joi, 13 septembrie 2012

o nație

care a pierdut încrederea în sine, între toate  altele, este  cea mai mizerabilă, pentru că a frânt bastonul pe care se putea răzima. Gheorghe Asachi

Dimineața însorită  mângâie cu  fire lungi, de lumină  fluidă,  chiparoșii. Pălesc,  ușoare, petalele de  leandru alb și roșu.
Capitala județului  Ahaia, Patras, al treilea oraș  elen ca mărime,  după Atena și Salonic, ocrotit de Sfântul Andrei.
Grecia, la ea acasă.
Traversăm în grabă  câteva străzi,  trecând prin parcul  împânzit de porumbei gureși, îndreptându-ne către biserica nouă,care  poartă numele celui  martirizat prin răstignire, aici, în orașul Patras,cu capul în jos, pe o cruce în formă de X. 

Avea 90 de ani.
 Crucea Sfântului Andrei..
 Sfântul Andrei era  fratele lui Petru, primul dintre ucenicii Domnului Hristos.
 Înainte de a fi Apostol al Domnului,  a fost ucenic al Sfântului Ioan Botezătorul.
L-a însoțit pe Mântuitor în Țara Sfântă, fiind martor al faptelor sale, i-a știut patimile, iar  ziua Învierii i-a sporit  dragostea  pentru credință.
30 noiembrie este zi liberă în Grecia,  declarată   ziua tineretului.
  Liniștea monumentalei construcții, în care pot încăpea 5500 de persoane, ne  cheamă la meditațíe. Admirăm  bogăția  picturilor  bizantine și a icoanelor  poleite în aur și argint, ne oprim în fața raclei în care  sunt moaștele sfântului..
 În lentoarea   aurie a zilei,  ne îndreptăm cu greu către  micul magazin de suveniruri,  încercând să  ne ferim de  insistențele a doi țigănuși murdari,   cu mâinile întinse  către  noi.
 Vorbesc  românește
Să te indignezi? n-ai decât..
Vânzătoarea, o zdrahoană, cu păr negru sârmos,  nu pare prea dispusă  să ne onoreze  cerințele.
Țigănușii intră în magazin  dă-mi, cocoană, un ban. Grecoaica sare  din locul ei și, într-o ploaie de sudalme,  chiar dacă nu înțelegi grecește,  după  tonul  și viteza cu care femeia   aruncă vorbele, îți dai seama cât de supărată este,  îi  alungă pe  conaționalii noștri, până  dincolo de parc, unde îi așteaptă  o femeie  cu fustă largă  colorată, în timp ce  noi, cu  privirile  plecate, ne îndreptăm  către  prima cafenea.//
Oricât de banală ar părea această întâmplare, oricât de mult m-am străduit s-o uit, ea  a rămas lipită  undeva. 
Aseară, regele Cioabă    povestea  că rromii  aflați pe străzile Parisului au nevoie de protecție
Tu ce spui?

18 comentarii:

  1. Pe langa faptul ca e frumos ce ai scris, ma gandesc ca vinovatii,, fara vina,, suntem noi cei care ne spunem europeni. Programele de integrare ( pe care unii au facut avere ) i/au scos pe tigani din tiparele lor , i/au sustras de la activitatile lor si faptul ca fac bani multi din cersit si furt nu face altceva decat sa le pregateasca ,, sfarsitul,,. O Europa in calduri, o Europa dezbinata si infometata financiar nu asteapta decat un motiv sa poata arunca vina pe cineva. Nu isi vor permite , deocamdata , sa tavaleasca un stat , asa ca o etnie e mai mult decat indicata sa suporte o descarcare de nervi dar si de animalism. Fara sa fiu catalogat ca extremist pot insa sa spun ca singuri o cauta cu lumanarea. Si personal sunt sigur 1000% ca vor avea parte de ceva ciufuleala europeana.
    Erau mult mai frumosi cu ocupatiile lor . Acum au ridicat nasul prea sus. Nici nu stiu inca cat de sus...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ce știu eu, și o spun cu toată sinceritatea, este că , peste tot pe unde m-au purtat pașii , am întâlnit cerșetori de-ai noștri. Și avertismente de a ne feri cu mare grijă poșetele.
      În urmă cu doi ani, la intrarea în metroul din Lisabona, cuiva din grup i s-au furat actele și banii.
      Când omul a ajuns la poliție și apoi la ambasadă, prima propoziție primită a fost „ acolo operează țigani români„.

