Filozoful grec, Aristotel, 384/ 322 î. H, care, printre altele, a sistematizat etica, estetica, logica, metafizica, științele naturii,arătând cât de importantă este
ÎNTREBĂREA, spre a stabili adevărata natură a realității(dincolo de modul în care par a fi lucrurile la prima vedere),
conchide că:
EDUCAȚIA este cea mai bună provizie pe care o poți face pentru bătrânețe.
Însemnări din calendarul Zilei 5 octombrie.
Avem tendința de a generaliza, ceea ce nu este chiar cel mai bine.Același profesor poate fi perceput chiar total diferit de către treizeci de copii dintr-o clasă.
Întâi , pe copii îi separă nivelul de inteligență, apoi educația, apoi interesele.
Profesorul ar trebui să fie de toate: specialist/pedagog/ mamă/tată/ prieten/ antrenor etc.
Este imposibil.
Oricum, el nu are voie să stimuleze RĂUL din ființele care-i sunt încredințate.Trebuie să descopere BINELE dintr-un copil și pe acela să-l cultive.
Școala nu aparține lui X sau lui Y
Orice mi s-ar spune, sunt CONVINSĂ că toate greșelile din școală pornesc de la adulți, fie ei: profesori, întreținători, persoane din ministere.Copilul se manipulează.
Și caută să-i fie ușor.
Și confortabil.
În ce mă privește,am servit școala aproape patru decenii, am lucrat cu tot felul de elevi: harnici, iubitori și plini de respect pentru Școală și pentru învățătură, leneși, „împinși de la spate„, olimpici, copii cu serioase deficiențe în actul învățării, copii din cartiere țigănești, dar și din cartiere rezidențiale, copii ai căror părinți erau analfabeți, dar și cu fii ai unor personaje importante.
Nu am fost o profesoară perfectă. Dar nu am fost o profesoară oarecare.Nu am avut tot timpul cântarul în poșetă, dar nu am acordat note sub presiunea cuiva.
M-am străduit, ca prin exigență, să nu cumva, să umilesc.
Sigur că am fost supărată/revoltată/ dezamăgită de multe ori.
Mereu am luat-o de la capăt.
Nota pe care i-o acorzi unui copil poate părea ceva nesemnificativ pentru unul,dar poate fi ceva extrem de important pentru altul.
Tu, profesorul, nu poți, nu ai dreptul să procedezi la întâmplare.
Notele se acordă RITMIC, ele ar trebui să fie un fel de oglindă a fiecărui copil, cu înaintări și popasuri, cu avansări și semne de întrebare etc.
Sunt profesori, am cunoscut destui în cariera mea, care , până la sfârșitul trimestrului, nu trec nicio notă în catalog. Ei sunt ”spaima ”elevilor. Copilul și familia lui nu știu la ce să se aștepte.
Este corect, este moral, din partea dumneavoastră,domnule profesor eminent ?
Ce vrei să demonstrezi prin asta? Să te recunoască lumea, cum că tu ai pâinea și cuțitul?
Sau că un copil, indiferent de situația lui : sufletească, de sănătate, familială, este silit să înghită, pe nemestecate, umorul sadic al unor colegi, elevi de nota 10, la obiectul preferat unora, insuportabil altora?
De aici până la umilirea, cu sau fără voie, nu este decât un pas mic de tot.
Cineva, un adult, care o fi trăit o traumă asemănătoare,în anii de școală, nu lasă lucrurile așa, le face publice. Ele se amplifică, nouă ne plac mult conflictele, ziariștii sar la gâtul cui se nimerește, tineri și vârstnici se cred cunoscători, aspectele esențiale ale problemei se pierd printre rânduri, discuția ține o vreme, poate că se dă vreo sancțiune” păi, da, totul este politic, iar școala șchiopătează mai departe.
Tinerii aceia, glumeții, vor deveni adulți, vor fi și ei tătici, copiii lor, poate nu chiar toți, se vor târî în genunchi pe o distanță mai lungă sau mai scurtă, pentru cine știe ce avantaj, în vreme ce alți olimpici români vor ajunge la Harvard, Hamilton, Dickinson sau, oriunde în lume, unde oamenii își folosesc genunchii pentru susținerea verticalității.
M-am gândit că, astăzi, de Ziua Educației/ a Educatorului, n-ar fi rău să ne reamintim că există
JURĂMÂNTUL EDUCATORILOR
Îmi voi exercita profesiunea cu conştiinţă şi demnitate.
Voi vedea în elevii mei nu atât şcolari, cât copii şi nu voi uita niciodată că, pentru partea care îmi revine, sunt răspunzător pentru destinul lor.
Voi menţine prin toate mijloacele de care dispun onoarea profesiei didactice.
Colegii mei vor fi prietenii mei.
În colaborare cu ei,mă voi strădui să ameliorez în mod constant mijloacele pe care şcoala le pune în mişcare ca să asigure recunoaşterea efectivă a dreptului la educaţie şi la justiţia socială în educaţie.
Fac aceste promisiuni în mod solemn, liber, pe onoare.//
Propus de pedagogul elveţian, Robert Dottrens.
Jurământul profesorului este precum cel al medicului, iar iubirea înseamnă, aici, dăruire și devotament. Nu este o iubire pentru cineva anume, este atitudine pentru toți cei care vin, încredințându-se școlii.
RăspundețiȘtergereEste un legământ față de sinceritatea în profesie.
Sigur, poate fi interpretabil.
https://www.youtube.com/watch?v=LN9evl1p1cw
RăspundețiȘtergere