"Deasupra tuturor gloriilor efemere si desartaciunilor legate de patimile noastre pamantesti, un singur punct ramane fix, neclatinat de nicio catastrofa istorica- GENIUL,
Mircea Eliade, 13 martie 1907,București/22 aprilie 1986, Chicago
Să ne gândim cu stimă la înaintași, măcar de ziua lor!
Babilonienii,si, dupa ei, alte popoare au aplicat sexualitatea
intregului regn anorganic, clasificand pietrele in: masculine si
feminine, dupa culoare; la fel,sarurile.
Pietrele masculine au culori mai aprinse, iar cele feminine au culori mai deschise.O asemenea deosebire se gaseste si in cele mai vechi texte medievale. Alchimia defineste Marea arta a secretului "combinarii MASCULINULUI cu FEMININUL", ca avand o semnificatie mistica.
Ca o concluzie,Mircea Eliade afirma ca sexualitatea corpurilor neinsufletite nu trebuie considerata din punct de vedere vulgar si psihanalitic, ci ca o conceptie curajoasa a unui Univers viu, intreg, armonic.
Din ultimul capitol"Alchimie babiloniana"ma voi referi la studiul artei metalurgice, care, la babilonieni avea un caracter sacru, totul semanad cu un ritual-smaltul albastru,de exemplu, era preparat din:piatra,cenusa de lesie,,o mana de iarba( proportii bine stabilite},puse si fierte intr-un cazan cu patru ochi( deschizaturi), la foc domol.Cand continutul devenea alb, era presat, amestecat cu piatra alba si pus,din nou , la un foc domol; intr-un cazan alb.Numai cand se turna peste peste caramida arsa,el devenea smalt albastru.
In biblioteca lui Asurbanibal exista un text ,in care se arata ca pentru a se pune temelia unui cazan pentru minereuri, se alegea o zi favorabila- noroasa; atunci se facea un sacrificiu, iar strainii nu aveau voie sa se apropie.Lucra numai STAPANUL, ajutat de fiinte umane purificate.Lemnul de foc era tinut sub invelis de paie, taiat in luna lui Ah.
Concluzia ar fi ca arta metalurgica ,la babilonieni, avea un caracter sacru,semand cu un ritual.Puritatea si asceza erau considerate ca un preliminariu oricarei lucrari metalurgice.In China , minerii si turnatorii erau puri,cunosteau ritualurile,iar in Haiti, pentru a se descoperi aurul ,se tineau posturi lungi
Elitele europene(Rosnel,in'Le mercure indien") arata ca asa cum COPILUL nenascut se hraneste cu sangele mamei sale, tot asa RUBINUL se formeaza si se hraneste , iar Rochelle spunea ca Dumnezeu n-a creat lucrurile " sa trandaveasca". Astrele si planetele nu se odihnesc: MAREA se zbate de la un tarm la altul, pamantul nu leneveste, ceea ce se consuma se reimprospateaza, toate muncesc, pentru a scoate ceva. Astfel matricea pamantului se munceste si ea sa renasca. Mergand mai departe, LUNA, ca simbol al argintului, ar reprezenta femeia, iar SOARELE( aurul ) ar reprezenta barbatul.
De aici ar rezulta ARMONIA COSMICA..
Concluzia acestui studiu ar fi ca, desi, de-a lungul timpului, au intervenit sute de interpretari si de sinteze, notiunea noului Cosmos Viu, PAMANTUL , ca matrice a minereurilor, a "minei", din care se scot" embrionii", a ramas aceeasi, dupa cum aceeasi a ramas ideea ca minereurile sunt embrionii scosi inainte de vreme ; atat minereurile, cat si metalele"isi pot desavarsi"cresterea" prin metalurgie si alchimie, atingand chiar perfectiunea, studiul final al materiei, devenind AUR.