      Ștergere
  2. Cadem adesea intr-o plasa intinsa de unii "europeni". Banii la ei, rromii la noi. Cum vine asta?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Toti! Nu cresteti salariile ca dauneaza Uniunii. Aliniati preturile la nivelul Uniunii. Puneti-l la loc pe Basescu, fiindca el da tainul Uniunii...

      Ștergere
  3. Eu zic că, din păcate, comportamentul acestor conaţionali ai noştri a devenit un "blazon" nedorit, pe care trebuie să-l târâm după noi, ca pe o tinichea atârnată de coadă ... :(

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, asta am simțit- că nu prea există cale de a „refuza blazonul.„

      Ștergere
  4. Unde ești tu, Picard Doamne? Ca punand mana pe ei,
    Sa-i împarţi în două cete, pirande și puradei,
    Și-ntr-o navă spațială ordonați, să îi așezi
    Și în spațiu, printre stele, pe veci să-i teleportezi?

    =))


    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ca să ne viziteze doar cu farfurii zburătoare sau călare pe mătură??

      Ștergere
    2. Voi realizati ce vile s/ar construi pe Marte si ce masini ar circula prin desertul martian ? Mai ceva ca in Dubai.

      Ștergere
    3. Simpatic gând!
      Ăștia ar reuși să-l fenteze și pe mândrul Soare..ce să mai zic despre Lună, ar lua-o pe „sus”, cu aur cu tot!

      Ștergere
  5. Buna dimineata!
    Imaginile si cuvintele din debutul articolului sunt puse in umbra de eternii tigani!
    Nu am nimic cu ei, doamne fereste, ba eu cred ca sunt personaje de film pentru copii in comparatie cu... noi!
    Imi aduc aminte fiorul copilariei cand se auzea pe ulita "au venit tiganii"!
    Satra lor se instala in loc bine precizat, erau un spectacol fascinant si gratuit! Daca poarta era bine legata, nu era nicio problema, daca nu, te trezeai cu ei la usa, cersind, apoi fugeai si numarai gainile!
    Noi, romanii, suntem mult mai rai ca ei peste hotare! Ei au un tipar, cersesc, fura, scuipa!
    Noi suntem civilizati, vorbim engleza, dar furam muuult mai mult ca ei, organizat, planificat, zambind...
    Regele Cioaba nu e vinovat! Vinovat e primarul care ii da tiganului ajutor social, desi tiganul are vila si mercedes? Pentru un vot! Vinovat e seful local de la renel, care stie ca vila e bransata la curent, ilegal, dar de, un pesches periodic e binevenit, mai ales ca noi platim curentul acela prin diverse smecherii din factura, "pierderi", certificat verde", "garantie", etc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bună dimineața!
      Știi ceva? vorbești, de parcă ți-aș fi împrumutat gândurile mele. Aș scrie o pagină cu ceea ce am nu doar în gând.
      Întâi, dacă acum se amenință copilul cu ” vine poliția„ sau „îți taie popa limba„, pe atunci se zicea „te dau la țigani„. Noroc că mulți au plecat!
      Da, mai-marii comunităților merg cu ochii închiși, în privința problemelor pe care bine le observi.
      Vorba noastră- ASTA E!
      Despre gulere și manșete albe, cu buzunare foaaarte adânci vorbește presa, eu nu nu prea știu ce să ( mai) zic.
      Și acum despre noi, ceilalți, ”educații„.
      Nu prea pot să povestesc eu tot ce am văzut/simțit/observat.
      Voi spune doar că, aflându-mă la Londra, invitată de fiul meu într-un restaurant cu specific arăbesc, s-au adus foarte multe feluri de mâncare, pe rând. Multe, gustoase, pregătite„ ca la carte„.
      Nu sunt deloc o gurmandă, nici el, nici prietena lui nu sunt, așa că , mai mult de jumătate din mâncarea de pe masă a rămas neatinsă.
      A venit patronul restaurantului, un tip foarte elegant, care ne-a rugat să primim la pachet ceea ce am plătit. Inclusiv vinul.
      M-a impresionat întâmplarea, l-am întrebat pe fiul meu, care mi-a explicat că este o practică des întâlnită în restaurantele londoneze, dar și în alte părți ale lumii.
      Ar fi două explicații- întâi, pentru că tu, consumatorul, ai achitat total costul mâncărurilor, apoi că ei, cei care administrează localul, au mari probleme cu depozitarea resturilor alimentare.
      Au găsit calea cea mai corectă și civilizată de a rezolva problema.
      Unde vreau să ajung cu povestea mea?
      În excursii, cum este aceasta din care tocmai m-am întors, se achită doar costul micului dejun. Ei, bine, multe participante ( bărbații sunt foarte reținuți) își „fac plinul„, îndesând în gențile mari, comandate, parcă special pentru asemenea ocazii, tot ce se poate lua: cașcaval, ouă, pateuri, brânză, legume, prăjituri..nu mai vorbim despre fructe.
      Nu spun că aș fi persoana cea mai corectă, deseori a trebuit să fac câte un compromis, așa se întâmplă când alegi varianta„ vacanță în grup„, dar, păstrez un gust amar, văzând persoane care au mulți bani, chiar foarte mulți,„adunând „ în „sacoșă”, prânzul sau o parte din cină, din ceea ce este doar micul dejun.
      Scuză-mă, dacă am vorbit atât.
      Am încercat să mă „ răcoresc„, răspunzând acelei părți din comentariul tău, care se referă la educație.
      Mulțumesc!

