miercuri, 17 iulie 2013

ceea ce spun cuvintele

nu durează. Cuvintele durează, întrucât cuvintele sunt aceleași, dar ce transmit ele nu este niciodată identic.  Antonio Porchia, poet argentinian

Andreea Paul a sesizat Academia Română pentru a cere modificări în limba română. Vezi despre ce este vorba!


Publicat pe 17 iulie 2013
Deputata democrat-liberală Andreea Paul (mai cunoscută sub numele de fată, Vass) a sesizat Academia Română pentru a solicita recunoașterea oficială în limba română a formelor de feminin pentru funcțiile publice. 
Deși   cuvintele   care desemnează funcții publice :„președinte”, „deputat”, „ministru”, „senator”sunt folosite frecvent, in vorbirea  cotidiana, cu forme de feminin, in privinta  lor nu există o reglementare lingvistică foarte clară a Academiei Române. Dicționarul Explicativ al limbii române (DEX) cuprinde și forme de feminin pentru unele cuvinte :„președintă”, „deputată”, dar nu și pentru altele.
 În DEX nu este cuprinsă forma de feminin „senatoare” și cu atât mai puțin „ministră” (care nu e folosită nici în practică foarte mult); în schimb, cuvântul „ministresă”, utilizat uneori în vorbire pentru a desemna o femeie-ministru este explicat de DEX drept „soție de ministru”. 
Anunțul privind sesizarea Academiei Române în legătură cu reglementarea formelor de feminin ale cuvintelor ce desemnează funcții publice a fost făcut de Andreea Paul pe Facebook, după ce fostul jurnalist Ovidiu Zară îi atrăsese atenția că nu este corectă folosirea termenului „președinta FMI”. „Se spune președintele FMI, nu presedita FMI. Cuv\ntul “pre;edinte” provine din latinescul “praesidens” (prae – dinainte + sedere – ședere). “Praeses” este un cuvânt latin, care înseamnă “a ședea în frunte”. La fel, se spune “doamna director”, nu “doamna directoare”.
 E grea limba romana! Mi-ar BAC-ul al dreaq!”, 
îi scrisese Zară Andreei Paul pe Facebook. Aceasta a răspuns ulterior: „Ovidiu Zară, am f[cut o sesizare Academiei Române pentru a feminiza funcțiile publice, așa cum se cuvine. Cunosc bine dezbaterea din jurul discriminării lingvistice de gen. Am făcut-o în cunoștință de cauză”. 
Răspunsul deputatei PDL nu a fost, se pare, pe placul lui Zară, care a revenit apoi pe un ton ironic. 
„Și sesizarea a fost acceptată? Curtea Constituțională ce zice? Doamna Paul fostă Vass, limba română e unică. 
Feminizările nu au rost. 
Închipuiți-vă cum ar arăta opera lui Eminescu dacă ar fi fost feminizată, cum doriți dvs. 
Ar fi fost o operă mutilata.
 Lăsați măcar limba română în pace, dacă economia nu o lăsați”, notează Zară, căruia Andreea Paul nu i-a mai răspuns de această dată.
Sergiu Bidilă, A.M.PRESS//

ce părere ai?
p.s. nu mi-am permis să  copiez comentariile din presă.

12 comentarii:


  1. Buna seara!
    Prin "feminismul" civic-instituțional s-au adus taxe si impozite suplimentare ! "Rotofeii"se freaca pe chelie inca din secolul al nousprezecelea pentru geniala idee de a acorda egalitate si responsabilitate si pentru Venus nu numai pentru Marte! :)
    D-na "deputata" Vass si Paul ar trebui sa se ocupe de ce considera ca "stapaneste" efemer ! Adica ...Tara Oasului! :)

    Brindusa Frunza

    RăspundețiȘtergere
  2. Bine ați venit!!

    Zică ce vor dori să zică feministele, eu cred că dacă Dumnezeu ar fi considerat că este bine ca bărbații și femeile să fie la fel, așa ne-am fi născut..
    Suntem diferiți, avem sensibilități diferite..ar fi multe de discutat aici.
    Cred că ne-am înțelege mai bine unii cu alții dacă ne-am accepta așa cum suntem.

    Nu-mi plac disensiunile politice, eu mă gândesc la problema lingvistică, în sine.
    Credeți că ar fi necesar să se accepte formele de feminin propuse?

    RăspundețiȘtergere
  3. Sunt convinsa ca aura de feminitate si profund umanista a acestui blog nu abordeaza teme de "maieutica" politica! :)
    In opinia mea "primar" ar tb sa aiba corepondent in "primara " , deoarece "primarita" suna a altita sau fundita! Glumeam!
    Din cate cunosc anglo-saxonii nu au corespondent feminin pentru functiile publice !
    Si in esenta nu are niciun impact faptic sau pozitiv ( doar auditiv si deranjant) femininul atribuit unei functii! Si pentru a termina pledoaria mea banala ma gandesc la femininul functiei publice de "referent" - referenta! :)
    Cu reverente, Doamna!
    Brindusa Frunza

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bună dimineața!
      În treacăt, fie zis, îmi plac și brândușele, și frunzele, mai ales cele ale unui mesteacăn din fața ferestrei mele.
      Aș zice că dincolo de acest pseudonim frumos există un bărbat ..mă rog, este părerea mea.
      Vă ascundeți elegant ironia- „primară„ ați vrea să fie femininul primarului. Mie îmi „sună „că primărițele au ceva ce le aseamănă cu crâșmărițele sau cu morărițele, în mers/ comportament/ zicere..
      „Referentă”? atunci sinonimul”raportor „ar deveni „raportoră” sau ar trebui să se scrie cu diftong?

