vineri, 17 februarie 2012

matematică presupune logică?

Cum este organizată școala noastră , știe fiecare posesor de televizor. 
Despre școala irlandeză se poate citi aici-
Despre cum se promovează profesorii din Irlanda, iată un test.
Chiar dacă nu ești profesor, încerci?  în pauza de masă..
Succes!
p.s. dacă l-ai mai rezolvat, nu spune, te rog, ce și cum, dă-mi doar de știre!


73 de comentarii:

  1. Rezolvat.
    Ce-i drept în 7 minute...

    RăspundețiȘtergere
  2. Mare ciudățenie-și anonim , și rezolvat,și 7 minute!
    p.s. ești sigur că ai găsit toate posibilitățile?

    RăspundețiȘtergere
  3. De fapt, dacă stau și mă pun în situația unui profesor care merge să dea examen de gradul I, care știe cam ce teste se dau (din exemplele anilor anteriori), sînt suficiente 40 de secunde.
    Punctele 2-3-4 necesită 15 secunde maxim (asta dacă ești în situația de mai sus). Îi ceva bai la punctul 1 dar cine e obișnuit cu testele astea se descurcă.

    La ce materie dădea examen respectivul candidat la gradul I?
    Nu cred că la matematici, că e de rîsul curcilor.
    Sau e test obligatoriu indiferent de materie...

    RăspundețiȘtergere
  4. Sincer, mie mi s-a părut ceva mai dificil nr.2- recunosc- nu prea sunt familiarizată cu asemenea teste.
    Ai observat , cred, că testul nu este pentru profesorii români, ci pentru cei irlandezi.
    Lăsând gluma deoparte, dacă citești cam cum este școala pe la ei, sigur vei privi lucrurile dintr-o altă perspectivă.
    p.s. mă întreb dacă s-ar dala la noi, așa cum spui, pentru toate materiile cam ce rezultate ar fi..

    RăspundețiȘtergere
  5. Am cetit din lincul dat, n-am înțeles cum e școala la ei (irlandezi). Oi fi mai greu de cap...
    Fac ei integrale în clasa a XII? Dar genetică, ADN, ciclu Krebs?
    E musai ca în clasa III să cetescă cursiv subtitrarea la TV?
    Asta aș vrea să aflu, nu limbajul de lemn al glorioaselor planuri (era să zic cincinale) de învățmînt recte ,,Dezvoltarea "completa si armonioasa" etc bla bla ,,Importanta principala a studiului prin activitati si descoperiri" tralala , dintr-aiestea scrie si pe la noi prin legea funebriu.

    Dacă s-ar da teste de tipul ăsta la oricine din Romania (exceptînd mecanici de locomotivă, magistrați și alții care au nevoie să treacă de aceste teste logice) pe nepusă masă ar fi dezastru.

    RăspundețiȘtergere
  6. Unul dintre fiii mei a stat o vreme- puțin- în Irlanda- am discutat în treacăt, dar știu că ei, irlandezii, acordă o excepțională atenție formării copiilor.
    Am o „prietenă„ în Irlanda- de aici din blogosferă, chiar am s-o întreb.
    p.s. de ce i-ai exclude pe mecanicii de locomotivă și pe magistrați de la testul de logică?este o glumă?

    RăspundețiȘtergere
  7. Ar fi interesant ca după 50 sau 100 de comentarii (sau peste 1-2 zile) să scriem și soluțiile la cele 4 puncte, nu-i așa?
    Ce părere ai? Ar fi benefic să începi tu, că tot le ai cu limba română, cu literele (vezi punctul 1 unde nici acum nu-s bistoș, acolo nu-i coșer ceva...)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ai umor!!
      N-o să aștept 50/100 de comentarii, nici măcar două zile- mâine scriu soluțiile! condiția este ca și tu să le scrii- stabilim ora și pac!
      Da?
      p.s. punctul 1 este cel mai simplu, chiar dacă tu susții altceva.
      constat că mă „cunoști„ cine ești? cine ești?

      Ștergere
    2. No, apoi așe să hie!
      Am mai fost scrisă p-aci cîndva, demult...

      Ștergere
    3. Te cred...
      Demult tot am vrut să te întreb niscaiva ,,cestiuni" de limba română. Dacă ești de acord să-mi spui părerea ta spune-mi în ce topic să le postez, să nu facem ,,offtopic".

      Ștergere
  8. Nu-i nici o glumă, ei mîncă pă pită la micul dejun teste din astea...
    Sînt banale pentru ei, le dau periodic. Avea bunicul meu niscaiva teste pentru mecanici lcocomotivă de prin 196', aveau vreo 15 pagini, niciodată n-am reușit să trec de pagina 2, pur și simplu erau infernale. Nu știu cum se antrenau ăia dar de atunci am respect pentru cheferiștii ce conduc trinu'.

