să ne
facem urgent rost de teme ale existenței, în care să credem cu
adevărat.
Din păcate, trăim într-o lume cu care nu ne putem identifica
și vizavi de care nu poți să reacționezi decât afișând o detașare
ironică. Asta atunci când nu-ți explodează mintea de draci, de dezgust,
de panică morală și de panică a bunului-gust. Iar acestea sunt stări cu
care ne confruntăm zilnic.
Eu cred că la ora asta, națiunea româna
doarme îngrijorător de profund, iar horcăitul acestui somn nu-mi sună
deloc a
bine...
Adrian Pintea,9 octombrie 1954/8 iunie 2007
sâmbătă, 8 iunie 2013
joi, 6 iunie 2013
cu două fețe?
Viața n-ar fi posibilă, dacă n-am înfrumuseța-o puțin și n-am
încălzi-o cu iluzia simțirii.
Thomas Mann, scriitor, 6 iunie 1875/12 august 1955( zodia gemeni)
Thomas Mann, scriitor, 6 iunie 1875/12 august 1955( zodia gemeni)
Cred și nu prea cred în zodii.
Despre gemeni se spune că ar fi cei cărora le place să cerceteze dincolo de aparențe, căutând lumina.
Multe se spun- că sunt veseli, că în sufletele lor s-ar contopi două laturi distincte ale unei personalități schimbătoare, altfel, persoane simpatice, pline de surprize.
Exploratori prin excelență, gemenii ar fi ei înșiși continente ascunse în propriile suflete.
Despre gemeni se spune că ar fi cei cărora le place să cerceteze dincolo de aparențe, căutând lumina.
Multe se spun- că sunt veseli, că în sufletele lor s-ar contopi două laturi distincte ale unei personalități schimbătoare, altfel, persoane simpatice, pline de surprize.
Exploratori prin excelență, gemenii ar fi ei înșiși continente ascunse în propriile suflete.
Nu știu cât din
ce se spune mă reprezintă, pentru
că astăzi a fost ziua mea, de fapt, încă
este.
Niciodată nu ai vreme să-ți analizezi la microscop stările, trăirile, atitudinea..oameni suntem, și-apoi, vorba gânditorului, toate ale noastre le ducem cu noi.//
Niciodată nu ai vreme să-ți analizezi la microscop stările, trăirile, atitudinea..oameni suntem, și-apoi, vorba gânditorului, toate ale noastre le ducem cu noi.//
Îmi place drumul curat care taie satele liniștite ,
proaspăt scăldate de ploaie, îmi place mânăstirea cu măreția ei, mângâiată
de arbori înalți și bătrâni.
Ne strecurăm cu greu printre șirul lung de mașini noi și
scumpe, din care coboară preoți
îmbrăcați de sărbătoare.
Mulți.
Toate vârstele, plus soții, copii.
Văzând mulțimea de bolizi aliniați la intrarea în mănăstire, gândul mi-a fugit la Slavici, și la povestea lui despre Popa Tanda popa face treaba satului, iară satul se îngrijește de traista popii..
Toți au daruri- ne-am dat seama că trebuie să fie o sărbătoare.
Și n-am greșit, ne-a lămurit o măicuță că este ziua Preafericitului
Calinic.
Mulți.
Toate vârstele, plus soții, copii.
Văzând mulțimea de bolizi aliniați la intrarea în mănăstire, gândul mi-a fugit la Slavici, și la povestea lui despre Popa Tanda popa face treaba satului, iară satul se îngrijește de traista popii..
Toți au daruri- ne-am dat seama că trebuie să fie o sărbătoare.
Gemeni! //
Până la încheierea stagiunii
filarmonicii mai sunt două concerte.
Astă seară, două
ore Sabin Păuța, muzicianul cu două fețe artistice, născut la Reșița,
absolvent al Conservatorului Ciprian Porumbescu din București, specializat în
dirijat la Accademia Musicale Chigiana din
Siena, stabilit din 1984 în SUA,
director artistic al Plainfied Symphony, dirijor pe marile scene ale lumii.
70 de ani de viață, 50 de ani de muzică!
Concert total Sabin Păuța!
Suită de dansuri
nord și sud-americane-Silent Movie, cu
muzica filmelor mute, braziliana
Bossa Nova, nord- americanul Charleston al anilor 30, Tangoul argentinian.
Și nu se putea fără atmosfera Fiestei,
samba străzilor din Rio de
Janeiro!
Din America, la noi!
Concert pentru flaut și
orchestră- sprințar folclor transilvan în Capriccio, urmat de mișcarea lentă, romantică, în clinchet de
clopoței a Nocturnei.
Final vesel, colinde și jocuri populare-Toccata.
Partea a doua a concertului -atmosferă americană- jazz,
blues, variațiuni pe melodia Happy
Birthday.//
Două fețe artistice:
contrast între întuneric și lumină,
între dramatic și romantic, între durere și relaxare, două componente distincte- folclor
strămoșesc păstrat în
suflet, extras din bocete, colinde , dansuri populare .
Simplificarea lui
în
folosul americanului limbaj sonor novator!
70 de ani de viață, un uriaș vis american împlinit, simțind mereu românește!/Ce am fi noi fără emoții?
Există ceva mai frumos? - un dar de la Ștef!
