Oameni mari, care ati ajuns prin cine stie ce dat al sortii sa conduceti ( o fi acesta cuvantul ce exprima adevarul? ) scoala romaneasca, indrazneste -sa va spuna cate ceva- o persoana care a muncit 37 de ani ,cu elevii , ca profesoara de limba romana. Unii resping verbul " a munci"; ziceti-i cum vreti! oricum , in viziunea mea , el este antonimul constructiei verbale" a avea vechime in invatamant" si se afla foarte departe de " a semna condica".
Am incercat sa inteleg rostul, continutul , motivatia, organizarea, desfasurarea, importanta etc. tezei cu subiect unic la obiectul de invatamant, scris primul in catalog , de cand a inceput evaluarea elevilor prin note si medii.
1)Prin urmare , ati inlocuit in ultimii ani-cam multi la numar- examenul de admitere in liceu (colegiu), scoala profesionala, acum SAM si cine stie cum ii veti mai zice, cu: examen de capacitate, testare nationala, teza cu subiect unic , la clasele a VII-a si a VIII-a.
Ati spus( scris) in ziare, la radio, la tv, mai la inceput , ca elevii vor fi asistati, in timpul desfasurarii respectivelor probe, de catre profesori si invatatori din alte scoli. Pe parcurs ati uitat; asa se face ca in unele scoli , urbane sau rurale, in functie de (ne)seriozitatea supraveghetorilor - refuz sa scriu alt cuvant- unii elevi au avut posibilitatea sa copieze de la altii sau din carte , sa primeasca "indicatii"( pana mai ieri primeau adultii) de la responsabilii cu respectarea egalitatii sanselor tuturor elevilor. De aceea , unii, care la clasa abia "se ridicau " la nivelul notei 5 , au primit la teze nota 7
Aceasta este o observatie valabila nu numai pentru limba romana.
2) Despre partile componente ale tezei: Ani de-a randul, persoane din Ministerul, care si-a schimbat numele , dar nu si...- exista o zicala- destul de des , au umplut pagini intregi cu vorbe din a caror gramada rezulta o "lupta darza"!! impotriva invatarii pe de rost de catre elevi a comentariilor literare. Este drept ca existau si adulti care procedau ca si elevii, adica memorau din lucrarile altor colegi si expuneau respectivele pareri, ca si cum le-ar fi apartinut.
Asadar, a memora lucrari gata facute este o metoda veche.
Bun!!! A disparut metoda ?NU!!!
Zeci de persoane au rasturnat pe tarabe "culegeri", multe "subtilizate" de la altii , in care , ce gaseste bietul copil?-comentarii . Ce sa faca el cu ele? Pai , in functie de cum sta treaba; le cumpara pe ale profului de la clasa si" se pune pe bune" cu el, le invata , daca vrea sau daca il obliga parintii , copiaza din ele , la nevoie.
Acum, cand exista aceasta gaselnita, numita teza cu subiect unic, una dintre probe este:"Exprima-ti opinia despre..."Cum se rezolva chestiunea evaluata cu 12 puncte din 100? I se sugereaza sau i se dicteaza-el invata pe de rost si spune:" Opinia mea este.....in primul rand, in al doilea rand...in concluzie..."; toate acestea , in 10-15 randuri.
Ce faceti, oameni buni , din copiii acestia? Ce invata ei - bun, frumos , corect? Cu ce raman in suflet, in minte , in atitudine, din secventa asta a tezei?
Alt subiect este: " Argumentati , in 25-30 de randuri , ca fragmentele ( la clasa a 7-a se studiaza: nuvela, balada culta, imnul; la clasa a 8-a : romanul si comedia) studiate fac parte dintr-o specie litarara invatata la clasa. Acesta este un tip de subiecte; altul este" Caracterizati un personaj literar din fragmentele studiate"; exista si variante cu cerinte pentru un text , la prima vedere. (chiar astfel de subiecte au primit in semestrul trecut).
Bun!!! la clasa a 8-a se studiaza un fragment din comedia" O scrisoare pierduta".Este o capodopera( invata copiii , de pe unde apuca fiecare . Cum demonstreaza?Pai, uite ce zic eu, care, de fiecare data, mi-am dus elevii , din promotii diferite la teatru sa vada piesa pe scena.Ultima data,am mers cu aproape toata clasa la spectacol, chiar si cu cativa parinti, iar copiii i-au vazut pe: Mihai Calin , George Ivascu, Claudiu Bleont, Medeea Marinescu, in rolurile principale. Ca sa inteleaga copilul de 13-14 ani continutul si mesajul unei asemenea creatii, trebuie sa vada spectacolul. Sa vada tot, sa simta ironia si sursele comicului-de situatie , de limbaj , de caracter , sa sesizez esubtilitatile textului, sa auda , sa rada .