    RăspundețiȘtergere
  9. Prefer sa fiu dascal in Romanica;draga de ea !

    RăspundețiȘtergere
  10. 1) K K L
    2)Taie peste
    3)Bine ati venit!
    4)una verticala,una orizontala si una franta la 90 de grade...

    cat despre timp...l-am depasit,problema este ca te simti vanat,ca ti se intinde o capcana...ca atare eziti mult,si ai rezerve cat de corect ai efectuat testul.Hm...

    PS: vb anticilor,in toate exista o masura,noi la o extrema ,ei la cealalta!!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dacă-ți spun că nu trebuie să tai chiar peste tot??
      Partea despre capcană conține ceva adevăr!
      p.s. există și- mai insistă un picuț!

      Ștergere
    2. Da...tai egalul cu o linie oblica!...

      Ștergere
    3. Te-ai ambiționat! Am spus că există- „mai insistă un picuț„. Deci?

      Și partea cu capcana??

      p.s. ar trebui să scrii rezolvările sun întrebări- doar așa vezi unde este greșit!

      Ștergere
    4. Gina,nu m-am ambitionat,m-am amuzat!
      Testul e oarecum ironic exceptand primul punct...in rest sunt chestiuni hilare oarecum...spre exemplu la 3 am ezitat intre "orice" si ceva scris la intamplare...aici tu ca profesora de limba romana stii mai bine,eu daca nu este precizat "cuvantul orice" sau pus in ghilimele"orice" mi se pare doar un banc ca sa scrii ...orice.
      Si la 4 am rezerve...nu stiu exact acceptiunea liniei in matematica,...altminteri trei linii( drepte )niciodata nu or sa alcatuiasca un patrat!In artele plastice exista ipostaze ale liniei precum zig-zagul,spirala,frante,etc

      PS:Decat daca te folosesti de linia orizontala de dedesubt ca sa mai adaogi trei...haha!

      Acum observ! ...CU trei linii ???pai daca este asa desenezi un patrat si in interior 3 linii!!!haha (este cumva un test pentru nivelul de stress,glumeam)

      Ștergere
    5. Mă bucur că te distrezi!
      Asta mi-am și dorit- să ne mai topim din încrâncenare..un pic de umor, un strop de logică, un vârf de cuțit de sare, un picuț de atenție!
      3. dacă se puneau „ „ era prea de tot!!
      4- atenție la prepoziție și la sensul ei!!
      În rest, să ne fie bine!

      Ștergere
    6. Pai exact,"cu"indica si Continutul,dar poate fi inteles si ca element de constructie,nu? Daca era "DIN 3 linii" era evident 100% ca este vb doar de desen-constructie!
      3)...deci Gigel care nu prea a invatat,invatatoarea ii spune suparata :"scrie orice stii"...iar Gigel scrie;"orice stii" ... banc!insa la un test mi se pare prea straniu cel putin...probabil irlandezii se petrec nu gluma!pana si la examene...

      Imi aduc aminte de un curs candva in care ni se dadea sa citim un formular si sa aplicam ce se cere la fiecare punct.Primul punct era sa citesti cu atentie mai intai pana la capat toate cerintele.Ei bine mai apoi ti se cerea sa rupi un colt din foaie,INSA undeva spre final se cerea la un punct sa omiti acea cerinta ca o eroare...cum multi(si eu) eram grabiti sa rezolvam cat mai repede totul,bineinteles ca nu am citit cu atentie pana la capat(imperativ din primul punct)...si ne-am pomenit cu hartia rupta fara sa o mai putem desigur "corecta"!!!Mi-a placut!
      Erau peste 20 de cerinte ingramadite pe o parte A4!

      PS:Iata de ce iti vb de stress!Cred ca intervine si el...cei mai linistiti,calmi,sau doar obisnuiti cu citirea de formulare si reguli,hm...ei au omis eroarea!Dincolo de intentia formatorului,poti intelege si alte aspecte...nu ni s-a spus de stress,ni s-a spus fireste de neatentie si neascultare!

      PS"Oamenii de stiinta au ajuns la concluzia ca cele mai multe accidente se datoreaza stressului,pana si simplu fapt ca te-ai intepat cu un ac,nu este chiar intamplator!E vb de stress!

      Ștergere
    7. Ce să zic?

      1. graba strică treaba.
      2. grăbește-te încet!
      3. irlandezii consideră, cumva, că umorul este o formă de cultivare a progresului- cred în asta! nu poți forța nimic, lucrurile își au matca lor!
      Nu trebuie să crezi că eu aș fi o persoană lentă sau că totdeauna am fost înțeleaptă. Nicidecum!
      Doar că încerc totdeauna să nu-mi fac probleme mai multe decât pot duce.

