Școala românească este cuprinsă de febra diverselor examene.
Peste câteva zile, absolvenții de gimnaziu trebuie să susțină ceea ce se numește „ Evaluare Națíonală”.( terminologia s-a schimbat de nu știu câte ori în ultimul sfert de secol, metehnele, însă, au rămas aceleași, vorba mesajului unei fabule, că tot este ea, ca specie literară, un posibil subiect de abordare)
Peste câteva zile, absolvenții de gimnaziu trebuie să susțină ceea ce se numește „ Evaluare Națíonală”.( terminologia s-a schimbat de nu știu câte ori în ultimul sfert de secol, metehnele, însă, au rămas aceleași, vorba mesajului unei fabule, că tot este ea, ca specie literară, un posibil subiect de abordare)
De la televizor am aflat că, de data asta,evaluarea lucrărilor scrise ale absolvenților se va face de către comisii din alte județe, unde respectivele teze vor fi transportate .
Ca profesoară care a controlat la viața ei sute, poate chiar mii de asemenea lucrări, m-am gândit, aproape fără să vreau, cam cum va funcționa toată mașinăria asta.
De fapt, m-am întrebat, mai ales, care ar putea fi mesajul educațional și civic pe care îl primesc, la intrarea în viața reală, tinerii beneficiari ai acestui mod de evaluare a cunoștințelor.
Așadar, se adună elevii ( care s-au înscris ) în școlile lor, cele mai multe dotate cu camere de luat vederi, se aduc subiectele sigilate și se desfac în fațá lor. (până aici ele vor fi trecut prin alte câteva mâini)
Să nu uităm că în fiecare sală se mișcă doi supraveghetori, plus cei de pe coridoare, supervizați de paznicii postați la intrarea în școală.Cred că nu se mai numesc paznici, că aceia păzeau oile și pepenii- eu zic cum am învățat, că așa era și pe vremea lui Caragiale ( poate le „dă„ ceva,un fragment din vreun text de-ale Maestrului)
Elevii scriu- fiecare după puterile lui- pe tablă s-a desenat un ceas, ale cărui arătătoare se mișcă la fiecare sfert,după fix două ore, lucrările se depun la catedră, se numără rând cu rând, se trec, apoi,sub semnătura autorului într-un borderou.
Numărate, adunate, parafate, ele vor călători, păzite, bineînțeles, în județul stabilit, nu știu după care criterii.
Controlate la ”două mâini,( aici rămâne totdeauna loc de interpretare, că, deh! mai sunt și întâmplări cu oameni neserioși ) lucrările, purtând numere, se înregistrează/înregimentează, în alte fișe speciale, acestea se sigilează și pleacă ”acasă„, unde lumea-copii, mămici, tătici, bunici, unchi și mătuși,vecini( nu lipsesc femeile de serviciu) cu sufletul la gură, fie arșiță, ploaie, furtună, așteaptă afișarea.
Nemulțumiții vor contesta, desigur, notele primite, nu știu dacă lucrările respectivilor petiționari vor mai face o excursie până în județul de unde tocmai se întorseseră.
Și după ce se va fi terminat toată trebușoara asta, vorba lui Nică al lui Ștefan a(l) Petrii, se trece la pasul următor:repartiția computerizată.
Cât pe ce să uit:dacă vezi cam care ar fi tipologia abordării textului de la subiectul I,te crucești. Două vorbe spun: aflat în fațá unui text la prima vedere, elevul trebuie să folosească OBLIGATORIU sintagmele: „în primul rând„,” în al doilea rând”, „în opinia mea...”, chestiuni pe care săracul de el, vrând, nevrând, și le-a însușit încă din primul semestru al clasei a VIII-a, când doamna l-a învățat cum, la o adică, s-o întoarcă din condei.
Mă întreb și eu, ca tot omul:la ce o fi folosind toată această mașinărie?
Adică așa se va rade corupția?//
Tu ce zici?
Tu ce zici?
Un singur lucru mi-as dori,ca mama si ca dascal...seriozitate si munca atat din partea elevilor cat si al dascalilor.
RăspundețiȘtergereNu cred ca ar mai trebui sa ne plangem si sa inventam atatea masuri de securitate pentru niste lucrari de clasa a VIII-a daca ,la modul cel mai serios,copilul absolvent ar avea o recomandare spre liceu sau spre o scoala profesionala,fara sa fim constransi de necesitatea unui nr.X de elevi noi ca dascali si sa adunam cantitate si nu calitate acolo unde se cere.
Aici se produce o ruptura uriasa intre ce ar putea deveni cu adevarat copilul si care e limita lui.
Nu stiu ,Gina,dar tare ma nemultumeste directia in care ne indreptam ca scoala,ca educatie!
Elevi buni sunt demotivati,parintii au asteptari cu mult mai mari si sunt dispusi sa faca orice sacrificiu ca odrasla sa termine cel putin o facultate,chiar daca viitorul lui ca om e zero.