Alchimistii nu trebuie vazuti ca niste simpli cautatori de aur, ci ca niste fiinte speciale, care urmaresc "desavarsirea metalului, transformarea lui in aur",de fapt, urmaresc propria lor desavarsire. Cand alchimistul a obtinut AUR, a realizat etapa finala a desavarsirii proprii, sufletul sau a devenit perfect liber, static PUR.
( În final, voi incerca sa- mi expun modestele pareri in legatura cu impresia lasata de lectura acestei fascinante carti.)
Pana la lectura ei, n-am reflectat, nicicum, asupra problemelor si teoriilor alchimiste.
Cartea mi s-a parut fascinanta, cu atat mai mult, cu cat este scrisa de o minte geniala, cum a fost aceea a lui Mircea Eliade.
Dupa decembrie 1989, cand edituri romanesti, mai mult sau mai putin autorizate, au publicat carti despre: elemente paranormale, alchimie, mistica, metempsihoza, sinestezie etc.,s-au produs mutatii si in mintea noastra, a celor care in scoala am studiat, sau mai precis, am invatat ca evolutia se datoreaza exclusiv stiintei.
Sigur ca intrebari ne punem de cand incepem a gandi si a crede ca intre noi si mediu exista si relatii pe care nu le putem explica;dar, marturisesc ca pe mine , ca persoana, aceasta carte m-a imbogatit , sporind, daca-mi este permisa parafraza" misterul".
Pietrele masculine au culori mai aprinse, iar cele feminine au culori mai deschise.O asemenea deosebire se gaseste si in cele mai vechi texte medievale. Alchimia defineste Marea arta a secretului "combinarii MASCULINULUI cu FEMININUL", ca avand o semnificatie mistica.
Ca o concluzie,Mircea Eliade afirma ca sexualitatea corpurilor neinsufletite nu trebuie considerata din punct de vedere vulgar si psihanalitic, ci ca o conceptie curajoasa a unui Univers viu, intreg, armonic.
Din ultimul capitol"Alchimie babiloniana"ma voi referi la studiul artei metalurgice, care, la babilonieni avea un caracter sacru, totul semanad cu un ritual-smaltul albastru,de exemplu, era preparat din:piatra,cenusa de lesie,,o mana de iarba( proportii bine stabilite},puse si fierte intr-un cazan cu patru ochi( deschizaturi), la foc domol.Cand continutul devenea alb, era presat, amestecat cu piatra alba si pus,din nou , la un foc domol; intr-un cazan alb.Numai cand se turna peste peste caramida arsa,el devenea smalt albastru.
In biblioteca lui Asurbanibal exista un text ,in care se arata ca pentru a se pune temelia unui cazan pentru minereuri, se alegea o zi favorabila- noroasa; atunci se facea un sacrificiu, iar strainii nu aveau voie sa se apropie.Lucra numai STAPANUL, ajutat de fiinte umane purificate.Lemnul de foc era tinut sub invelis de paie, taiat in luna lui Ah.
Concluzia ar fi ca arta metalurgica ,la babilonieni, avea un caracter sacru,semand cu un ritual.Puritatea si asceza erau considerate ca un preliminariu oricarei lucrari metalurgice.In China , minerii si turnatorii erau puri,cunosteau ritualurile,iar in Haiti, pentru a se descoperi aurul ,se tineau posturi lungi
Elitele europene(Rosnel,in'Le mercure indien") arata ca asa cum COPILUL nenascut se hraneste cu sangele mamei sale, tot asa RUBINUL se formeaza si se hraneste , iar Rochelle spunea ca Dumnezeu n-a creat lucrurile " sa trandaveasca". Astrele si planetele nu se odihnesc: MAREA se zbate de la un tarm la altul, pamantul nu leneveste, ceea ce se consuma se reimprospateaza, toate muncesc, pentru a scoate ceva. Astfel matricea pamantului se munceste si ea sa renasca. Mergand mai departe, LUNA, ca simbol al argintului, ar reprezenta femeia, iar SOARELE( aurul ) ar reprezenta barbatul.
