vineri, 25 ianuarie 2013

un singur suflet, unul doar



Nomazi ai conștiințelor noastre, ne concepem  viețile, fiecare  în fel și chip.
Vaste câmpii, asemenea imperiilor de odinioară.
 Nu mi se pare că ar fi diferențe între bogați și săraci, între   urâți  și  frumoși, între bolnavi și sănătoși. Fiecare  visează-  bogatul să fie mai bogat, săracul să-i surâdă norocul,  femeia frumoasă  să i aștearnă  bogățiile lumii la picioare, chipul  rigid și aspru să răsară într-o zi și pentru el de undeva norocul,  cel sănătos să  escaladeze  munții, bolnavul să-și  afle tămăduirea.
Florin Piersic i-a dat  semne mamei sale că  vrea să vină pe lume, într-o sală de cinematograf- 26 ianuarie 1936. Rula filmul Tarzan.
În curând împlinește-  cu o disimulată  nostalgie, el refuză să accepte, cine ar proceda altfel- 77 de ani.

 Nu sunt fan Mihai Gâdea, dar parcă am primit în dar spectacolul de noaptea trecută,  spectacol- poveste, în regia, interpretarea, suspinul,  bucuria, zâmbetul din colțul gurii, fervoarea, înțelepciunea, da, înțelepciunea,vocea ușor  împânzită de lacrimi a inepuizabilului Florin Piersic.
L-am văzut în filme, când copiii îmi erau mici, aveam locurile noastre, cineva  ni le păstra mereu- la balcon. De acolo l-am văzut în toată splendoarea bărbatului  cuceritor, frumos,  adorat de toate femeile,  invidiat de  soți geloși,  iubit de  toate categoriile de public.
Cel mai mult și mai mult  mi-a plăcut Florin Piersic artistul de teatru.
La Pitești  nu mi-a scăpat niciun spectacol Gaițele, Zbor deasupra unui cuib de cuci, Oameni și șoareci
Și anul trecut  Străini în noapte. http://incertitudini2008.blogspot.ro/2011/02/intr-o-seara-de-februarie.html
Imperiul său de aseară a fosto  nostalgică   poveste a unui melancolic  erou, nelipsitul fular de mătase,  cruciulița aninată de un lănțișor  de aur- daruri neprețuite- privirea umedă, bine ascunse regrete, că viață  fuge ca o nebună, evocări calde și calme, fiul mereu recunoscător părinților- MAMA este unica și  de neegalat iubire, mamele sunt sfintele noastre, spectatorii- oglinda, ținta, pulsul nostru. 
Știu  să și tac, copii, bucurați-vă că am ce să vă spun..poate  că vor mai fi niște momente  în care mă veți mai putea privi în ochi. Și lecția lui de viață, pe care i-a predat-o maestrul Radu Beligan- Nu te opri!
Mi-e  sufletul un saltimbanc  grotesc
Așa cum întâlnești prin iarmaroace,
El vrea, nu vrea, e nevoit să joace
Pentru plăcerea  celor ce-l privesc.
În mine plânge răul omenesc
Și râde lacrima, pe când  cu voace
 zadarnică de goale poloboace
Străine patime maimuțăresc.
Așa mă știu, vibrez!
Cu toate aceste,
de-a vieții fiecăruia poveste,
În clipa când o spun ca spectator
Dar dezgustat de-atâtea măști de vise
De-mi văd  în alții eul uneori,
Când ies din scenă, plâng între culise..
Actorul, de Mihai Codreanu//

Afară plouă, în studio plouă cu vise dragi,  pe un ecran  un  tânăr Florin Piersic scuipă semințe,   face cascade, cucerește domnițe, spune  poante și întâmplări, povestește  întâlniri importante, cetățean de onoare al Republicii Moldova, un nou proiect-despre viaţa lui Talleyrand, ministrul de Externe al lui Napoleon, amintiri - Țara Sfântă, America, Paris, Londra, Canada și mereu acasă
Dorul de părinți..orele trec,  se  bate  miezul nopții Originea omului, poem scris de  tatăl lui, Ștefan Piersic, medicul veterinar din Pojorâta, cu o prefață semnată Tudor Arghezi. 
 Am reținut puțin, am  ascultat lăcrimând ..
Stau pe  gânduri  adânce
Și mă întreb mereu, mereu,
Ce-i bărbatul, ce-i femeia
Ce ești tu și ce sunt eu..
..................................... Și se-ntâmplă foarte rar
Omul bun  să nu primească
o potcoavă de măgar..
...................................//
Cine are părinți pe pământ nu în gând
Mai aude şi-n somn ochii lumii plângând
Că am fost, că n-am fost, ori că suntem cuminţi,
Astăzi îmbătrânind ne e dor de părinţi
.(A. Păunescu)


A plâns  și a iubit, a colindat cărările  viețíi.
Am  strâns  gânduri, am strâns vise...mereu Florin Piersic!