70 de ani de viață, un uriaș vis american împlinit, simțind mereu românește!/Ce am fi noi fără emoții?
Există ceva mai frumos? - un dar de la Ștef!
galeria mea de pictură
Într-o casă mică, păstrez, agăţate, tablourile; nu e o casă aşezată.
E rotundă; numai câţiva centimetri sunt dintr-o parte în alta.
Şi totuşi, e loc pentru toate splendorile lumii, pentru toate amintirile!
Walt Whitman
Trandafirul meu japonez are o excelentă memorie afectivă- de cu zori, își oferă tăcut efemera-i frumusețe !
un minunat dar de la Hari!
două iubiri- valsul și A. Rieu, darul lui Angi
E rotundă; numai câţiva centimetri sunt dintr-o parte în alta.
Şi totuşi, e loc pentru toate splendorile lumii, pentru toate amintirile!
Walt Whitman
Trandafirul meu japonez are o excelentă memorie afectivă- de cu zori, își oferă tăcut efemera-i frumusețe !
un minunat dar de la Hari!
două iubiri- valsul și A. Rieu, darul lui Angi
miercuri, 5 iunie 2013
Rapsodia, o poveste vie pentru copii!
Spune legenda că în urmă cu câteva sute de ani, undeva, pe valea Argeșului, într-o zonă fertilă, umbrită de zăvoaie bogate în sălcii, plute și salcâmi, atrași de pământul gras al locurilor, doi unguri, aflați în trecere, și-ar fi făcut niște colibe.
Iarna a fost blândă, primăvara a venit devreme, vara
i-a dăruit cu bune recolte de grâu și porumb ,
așa că ungurii nu s-au îndurat să mai plece.
Când eram copil, comuna cuprindea trei sate, unul mai frumos decât
celălalt.Lumea nu era prea bogată, puțini erau cei care lucrau pentru un salariu, cei mai mulți munceau , din greu, pământul, creșteau animale și păsări, de sărăcie lucie nu am auzit.
Leneși erau și atunci.
Sunt și astăzi.
Din fiecare sat, au plecat spre lume tineri care au dus faima școlii. Numele profesorului Gheoghe Fulga era cunoscut până dincolo de Crevedia, Vânători, Mânăstioară, Uliești.
Leneși erau și atunci.
Sunt și astăzi.
Din fiecare sat, au plecat spre lume tineri care au dus faima școlii. Numele profesorului Gheoghe Fulga era cunoscut până dincolo de Crevedia, Vânători, Mânăstioară, Uliești.
Lumea s-a schimbat, toate se schimbă.
Este chiar la jumătatea distanței dintre Pitești și București, treci prin Corbii Mari, astăzi centrul unei comune care adună cam vreo unsprezece sate .
În Ungureni, nu prea departe de școală, pe drumul
către Popasul Iancului, musai trebuie să te oprești.
Dacă ar ști dinainte , copiii te-ar obliga să-i aduci chiar de dimineață.
Dacă ar ști dinainte , copiii te-ar obliga să-i aduci chiar de dimineață.
Doi tineri entuziaști, Adi Gândilă și soția lui, Tatjana- cred că el are legătură cu locul- au construit ceva puțin obișnuit în zonă, un loc în care copiii sau adulții cu suflete de copii pot învăța lecția curajului!
Lecția dragostei pentru animale!
Prilej de mândrie pentru localnici!
Lecția dragostei pentru animale!
Prilej de mândrie pentru localnici!
Spun asta, pentru că a fost neașteptat, frumos, original, ceva de la suflet pentru alte suflete.
Cei doi îndrăzneți și entuziaști tineri, împreună cu asociația Învingem autismul , le-au oferit copiilor care învață la o școală specială din București, veniți cu familiile lor, o zi frumoasă, inedită!
Ce poate fi mai frumos pentru copii decât să ajungă în șaua unui cal precum Rapsodia, să mângâie un câine mare, alb, blând și prietenos, să vadă de aproape o căpriță, un papagal viu colorat, să se bucure de soarele pritenos, de verdele câmpiei, ale cărei margini se opresc pe malul neobositului Argeș!
Eu nu sunt decât o părticică din sufletul unor locuri cărora le aparțin!
Las fotografiile să-ți vorbească!
Etichete:
Adi Gândilă,
Argeș,
Asociația Kirov,
cai,
Corbii Mari,
Dâmbovița,
Gheorghe Fulga,
Neajlov,
Rapsodia,
Să învingem autismul,
Ungureni
marți, 4 iunie 2013
acces ..interzis( deocamdată)
Printre aburii cafelei, zăresc pădurea. Dincolo de ea, munțíi. Limpezi, curațí, în toată mărețía lor.
Ghicind că unei asemenea stări i s-ar potrivi o lectură stropită cu parfumul altor vremuri, cineva mi-a trimis un interviu.
Fascinant, tulburător, frumos, ca ziua care și-a deschis genele verzi..
Citind, încercam să-mi imaginez cum ar fi dacă de mâine, Bucureștii ar redeveni Micul Paris.
Sau dacă ar primi în dar o părticică din farmecul de odinioară.
Fă-ți vreme și citește interviul, sigur o să-ți placă!
Ghicind că unei asemenea stări i s-ar potrivi o lectură stropită cu parfumul altor vremuri, cineva mi-a trimis un interviu.