Nu condamn,nu arat cu degetul,dar nemultumita tot sunt!
Mark e clasa a VIII-a si ,incerc sa fiu realista...am lucrat cu el eu acasa,la scoala fiind inventate tot felul de motive ba ca e una,ba ca e alta...
ii cunosc capacitatea intelectuala,dar sunt constienta si de lipsa de exercitiu si de motivare..."oricum intru la liceu" e vorba fiecarui tanat si pe mine 'oricum-ul "asta ma doare...
De ce se intra "oricum " la liceu?
Vezi,aici ar trebui sa se gandeasca si sa-si orienteze inventivitatea ...cum sa ridice nivelul de seriozitate,nu sa-l priveasca pe tanarul care abia acum da primul examen ca pe un posibil...infractor.
Poate ca mi-am aruncat gandurile avalansa,dar tu stii citi printre randuri,poti sa sintetizezi,apoi sa te gandesti cat de bine iti este ca ai putut creste baietii asa cum ai crezut tu de cuviinta,nu cum dicteaza actuala societate...
Pupici!
Îți înțeleg neliniștea, Angi!
RăspundețiȘtergereTrăim vremuri la care nu mi-am imaginat că vom ajunge vreodată. Culmea este că nimeni nu poate face mai nimic pentru îndreptarea lor- școala și-a pierdut ”busola”- copii, părinți, educatori merg în direcții aproape întâmplătoare.
Zică oricine ce va vrea să zică, eu spun că adulții sunt vinovați, fie că sunt profesori, fie că sunt părinți.Ei sunt răspunzători pentru viitorul copiilor . De ce vă plecați capetele atunci când vi se cer nu știu câte hârtii inutile? De ce acceptați manuale care nu stimulează gândirea și creativitatea copiilor?
De ce îi tolerați pe leneși?
Copilul copiază ce fac cei mari- ei se fac că îi învață carte, copiii caută tot felul de mijloace de a fugi de învățătură; și ce este mai ușor? copiatul.
Păi dacă adulțí aflați în fotolii foarte înalte nu doar că nu au fost pedepsițí atunci când și-au însușit munca altora, ba chiar s-au conceput legi care să-i apere,bineînțeles că mulți elevi aleg asta ca model.
Și „bulgărele” se rostogolește...
Vine tot adultul cu sancțiuni. El nu caută moduri de a-l apropia pe copil de învățătură, ci inventează modalități de a pedepsi eventuale abateri.
Au dispărut, văd, liderii sindicali ai educatorilor, a căror menire ar trebui să fie corectarea neajunsurilor de tot felul cu care se confruntă școala.În ultimii ani, vocile lor s-au făcut auzite, mai ales, în probleme politice. Sau și-au construit „ rampe de lansare ” către posturi călduțe.
Ne vărsăm focul, timpul fuge și copiii cresc, cum dă Dumnezeu.
Draga mea, ajută-ți copilul să-și găsească drumul cel bun,fă tu dacă profesorii lui nu fac.Copilul trebuie să simtă că se poate baza pe cineva, iar acel cineva este totdeauna mama.
Mult succes puștiului tău!Și ție multă încredere în el!
Iti multumesc,Gina,pentru incurajari si,da,sunt sprijin pentru baietii mei,doar ca sunt necajita de indiferenta cu care sunt tratati cei care urmeaza sa porneasca in viata si de modul in care ,foarte bine tu ai punctat,se rostogoleste "bulgarele".
RăspundețiȘtergereDar ce fac cei care sunt capabili ,dar n-au niciun sprijin?! Ajung sa se complaca cu situtia si sa nu le pese...
Crezi ca cineva ma intreaba daca imi convin manualele?! Mi-as fi ales o editura ce mi-e draga,dar din pacate nu este pe platforma si deci nu exista,desi de cativa ani lucrez cu caietele lor speciale ,caiete ce nu parintii le cumpara ci le primim cu sprijinul bisericii din sat. Editura e Sinapsis-ul din Cluj si indiferent de clasa(eu am 4 clase,deci trebuie sa lucrez cu toate),sunt la fel de competitive.
Dintre toate atributiile pe care un dascal le poate avea intr-o scoala,cea mai comoda e cea de lider de sindicat fiindca nu faci mai nimic...din pacate.:(
Aici ma opresc.
E mult prea frumoasa ziua de azi ca sa fiu atat de negativista.
Merg inainte,modelez oameni frumosi si ii "arunc" in jungla numita VIATA.
Pupici!
Da. Educatorul adevărat nu-și pierde nicio clipă speranța.
ȘtergereTe îmbrățișez cu bucurie și cu optimismul pe care îl am.( încă)
Intr-o zi te-am gasit pe FB si ti-am cerut prietenia.Mi-ar place sa putem putea comunica si asa,daca esti si tu de acord.
RăspundețiȘtergerePupici!
Bine ne-am regăsit, draga mea Angi!!
ȘtergereȚin pumnii!