      Ștergere
  11. cred ca da:D
    de fapt chiar ipreuspune logica |:D

    RăspundețiȘtergere
  12. Nu il mai rezolvasem, dar e frumos. Nimeni nu pricepe ca educatorul trebuie sa il atraga pe cel pe care il educa. Aveam manuale de-ale mamei. Din anii '30. Le citeai cu placere si asteptai nerabdator lectia urmatoare.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Stați o clipă- l-ați rezolvat? de ce nu spuneți ce și cum??

      Când m-am dus la școală, tata mi-a dat un manual vechi- îl folosiseră trei frați- de acolo , am învățat primele poezii, revăd și acum,cu ochii minții, cartea zdrențuită..
      Păstrez de atunci o carte veche de basme.
      Da, ce frumos spuneți- să aștepți nerăbdător lecția următoare- câți copii așteaptă să vină lecția de mâine??

      Ștergere
  13. Gina,la 1. nu vad logica decat daca erau patru goluri, dar, sa dai un test din care sa iasa caca, scuza-ma, ma umfla rasul (de irlandezi... ) ;)
    la 2. egalul devine diferit cu linie oblica.
    la 3. ce bine-mi pare ca dati un test de clasa a VII-a la profi de grad I!
    la 4. se putea cere si din doua linii :D
    M-am distrat :)))))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Elise,
      Mă omori cu zile!!
      Am spus eu că asta trebuie să iasă la nr. 1?
      la 3- mor de râs!!! pur și simplu! nu mă mai pot opri!!!
      4- de ce nu dintr-o singură linie??!!

      p.s. dacă te-ai distrat, mai încearcă- nici mie nu mi-a fost prea simplu-hi!hi!

      Ștergere
    2. Gina,asta-i test de perspicacitate, nu de cunostinte.
      Tu nu ai spus dar eu asa am gandit:KKG
      Totusi,enuntul contine 3 linii, deci...musai,nu?

      Ștergere
    3. Elise,
      1. nu cumva ai tras cu ochiul la Modart?
      4- musai , 3 linii!!

      Ștergere
  14. Poate m-o influentat dar eu am o logica la varianta mea, e logica mea, hahahahaha! Ghici ghicitoarea mea, de ce e KKG?
    Sa nu spui ca nu-i asa fiindca am vazut eu solutii gresite venite in plic la examenul de bac. Tre'sa-ti povestesc:
    era vremea cand bacaleaureatii erau cu 5 pe linie si trebuiau trecuti cam toti, deci profii treceau prin clase si le ziceau de 7 ca sa scrie bietii de 5. Ei bine, aveam un coleg care a luat solutiile din plic si de acolo le-a zis, eu am observat greseala ( venita de la inspectorat) si i-am spus colegului sa nu le zica asa ca eu corectez si-i pic :P Doamneee, ce amintiri!
    La 4 habar n-am. Def. liniei = o succesiune de puncte.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Elise,
      Cum să nu știu că au fost formulări greșite pe la examene- „Construiește patru propoziții - atenție- propoziții-, în care pronumele relativ să îndeplinească următoarele funcții sintactice-C.direct, C. indirect, c.cl, N.p. Eram în comisie la un liceu pedagogic- concurență foarte mare, probleme etc..am sunat imediat la minister, între timp, observaseră alți profesori..s-a rectificat- în frază..dar n-au aflat toate comisiile de corectare, așa că toți copiii care construiseră greșit au luat punctaj maxim.

      Acum câțiva ani, textul era foarte cunoscut, dar era trecut alt titlu..

      Dar, draga mea, nu cumva discuția asta este un fel de manipulare? Nu mă duci tu cu vorba, ca să nu văd cum ai rezolvat testul/
      p.s. căutăm sponsori pentru premii!

      Ștergere
    2. Hihihihihihihi!

      Am ras colorat de "teama" ta de manipulare.
      Sa ma mai gandesc la patrat din trei linii sau e cacealma?
      Eu sponzorizez cu un borcan de compot si...tuica de "persica" Ha!

      Ștergere
  15. Elise,
    Testul este foarte serios!
    Poate că ai observat ceva- primul comentator- anonim din păcate, zice că a rezolvat corect testul.
    Nu știu cum o fi, aflăm mâine, când eu și el- vedem noi cum, dăm răspunsurile corecte.
    Fac lista și cu „sponsorizările„, chestia este că dacă va fi un singur câștigător , trebuie să-i dai și compotul și țuica de „persică„..n-ar fi rău s-o împarți în mai multe păhărele, să nu se supere ceilalți participanți, ok?

    RăspundețiȘtergere
  16. Da, mai, dar ce ma fac, caci daca maine dai rezultatele, maine e de coliva, ca-i ziua mortilor si eu tocmai am pus la racit arpacasul :)
    Ne-am distrat azi,da?
    Noapte buna, draga mea !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Elise,
      Știu că mâine este sâmbăta morților.merge și coliva, celelalte- duminică!

      Noapte frumoasă!