Fascinant, tulburător, frumos, ca ziua care și-a deschis genele verzi..
Citind, încercam să-mi imaginez cum ar fi dacă de mâine, Bucureștii ar redeveni Micul Paris.
Sau dacă ar primi în dar o părticică din farmecul de odinioară.
Fă-ți vreme și citește interviul, sigur o să-ți placă!
Trăim
azi într-un mediu semicultural și parvenit, impulsiv și brutal. Suntem
departe, foarte departe de ce am fost cîndva. Iar eu nu pot să fiu decât
frustrat și trist.
Mă simt exponentul unei lumi în destrămare. Dar am
credința fermă că ceva se va schimba într-o zi, că vom ajunge la o
societate cu respect pentru valoare, prin care să construim altă
Romanie, la nivel spiritual. Asta e ceea ce ne lipsește la momentul
actual.
Un interviu captivant cu muzicologul Viorel Cozma
Un personaj fabulos: Enescu
- As porni dialogul nostru de la o curiozitate. Cum va explicati ca cea mai mare inflorire a muzicii din istoria romanilor a avut loc in epoca interbelica?
- Ca sa ai cultura, trebuie sa ai intai bunastare. Dupa unirea din 1918, romanii o duceau bine si tara intreaga era cuprinsa de un mare avant patriotic, de o dorinta puternica de a face ceva concret pentru aceasta Romanie Mare. Atunci au aparut institutii importante, care ne lipseau si care au creat, prin prezenta lor, un cadru favorabil.
- As porni dialogul nostru de la o curiozitate. Cum va explicati ca cea mai mare inflorire a muzicii din istoria romanilor a avut loc in epoca interbelica?
- Ca sa ai cultura, trebuie sa ai intai bunastare. Dupa unirea din 1918, romanii o duceau bine si tara intreaga era cuprinsa de un mare avant patriotic, de o dorinta puternica de a face ceva concret pentru aceasta Romanie Mare. Atunci au aparut institutii importante, care ne lipseau si care au creat, prin prezenta lor, un cadru favorabil.
In 1920, Filarmonica se
modernizeaza, sub conducerea dirijorului George Georgescu, care se
intoarce de la Berlin si aduna in preajma lui crema absolventilor de
Conservator.
In 1921, Opera Romana devine
institutie finantata de la buget. Apar Conservatorul si Teatrul National
de la Cluj. Apar radioul si discul si, odata cu ele, posibilitatea de
a-i asculta pe interpretii preferati si in saloanele de acasa.
Dar poate ca adevarata
explicatie pentru spiritul extraordinar de emulatie care a existat pe
scena muzicii interbelice este fabuloasa prezenta a compozitorului
George Enescu.
Enescu a reusit sa coaguleze in
jurul
lui personalitatile de varf ale epocii. El este cel care, prin muzica, a
sincronizat cultura romana cu cea occidentala. A avut extraordinara
dorinta de a ridica nivelul culturii romane si al muzicii in special.
Facea circuite obositoare, mergea in douazeci, douazeci si
cinci de orasele de provincie sa cante Bach si, daca era intrebat la ce
bun, ca lumea simpla nu intelege o muzica atat de profunda, el
raspundea: "Nu-i nimic ca nu pricepe Bach, sa-l ia ca pe un
medicament!". In 1913, a instituit un premiu national de compozitie pe
care l-a acordat anual, pana in 1946, cand a parasit definitiv Romania
Mai mult, el si dirija compozitiile
castigatoare, pentru a le populariza. Enescu a fost un far calauzitor
pentru intreaga generatie interbelica, a ridicat nu doar nivelul epocii
respective, ci si al celei care i-a urmat.
Dupa cel de-al doilea razboi
mondial, am avut un manunchi de muzicieni adevarati, care au fost
recunoscuti peste hotare si care i-au dus
lui Enescu faima mai departe.
Despre ei s-a vorbit ca despre Scoala lui George Enescu: Anatol
Vieru, Stefan Niculescu, Aurel Stroe, Tiberiu Olah, Pascal Bentoiu,
Theodor Grigoriu, Dumitru Capoianu, Miriam Marbe.
- Ati putea sa-i faceti un portret artistului si omului Enescu?

George Enescu
- Enescu a fost o faptura cu totul exceptionala. Avea o memorie fantastica. Bela Bartok i-a dat odata in tren o partitura. Enescu a citit-o atent de cateva ori, pana la destinatie, apoi i-a returnat-o. A doua zi a cantat-o din prima, fara s-o mai deschida.
- Ati putea sa-i faceti un portret artistului si omului Enescu?
George Enescu
- Enescu a fost o faptura cu totul exceptionala. Avea o memorie fantastica. Bela Bartok i-a dat odata in tren o partitura. Enescu a citit-o atent de cateva ori, pana la destinatie, apoi i-a returnat-o. A doua zi a cantat-o din prima, fara s-o mai deschida.
Canta cincizeci si doua
de volume de Bach pe de rost. Dirija Wagner pe dinafara. Era parca venit
din alta lume. Canta din gura, canta la fluier, la pian, la vioara, la
violoncel, la flaut, la corn, la orga. Era un poliinstrumentist. Avea
tot timpul ce povesti. Era glumet, spontan, facea poezii, epigrame si
cuplete. Avea dar literar si dar de desenator. Era un excelent
caricaturist.