16 comentarii:

  1. Dimineata m-a trezit mai devreme si am deschis computerul Un bun prieten era pe messenger si incepe sa-mi povesteasca despre emisunea de aseara, cu Florin Piersic. Am ras cu lacrimi. :)Florin este un fenomen. desi vorbeste mult, ma bucur ca o face. A trait atatea, a vazut atatea si are o memorie exceptionala. Ar trebui sa statul roman sa i recompenseze cumva si Ministerul acela al Culturii sa gaseasca o modalitate de a-l onora. E um om care o viata intreaga, peste 50 de ani, a trait pentru publicul sau. E la fel de valoros ca oricare dintre marile staruri ale cinematrografiei americane iar pentru noi e cu atat mai valoros ca e al nostru
    La multi ani, Florine!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Gabriela,
      Poțí revedea povestea omului- spectacol aici


      http://www.antena3.ro/inregistrari/sinteza-zilei-cu-mihai-gadea-45.html

      Sigur că au fost și momente la care am râs cu lacrimi, nici nu putea fi altfel..D
      Dincolo de latura ușor umoristică a întâlnirii, eu am descoperit OMUL!
      Florin Piersic s-a privit ca și cum și-a pus la microscop sufletul!
      Florin Piersic este monumental!

      Ștergere
  2. Nu sunt gelos, dar nu mi s-a parut un actor iesit din comun. Mi se pare un extraordinar povestitor si un interlocutor foarte simpatic. Asta, cu riscul de a va supara! La multi ani Domnului Florin Piersic!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. De ce m-aș supăra? Este părerea dumneavoastră.
      Ați omis , însă, a vorbi despre uriașa lui memorie!


      Are farmec, orice ați spune..

      Ștergere
  3. Da. Am spus ca e simpatic si extraordinar povestitor, dar nu am spus nimic despre farmec. Are! Memorie? Ce memorie? Ce e aia memorie? Despre ce vorbeam? Acum, ca tot am uitat...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Memoria lui? ceva ca un trezorier, dar ;își un jurnal intim în multe, multe volume!

      Ștergere
  4. Florin Piersic
    Mare actor, mare povestitor, mare bon-viveor, mare camarad, mare suflet, mare om, mare prieten (apropo de trimiterea la postarea de anul trecut) şi în pofida modului său expansiv de a fi, un mare tăcut şi de ce nu? un mare modest.
    Îmi amintesc cum a povestit cu bonomie, întîlnirea sa cu un coleg de liceu, trăitor pe undeva în munţi, coleg care se prefăcea a nu şti că Florin Piersic, este un foarte cunoscut şi foarte apreciat actor.
    După ce marele naiv Florin Piersic i-a povestit tot ce putea, în acea prea scurtă întîlnire dintr-o gară, fostul său coleg i-a spus: ce băi Florine, chiar ai crezut că nu ştiu cine ai devenit? :)
    Un alt om ar fi îngropat această amintire, undeva în meandrele memoriei. Nu şi el, Florin Piersic. El a avut bonomia naivă de a relata acest lucru, cu o modestie liminară: a admis că şi alţi oameni, pot fi la fel de buni actori, ca şi el!
    La mulţi ani, Maestre!

    RăspundețiȘtergere
  5. Și un recitator extraordinar!


    O să adaug un videoclip!

    RăspundețiȘtergere
  6. Multi au fost,putini au mai ramas...ma gandesc la marii oameni ,care au incantat viata romanului.
    La muti ani,maestre!

    RăspundețiȘtergere
  7. Măreție! Ce sublim cuvânt!
    Oameni mari! Câtă lumină!

    RăspundețiȘtergere
  8. Buna ziua, doamna Gina!
    Multi multi ani fericiti ii doresc si eu Maestrului Florin Piersic! Inegalabil si mereu tonic!
    Pe mine ma uimeste ori de cate ori il vad la televizor, memoria sa fantastica, cu care a fost binecuvantat. Isi aminteste cu lux de amanunte toate momentele importante din viata sa, oamenii pe care i-a intalnit si respectul enorm pentru parintii sai si pentru toti oamenii!
    Vorbeste foarte mult, insa, niciodata nu te plictisesti de ceea ce-ti povesteste. E atat de cald la vorba, nu-i ironic, nu-i arogant! Imi place enorm. Am vazut si multe filme in care a jucat si mi-a placut mult ca si actor.
    O duminica minunata va doresc, doamna Gina, cu mult drag! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu întâmplător i se spune ”Omul- spectacol„, dragă Ștef!
      Zică cine ce vrea să zică, mie îmi place mult orice „întâlnire cu el!
      Seară frumoasă, draga mea!

      Ștergere
  9. Sa traiasca La multi ani Florin Piersic !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am auzit că a fost fantastic de ziua lui! Nu l-am văzut și-mi pare rău..

      Ștergere
  10. Tocmai a spus la ştiri, Florin Piersic, că îşi va sărbători cei 77 de ani făcând ceea ce ştie mai bine, adică jucând teatru.

    Un mare actor! La Mulţi Ani!

    O duminică frumoasă, Gina!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc pentru gânduri și bună trecere, Marycix!
      Seară bună !

      Ștergere