joi, 10 ianuarie 2013

lumină,

în muzică, numele tău este Mozart. Arthur Rubinstein

În așteptarea  deschiderii Anului Nou de vrajă sonoră,  am răsfoit un  interesant ghid  de muzicoterapie.
 Așa am aflat  că savantul roman, George Constantinescu, creatorul sonisticii, întrevedea, cu multă vreme în urmă, proprietățile terapeutice ale sunetelor și acțiunea lor asupra structurilor organismelor vii- muzica acționează asupra psihicului, producând efecte relaxante, tonifiante, stimulante. 
Într-un fel, asta îmi explică   de ce astă seară, ca și în multe altele, sala de concert s-a dovedit neîncăpătoare, nelăsându-l singur pe  Gerarul, care  ca  domn respectabil ce este s-a gătit la patru ace, în palton elegant și  fular pufos cu sclipiri  de  partituri albastre.
 Lumea, de toate vârstele, a fugit de stridențele politice, de stresul social, de prelungitele dispute pe teme deja obositoare, căutându-și  bucuria în terapie muzicală. 
 Sub bagheta sufletului Filarmonicii noastre, dirijor Tiberiu Oprea, seara  de An Nou muzical , care omagiază două secole  de iubire pentru doi titani,WAGNER și VERDI,  a început cu acorduri legendare Concertul pentru pian și orchestră, în Fa major, de W.A. Mozart.
 La pian, Horia Maxim- dăruire, eleganță, rafinament.
Ovaționat îndelung, ne-a răsplătit  cu  energicul  Joc dobrogean de Paul Constantinescu, de la a cărui  plecare printre îngeri  se face în acest an  o jumătate de secol.
  În partea a doua a concertului , registrul tematic ne-a purtat în ritmul Dansurilor slave, Ale lui Antonin Dvorak. Mi le imaginam pe suplele  blonde, în rochii lungi de borangic, plutind în ritm de Dumka, Odzemek sau în năucitorul Kolo.
Dintr-un concert de An Nou nu puteau lipsi vrăjitul Second Waltz de Shostakovich   și o  tulburătoarea polka de Johann Strauss!
 O seară frumoasă ca o promițătoare poveste de iarnă!

ce gen de muzică te binedispune?

Irinei, cu tot dragul o minunată Rusalkă matinală, de la Carmen

12 comentarii:

  1. Buna Gina!

    Barbierul din Sevilla e o muzica plina de efervescenta sonora si de veselie, in ceea ce ma priveste.

    Mozart e fireste, e un alt taram ale carui fragmente le percepem din cand in cand ca de exmplu in ianuarie, luna nasterii lui.

    Imbratisari!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Stimulator de energii pozitive gândul tău, dragă Irina, la începutul unui An muzical de excepție, când omagiem două secole de admirație pentru doi titani-Wagner-Verdi.

      Mă înclin în fața bucuriei tale! Ca ilustrare, am ales prezența baritonului Dmitri Hvrostosky, într-un concert chiar în țara ta!
      O zi frumoasă, pe aripi de muzică plină de veselie îți doresc!

      Ștergere
  2. Dificila intrebare! Muzica poate crea stari, dar, de cele mai multe ori, trezeste amintiri. De aceea este greu de dat un raspuns.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Înțeleg, totuși, așteptăm un gând, așa, la început de an!

      Ștergere
  3. Buna dimineata draga Gina,

    pentru ca tot vorbesti de Dvorak, eu as putea asculta ( printre altele ) "Son of the moon " in interpretarea Annei Netrebko toata ziua.

    O zi buna,
    Carmen

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Minunată alegerea ta, Carmen, mulțumesc frumos!
      Mi-ai bucurat dimineața!
      Sper că aceeași stare de încântare vor avea și prietenii noștri!

      Ștergere
  4. Deci ai fost la opera. :) De invidiat. Ascult zilnic muzica, de toate tipurile. Prefer insa muzica instrumentala, ambientala. Nu pot stabili o regula pentru ca depinde de dispozitie. Ascullt muzica sufletului meu.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dragă Gabriela,
      Zilele și nopțile argeșene sunt, probabil, ca în mai toate orașele țării. Sau poate nu .
      Pentru mine, serile de joi au un farmec special, atunci îmi primesc porția mea de suflet plin. Nu sunt vreo împătimită, sunt o ascultătoare cu toată ființa a acelui gen de muzică prin care construiesc și îmi reconstruiesc vise !
      Aseară, Filarmonica noastră, compusă din niște oameni extraordinari, și-a început Anul Nou, în acorduri de o mare simțire!

      Ștergere
  5. Imi place MUZICA,indiferent de genul abordat.
    Mereu adunci in sufletul meu amintiri frumoase traite pe vremea cad abonamentul pebntru Teatru si Filarmonica erau nelipsite din buzunarul meu.
    SSfarsit de saptamana in sunetul muzicii iti doresc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Deseori, ne bucurăm (și)de muzica din suflet, dragă Angi!
      O zi frumoasă îți doresc!

      Ștergere
  6. Oh, doamna Gina, aceasta este cea mai usoara intrebare pentru mine.
    Evident, muzica clasica, opera, opereta, dar si muzica usoara si unele catece din folclorul nostru autentic! Dar dintre toate muzica lui Strauss, stiu ca me repet pentru a mia oara. Chiar daca am un mare necaz si am trecut prin foarte multe incercari triste, dar cand ascult, Strauss, pur si simplu reinviu, muzica lui ma inalta, imi da aripi si ma elibereaza de orice tristete... e miraculoasa pentru starea mea psihica si-i sunt recunoscatoare pentru aceasta!
    O seara minunata va doresc doamna Gina! :)

    RăspundețiȘtergere
  7. Da,
    Cred că ne regăsim în muzica aducătoare de echilibru.
    Este minunată terapia prin tonuri care ne ocrotesc blând,ne sunt pansamente duioase în clipe de neliniște, durere, spaimă.
    Nu știu cum ar fi viața fără un asemenea „tratament„..
    Eu, tot la A. Rieu mă întorc!

    Seară bună îți dores!

    RăspundețiȘtergere