Era tipul renascentist,
cumula un talent fabulos. Avea maniere, stia sa fie elegant cand se
cerea, dar era si nepretentios, de o mare modestie. Cand pleca in
turnee, nu-si lua bilet la vagonul de dormit. Se culca la clasa a doua,
intins pe scaune, asa cum era imbracat. Mergeau
colegii lui si-l rugau pe seful de vagon sa nu mai bage pe altcineva in
compartiment, fiindca "maistrul doarme un pic ca ari concert la
Botsieni".
Cand ajungea, cu pantalonii necalcati, suia direct in trasura si gonea
la hotel. Era gurmand. Ii placea mancarea buna. Si ii placeau mult
femeile.
Era un barbat foarte
frumos si dorit. Cand se terminau concertele, navaleau femeile pe el
sa-l invite la ele, sa ia masa. In mare parte din fotografii, apare
alaturi de femei frumoase din societatea inalta. A avut nu stiu cate
propuneri de casatorie. A avut si o fata din flori, despre care nu s-a
stiut nimic in timpul comunismului.
- Despre cine e vorba?

Maruca Cantacuzino
- Fata lui a fost croitoreasa la Opera Romana, de unde a iesit la pensie. A murit in Bucuresti. A fost o fiinta foarte modesta, care nu s-a batut niciodata cu nimeni sa demonstreze nimic. S-a multumit cu conditia ei.
- Enescu s-a casatorit, totusi, dar foarte tarziu. Avea 57 de ani. De ce tocmai atunci?- Marea lui dragoste a fost Maruca Cantacuzino, pe care a iubit-o ca un nebun. A cunoscut-o, din cate se pare, la Peles, prin 1911-1913, in cercurile Reginei Maria, de care ea era foarte apropiata. Maruca era casatorita cu Misu Cantacuzino, care se pare ca stia de idila ei cu Enescu. Misu a murit in 1928, intr-un accident de automobil.
- Despre cine e vorba?
Maruca Cantacuzino
- Fata lui a fost croitoreasa la Opera Romana, de unde a iesit la pensie. A murit in Bucuresti. A fost o fiinta foarte modesta, care nu s-a batut niciodata cu nimeni sa demonstreze nimic. S-a multumit cu conditia ei.
- Enescu s-a casatorit, totusi, dar foarte tarziu. Avea 57 de ani. De ce tocmai atunci?- Marea lui dragoste a fost Maruca Cantacuzino, pe care a iubit-o ca un nebun. A cunoscut-o, din cate se pare, la Peles, prin 1911-1913, in cercurile Reginei Maria, de care ea era foarte apropiata. Maruca era casatorita cu Misu Cantacuzino, care se pare ca stia de idila ei cu Enescu. Misu a murit in 1928, intr-un accident de automobil.
Tot atunci, Maruca l-a
cunoscut pe Nae Ionescu, de care s-a indragostit, la randul ei,
nebuneste. Langa el, cum marturisea in jurnalul ei, simtea cum ameteste,
ghicind, sub pielea lui, pe insusi Lucifer.
Relatia lor a durat
sapte ani, iscand gelozii cumplite din partea lui Enescu, cu care a
intrerupt si reluat legatura de foarte multe ori. Enescu a asteptat-o
insa rabdator. Ce fascinatie trebuie sa fi exercitat aceasta femeie
asupra acestor barbati, ambii mai mici ca ea! Enescu cu 3 ani, Ionescu
cu 12! Cand acesta din
urma a parasit-o, Maruca s-a imbolnavit de nervi. Enescu s-a intors din
strainatate, a intrerupt toate concertele ca sa se ocupe de ea si a
dus-o la tratament, la Viena.
De abia in 1938 i-a acceptat Maruca cererea in casatorie. A
fost o nunta foarte mica. Au locuit impreuna la Palatul Cantacuzino,
mostenit de la Misu, dar nu in odaile mari, somptuoase, ci in casuta din
spate, in fostele camere ale servitorilor. Apoi au plecat la Paris.
"Pe Calea Victoriei mirosea a parfum frantuzesc"- Ne-ati vorbit de aristocratia vremii, dar cum era Bucurestiul oamenilor modesti, din cartierele cu tramvai si cismea?- Sa stiti ca intreaga societate era marcata de o usoara burghezie. Dupa Unire, agricultura mergea excelent in tara. Oamenii se instarisera. Ii vedeai frecvent in restaurante, cofetarii si baruri. Lumea nu statea seara in casa.
"Pe Calea Victoriei mirosea a parfum frantuzesc"- Ne-ati vorbit de aristocratia vremii, dar cum era Bucurestiul oamenilor modesti, din cartierele cu tramvai si cismea?- Sa stiti ca intreaga societate era marcata de o usoara burghezie. Dupa Unire, agricultura mergea excelent in tara. Oamenii se instarisera. Ii vedeai frecvent in restaurante, cofetarii si baruri. Lumea nu statea seara in casa.
La 8 seara se pregateau
de iesit. Mergeau cu familiile in cate doua locuri pe seara. Ieseau, de
exemplu, la restaurant, unde mancau si ascultau muzica, iar apoi intr-un
bar, unde beau si dansau. Vara mergeau la gradini. Duminica ieseau toti
la plimbare, imbracati frumos.