Daca profesorul lui, care nu are simtul masurii, crede ca poate fi, in fata clasei , si Zoe, si Farfuridi, si Agamita Dandanache , elevul -spectator va rade, de buna seama, dar nu pentru ca intelege mesajul operei , ci de ridicolul situatiei.
Ca doar este o comedie-paralela cu textul, nu?
Ma intreb, va intreb, imi bat capul sa pricep; pana la urma , cum sa poata caracteriza elevul un personaj literar dintr-o balada culta, text la prima vedere, daca lui i s-a citit o singura balada in clasa si daca el n-a fost determinat si ajutat sa memoreze si sa recite 5,6,7 strofe din opera studiata?
Ce sa mai spunem in legatura cu lectura a inca cel putin 5 balade ? Va invata pe de rost o caracterizare a unui personaj , pe care o va transcrie, din memorie, fara sa se mai oboseasca sa inteleaga textul dat; n-as vrea sa supar pe nimeni , dar aici sunt multe de spus.
3)Limba romana; elevii spun, neconditinat:gramatica.Fac o paranteza. In urma cu 4 ani, mi-am insotit cele doua eleve, care participau la faza nationala a concursului 'Mihai Eminescu", ce se desfasura la Galati. De la Minister, a venit, a vazut , a dat dispozitii- era cat pe ce sa spun:"a invins"- o doamna, cu prenume pastoral, dar atat de vijelioasa , ca m-am speriat mai tare ca de Aneta Spornic, cu care ma confruntasem cu niste ani in urma.Doamna in cauza a decretat: sa se studieze textul de literatura , in intregime, asta insemnand :3, 4, 5, 6 ore; daca in manual, el este urmat tot de un text literar , se studiaza si respectivul text.
In asemenea situatii , limbii romane , gramaticii , cum zic elevii, ii vine randul si dupa o luna.
Subiectele din aceasta teza cu subiect unic nu sunt pentru nivel mediu. Intrebare :cum si cand se reactualizeaza toate cunostintele invatate incepand cu luna noiembrie?
Este materie, mai ales la clasa a 7-a, invatata aproape intr-un intreg an scolar.
4)Data la care se sustin tezele cu subiect unic : in saptamana de dupa Sarbatorile Pascale: vineri, marti, vineri. Sunt profesori care predau alte obiecte de studiu: fizica , limbi straine , chimie etc; ei dau teste, pun note la obiectele lor in aceasta perioada.Copilul , care tocmai joi, respectiv luni , a "incasat" o nota de 4 la chimie, a spart, sa zicem si un geam sau , cine stie ce problema a creat , pentru care i se va scadea nota la purtare , are o stare de concentrare nu tocmai potrivita pentru o teza , la care si o sutime conteaza..Intamplarile anterioare il vor influenta negativ.
Nu cred ca atunci cand s-a hotarat ca aceasta teza de al carei rezultat se stabileste admiterea computerizata a absolventilor in colegii si in alte forme de invatamant , care vor mai fi acelea? s-a tinut seama de capacitatea de concentrare a copilului , aflat in plin semestru . Sa nu uitam cat conteaza mediile tuturor obiectelor de studiu. Sunt multe de spus si aici. Ideea este ca elevul invata , nu cum sa invete, ci cum sa afle modul cel mai usor de a obtine note mari; ceea ce mi se pare ceva Rau de tot.
Oameni mari, ca varsta si ca inaltime a fotoliilor pe care le ocupati, vremelnic, luati, din cand in cand, cate o coala alba -format obisnuit- nu uitati sa lasati margine si aveti grija cu alineatele- neatentia se sanctioneaza! si incercati sa rezolvati , in doua ore, continutul unei teze cu subiect unic- la limba romana ; faceti punctajul- respectand baremul- si ganditi-va unde ati fi repartizati de catre computer. Succes!
Foarte frumos v-ati exprimat parerea! Ma intreb...oare va incerca cineva sa va urmeze sfatul?
RăspundețiȘtergereuite, tu care citesti, spui ceva- conteaza!
RăspundețiȘtergere