      Ștergere
  17. Da, da, da de pomana se da tuica in paharele :P :P
    Sper ca Anonim are umor (de fapt am vazut ca are :) )

    RăspundețiȘtergere
  18. Sărut mâna !

    Ştii ce mă surprinde ? Nici complexitatea , nici dificultatea testului ci faptul că deşi cică ( a se citi „spun ei” , europenii-restul )suntem printre primii la analfabetism şi proasta calitate a învăţământului , testele lor de gradul 1 , deci repet , gradul 1 , sunt egale cu testele noastre de clasa VII . Curios !! sau poate nu !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Testul este de logică!- serios sau o glumă!
      Oricum , el pune accentul pe logică!
      Testele noastre vizează cantitatea de cunoștințe.
      Și sunt complicate. Școala lor pare lejeră- am văzut un manual de matematică, după care se învață în Franța(matematică)- floare la ureche.
      Zicea cineva mai devreme- copilul trebuie să vină la școală , dornic să afle continuarea lecției de ieri.
      Aici este problema.

      Ștergere
    2. Dacă îmi permiteți o părere plictisitoare:

      Acesta este un test-joacă și, bineînțeles, nu are nimic de-a face cu obținerea vreunui grad didactic, fie el și I. Are însă um merit incontestabil, adică propune o comparație între românul educat exclusiv în Țară și străinul sau românul educat afară.

      Astfel,

      (1) prima întrebare este de istețime, dar și de apelare la cunoștințe despre ordinea în viață și de înțelegere a codului acelei ordini. Am putea zice că orice român educat ar putea rezolva problema instantaneu.

      (2) a doua întrebare este una care testează capacitatea de inovație, de gândire independentă, în afara șablonului, dar urmărind instrucțiunile în litera lor, nu și în spiritul lor, ceea ce la noi nu se stimulează nicidecum la școală.

      (3) a treia întrebare este una foarte comună pentru orice test psihologic, când vrei să vezi dacă subiectul este sau nu dispus să aprofundeze o instrucțiune și să o aplice, fără alte lămuriri suplimentare. Aș zice că românul educat și șmecher nu are nici o problemă cu această întrebare.

      (4) a patra întrebare este din același set cu întrebarea (3) doar că apelează și la capacitatea de vizualizare grafică. Personal, aș fi preferat o întrebare dintr-o altă zonă, diferită.

      Timpul este de esență aici. Sub 30 secunde, înseamnă că subiectul ori știa testul, ori este obișnuit cu asemenea tipuri de probleme.

      Între 30 sec. și 60 sec. se evidențiază trăsăturile vizate de întrebări: istețime nativă, educația înțelegerii și urmării instrucțiunilor, gândirea independentă.

      Peste 60 sec. vorbim de oameni inteligenți și reflexivi, care nu își pun, de cele mai multe ori, cunoștințele și abilitățile intelectuale în funcție, pentru rezolvarea problemelor de zi cu zi, la serviciu și acasă.

      Ștergere
    3. Frumos, elaborat, analitic și sintetic, în același timp, documentat psihologic, concret- comentariul dumneavoastră- într-o temă, aparent jucăușă.
      Se simte personalitatea complexă, armonios formată, tipul de lider, așa cum mi-l doresc!
      Vă mulțumesc!
      Testul și reacțiile stârnite pun în oglindă sau față în față două realități ca formare, „noi„- mai degrabă încărcați cu prea multă informație deseori inutilă și „ei„- pragmatici, ordonați, centrați pe esențe, dar și constructivi.
      Citind explicațiile dumneavoastră, mi-au venit în minte două situații- una ține de anii mei de școală, cealaltă de experiența de profesoară.
      În gimnaziu, fără exagerări, eram școlărița care învăța bine și chiar foarte bine, la toate obiectele- preferam limba română grație profesorului meu, domnul Fulga- absolvent de Litere și Filozofie, căruia îi voi păstra toată viața o mare și frumoasă recunoștință.
      În clasa a V-a, am avut o singură medie de 9- la matematică, dar, tot atunci, am trăit un moment extraordinar- doamna Tănăsescu , după ce și-a terminat lecția, a pus o întrebare- ce semn pot pune între 2 și 3 , astfel încât să rezulte un număr mai mare decât 2 și mai mic decât 3?
      Am avut, brusc, o tresărire, m-am ridicat , fără să cer aprobarea doamnei și am spus- virgulă!
      Doamna a fost foarte încântată- eu am fost fericită!
      Deseori, în cariera mea de profesoară de limba română, le-am pus elevilor mei această întrebare- foarte puțini au răspuns corect, deși, unii au ajuns oameni mari.
      Da, le cerem copiilor să se împovăreze cu mult material greoi, inutil..de ce nu învățăm din greșeli, nu știu..
      În urmă cu cinci ani, am avut un elev foarte dificil- poate că o să vorbesc într-o zi despre asta- cred că mă citește.
      Este foarte inteligent- asta a recunoscut-o toată lumea. Dar are niște probleme, deși atunci nu voia să și le asume. Nici el, nici familia( părinți , intelectuali deosebiți).
      El voia să obțină nota 10 la limba română- la gramatică nu-i era imposibil, la literatură nu reușea să depășească nota 7.
      În clasa a VII_a, chiar și la gramatică era greu.
      Într-o oră, în care „predam„ pronumele relativ„- cel mai ”stufos „dintre pronume, nervos, m-a întrerupt, cerându-mi să-i justific la ce îi folosește LUI să învețe atât de mult.
      Îți folosește , i-am spus după ce mi-am terminat lecția, să poți vorbi și scrie corect. Acest tip de pronume- în total în limba noastră sunt 10 tipuri de pronume, 6 dintre ele devin adjective- te ajută să stabilești legături corecte între propoziții. Mai departe , să stabilești logică în orice raționament, în rezolvarea oricărei probleme. Ca la matematică.
      Ca o mică observație- știu un mare demnitar, căruia , deși i s-a atras atenția în multe rânduri, spune tot- „problemele care le-am avut„.

      Momentul acela mi-a dat de gândit mult.//

      De la aceeași sursă irlandeză, am primit cu câteva luni în urmă , un alt test- la fel de „spințar„- sursa este chiar din Irlanda.
      De data aceasta, am citit testul cu atenție- n-am cronometrat, apoi , am rezolvat nr. 1 și 3 rapid. La 4 am avut ceva ezitări, aveam o informație, stocată , undeva în minte.
      Nu prea mi-a ieșit răspunsul pentru 2.

      Acum, rezolvând testul de mai sus și aflând reacția dumneavoastră, alături de celelalte, mă tot întreb care este școala cea mai bună.

      Ștergere
    4. Eu nu am nici o ezitare să spun că școala românească este una catastrofală, în pofida oamenilor inimoși și a copiilor brilianți cu care este populată. Sau, poate tocmai datorită lor nu se vede dintr-o dată cât de catastrofală este școala românească.

      Și spun acest lucru cu autoritatea profesorului ce ocazional am fost, a planficatorului de programe de pregătire teoretică și formare, a părintelui de copii educați și în România și în liceu și facultăți americane și, nu în ultimul rând, al beneficiarului de pregătire în străinătatea Vestică.

      Bineînțeles, nu este locul aici să dezvolt această propoziție. Aș fi bucuros să deschidem o pagină de dezbateri privind educația națională, unde am putea dezvolta pe larg argumente pro sau contra aserținii mele.

      Doar un singur aspect, pe care l-ați sesizat cu acuratețe, respectiv nevoia de matematică. Nu îmi pot imagina ce a fost în mintea celor care au susținut și au impus continuarea educației liceale în formele uman și real, în afara unor interese de tipul păstrării locurilor de muncă. Este evident că, făcând asta, îngustează baza teoretică pentru viață a tuturor celor care aleg varianta uman. Dintre aceștia nu se pot dezvolta decât profesorii de limbă română și limbi străine, restul fiind practic pierduți în necunoaștere.

      Ștergere
    5. Aci sînt de acord cu elevu'! Eu cred că ar fi mult mai folositor de predat o ,,gramatică a greșalelor" decît de băgat cu forcepsu pă gîții copchiilor 10 feluri de prenume. Finețurile, propoziții completive și alte cestiuni ar trebui însușite doar la facultatea specializată.
      De fapt asta e o problema cu toate materiile din liceu, 70-90% (procentul e discutabil) din ce se predă e absolut inutil.

      Ștergere
    6. Anonim,
      Ești foarte serios! Ai venit la timp- eu sunt și gospodină, am și îndatoriri în casă. Apoi, astăzi este o sărbătoare specială și am fost ocupată.

      Despre cele zece tipuri de pronume- ele nu-i sunt prea dragi nici nepoțelului meu, aflat în clasa a VII_a și dragi nu cred că le-au fost nici copiilor mei, dar nu se poate fără ele.
      O să-mi dai dreptate- ai auzit , sigur, mulți oameni ”importanți„, rostind sau scriind greșit pronumele , mai ales adjectivul pronominal de întărire- Însumi/însămi, înșine/însene.. Așai-i că am dreptate?
      Sau să vorbim despre cel negativ- „niciun copil„..niciunei fete..
      Să trecem la cel demonstrativ- din nou îmi vei da dreptate-„„ aceeași situație„- feminin singular, dar „ aceiași băieți„- masculin plural..mulți confundă. Sau „același copil- aici ”același „este adjectiv, deci se acordă în gen, număr și caz cu substantivul- Părinții aceluiași copil„- părinții- în nominativ, „aceluiași copil„- în genitiv; I-am scris aceluiași..( aceluiași este pronume demonstrativ- în dativ..
      S-ar putea să pară irelevant ce spun, dar în vorbirea și în scrierea curentă, lucrurile nu stau chiar bine pe la unii și pe la alții.

      Cum să avem doar o gramatică a „greșalelor„, cum ironic spui tu? de unde să știe copilul ce are de corectat, dacă întâi nu învață ce este corect?
      Nu se poate - școală fără învățătură!
      Este drept că se fac multe lucruri inutile. O știu prea bine.
      Și mai știu că există multă comoditate și mult dezinteres

      Știi ce aș face, dacă aș avea vreo șansă să pot schimba ceva în bine? Aș institui obligativitatea unui examen vocațional dur, cinstit, frumos, pentru cei care vor să ajungă profesori.

      Ștergere
    7. Nu cred că elevul în discuție chiar nu știa la ce îi folosește să știe flexiunile corecte ale limbii. Ceea ce voia el să întrebe era la ce îi folosește să știe și să poată să vorbească românește corect, literar?

      La întrebarea aceasta eu am un singur răspuns: pentru că vorbirea corectă, literară, este o formă de politețe, de considerație față de cel sau cea care stă să te asculte sau care te citește.

      Desigur, și dacă vorbești stâlcit, un ascultător indulgent va ști ce vrei să zici, dar va fi vexat că nu te străduiești să nu-i dai bătăti de cap.

      Ori chestia asta cu politețea vine din educația de acasă. Dacă nu o ai, nici nu poți înțelege cum este cu vorbirea corectă.

      Ștergere
    8. Problema este puțin mai complicată. Vedeți, din afară, meseria altuia poate fi privită diferit sau chiar deformat, vorbesc în general.. se spune că este nemaipomenit de ușor să fii profesoară de gimnaziu- 4/5 ore pe zi, vacanțe mari, timp pentru casă, vreme să citești, să te plimbi, să fii cochetă.
      În esență, este altfel.
      Vorbesc din experiență, cu toată sinceritatea- n-a fost clasă, nu doar promoție, clasă- în fiecare toamnă, copiii vin total schimbați, mai mari, cu alte experiențe, să nu-mi apară un alt „caz„
      Numărul lor este mereu mai mare..
      Băiatul despre care vorbesc mi-a creat multe probleme, nici nu cred că le-am rezolvat pe toate, nici nu se poate..inteligența este una- cealaltă parte a personalității- cea care nu se vede - este complicată..
      El este unul dintre „cazurile „ pentru care , oricât mi-am bătut mintea și sufletul, nu prea cred că am reușit mare lucru.

      Se vorbește despre ”portofoliul „ fiecărui copil- poate fi ceva foarte serios și benefic, dar poate fi un simplu balon de săpun.
      Câți profesori au rezistența, plăcerea, dăruirea etc. să includă într-un portofoliu un adolescent cu toate „necunoscutele„ lui ?

      A vorbi corect, frumos, atrăgător este însuși stilul fiecăruia, așa cred.
      Pentru asta.. doamne, câtă muncă, educație, pricepere!

      Ștergere
  19. MML

    5+5+5 ≠ 550

    orice

    zi buna:)

    RăspundețiȘtergere
  20. 1-vineri sambata duminica, 2-ce-ar fi sa punem mai mic in loc de diferit, 3-pt testul asta trebuie precizat ca desi e din Irlanda, el trebuie tradus in romana, 4-imi ajunge o linie, dar, fie, voi folosi 3 liniare

    RăspundețiȘtergere
  21. @Maria, bine ai venit!
    2. „mai mic „ ar presupune două linii.
    3. sigur că este tradus( în întregime), deci, inclusiv-3
    4. corect înseamnă 3 linii- după cum s-a cerut!

    RăspundețiȘtergere
  22. :)
    Sarut'mana!
    Prezent, elev tzuguiatu'.
    Doamna profesoara, tin sa precizez de la inceput ca stiu testul (e de multa vreme in cibergspatiu) si daca as participa, ar insemna ca trisez.
    :)
    Nu cred ca de astfel de teste au parte profesorii din Irlanda.
    :)
    dar... totul e posibil.
    Nu am prea multe informatii despre aceasta tara, din simplul motiv ca nu imi suscita interesul. O prejudecata, probabil.
    :)
    Un sfarsit de saptamana MINUNAT si spor la "decodat".
    :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cred și eu că profesorii irlandezi nu au parte de asemenea „verificări„!
      Îmi place Irlanda!
      Cât despre test, este doar un prilej de a ne descreți frunțile constructiv!
      p.s. totdeauna ești cu un pas înainte!hi! hi!
      Mulțumesc pentru testul de sinceritate!

      Ștergere
  23. p.s. - am o mare rugaminte, pentru a facilita lectura celor scrise: ori sa se scrie diacriticele astfel incat sa se vada (sa nu apara in locul lor patratele, liniute etc) ori sa se renunte la diacritice.
    Imi pare rau, recunosc, daca este un text lung scris cu patratele si liniute, renunt sa-l citesc, desi pare interesant.
    Ma oboseste prea tare si-mi mananca prea mult timp.
    Sarut'mana si nu va fie cu suparare.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Andrei,
      Chiar acum mi-am sunat o prietenă, care mă citește de multă vreme- la ea textul apare corect, cu toate diacriticele.
      De altfel, este pentru prima oară, când cineva îmi spune că textul apare altfel decât se vede de la mine.
      Îmi pare rău că nu se întâmplă așa cum ar trebui să fie..

      Ștergere
    2. :(
      Asa se intampla la mine, habar nu am de ce!

      Ștergere
  24. @ Gina,
    Matematica presupune logică iar comentariile pe blogul
    meu, presupun VOINȚĂ !!!
    Numai cine nu vrea, nu poate !!!
    Dacă vrei să afli despre VIITORUL INTERNETULUI
    accesează link-ul de mai jos :
    Alex Jones dezvăluie Planul Google de dominare a Internetului
    Trebuie vazut rapid, a fost deja scos vreo 2 zile de pe Youtube. S-ar putea sa se repete.
    http://www.youtube.com/watch?v=GwplIipnRuk
    Weekend plăcut !
    Alioșa.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aliosa, te salut!
      Multam pentru link.
      L-am urmarit cu interes.
      Pare-se ca sub nasul nostru (ocupati de problemele cotidiene) se-ntampla lucruri cu "viteza lumini".
      Nimic pe terra nu trebuie sa fie gratis, chiar daca e vorba de apa de ploaie, chiar daca e vorba de acces la internet.
      Totul trebuie sa fie platit, si inca foarte scump, pentru ca shputerii sa aiba venituri incomensurabile pe care sa le investeasca intr-o viata de "zei" si in cercetari militare si in ingineria genetica.

      Se pare ca ne indreptam cu pasi uriasi spre taxa pentru " dreptul la viata".
      Cum era pe vremuri: stapanul de sclav avea dreptul sa faca ce dorea cu sclavul, fara sa-l traga nimeni la raspundere, pentru ca OMUL numit sclav era numit nu OM, ci MARFA!

      Interesant este faptul cum omenirea a fost prostita (parca traim un deja vu) ca tot ce se face pe terra este pentru siguranta omenirii, pentru siguranta cetateanului...
      Altii hotarasc ce este safe pentru noi, si ce nu!
      De parca am fi o adunatura de tembeli, care nu stiu sa hotarasca pentru vietile lor.
      Trist incotro se indreapta umanitatea...
      Dar poate ca asa a fost "scris", adica scenariul este scris de foarte multa vreme si noi, precum teleghidatii, urmam pasii.
      "who knows?"

      Ștergere
    2. @Alioșa,
      Promit să mă documentez cât mai repede!
      Mulțumesc mult!

      Ștergere
  25. Să mă țîn de cuvînt și să țîp și io aci răspunsurile mele, deși au fost deja date.
    1 - inițial am pus KGG, apoi seara mi-am dat seama că e VSD.
    2 - la egal o linie.
    3 - uoarice
    4 - desenăm un pătrat și tri linii în el sau în afară sau se poate folosi linia aia balșoie de jos pe post de a patra.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. @Anonim,
      Scuză-mă, dar nu mai prididesc cu treburile !
      N-am comunicat deloc răspunsurile- n-ai spus- după 50 de comentarii? mai precis între 50 și 100?
      1. ai întors-o din condei..
      2.nu.
      3.în ce limbă?
      4. bravo!!
      p.s. M-am temut de tine, dar să știi că „te-am luat”- eu n-am rezolvat pe 2.

      Am răspunsurile corecte, le-aș putea „afișa ” chiar acum , dar trebuie să dau încă două răspunsuri , apoi, am niște treburi în oraș.
      Te rog să mă scuzi - pun rezultatele spre seară.
      Nu știu dacă ai citit- prietena mea, Elise, ardeleancă, de-a voastră, este sponsorul „acțiunii- aduce compot și țuică de „persică„.
      Mă tem că nu ești premiantul, așa că va trebui să bei din același păhăruț cu alți câțiva concurenți.
      Nu te superi, așa-i?

      Ștergere
  26. @Hari,
    Categoric sunt de acord în legătură cu o dezbatere , poate chiar detaliată a felului în care funcționează școala noastră. Există în blogosferă multe persoane care au ceva de spus în acest sens- profesori, învățători, părinți, bunici, elevi.