      Ștergere
    2. Cunosc "imaginea" omului civilizat care se uita cu dispret la tigani dar, "cand ii vine bine", e muuult mai tigan!
      Patru "domni" dupa costumatie, limbaj, atritudine, etc, masa la restaurantul hotelului, la nota de plata "barosanul" verifica fiecare "articol", gramaj, pret, inclusiv totalul, desi era bon tiparit... A platit, bombanind, scotand din buzunar un teanc de euroi la vederea careia eu am ramas fara suflare... In drum spre camere a scos cheile de la masina si a zgariat zugraveala pe tot traseul!
      "barosanul" cu vila in paradisul verde, evident, cu masina de nu stiai sa deschizi portiera, cu costum "hot cuture"...
      Eram in Germania; eram sofer angajat, asa ca nu mi-am putut spune parerea decat in gand...

      Ștergere
    3. Mă întreb cum de-i suportă pământul pe acești monștri, cu fețe umane..

      Ștergere
  6. Nu vreau sa fiu rautacioasa, dar eu cred ca rromii, nu sunt discriminati absolut defel, dimpotriva, li se da prea multa importanta. Si am impresia ca ei cam incearca sa conduca lumea, in stilul lor viclean.
    Sunt romani, doamna Gina si nu numai, care duc o viata la limita subzistentei si nu beneficiaza de atata ajutor ca si rromii, din nicio parte. Majoritatea rromilor, nu sunt angajati cu carte de munca, nu platesc impozite, nu platesc niciun fel de contributie la stat si beneficiaza continuu de sprijin, de pe munca noastra.
    Ei ridica palate. Tu, muncesti, 10-12 ore / zi si abia reusesti sa realizezi cate ceva si astea cu multe sacrificii.
    Eu nu-i consider o natie discriminata, ci una vicleana, care ar trebui pusa la punct.
    Nu stiu daca vreodata pe ei ii v-a mustra constiinta, ca ceea ce fac ei, este inuman, incat, sa se schimbe in viitor. Mi-as dori sa se intample acest lucru. Si ei de la ei sa se opreasca din smecherii si sa se apuce sa munceasca.

    O noapte linistita va doresc, doamna Gina, cu mult drag! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ștef,
      Îți înțeleg indignarea- ești la început de drum, iar viața este dură de tot.
      Sunt conștientă că vouă vă este mult mai greu decât ne-a fost nouă, generația părinților tăi.
      În privința celor despre care tocmai vorbim, ai multă , foarte multă dreptate.
      Aș vrea să fiu , cumva, optimistă, în ceea ce privește posibila lor schimbare în bine, dar nu pot.

      Seară bună și frumoasă îți doresc!

      Ștergere