joi, 4 noiembrie 2010

uneori


 nu trebuie să faci nimic pentru a trăi frumos.
Se întâmplă, pur și simplu.//
A dat buzna prin fereastră. I-am zărit discul roșu  crescând, mai mare, strălucitor, în albastrul dimineții.Într-o clipă, s-a răsturnat pe fața lucie a lacului.
Imagine în oglindă-una , dincolo de  copaci, cealaltă, tipsie de aur, rostogolindu-se pe undele  cuminți ale  apei.
La doi pași de mine.
 Sunt primele mele fotografii , în care am prins răsăritul în toată splendoarea lui..La Corbeanca, în prima zi de noiembrie. Și pe telefon și pe aparat.//

Este a doua oară când îl văd pe maestrul Tudor Gheorghe într-un spectacol. Prima oară a fost prin  95, cred.

Sala îi răsplătește apariția cu îndelungi aplauze. Este însoțit de orchestra Arcadia- un grup de tineri  șarmanți, talentați , fără să se străduiască  să pară.
Înalt, zvelt, pare fără vârstă.
În priviri,s-au  adunat toate poveștile cântecelor sale. Zâmbetul de oltean hâtru se ascunde sub mustața de haiduc,  îmbrăcat domnește,  papion negru și cămașa cu plastron.
Nu doar cântă, se oprește,instantaneu,   pentru că și-a amintit o povestioară, o explicație, care devine , în două vorbe, parabolă.
Un artist absolut natural-Zavaidoc și Jean Moscopol, laolaltă, dar și separat. Două lumi- cea a miticilor, etern îndrăgostiți de Mimi, Ioana,Stanca, Zaraza, dar și  lumea femeilor elegante, suple, plăcut mirositoare, coborând din trăsuri încărcate cu flori, în fața restaurantelor luxoase..
Nu trebuie să faci niciun efort de imaginație, în mai mult de două  ceasuri, am ascultat muzică adevărată,  cu aromă de vin vechi, în care se deslușesc iubiri târzii, patimi, revoltă ,tristeți,în ritm de tangou exuberant și, din nou, speranțe, în buchețele de violete pentru fete, într-o cârciumioară la șosea, în atmosfera Bucureștiului interbelic.
N-au lipsit pamfletele muzicale, ironiile usturătoare,  spuse în cea mai limpede rostire.
Maestrul nu vorbește multe.
Spune foarte mult!!

p.s.  ascultați muzica lui Tudor Gheorghe?
când ați admirat ultima oară răsăritul?



22 de comentarii:

  1. Bun găsit! Cu sau fără voia dumneavoastră, o să vă urmărim! Ne-ar fi plăcut să fie "cu voia dumneavoastră", ca să nu picăm din start, în incertitudine...
    ifim şi baghi

    RăspundețiȘtergere
  2. @ baghi,
    Dacă nu este o urmărire ca-n filme, considerați-o certitudine!

    RăspundețiȘtergere
  3. Nu-l ascult cu intentie niciodata; este vorba tot despre caracter; acum un timp a spus: "sunt o institutie"...
    La fel ca Dan grigore care acum s-a inhaitat cu raii de la CNAudiovizual...Nu pot sa-i ascult nici pe Liiceanu,Manolescu...
    Daca modestie nu e, nimic nu e...
    Despre Paunescu, care l-a saltat pe T. Gheorghe: de ce nu si-a pus imensul talent sa propovaduiasca valori crestine? Sa marturiseasca multumire Domnului pentru ce a primit...
    SE CANTA PE EI INSISI, CU ACCENTE NATIONALE PENTRU A FI PLATITI DE STAT; tipic este GH.Zamfir care a plans, la propriu, sa i se dea casa si catedra...
    Jalnic...
    Ar fi facut asa ceva Nichita, Naum,Doinas?

    RăspundețiȘtergere
  4. @Daurel,
    Ați ales personalități total diferite.
    Și caractere diferite.
    Sigur că Nichita, Naum,Doinaș au ales alt drum.
    În cazul de față, eu vorbesc de talent.

    RăspundețiȘtergere
  5. zilele astea am in playlist Ludmila ;)

    RăspundețiȘtergere
  6. L-am văzut o singură dată într-un spectacol şi a fost excelent. Sper să-l văd din nou, cât mai curând. Un artist în adevăratul înţeles al cuvântului... O seară bună, Gina!

    RăspundețiȘtergere
  7. Il ascult tot timpul cu placere.E un artist plin.Asa cum ai spus-o chiar tu,n-ai nevoie de prea multa imaginatie,cantecele lui te prind in zbor cu ele si te tot poarta...
    Din pacate nu l-am vazut niciodata direct,cu ochii mei pe o scena.Viata nu mi-a oferit inca aceasta sansa.

    RăspundețiȘtergere
  8. l-am văzut şi ascultat în etape diferite
    ale mele şi ale d.s.
    POEZIA şi bardul sunt suflet din sufletul meu
    fărîme totdeauna

    cel mai recent răsărit l-am umblat duminică

    apusurile sunt 'specialitatea' mea de la o vreme :(

    RăspundețiȘtergere
  9. Tudor Gheorge este o somitate artistica. Imi amintesc de concertul ocazionat de comemorarea a 20 de ani de la revolutie. Mesajul sau era simplu: DEGEABA. Noroc ca in tara aceasta mai sunt artisti de valoare si caractere de prestigiu. Prin intermediul lor reusim si noi sa mai supravietuim...

