Nu știu dacă gândul meu are sau nu legătură cu greva din Școală.
Mi--a venit în minte manualul de Limba Română pentru clasa a VIII-a; multe texte, sugerate spre analiză erau fragmente deosebit de frumoase din inegalabila scriere a profesorului și scriitorului, Calistrat Hogaș.
18 aprilie 1847, Tecuci/ 28 august 1917, Roman.
”În munții Neamțului„.
Și în cartea de literatură era un fragment foarte frumos”, Singur„.
În fiecare alineat, simțeai furtuna, încleștarea stihiilor, ca, în final, să triumfe soarele!
Excelente descrieri, scrise limpede, frumos, precum textele latinești, care se scandau.
O muzică de suflet a limbii noastre, pe care el ne-a transmis-o, spre învățare.
Si, dacă este să pui alături învățătura desprinsă din manuale, rostită de un profesor dedicat, pentru fiecare elev, așa cum și cât pricepe el, adică mereu altfel, cu ceea ce se spune astăzi despre dascăli, fie din necunoaștere, fie din învrăjbirea socială, simt durerea aruncării cu pietre în învățătura de carte.
De ce îl învățau copiii pe Hogaș, de ce memorau fragmente din descrierile lui?
Pentru că asta face școala cu fiecare în parte,te deschide spre cunoaștere.
Pune niște pietre de căpătâi la baza ”templului tău„.
Scriitorii noștri clasici erau, înainte de fi scriitori, vorbitori de Limbă Română. vie, curată, limpede.
Delimitarea în propoziții a unui text, aparent încâlcit, nu este ceva aiurea, este modul prin care se zidește logica.
Gramatica se întâlnește , undeva, cu matematica. Așa cum fizica , dacă-mi este permisă conexiunea, se întâlnește cu poezia.
Aș zice că este o greșeală să arunci cu bulgări în Școală.
În Școala adevărată, aceea care nu-și împletește menirea cu politica.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.