vineri, 1 septembrie 2023

cu toamna-ntr-o mână

Mi-e dor de toate toamnele mele adunate în suflet, în pași, în doruri  spuse șau nespuse.

  Mă revăd școlărița, merau ambițioasă, dornică să înceapă școala. cu uniformă nouă sau de anul trecut, cu  manuale  și  caiete învelite în hârtie albastră, până seara târziu, etichete cu  lipici,cărți  noi, foșnitoare, în ghiozdan de prins în spate.
Liceul cu  atâtea necunoscute, emoții și spaime, bilețele ascunse-ntre file, extemporale și teze, aldehide și cetone  neuitate  niciodată, de spaima  babacului, scurte plimbări pe sub castanii  din  apropierea  gării.
  Liceul!
 Mereu mă întorc cu gândul la anii aceia fugari în  haina lor frumoasă!
Mi-e dor de  studenție!
Alte  gînduri, cursuri  notate în caiete mari, ocheade și  dansuri, sesiuni  cu  săli de lectură-  locurile se ocupau repede de tot,  cărți  împrumutate, notițe și  temeri, vacanțele altfel-  la munte, cu schiuri de împrumut, fug mult prea repede toate...
   Întâiul an de profesoară, pe alee plesneau nucile-n coajă, ce director, spaima  tuturor,  navetă, necontenitele fugi dimineața de tot,  către  autobuz și seara  către casă- profesoara este și  mamă și soție, întocmește  planuri de  lecții, are  griji de tot felul.
Toamne  cu  examene, concurs  și emoții,  mereu, alte necunoscute.
  Mai tare și mai  frumos  păstrez în   toate  buzunarele  inimii  toamnele mele  de mamă, pe rând-  să nu lipsească nimic  din tot  ce le trebuie  copiilor mei.
  Câte emoții frumoase!
Câte ceva se repetă, apar alte și alte  noutăți-  examene,  admiteri, plecări și scurte, tot mai scurte sosiri.
   Toamnele  s-au ales, de la sine, pentru căsătoriile fiilor mei,  profesoara  este  și „buni„, lecții, îndemnuri, povești și gramatică,  plimbări cam prea scurte, vremea fuge, ca nebuna!

Deunăzi, mi s-a  făcut dor adânc de școala  pe care am slujit-o mai bine de un sfert  de  veac.
  Vacanță fiind, la porți sunt lacăte, îmi fuge privirea către  ferestrele  de la parter, unde am fost, ultima oară,  profesoară și  dirigintă.    
Mă întreb   a cui va fi fost  inspirația să   pună containerelor pentru gunoi  chiar la intrarea în școală?
Cad frunze  întomnate înainte de  vreme, poate  că undeva  se adună în  zbor rândunele și  cocori, altă toamnă își  vopsește  rochia, cătând către cer, alți gureși copii  vor  bate  la porți...
”Luni e un măr, marți e o pară, iar miercuri
e un strugure agurid...„ Nichita Stănescu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu