoperite în punga de plastic.
 Expirau astăzi.// 

În jurul containerului de gunoi , se învârt zilnic patru-cinci maidanezi, cu cercel verde în ureche. Lumea din blocurile  vecine îi hrănește bine. Sunt dolofani, se mișcă alene. Am desfăcut punga , invitându-i la masă. Bineînțeles că  nu le-am oferit pâine goală, nu se cade. Cât ai clipi, au înfulecat mâncarea, au întors feliile pe o parte și pe alta, mirosindu-le.
S-au dat deoparte.//

Haina lungă, atârnând peste treningul soios și bățul terminat cu un cârlig  ascuțit  te lămuresc de îndată ce-l zărești  că este scormonitor.M-a speriat privirea lui piezișă, era ziua în amiaza mare, într-o clipă am regretat că nu am nimic să-i pot oferi. Doamnă, iau eu feliile de pâine, nu pe toate, las și pentru câini câteva, poate se răzgândesc..
A mușcat din prima bucată, cu iuțeală, le-a îndesat pe celelalte în sacul lui unsuros și  s-a strecurat ca o umbră printre blocuri.De obicei răutăcioși, când simt miros  de intrus, câinii au rămas fără glas. .//
Îmi rătăcește gândul la o scenă din Mizerabilii lui Hugo, o știi, aceea când Jean Valjean este condamnat, pentru că a furat o pâine...

6 comentarii:

  1. As vrea sa zic ceva dar nu spun pentru ca va contrazice punctul tau de vedere gata format. Spun doar atat: nu se da cainelui sa manance paine goala ori ciocolata. Poate muri din asta. Adevarul este ca la o foame cumplita, omul si animalul mananca orice. Daca pisica nu mananca varza ori vaca friptura nu inseamna ca nu ii e foame.

    RăspundețiȘtergere
  2. Că un câine nu poate sfâșia pâinea, precum felinele, este știut, că vaca nu este carnivoră, nici asta nu este vreo noutate, cum nu surprinde faptul că pisica nu poate deveni, peste noapte, vegetariană, dar că punctul de vedere este „gata format„, asta nu înțeleg deloc.
    Oricine poate avea opinii.
    Este chiar rostul temelor aduse pe acest blog .

    RăspundețiȘtergere
  3. Te inteleg. Nu-mi place sa arunc mancarea, painea in special. Si daca se intampla sa prisoseasca, tai feliile in bucatele mici si le las afara, pentru pasari. Macar hranesc alte vietuitoare... si ma simt si un pic mai bine.
    In rest... nu toti cersetorii cersesc pentru paine, din cate am vazut. Au fost unii care m-au injurat cand le-am dat paine sau covrigi. Pentru unii, painea este doar un pretext!

    RăspundețiȘtergere
  4. Gabi,
    este atât de complicată lumea..răutatea îmbracă atâtea forme..
    Da, sub haine ponosite și în spatele unor gesturi nevinovate se pot ascunde tot felul de ciudățenii.
    Nu toți cei care cerșesc sunt necăjiți.
    Dar sunt destui oameni nefericiți..

    RăspundețiȘtergere
  5. Gina , citesc cu multa placere scrierile tale . Imi place modul cum construiesti din observatiile tale, cite o mica poveste de viata. Cineva ar spune ca esti un observator care creeaza realitatea. Pe mine m-au amuzat "mofturile"cainilor , care au refuzat painea (semn ca erau satui) si m-a impresionat bietul "scormonitor" care nu si-a permis sa faca mofturi , recuperind ce refuzasera ei . Trista realitate ...

    RăspundețiȘtergere
  6. Ei, da! cum să nu mă bucur când tocmai Steluța/coleguța mă laudă??

    Observațiile mele sunt „poze la minut„..așa am văzut eu scena: omul și câinii..

    RăspundețiȘtergere