      Cred că depindem mult de apartenența noastră la un sex, mult mai mult decât recunoaștem.. Nu am nimic cu doamnele care aleargă după profesii mult mai potrivit masculine, este treaba lor, dar eu am în minte imaginea acelei superbe George Sand, care îi scandaliza pe toți, îmbrăcându-se bărbătește și fumând provocator, tocmai pentru a-i provoca pe de cei din jur, prin a sugera egalitatea între sexe.
      N-aș putea să o uit pe Virginia Woolf, tulburătoare inteligență scriitoricească,ea refuza să accepte că o femeie ar putea fi judecător.

      Un fost elev, astăzi recunoscută, pe aici,față bisericească, mi se adresează cu „doamna profesor„.
      Nu-mi place deloc.
      Eu mă simt foarte bine ca profesoară, îmi place denumirea, cum, de altfel, îmi place tot ce implică ea.
      Da,sunt de acord cu formula”doamnă profesor doctor„, mi s-ar părea aiurea să se spună „doamna profesoară doctoriță /doctoră„.
      Am toată stima pentru civilizația anglo-saxonă!
      Vă mulțumesc frumos pentru pledoaria deloc banală!(cum o spuneți,în stil englezesc)
      Vă mai aștept cu drag!

      Ștergere
    2. Buna seara, Doamna !

      Din pacate sau din fericire sunt o brindusa cu tot cu frunza! :)
      Brindusele apar, de obicei, primavara prea devreme sau toamna prea tarziu!
      Si mai e un pic si se aproprie neingaduit de febril ...toamna!
      Emotia tremuranda a frunzelor de mesteacan arunca versatile aschii de lumina in ochii celui care stie sa priveasca!
      Doamna profesor, pastrez pretuirea mea tuturor dascalilor adevarati, inclusiv parintilor mei, ambii profesori de limba si literatura romana ( pensionari) ! Si pretuirea nu poate fi marcata decat cu eleganta reverenta!
      Brindusa Frunza

      Ștergere
    3. Ce mă bucur! Ce mă bucur că sunteți o brândușă cu codiță cu tot!
      De acum, îmi plac și mai mult brândușele! Cât despre bănuții lucitori adunați în mănunchiuri verzi ai mesteacănului meu,mă răsfăț privindu-i, dimineață cu dimineață, când îmi beau cafeaua.
      Mă bucur că sunteți fiica unei perechi de profesori de LIMBA ROMÂNĂ! Să le spuneți că au știut să vă crească frumos!
      Cu la fel de sinceră reverență și plăcere de a vă mai avea ca musafir!

      Ștergere
    4. Sarutati mesteacanul de argint din partea mea! Cu ochii larg deschisi, va multumesc!
      Brindusa Frunza

      Ștergere
    5. Mâine dimineață își va primi porția dublă de îmbrățișări !
      Cu alese gânduri!

      Ștergere
  4. Buna sesizare!
    Stau sa ma gandescacum cum suna mai bine:
    d-na invatator sau d-na invatatoare
    d-na profesor sau d-na profesoara
    d-na director sau d-na directoare
    d-na doctor sau d-na doctorita
    D-na asistent sau d-na asistenta
    d-na inginer sau d-na inginera
    d-na presedinte sau d-na presedinta
    d-na deputat sau d-na deputata
    d-na senator sau d-na senatoare
    d-na ministru sau d-na ministra...

    Citind acum imi dau seama ca unele suna bine la feminin,altele la masculin,si asta poate si in functie de cat de feminina sau barbatoasa e functia .:)

    Chiar nu cred ca e cel mai important lucru pentru a-l despica in patru.

    RăspundețiȘtergere
  5. Dragă Angi,
    Recunosc că am avut discuții,oarecum tangențial, cu elevii mei în legătură cu problema care se discută,atunci când unul dintre subiectele de examen la Limba română era să se alcătuiască un act oficial. Apăreau întrebări de forma” Doamna Președintă Maria Popescu” sau „Domnule Președinte Maria Popescu„..lucrurile sunt cam complicate. omul nu se adresează persoanei Maria Popescu, el „discută „cu funcționarul public, nu?

    Cred că tema se poate discuta, este interesant de aflat cum se vor împăca și varza , și capra, știut fiind că există femei cu preocupări excelente în lumea bărbaților, dar și bărbați cu sensibilități feminine.
    Realitatea demonstrează că omul se depășește pe sine, nu? se fac operații de schimbare de sex.
    Cine știe ce ne mai rezervă viitorul..

    RăspundețiȘtergere
  6. Corect este Doamna(Dna) Directoare.Nu spune Doamna Profesor, Doamna Invatator.Si nici D-na.Nici D-ra.D-le, este corect.Atat.Si nu o spun eu.Fiind studenta la Facultatea de Litere, am fost invatata si educata sa ma adresez astfel.

    RăspundețiȘtergere
  7. Bine ai venit, Bogdana!
    Sigur că ai dreptate!!
    Doamna profesoară! doamna învățătoare!

    RăspundețiȘtergere