Pe Calea Victoriei
mirosea a parfum frantuzesc. De la Palat pana la CEC curgeau rauri de
oameni. Unii se opreau la cofetarii, sa comenteze pe cine au vazut,
descantau cate trei ore o cafea, alaturi de prieteni vechi. Si nu costa o
avere sa faci asta! Burlacii, pe
atunci, mancau numai in oras!
Nu trebuia sa fii om bogat ca sa-ti permiti.
- Unde se putea asculta muzica in vremea aceea?

Viorel Cosma- Depinde de tipul de muzica. Intre razboaie, Bucurestiul rasuna de muzica. Da-i rusului vodca, francezului cafea si ziare si romanului muzica si mancare! Vor fi toti fericiti!
- Unde se putea asculta muzica in vremea aceea?
Viorel Cosma- Depinde de tipul de muzica. Intre razboaie, Bucurestiul rasuna de muzica. Da-i rusului vodca, francezului cafea si ziare si romanului muzica si mancare! Vor fi toti fericiti!
Cine voia sa asculte muzica culta mergea la Ateneu si la
Opera Romana. Sau la Sala Dalles, unde aveau loc concerte de muzica de
camera si lieduri.
Puteai sa-i asculti pe
compozitorii si dirijorii Theodor Rogalski, Paul Constantinescu, Martian
Negrea, Mihail Andricu. Oamenii astia mi-au fost profesori la
Conservator, imediat dupa razboi. Erau toti scoliti la Paris, aveau
eticheta si maniere. Adevarati intelectuali de rasa.
Tot asta a fost perioada
marilor nostri interpreti: pianistii Dinu Lipatti si Cella Delavrancea.
Pe atunci se mai putea asculta muzica culta si in saloanele mondene ale
marilor doamne, care dadeau serate muzicale. Chiar Cella Delavrancea
organiza astfel de seri, la care chema lume buna, oameni de litere,
muzicieni. Se serveau
tot felul de prajiturele, de sendviciuri.
La inceput erau prezentate tinerele sperante muzicale, care
isi faceau numarul. Apoi urma un recital adevarat al unui artist deja
afirmat. Cella era casatorita Lahovary, avea mari posibilitati
financiare, isi permitea astfel de serate.
- Ati cunoscut-o pe Cella Delavrancea?- Da, am fost si la ea in casa, pastrez si acum scrisorile de la ea. Era adorabila, inteligenta, sclipitoare, un om cu care puteai sa stai de vorba ore in sir si sa nu te plictisesti. Putea sa cante un repertoriu de 5 ore fara sa oboseasca. Avea o forta barbateasca aproape. Foarte buna prietena cu dirijorul George Georgescu, mi-a fost colega de catedra la Conservator. Ea i-a luat locul Marucai in inima lui Nae Ionescu. A trait 104 ani.
"Sa mananci peste batog si sa-ti cante Zavaidoc"- Tot atunci insa e si perioada marilor succese ale muzicii usoare, perioada din care ne-au ramas cele mai bune romante, cea mai buna muzica lautareasca. Unde s-au lansat marii interpreti?

Cella Delavrancea
- Muzica usoara se asculta numai in restaurante. Existau in epoca saizeci si trei de restaurante cu muzica! Va dati seama ce pleiada de artisti la atatea localuri! Interpretii cantau la cel putin doua, trei restaurante si o gradina, pe seara. Faceau toti tururi. In felul asta, la un restaurant vedeai mai multi artisti.
- Ati cunoscut-o pe Cella Delavrancea?- Da, am fost si la ea in casa, pastrez si acum scrisorile de la ea. Era adorabila, inteligenta, sclipitoare, un om cu care puteai sa stai de vorba ore in sir si sa nu te plictisesti. Putea sa cante un repertoriu de 5 ore fara sa oboseasca. Avea o forta barbateasca aproape. Foarte buna prietena cu dirijorul George Georgescu, mi-a fost colega de catedra la Conservator. Ea i-a luat locul Marucai in inima lui Nae Ionescu. A trait 104 ani.
"Sa mananci peste batog si sa-ti cante Zavaidoc"- Tot atunci insa e si perioada marilor succese ale muzicii usoare, perioada din care ne-au ramas cele mai bune romante, cea mai buna muzica lautareasca. Unde s-au lansat marii interpreti?
Cella Delavrancea
- Muzica usoara se asculta numai in restaurante. Existau in epoca saizeci si trei de restaurante cu muzica! Va dati seama ce pleiada de artisti la atatea localuri! Interpretii cantau la cel putin doua, trei restaurante si o gradina, pe seara. Faceau toti tururi. In felul asta, la un restaurant vedeai mai multi artisti.
Restaurantele erau
frecventate, si ele, de clase sociale diferite. Erau, pe de-o parte,
cele de langa gara, unde cantau tarafurile Julea, Fanica Luca, Maria
Lataretu. Catre centru erau gradinile de vara ale boierimii: la Bufet,
la Sosea, la Bonaparte (Floreasca) sau terasa Otetelesanu, unde-i puteai
intalni adesea pe Camil Petrescu, pe Sadoveanu, pe George Calinescu.
