marți, 6 martie 2012

păstrează-i aproape pe cei care te iubesc!

Aș vrea să scriu un eseu.
Un eseu  despre  iubire și despre împlinire,  despre iubirea pentru om, pentru viață, pentru clipă. 
Un eseu despre om - poate că ar trebui să fi scris om  cu majuscule. Nu, nu exagerez.
Tocmai asta este problema- cum să exagerezi când vorbești  despre  Gabriel Garcia Marquez?
 Astăzi este ziua lui! 
Gabo, cum îi spun prietenii, s-a născut  la 6  martie 1927, într-un sătuc de munte, Aracataca, din Caraibe..
De câte ori, la început de primăvară,  va fi fost înconjurat de cei dragi-mama, tata, frații, surorile, copiii,  iubita, prietenii!
Acum este bolnav, foarte bolnav- privește viața altfel.. nu doar pentru el, nu doar viața lui. 
  O lecție- poate ultima lecție- despre viață  ca dat, viața unică.
În clipa asta, aș vrea să-i recitesc toate cărțile, în  a căror lume  m-am strecurat cam greoi  la început..dar, după  ce am citit câteva zeci de pagini, am știut că nu mai pot lăsa din mână cartea. 
Apoi alta.
 Încă una.
 Încă una.
Există atâția oameni minunați pe lume.
 El este unul dintre ei.
Aseară, cineva  mi-a trimis un filmuleț. Ultima lui scrisoare, trimisă lumii.  Am selectat câteva fragmente, ar fi trebuit să scriu  tot, oricum, cred că trebuie să vezi  filmulețul.
 O să-mi dai dreptate.
* Dacă, pentru  un moment, Dumnezeu ar uita că sunt  o păpușă de cârpă și mi-ar da drept cadou o bucățică de viață, aș profita  de ea cât mai mult.
* Aș da valoare lucrurilor, nu pentru ceea ce  ele reprezintă, ci, mai  curând, pentru ceea ce semnifică.
* Aș dormi puțin, aș visa  mai mult, știind  că pentru fiecare minut în care închideam ochii,  pierdeam șaizeci de secunde de lumină.
* Le-aș arăta oamenilor cât de mult se înșală, gândindu-se  că încetează  să iubească atunci  când îmbătrânesc, fără să știe că  îmbătrânesc,  atunci când  încetează să iubească.
* Unii copil i-aș da aripi, dar l-aș  lăsa  să învețe singur să zboare.
* Pe bătrâni i-aș învăța  că moartea nu vine odată cu bătrânețea, ci, mai curând, odată cu uitarea.
*Am învățat că toată lumea   vrea să trăiască  pe vârful muntelui, fără să știe  că adevărata fericire constă în felul în care urci.
*Am învățat că   nimeni nu are dreptul  să privească de sus pe un semen al său, decât atunci când trebuie  să îl ajute  să se ridice.
Dacă aș ști  că acestea sunt ultimele minute în care te văd, ți-aș spune TE IUBESC și aș ignora, rușinat,  că tu o știi deja.//


„...semințiilor osândite la un veac de singurătate nu le era dată o a doua șansă pe pământ.

Gabriel Garcia Marquez

16 comentarii:

  1. "Există atâția oameni minunați pe lume."

    Asa e. Cei mai multi sunt langa noi. Dar sunt tacuti.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cuvântul înseamnă multe- emoție, stil, puritate, spaimă, poezie, dramă, revoltă, împăcare,dezamăgire, echilibru, resemnare, ajutor, cuvântul se apără prin alt cuvânt.
      De ce ar tăcea vorbitorul?

      Ștergere
    2. Ca sa ramanem in lumea metaforelor, canarul canta dumnezeieste cand este mutilat, privighetoarea cand este inspinata...
      Ca sa imi chem si "martorii", ar fi cam asa:
      "Ne-om razima capetele unul de altul..."

      Ștergere
    3. L-aș parafraza , cu smerenie, pe Nichita- oamenii sunt păsări ale căror aripi cresc din suflet!

      „..stele le scapără-n cale..„

      Ștergere
    4. Indelunga si apriga dezbatere imi intareste convingerea: pe langa noi sunt oameni buni dar tacuti...
      "Galagiosii" (cum sunt si eu) atrag, nemeritat, atentia. Oamenii buni isi vad de ale lor!

      Ștergere
    5. Nu știu de ce, dar nu cred că aceasta ar fi explicația.

      Ștergere
    6. Nu indraznesc sa cred ca eu as avea explicatia. Dar imi aduc aminte un sfat care suna cam asa: sa nu te iei dupa vorbele "neseriosului" ca ajungi in sant! Asculta-l pe cel intelept!

      Corect si frumos, dar cum ii deosebim?

      Ștergere
  2. El a intrat in galeria Nemuritorilor, Gina.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Diana,
      Îmi place mult ce spune el însuși despre„Toamna patriarhului”-am scris cartea, așa cum se scriu versurile, cuvânt cu cuvânt..structura este în spirală, ceea ce permite ca timpul să se comprime, să se depene simultan mai multe fire narative.Monologul multiplicat la nesfârșit face posibilă intervenția a nenumărate voci neidentificate, așa cum se petrec lucrurile în realitate..dintre toate cărțile mele, este cea mai experimentală și cea care mă interesează în cel ma înalt grad , ca aventură politică„.

      Seară bună, Diana!

      Ștergere
  3. Pline de sensibilitate si noblete sunt gandurile d-voastra astenute aici, doamna Gina si ca intotdeauna vi le citesc cu mult drag.

    Foarte adevarat spuneti, doamna Gina " Există atâția oameni minunați pe lume" care nu sunt cunoscuti si apreciati la justa lor valoare si ce e mai trist ca abia dupa ce nu mai sunt, ii tinem vii pentru scrierile lor pline de intelepciune....
    Gabriel Garcia Marquez, mare om, de la care, eu, am foarte multe de invatat.
    Va multumesc mult pentru toate invataturile intelepte, pe care le asterneti aici.

    O seara minunata va doresc, doamna Gina! :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Ștef,
    Sper să-ți placă „spune întotdeauna ce simți și fă ceea ce gândești! „
    Seară lină!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Va marturisesc ceva, doamna Gina. Eu, intotdeauna spun ceea ce simt, asta-i unul din defectele mele... fara sa nuantez ceea ce simt, si de cele mai multe ori, am prea putine cuvinte pentru cat apreciez eu, pe cineva... Va multumesc mult mult...
      O noapte linistita va doresc, doamna Gina! :)

      Ștergere
    2. Ștef,
      Uite, tot dintre vorbele aceluiași gânditor- Garcia Marquez-„Aș merge când alții se opresc, m-aș trezi, când alții dorm.„
      Și eu îți mulțumesc pentru gândurile frumoase!

      Ștergere
  5. E frumos sa fi iubit, dar cand nu exista nimeni care sa te iubeasca...ramai cu tine insuti.

    Seara buna!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Orice răspuns aș încerca, nu se poate ridica la dimensiunea trăirii.

      Ștergere