miercuri, 12 septembrie 2012

sub voal


( aseară, în Trivale)
În loc de motto:
Rochia lungă  mătura  frunzele de pe trotuarul cam bășicat din loc în loc. Nu era deloc greu să-ți dai seama că pantofii  bine garnisiți cu străluciri de Swrovscki  îi făcuseră bătături. Mireasa mergea,totuși,destul de repede. Un pas în spate, însoțit de câțiva prieteni, mirele ținea pasul, fumând. Pe aleea principală a parcului, doamne în rochii lungi și domni cu cravate asortate  făceau față cu greu căldurii. La început, am crezut că vin de la  Schit, unde, probabil, avusese loc ceremonia religioasă. Cum la întoarcere, am  reîntâlnit alaiul, am priceput că  altul era scopul mersului în fugă:cununia se săvârșise în oraș, iar petrecerea  urma să se petreacă în restaurantul din pădure.//

Când spui Grecia, gândul îți zboară la Olimp, și, bineînțeles,  la zeii lui, pe care îi  găsești frumos ambalați în   legende.//
Nu știu cum se face,  dar , de fiecare dată, când  mă poartă pașii prin locuri străine, îmi iese în cale o nuntă..
În Bulgaria, la Veliko Târnovo, chiar la doi pași de hotel, în tulburătorul  cadru medieval  al fortăreței  Tsarevets,  în ultima sâmbătă  seara  de august, se filma un cadru de film, răpirea miresei. 
 Peste exact o săptămână, în asfințit,  înainte de a intra în  superba agitație a  cartierului Plaka, am zărit, fugitiv, o nuntă adevărată. N-am reușit să fac nicio poză, pentru că bulevardele capitalei elene erau împânzite de scutieri.
Și dacă  vorbim despre legende, să amintim că  voalul miresei este,  în tradiția noastră, simbolul inocenței, al purității și al castității, dar și  un mod de a o proteja pe tânăra care merge la altar  de spiritele rele.
Legendele grecești aruncă asupra acestui simbol un fel de explicație, pentru noi, mai greu de acceptat.
 Spartanii primeau, din fragedă pruncie,  o educație dură,  fiind ținuți departe de  fete. De aceea,  gândurile și sentimentele lor   se îndreptau, mai ales, către camarazi.
Era nevoie, însă, de generații de luptători, deci de căsătorie.
Cum  fetele nu prea făceau să  vibreze inimile încrâncenaților   spartani, ele erau rase în cap sau tunse băiețește și, pentru decor, atunci când se măritau, capetele le erau acoperite cu un văl împletit din bumbac.
Cu  vremea, acest articol vestimentar a devenit  simbolul autorității  bărbatului, care avea putere deplină asupra soției. Și calitatea lui, a voalului, s-a  îmbunătățit.
 Se mai spune că, în acea vreme, și chiar mai târziu,  pentru că  multe căsătorii erau  aranjate, prin vălul dens,  nu se vedea chipul miresei, iar  viitorul  soț nu avea  nicio șansă să   mai poată renunța, fața  consoartei descoperindu-se abia după ce căsătoria era pecetluită.
Jacqueline Kennedy si Aristotle Onassis Și pentru că tot vorbim despre greci și despre legendele lor, nu se poate să trecem fără a spune câteva vorbe despre o celebră nuntă, cea a lui Jacqueline Kennedy cu Aristotel Onassis
Fiind la a doua căsătorie, fosta primă doamnă a Americii  n-a mai purtat voal.
Rochiei de dantelă bej, lucrată de  Valentino, costelivul  mire magnat i-a asortat, în decorul de basm al insulei Skorpios, un inel de 40 de karate, tăietură Marquise Lesotho.
Să  fi uitat, oare, fosta domnișoară Jackie Bouvier  ziua de 12 septembrie  1953, când John Fitzerald Kennedy a făcut-o  mireasa cu rochia cea mai cea mai fotografiată din istoria Americii?
La  ceremonie, ea a purtat un colier de perle, o brățară  cu diamante, iar buchetul de  gardenii alb și roz se asorta la  ivoarul  princiar al rochiei, cu umeri dezgoliți și talie de viespe perfectă, peste care se revărsau faldurile voalului presărat cu trandafiri minusculi, purtat prima oară de către  bunica Lee.//
îți plac nunțile?