Scriitorii erau oameni
de lume, erau o breasla cu mult mai mondena decat a compozitorilor, de
exemplu. Dar in fiecare cartier erau zece, cincisprezece carciumi, asa
ca nu era nevoie sa pleci de acasa pana nu stiu unde, daca voiai
sa mananci.
La restaurantul Continental, unul din cele mai selecte (azi vizavi de
hotel Novotel) canta Grigoras Dinicu. Daca, de exemplu, seara era
concert cu Herbert von Karajan sau Yehudi Menuhin la Ateneu, impresarii
ii duceau dupa aceea la Continental, unde ii lua in primire seful de
sala, care le oferea un meniu gastronomic romanesc foarte rafinat si
apoi ii invita sa asculte muzica. Si canta Dinicu numai muzica clasica
pana la 11 seara, apoi trecea, treptat, la populara, la hore, sarbe,
veneau guristii.
Dupa 1 noaptea, se
puneau pe dansat: tango, foxtrot, cha cha. Si daca respectivii mai voiau
sa petreaca, se duceau la barul Zissu, unde era numai dans pana la 3
dimineata. La Zissu se beau numai bauturi scumpe, sampanii, vinuri
frantuzesti, lichioruri. Acolo canta Jean Moscopol. Era un tip megaloman
Moscopol. Vorbea frantuzit, se imbraca in culori tipatoare, ca la
Paris, umbla cu esarfe si palarii de fetru. El nu canta decat in locuri
bune, la
cofetaria de pe Calea Victoriei, la Zissu la bar, la Parcul
Trandafirilor. Nu canta niciodata in carciumi si bodegi.

Cristian Vasile.
Acolo il gaseai pe Zavaidoc. Zavaidoc a cantat la Berbec si la Ciresica, langa Cismigiu, unde se golea tramvaiul. I se facea reclama: "coboara neamule, sa mananci peste batog si sa-ti cante Zavaidoc". Era un om mai simplu Zavaidoc, venit de la Pitesti. Dar avea o voce formidabila, de opera, cu niste acute de tenor.
Cristian Vasile.
Acolo il gaseai pe Zavaidoc. Zavaidoc a cantat la Berbec si la Ciresica, langa Cismigiu, unde se golea tramvaiul. I se facea reclama: "coboara neamule, sa mananci peste batog si sa-ti cante Zavaidoc". Era un om mai simplu Zavaidoc, venit de la Pitesti. Dar avea o voce formidabila, de opera, cu niste acute de tenor.
In alte restaurante
cantau romante Ioana Radu sau Mia Braia. Erau surori. Ioana era o femeie
simpla, nu era culta. Nu stia sa scrie decat cu litere de tipar. Mia
facuse insa facultate. Erau fete de plutonier major, venite de la
Craiova. Mia s-a casatorit cu Petre Alexandru, cu care a si cantat
duete.
Ioana a avut cinci
barbati cu cununie. Avea o voce fantastica. Fuma cate un pachet de
tigari pe ora si bea cafele pana nu mai putea. I se ingrosase vocea ca
la barbati. La romante, n-a egalat-o nimeni, niciodata. Vedeti, lumea
stia sa se si distreze pe atunci. Se muncea pe branci, dar aveau si
bucurii.
A
ramas celebru in epoca un personaj cu bani si foarte petrecaret, care
obisnuia sa mearga seara pe la 10 pe Soseaua Kisseleff, unde era un
sirag de terase si restaurante: la Bufet, la Visoiu. Lua taraful cel mai
bun, angaja sapte, opt trasuri, instala cantaretii in doua din ele si
in restul pe ceilalti cheflii din restaurant si mergea la margine de
Bucuresti, unde el avea o vie, sa chefuiasca toata noaptea cu vin de
Valea Calugareasca. Si avea si o tacaneala omul asta: urca lautarii sa
cante in cei doi stejari din curtea casei. Va puteti imagina ce chefuri
se incingeau!
"Cand incepea sa cante Maria Tanase, toata lumea lasa lingurile jos"- L-ati amintit pe Grigoras Dinicu, varful muzicii lautaresti, cel care a influentat atatea generatii de interpreti. Ii dedicati multe pagini si in cartile dvs.
- Pe Dinicu l-am cunoscut tarziu, in 1946, era deja bolnav de cancer la laringe. Suferise si doua operatii. Am mers de mai multe ori la el acasa, sa stam de vorba, dar in ultima perioada, nici nu mai putea vorbi, ne scriam intrebarile si raspunsurile pe bloc-notesuri.

Maria Tanase pe scena
Dinicu era un lautar umblat, un om care se scolise, care facuse Conservatorul, intalnise multa lume buna, canta pe la ambasade, pe la festivaluri. Hora staccato a lui e inegalabila si azi.La inmormantarea lui Dinicu, era asa de multa omenire, ca s-a intrerupt circulatia de pe strada Finlanda, unde locuise, si pe Soseaua Stefan cel Mare, pana la Lizeanu. Au venit 400 de lautari din toata tara cu tambal, contrabas, violoncel, viori, si de la casa lui pana la cimitir i-au cantat tot repertoriul. A fost fabulos. Parca a explodat tot Bucurestiul de muzica. Nici Maria Tanase n-a avut asemenea funeralii.
