(sau  cînd nefirescul   pare firesc)
 Când   mi-am cumpărat  bilet  pentru ”Fierarii„( piesa a avut și un alt titlu:„Cu capu  pe  nicovală„)  voiam un   mărțișor  hazliu!
Când   mi-am cumpărat  bilet  pentru ”Fierarii„( piesa a avut și un alt titlu:„Cu capu  pe  nicovală„)  voiam un   mărțișor  hazliu! Ceva care să mă rupă de cenușiul dens al începutului de primăvară.
M-a tentat selecta distribuție a „Teatrului de Comedie București” ;Grigore – Horaţiu Mălăele, Peter – George Mihăiţă,Matilda – Maia Morgenstern, Ivan – Valentin Teodosiu.
Nu știam, însă, nimic despre dramaturgul Miloš Nikolić, născut în Kosovo, într-o zi cu ghinion, cum mărturisește, 13 iunie 1939.
S-a întâmplat  să  fac o alegere  foarte   bună.
Într-un decor  fără prea multă recuzită, o  prăfuită fierărie, ca într-o   mișcătoare oglindă, trei bărbați și o femeie arată  cum, în orice clipă, o realitate  crâncenă se  poate transforma  în  altceva. 
Fragilă graniță între tragic și absurd, admirabil transpusă comic de regizorul Horațiu Mălăele!
Fragilă graniță între tragic și absurd, admirabil transpusă comic de regizorul Horațiu Mălăele!
Subiectul piesei  este , relativ, simplu:
 După sfârșitul celui de-al doilea război mondial, trei fierari  de naționalități diferite:  un român , un ungur, un rus descoperă  că fiii lor, în realitate,  nu sunt ai lor, ci  fiecare  bărbat este  tatăl  altui  fiu. Și uite
 După sfârșitul celui de-al doilea război mondial, trei fierari  de naționalități diferite:  un român , un ungur, un rus descoperă  că fiii lor, în realitate,  nu sunt ai lor, ci  fiecare  bărbat este  tatăl  altui  fiu. Și uite Fierarul român,Grigorie, proprietarul fierăriei unde se desfășoară acțiunea, nu este tatăl fiului său, pentru că în timp ce el se afla pe frontul sovietic, soția lui a făcut un copil cu ungurul Peter.
Unguroaica, soția lui Peter , face și ea un copil tot cu fierar.
Rus.
Rusoaica Nadejda face și ea un copil cu Grigorie, românul blajin, care se vrea o simpatică victimă, pentru că este unul dintre cei doi tați ai ”copilului nostru”.
  Ce   încălceală!dar,  cu  cât  întâmplările  par mai anormale, cu atât relațiile  dintre personaje sunt  mai simpatice, atât de  savuroase, că   râzi în hohote! 
Esența?  omul intră în în relație cu  existența, așa  dură cum este ea, cu  sine, cu  istoria, cu omenirea. 
Dacă este să comentăm cât de cât afirmația autorului cum că a răsturnat, cumva, dimensiunea teatrului antic, omul, oricare dintre cele patru personaje, trăiește într-un fel de solidaritate prin culpă, durerea fiecăruia fiind parte din durerea universală.
Fatalitatea ”se mișcă”, râsul ia locul plânsului, replica spumoasă șterge șenila războiului, adulterul pare ceva firesc, Matilda, lămurindu-i pe cei trei bărbați care ar vrea și nu prea să se omoare între ei, că ea nu a înșelat. Teoria ei este că dacă bietele femei, rămase singure, nu ar fi primit în casele lor fiecare câte un fierar, respectabila meserie ar fi dispărut.
Dacă este să comentăm cât de cât afirmația autorului cum că a răsturnat, cumva, dimensiunea teatrului antic, omul, oricare dintre cele patru personaje, trăiește într-un fel de solidaritate prin culpă, durerea fiecăruia fiind parte din durerea universală.
Fatalitatea ”se mișcă”, râsul ia locul plânsului, replica spumoasă șterge șenila războiului, adulterul pare ceva firesc, Matilda, lămurindu-i pe cei trei bărbați care ar vrea și nu prea să se omoare între ei, că ea nu a înșelat. Teoria ei este că dacă bietele femei, rămase singure, nu ar fi primit în casele lor fiecare câte un fierar, respectabila meserie ar fi dispărut.
Comic și absurd  laolaltă! 
Romănul are un băiat ungur, ungurul crește un fiu rus, în vreme ce rusul este tată de român.
Romănul are un băiat ungur, ungurul crește un fiu rus, în vreme ce rusul este tată de român.
 Prin  autoironie, comic de situație, de  caracter și de limbaj, o simpatică  învălmășeală  șterge orice urmă de  ură.
Prin  autoironie, comic de situație, de  caracter și de limbaj, o simpatică  învălmășeală  șterge orice urmă de  ură. Uiți că  războiul  strivește  destine, abrutizează,  permite  să se întâmple atâtea rele.
Uiți că  războiul  strivește  destine, abrutizează,  permite  să se întâmple atâtea rele.Comic, absurd și real într-un timp ce se bifurcă, împletindu-se!
Un text    bine scris, niște actori  în mare formă!( i-am iertat că au început mai târziu cu  jumătate de oră)
Și o savuroasă  filozofie  despre   rădăcini,  arbore genealogic, paternitate, cultură, esențe și influențe.
O istorie  care se joacă cu  destine,  o piesă  frumoasă, care, grație  unor actori de excepție,   atât de  bine transformă realul în absurd, că , dacă încerci să povestești, nu-ți poți aminti decât  că   în cele  70 de minute  te-ai distrat copios!

 
 
”Cum comicul și tragicul sunt ca( două) surori gemene, în această comedie apar deseori în același timp pe scenă, ajutându-se una pe cealaltă să aducă la nonsens orice război , orice manifestare de ură și orice naționalism” Milos Nikolic
RăspundețiȘtergere