    RăspundețiȘtergere
  10. Azi dimineata Gina, azi dimineata! Era portocalui si un soare rotund si frumos, exact ca in priele tale poze. Eram in bus catre job si lumina se proiecta pe zidurile medievale din jurul orasului si era ca in povesti. O seara frumoasa!
    Pe Tudor Gheorghe il ascult pe CD sau youtube.

    RăspundețiȘtergere
  11. Este simplu:caracterul mediocru anuleaza talentul; am de unde alege...
    PS. Un exemplu de artist ar fi Michael Jackson; delicat si caritabil.
    Nu cred ca cei incriminati, de un timp de cand STIU,au donat substantial la stabilimente sociale...
    Mai adaug: Florin Calinescu, Mircea Diaconu...
    Chiar Anreea Marin si Mihaela Radulescu au donat...

    RăspundețiȘtergere
  12. Cris,

    La noi a fost și o lansare de carte- autori dumnealui și soția. N-am cumpărat-o, este o carte de interviuri.Mă mai gândesc.
    O seară bună!

    RăspundețiȘtergere
  13. Angi,

    Trebuie să-l vezi într-un spectacol- este un tip fascinant, răspândește voie bună în jur.Are totdeauna vorbe potrivite la îndemână.Vocea este superbă!
    p.s. dacă ar ști ce portret i-am făcut, mi-ar trimite o carte cu autograf!!1

    RăspundețiȘtergere
  14. CELLA,
    Și eu l-am văzut în tinerețe, când era seducător.
    Apoi, cum spui, au trecut anii..mi-a plăcut aseară.Pentru vorbele nespuse, deduse doar, m-am simțit ca pe vremuri, când ieșeam de la teatru , cu o mie de întrebări în minte.

    Ador apusurile, în vara asta am ” gustat” o mulțime.
    Dacă ai văzut răsăritul de duminică, este tocmai cel pe care l-am pozat.
    O seară frumoasă!

    RăspundețiȘtergere
  15. Florentin,

    Așa este- arta trăiește prin oameni ca el.Și ca alții.Uite, tocmai am venit de la concert.A fost un concert simfonic extraordinar, dirijat de Ilarion Ionescu-Galați.Este o somitate, are 73 de ani.
    A concert și fiul lui-Florin Ionescu- Galați.
    Două valori. Doi oameni extraordinari.
    Sala mare de cultură a fost plină- lumea vine să trăiască frumos! Să-i răsplătească pe artiști!

    RăspundețiȘtergere
  16. Salmi,

    Mi-aș dori să văd zilnic soarele răsărind.Zău că viața este mai frumoasă după aceea.
    Mult succes la școală îți doresc!

    RăspundețiȘtergere
  17. @Daurel,

    Eu vă înțeleg punctul de vedere și-l respect.Nu știu aceste dedesubturi.
    Ce știu este că cele două persoane de care vorbiți s-au implicat în munte acțiuni caritabile. Foarte frumos din partea lor.
    Nu știam de Mircea Diaconu, nici de Florin Călinescu, pe care îl admir. Chiar acum îl urmăresc1
    În legătură cu ceea ce spuneți- caracterul.Tocmai am venit de la concert. Dirijorul, Ilarion Oinescu0 Galați, somitate, 73 de ani, a ținut să laude într-un mod natural publicul pentru că venind la spectacol ține vie flacăra culturii.
    Apoi a coborât în public și a dăruit florile lui unei doamne.
    Un mare domn!
    Caracter!!

    RăspundețiȘtergere
  18. ce frumos articol, draga Gina si cat adevar spui in toate... ai demonstrat o cunoastere a spiritualitatii de mare clasa. te pup si te imbratisez cu mare drag.

    PS: scuze ca intarzii cu raspunsul meu dar sunt cam prinsa de unele chestiuni. cand ma eliberez iti voi scrie cu siguranta. am vorbit la telefon cu Miriam. mi-a facut tare bine sa-i mai aud vocea. saptamana viitoare ma voi intalni (cred) cu Harry Tavitian sa-i dau un DVD deoarece am fost la un spectacol de blues cu 2 ani in urma in care el era protagonistul. a avut niste invitati senzationali. amintesc doar unul: Vali SirBlues Racila - o voce pe care putini o cunosc in Romania. pacat!!!! ei, bine, eu am filmat spectacolul ala si culmea ironiei, filmarea mea e si de cea mai buna calitate dar si singura ramasa vie pana astazi :)) asa a fost sa fie, nu? :))

    RăspundețiȘtergere
  19. Cât mă încântă venirea ta, Shanti!
    Și vorbele!
    Și tonusul!
    Mă bucur că ai vorbit cu Miriam.
    Uite mă duc să-ți scriu nr. meu .
    Ce bine că ai făcut o asemenea filmare! Și că o păstrezi!
    Zile frumoase îți doresc!

    RăspundețiȘtergere
  20. Rasaritul il admir in fiecare zi din bucatarie si din orice incapere a apartamentului daca vreau.
    Geamurile toate sunt orientate spre rasarit.
    Pe Tudor Gheorghe nu l-am ascultat pe viu niciodata.

    RăspundețiȘtergere