- Cu Maria Tanase ati fost coleg de catedra la Liceul de Muzica. Era asa de teribila precum se spunea?
- In 1953, cand a fost numita profesoara la scoala de muzica, Maria canta la optsprezece restaurante pe noapte. Avea sofer care o astepta in fata. In spate, pe bancheta, era Faramita Lambru cu acordeonul - unul mic, negru, prost si gaurit. Ii zicea Maria: "Da-te, mai, mai incolo, ca ai acordeonul spart si-mi faci curent". Pana la urma, i-a cumparat ea unul mai bun.
"Cand incepea sa cante Maria Tanase, toata lumea lasa lingurile jos"- L-ati amintit pe Grigoras Dinicu, varful muzicii lautaresti, cel care a influentat atatea generatii de interpreti. Ii dedicati multe pagini si in cartile dvs.
- Pe Dinicu l-am cunoscut tarziu, in 1946, era deja bolnav de cancer la laringe. Suferise si doua operatii. Am mers de mai multe ori la el acasa, sa stam de vorba, dar in ultima perioada, nici nu mai putea vorbi, ne scriam intrebarile si raspunsurile pe bloc-notesuri.
Maria Tanase pe scena
Dinicu era un lautar umblat, un om care se scolise, care facuse Conservatorul, intalnise multa lume buna, canta pe la ambasade, pe la festivaluri. Hora staccato a lui e inegalabila si azi.La inmormantarea lui Dinicu, era asa de multa omenire, ca s-a intrerupt circulatia de pe strada Finlanda, unde locuise, si pe Soseaua Stefan cel Mare, pana la Lizeanu. Au venit 400 de lautari din toata tara cu tambal, contrabas, violoncel, viori, si de la casa lui pana la cimitir i-au cantat tot repertoriul. A fost fabulos. Parca a explodat tot Bucurestiul de muzica. Nici Maria Tanase n-a avut asemenea funeralii.
- Cu Maria Tanase ati fost coleg de catedra la Liceul de Muzica. Era asa de teribila precum se spunea?
- In 1953, cand a fost numita profesoara la scoala de muzica, Maria canta la optsprezece restaurante pe noapte. Avea sofer care o astepta in fata. In spate, pe bancheta, era Faramita Lambru cu acordeonul - unul mic, negru, prost si gaurit. Ii zicea Maria: "Da-te, mai, mai incolo, ca ai acordeonul spart si-mi faci curent". Pana la urma, i-a cumparat ea unul mai bun.
Faramita era peste tot
umbra Mariei. La 9 seara, erau la Cina, la 9.20 la Continental, la 10
fara un sfert, la Bufet. Cand incepea ea sa cante, toata lumea lasa
lingurile jos. Nu misca nimeni, timp de cincisprezece, douazeci de
minute.
Faramita ii stia perfect
repertoriul, nu trebuia sa i se spuna decat: "do diez!", "sarba!",
"fa!". La restaurantele bune, avea un repertoriu elevat. La miezul
noptii, ajungeau si la carciumi.

Faramita Lambru
La Maria Bortoasa, in Calea Grivitei, canta cantece porcoase, din vremea lui Anton Pann. Fiindca erau multi care o stimau si o invitau la masa, spre dimineata, se intorcea la cate un restaurant, cu Faramita alaturi. Mancau si cantau amandoi, pentru cate zece prieteni. Era o femeie teribila Maria, sclipitoare, captivanta.
Faramita Lambru
La Maria Bortoasa, in Calea Grivitei, canta cantece porcoase, din vremea lui Anton Pann. Fiindca erau multi care o stimau si o invitau la masa, spre dimineata, se intorcea la cate un restaurant, cu Faramita alaturi. Mancau si cantau amandoi, pentru cate zece prieteni. Era o femeie teribila Maria, sclipitoare, captivanta.
A fost casatorita cu
mosierul Clery Sachelarie, dar Maria nu era o femeie de tinut in frau.
Era o sfarleaza. A trait cu prim-ministri, cu ambasadorul Germaniei la
Bucuresti, a fost implicata in spionaj, chemata in Turcia de
presedintele Turciei. Era o femeie arzatoare, care se daruia mult. Nu se
intalnea cu tine doar ca sa te sarute pe frunte.
- Tot in vremea cand Maria Tanase fascina Bucurestii cu vocea ei grava, orasul fremata sub acordurile "Zarazei". Cum s-a nascut legenda acestei femei atatatoare?

Ioana Radu
- "Zaraza" a devenit celebra in interpretarea lui Cristian Vasile, pe care l-am mai prins in viata. In 1929, in Uruguay, s-a tinut un concurs de compozitii, iar premiul doi a fost castigat de aceasta melodie, compusa de un oarecare Benjamin Tagle Rara. De acolo, melodia a ajuns la Paris si a fost auzita de lautarii romani, care i-au cerut lui Nicolae Kiritescu sa scrie niste versuri.
- Tot in vremea cand Maria Tanase fascina Bucurestii cu vocea ei grava, orasul fremata sub acordurile "Zarazei". Cum s-a nascut legenda acestei femei atatatoare?