14 comentarii:

  1. Imi placeau in copilarie...
    Era un adevarat carnaval, mersul "la petit" mi-a ramas in amintirie prin sudoarea de pe fruntea tiganului cu contrabasul, care mergea prin soare cu hambarul ala atarnat de gat si toata lumea radea!
    Nu am cum sa uit hora, noi, copiii, alergam ca indienii printre picioarele nuntasilor, in plina hora si inafara ei, printre lautari, mese, cadelnite si cosuri cu prajituri...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, nunțíle din copilăria noastră aveau un anume farmec, toată lumea se implica, într-un fel.
      O nuntă era sărbătoarea satului, prilej pentru fete să-ți arate rochiile și frumusețea, pentru mame să vadă aleșii și alesele copiilor lor.
      La nunta verișoarei mele am învățat să dansez, acolo am trăit cele mai neașteptate !
      Astăzi, m-am gândit mult la nunta mea! Și la nunta fiului celui mare. Cum fuge vremea..
      p.s.să nu-mi spui că tu nu te-ai gândit, fie chiar o clipă.

      Ștergere
  2. Cred că trebuie să facem diferenţa între prima nuntă a lui Jackie, când bănuiesc că se căaătorea din dragoste şi cu cine....iar a doua, care a avut doar interes material....

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sigur că au fost evenimente total diferite, Marycix!
      Totuși ea, femeia, a fost aceeași.
      Ce șansă să poată trăi sentimente, stări, experiențe atât de teribile, nu?
      Să fii aleasa celui mai dorit bărbat din lume, să-l pierzi, să se stingă în brațele ei și apoi să devină soția unui magnat bătrân..toate mi se par ireale.
      Și totuși au existat.

      Ștergere
  3. Gina, Gina, ....bine ai revenit si bine te-am regasit.
    Te joci cu focul. Cu focul istoriei si cu focul sentimentelor. Daca tu cunosti o farama din istoria familiei K. atunci cunosti si faptul ca fratii au fost pregatiti de mici pentru conducerea Americii , atat de familiile instarite cat si cu acordul unor anumite institutii. Deci cununia nu a fost intamplatoare.
    In ceea ce priveste Bulgaria ai atins o ...coarda sensibila avand in vedere ca o parte din sangele meu are radacini la Ghiaur Suiciuc, din Capul Kaliakra. Cele 40 de fete , istoria lor .....
    Te joci cu cuvintele , ne atragi ca un profesor de romana combinat cu unul de istorie. Scrie o carte, dezvolta cuvintele....si ideile.
    O seara minunata!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Știi ce mă bucură pe mine tare de tot, de multe ori? faptul că tu mă citești cu ochii sufletului!
      Fără să vrei, mă răsfeți!
      Și mi-e bine!
      Mi-a plăcut Bulgaria! păcat că șederea a fost de scurtă durată..seara, Veliko Târnovo strălucea sub o lună cuminte, feciorelnică!Cât despre mânăstirea Rila, toată admirația! am și scris ceva.
      p.s. de ce nu scrii despre cele 40 de fete, despre legenda lor?

      Ștergere
    2. Niciodata , nimeni nu poate sa crie mai frumos si mai curat decat cel dintai. E bine ca cei curiosi sa caute si sa aleaga ceea ce le place, ceea ce e mai aproape de felul lor.
      Ma bucur pentru tot.

      Ștergere
    3. Mă bucur dacă ceea ce scriu bucură!

      Ștergere
  4. Daca tot era vorba de nunti, lipseste una. Se poate?

    RăspundețiȘtergere
  5. Mai aveti doua incercari. Puteti utiliza "suna un prieten" sau "intreaba publicul". :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Conform proverbului„păzește-mă, Doamne, de prieteni, că pe dușmani îi știu„, încerc să mă descurc singură:
      1. Nunta lui Figaro
      2. nunta împărătească
      3. nunta gâzelor
      sau
      Gioconda se mărită/e nuntă-n cartier?
      Ce ziceți, aveți de unde alege?

      Ștergere
  6. Nuntile sunt introducerile viitorului.

    Povestile tale sunt fara sfarsit.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dacă mă gândesc la propria-mi experiență și la alte câteva, cunoscute, să știi că ai dreptate, Angi!

      Ștergere