De aici ar rezulta ARMONIA COSMICA..
Concluzia acestui studiu ar fi ca, desi, de-a lungul timpului, au intervenit sute de interpretari si de sinteze, notiunea noului Cosmos Viu, PAMANTUL , ca matrice a minereurilor, a "minei", din care se scot" embrionii", a ramas aceeasi, dupa cum aceeasi a ramas ideea ca minereurile sunt embrionii scosi inainte de vreme ; atat minereurile, cat si metalele"isi pot desavarsi"cresterea" prin metalurgie si alchimie, atingand chiar perfectiunea, studiul final al materiei, devenind AUR.
Alchimistii nu trebuie vazuti ca niste simpli cautatori de aur, ci ca niste fiinte speciale, care urmaresc "desavarsirea metalului, transformarea lui in aur",de fapt, urmaresc propria lor desavarsire. Cand alchimistul a obtinut AUR, a realizat etapa finala a desavarsirii proprii, sufletul sau a devenit perfect liber, static PUR.
( În final, voi incerca sa- mi expun modestele pareri in legatura cu impresia lasata de lectura acestei fascinante carti.)
Pana la lectura ei, n-am reflectat, nicicum, asupra problemelor si teoriilor alchimiste.
Cartea mi s-a parut fascinanta, cu atat mai mult, cu cat este scrisa de o minte geniala, cum a fost aceea a lui Mircea Eliade.
Dupa decembrie 1989, cand edituri romanesti, mai mult sau mai putin autorizate, au publicat carti despre: elemente paranormale, alchimie, mistica, metempsihoza, sinestezie etc.,s-au produs mutatii si in mintea noastra, a celor care in scoala am studiat, sau mai precis, am invatat ca evolutia se datoreaza exclusiv stiintei.
Sigur ca intrebari ne punem de cand incepem a gandi si a crede ca intre noi si mediu exista si relatii pe care nu le putem explica;dar, marturisesc ca pe mine , ca persoana, aceasta carte m-a imbogatit , sporind, daca-mi este permisa parafraza" misterul".
De fiecare dată când mă aplec asupra lui Eliade, descopăr noul univers al marelui scriitor. Mă incită şi greu mă pot opri din lectură...
RăspundețiȘtergerePoate pentru că este URIAȘ!
ȘtergereMulțumesc pentru popas!
Eruditie filozofica transformata in arta , devenita balsam pentru suflete prafuite ! Multumim , Gina !
RăspundețiȘtergereA trecut ceva timp de când am citit cartea; am citit-o cu acea voluptate, cu care, în adolescență”înghițeam „ romanele interzise ferindu-mă, acasă de mama , iar la școală de o pedagogă rea.
RăspundețiȘtergereTu mă lauzi! și mă încurajezi mereu!
Sunt și eu, și așa voi fi mereu, o ființă ”căutătoare de rosturi”. Cartea asta este optimistă, într-un domeniu puțin abordat. O simt ca fiind un uriaș poem dedicat părții nevăzute din om, acea parte care ne înalță pentru niște clipe, alături de zei.
Cum altfel să preiei mesajul„ceea ce natura a făcut la început, putem face și noi, reîntorcându-ne la procedeul pe care ea l-a urmat.
p.s dacă aș avea vreme, zău că aș reciti-o!
Interzis era si pe vremea cand cititul era o prioritate pentru mine si sora mea.Totusi l-am putut descoperi cand sora mea il "gasise"la Cluj si mi l-a adus si mie acasa.:)
RăspundețiȘtergere13 martie...sunt mandra ca m-am nascut in aceasi zi cu acest mare OM!
La mulți ani, dragă Angi, una dintre fericitele surori!
RăspundețiȘtergerep.s. caută cărticica asta, sigur o să le placă și puștilor tăi!( mă rog, unul nu se mai încadrează în categoria asta, oricât ar vrea mama lui să fie așa ...)