Ioana Radu
- "Zaraza" a devenit celebra in interpretarea lui Cristian Vasile, pe care l-am mai prins in viata. In 1929, in Uruguay, s-a tinut un concurs de compozitii, iar premiul doi a fost castigat de aceasta melodie, compusa de un oarecare Benjamin Tagle Rara. De acolo, melodia a ajuns la Paris si a fost auzita de lautarii romani, care i-au cerut lui Nicolae Kiritescu sa scrie niste versuri.
Kiritescu nu a facut o
traducere. A pastrat din textul initial doar cuvantul Zaraza, care nu
era, in original, decat un indemn de manat boii, un fel de "hais, cea!"
Nu stia el asta atunci! Cum nu a stiut nimeni. El a facut din Zaraza "un
poem de nebune dorinti", portretul unei femei irezistibile.
Tot el a inceput, la
un pahar, sa raspandeasca legenda ei: Cristian Vasile s-ar fi
indragostit nebuneste de o femeie, pe care apoi cineva, intr-o noapte,
ar fi omorat-o. Scriitorul Mircea Cartarescu a dus legenda la
rafinament. Zaraza ar fi
fost incinerata, iar urna cu cenusa ei ar fi fost furata de insusi
Cristian Vasile, care, in amintirea iubirii lor, a inghitit cate o
lingurita din ea, in fiecare zi, timp de un an de zile.
Foarte departe de ce-am fost candva...- Domnule profesor, in incheiere as vrea sa va mai adresez o intrebare. Credeti ca Romania va ajunge vreodata sa egaleze perioada aceasta, interbelica? Mai poate fi luata de romani drept reper sau e mai degraba un model depasit?
- Din nefericire pentru poporul roman, ne aflam intr-un stadiu cu mult inferior epocii de atunci. Nu mai avem in primul rand bunastarea de odinioara, care permitea oricarui om de rand accesul la cultura si la viata mondena. Am pierdut constiinta patriotica, iar asta e una dintre cele mai grave pierderi. Nu ne mai intereseaza tara asta, probabil pentru ca nu mai avem nimic de revendicat.
Foarte departe de ce-am fost candva...- Domnule profesor, in incheiere as vrea sa va mai adresez o intrebare. Credeti ca Romania va ajunge vreodata sa egaleze perioada aceasta, interbelica? Mai poate fi luata de romani drept reper sau e mai degraba un model depasit?
- Din nefericire pentru poporul roman, ne aflam intr-un stadiu cu mult inferior epocii de atunci. Nu mai avem in primul rand bunastarea de odinioara, care permitea oricarui om de rand accesul la cultura si la viata mondena. Am pierdut constiinta patriotica, iar asta e una dintre cele mai grave pierderi. Nu ne mai intereseaza tara asta, probabil pentru ca nu mai avem nimic de revendicat.
Ne-am pierdut valorile,
traim intr-o confuzie totala a lor, asa cum se poate vedea si la
evenimentele astea, de tipul Zece pentru Romania. Ne-am pierdut simtul
estetic, dorinta de a trai frumos. Am pierdut respectul pentru oamenii
cu adevarat valorosi, care au realizat ceva pentru omenire.
Marii inventatori, marii
doctori, muzicienii, scriitorii, pictorii nu mai sunt azi respectati si
recunoscuti. In Academia Romana exista un singur membru corespondent in
domeniul muzicii.
Ne-am pierdut modelele, care azi traiesc retrase si refuza sa apara la televizor, de teama sa nu
se compromita.

Un obicei care s-a pierdut: dansul in restaurante..
Ne-am captusit cu modele false, modelul omului care reuseste usor, care se descurca, care stie sa faca bani. Ne-am pierdut moralitatea. Ne-am pierdut manierele si educatia. Am uitat sa ne mai imbracam frumos, sa ne mai purtam elegant.
Un obicei care s-a pierdut: dansul in restaurante..
Ne-am captusit cu modele false, modelul omului care reuseste usor, care se descurca, care stie sa faca bani. Ne-am pierdut moralitatea. Ne-am pierdut manierele si educatia. Am uitat sa ne mai imbracam frumos, sa ne mai purtam elegant.
Am pierdut - nu burghezia materiala, ci burghezia spiritului, nobletea spirituala. Traim
azi intr-un mediu semicultural si parvenit, impulsiv si brutal. Suntem
departe, foarte departe de ce am fost candva. Iar eu nu pot sa fiu decat
frustrat si trist.
Ma simt exponentul
unei lumi in destramare. Dar am credinta ferma ca ceva se va schimba
intr-o zi, ca vom ajunge la o societate cu respect pentru valoare, prin
care sa construim alta Romanie, la nivel spiritual. Asta e ceea ce ne
lipseste la momentul actual. La 30 martie, Viorel Cosma a implinit 88 de ani. Este
doctor in muzicologie si, de-a lungul timpului, a fost distins cu
Premiul Academiei Romane, cu Premiul International al Criticii Muzicale
Artjus din Budapesta si de zece ori cu premiile Uniunii Compozitorilor.
Este autorul a
99 de carti de muzicologie, lexicografie si critica muzicala. A cunoscut
personal aproape zece mii de interpreti, compozitori, dirijori, lautari
si muzicologi din Romania.
Lucreaza in
prezent la "Enciclopedia muzicii romanesti", lucrare de proportii,
programata pentru 10 volume a cate 500 de pagini fiecare, in formatul
"Enciclopediei Britanice".
Abonați-vă la:
Postări (Atom)