    La revederea cu ai mei colegi de liceu- clasă de real- cu mari pretenții din partea profesorilor noștri foarte buni de fizică și chimie , din nefericire- cu o încadrare slabă la matematică, am fost , spre surprinderea lor, singura profesoară de limba română.
    Am urmat secția „real„, obligată de tata și de directorul liceului, soțul profesoarei mele de matematică din gimnaziu.
    Nu mi-a fost deloc simplu, mai ales la bacalaureat.
    Omul simplu, care era tatăl meu, voia să urmez realul și apoi ASE sau agronomie, să câștig bani- în oraș sau la țară.
    A învins pasiunea mea, din nou, deloc ușor.
    De-a lungul anilor, mai ales când am devenit mamă, mi-am dat seama cât de mult mi-a folosit matematica.
    Da! Ea luminează mințile, creează acele linii drepte în gândire, în asocieri de idei, conjuncturi, evenimente etc..
    Condiția este să lucrezi , dar să-ți și placă.
    Copiii mei au urmat cursurile aceluiași exigent, pe atunci, colegiu- matematică/fizică, matematică/informatică.
    Și ca ei, mulți alții.
    Facultăți exigente, admitere dură! Cursuri - în București , respectiv, în Vest.
    Nu intru în detalii.Vreau să spun că știu oarecum diferențele.
    Regret că timpul fuge.
    Nu pot decât să vorbesc.
    Ministerul Educației, inspectoratele- politizate până în dinți- nu au nevoie de experiența multor profesori pasionați, talentați. Nici chiar școlile în care aceștia au funcționat.
    Am mare încredere în tineret! Cred în capacitatea multor tineri, în pregătirea lor, dar mi-ar plăcea să existe o comunicare între generații- se irosește atâta experiență, se pierde atâta dragoste pentru o meserie sau alta, pentru că .. chiar nu înțeleg din ce cauză.
    Poate-mi spune cineva.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Puterea de a schimba ceva în bine în sistemul nostru de educație aparține exclusiv beneficiarilor acestui sistem, respectiv angajatorilor și angajaților. Statul român, care este angajator minoritar și deloc angajat (calamburul este intenționat, desigur), nu ar trebui să aibă nici o putere în designul sistemului.

      Cu toate acestea, el, statul, prin vocile cele mai guturale și ruginite, exprimă doar păreri neadecvate, iar cu capetele cele mai proaste vine cu soluții tembele, total nefolositoare beneficiarilor și inoperante. Și se comportă discreționar.

      Eu am dezvoltat un model teoretic general, din care rezultă cu claritate că niciodată statul nu va produce nici un bun public care să satisfacă sau să fie accesibil tuturor membrilor societății decât dacă segmentele de public interesate direct în calitatea și cantitatea acelui bun public nu pun o presiune puternică asupra guvernanților, începând cu cei aleși, astfel încât aceștia să guverneze bine procesul de producere a bunului public de către agențiile abilitate, în cazul nostru ministerul de resort și inspectoratele. Lăsați de capul lor, funcționarii publici din sistem nu vor face nici cea mai mică schimbare în interesul publicului. Pu și simplu și dovedit științific.

      Așa că și eu am încredere în tineri, să preia această funcție a schimbării și să o impună noilor guvernanți, căci cu ăștia m-am lămurit: nu mai am nici o speranță.

      Ștergere
    2. Ca să conducă, pentru că la asta ne referim- la acele pârghii sau direcții prin care școala să se reașeze acolo unde îi este locul, acești tineri n-ar trebui să aibă culoare politică. Cum, la fel, ar trebui să se întâmple și în sănătate.
      Mă îngrijorează atitudinea unor lideri sindicali - cei mai mulți s-au folosit de poziția lor , pentru a accede către funcții înalte în minister.
      Unii , chiar tineri, au făcut repede avere, și-au „căpătuit„ rudele..
      Aici este o mare problemă pentru școala noastră- găsirea acelor oameni cinstiți, dedicați școlii, copiilor, viitorului!
      Sunt, îi vedem?

      Ștergere
  27. Heeeiii,deci nu avem un castigator absolut?!! Nu stiu ce simt: imi pare rau pentru, dar imi pare si bine . Sa te vad, Gina, daca ghicesti de ce ?

    RăspundețiȘtergere
  28. Știu și eu?? poate pentru că nu trebuie să acorzi premiul cel mare??

    RăspundețiȘtergere
  29. 1. V S D (sunt zilele saptamanii)
    2.5 + 5 +5 = 550 -> 5 4 5 +5=550
    3.orice
    4.desenam un patrat si 3 linii in mijloc

    VI SE PARE GREU ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dacă ești cel dintâi anonim care a comentat, constat că au trecut fix două luni de la prima ”discuție„!!
      Tot nu m-ai lămurit că ai rezolvat corect exercițiul nr. 2.
      p.s. ce să fie greu? să desenăm un pătrat care include trei linii? deloc!

      Ștergere
  30. La 2 nu se taie nimic. Din al doilea plus se face 4 si atunci operatia este adevarata.

    RăspundețiȘtergere
  31. Adica din primul plus se face 4

    RăspundețiȘtergere
  32. Ce să spun..a durat prea mult până când ai venit cu soluțiile, nu crezi?

    RăspundețiȘtergere