miercuri, 15 ianuarie 2014

LA MULTI ANI SPIRITULUI NOSTRU NATIONAL!


 Vai vouă, romani puternici! Umbră, pulbere şi spuză

Din mărirea-vă s-alege! Limba va muri pe buză,
Vremi veni-vor când nepoţii n-or pricepe pe părinţi -
Cât de naltă vi-i mărirea tot aşa de-adânc’ căderea.
Pic cu pic secând paharul cu a degradărei fiere,
Îmbăta-se-vor nebunii – despera-vor cei cuminţi.…
Moartea voastră: firea-ntreagă şi popoarele o cer.//
Ce-ți doresc eu ție, dulce Românie!
Tînără mireasă, mamă cu amor!
Fiii tăi trăiască numai în frăție
Ca a nopții stele, ca a zilei zori,
Viață în vecie, glorii, bucurie,
Arme cu tărie, suflet românesc,
Vis de vitejie, fală și mîndrie,
Dulce Românie, asta ți-o doresc!//
Si , pentru ca in aceste prime saptamani ale anului, scoala romaneasca se afla pe taraba, lovita cu pietre, injurata si   blestemata, recomand lectura Corespondentei revizorului scolar Mihai Eminescu, incepand cu 20 octombrie1884, pana in 26 mai 1876.
..~O privire numai in manualele noastre scolastice ne va incredinta ca elevii trebuie sa fi invatand ca in somnambulism, ca nu stiu nici ce scriu, nici ce citesc. 
Abia cand vrasta le trezeste mintea, li se ia albeata de pe ochi si incep a intelege ce au invatat la scoala.
 Dar acele cunostinte, castigate in mod mecanic, nu s-au lipit de memorie, au ramas numai niste urme  slabe din ele, incat omul matur de pe o parte nu se mai poate folosi de dansele, pe de alta alta  vede ca e prea tarziu pentru a  mai reincepe.
 Si toate acestea abstragand de la dezgustul impotriva  cartii, pe care  metoda mecanica  il inspira copiilor.
~Eminescu, OPERE,III, Publicistica, pagina 739.//

~~Scolile  noastre sunt rele-iata o tema adeseori repetata de ziare; cu toate acestea, putini au aflat cauzele adevarate ale decadenteiinvatamantului nostru public si cei mai multi sunt predispusi a atribui starea de lucruri unor cauze imaginare sau  cel mult unor fenomene cari nu sunt ele insile decat urmarea unei cauze generale si mai adanci.~//
~Scoalele noastre sunt rele~.pagina 612/



 


3 comentarii:

  1. ~Stejarul nu creste pretutindenea, buruienile in tot locul.Aceasa nu vra sa zica ca ele au ~o putere intrinseca mai mare de-a exista si de-a domni~.
    Daca intr-un mediu stricat viclenii si poltronii infloresc nu e o dovada ca au o putere intrinseca superoara celor inteligenti si de caracter, ci numai ca mediul e favorabil pentru decrepitudine morala, nefavorabila pentru sanatate.~
    Eminescu, OPERE..Publicistica, III, ~Cautand a explica~, pagina519

    RăspundețiȘtergere
  2. Cine stie cand vom mai avea parte de un astfel de om... Uimitor cum ceea ce scria atunci despre invatamantul si societatea vremii e valabil si astazi...

    RăspundețiȘtergere
  3. ..pentru ca geniul este un DAR NATURAL,
    cum spunea Nichifor Crainic.

    Cat despre conceptia lui despre scoala/educatie/civilizatie iata :~Deci, orice civilizatie adevarata nu poate considera decat intr-o partiala intoarcere la trecut, la elementele lui bune, sanatoase, proprii de dezvolare~., pagina 530

    RăspundețiȘtergere