E capabilă de toate relele, dar în ea se găsește și comoara binelui„
Mihail Sadoveanu, 5 noiembrie 1880,Pașcani/19 octombrie 1961, Vânători, Neamț
Deunăzi, absolut din întâmplare, aflam din blogul cuiva, care a mers la școală în aceeași vreme cu mine, cum i-a fost lui spălat creierul, în gimnaziu, când a trebuit să fi făcut cunoștință cu poeziile unora, femei și bărbați, aflați în totală obediență față de regimul instaurat în vremea aceea. Nu fac politică, nici nu discut chestiunea, chiar dacă, absolventă de Filologie fiind, poate că n-aș fi chiar străină de fenomenul literar.
Manualele noastre de Limba Română cuprindeau câte o poezie scrisă de Nina Cassian, Veronica Porumbacu, Mihai Beniuc, Dan Deșliu (uite că alte nume ”rele” nu-mi mai amintesc) dar atunci, în gimnaziu, profesorul meu de Limba Română, regretatul Gheorghe Fulga, căruia astăzi, ca și-n alte rânduri, îi dedic un pios gând de recunoștință, ne-a învățat să iubim literatura. DA! Să o iubim! Memoram cu mare plăcere pasaje mari din ”Scrisoarea III, din ”Pastelurile” lui Alecsandri, din poezia socială a lui Coșbuc, ne plăceau „ Fabulele „lui Alexandrescu și Donici , dar și ”Amintiri din copilărie”, ”Ardealul”( știu și astăzi , pe dinafară, întreg textul din manual) ”Un om năcăjit„, ”Domnu Trandafir„, deși, citeam și texte precum”Mitrea ”Cocor”, „Desfășurarea”„Să nu uiți, Darie!”.
Astăzi este ziua lui Mihail Sadoveanu.
Mulți îl critică, i se tooot descoperă pete negre, ca și lui Marin Preda, ca și altora.
Știi ceva?
Noi nu am fi ceea ce suntem, dacă nu i-am fi citit pe toți, așa cu toate ale lor.
De ce să arunci cu noroi în Eugen Jebeleanu?
Ai citit „Elegie pentru floarea secerată„ ?Dacă răspunsul este nu, du-te și caut-o!
Ai citit „Taine „, dar ”Hanu Ancuței”?
Fă-ți timp și deschide cărțile astea vechi, prăfuite, abia după aceea să vezi dacă, în școală, ți-a fost spălat, cumva, creierul.
Am căutat pe internet„Taine„, pentru că-mi este greu să transcriu textul din carte.
Să știi că nu l-am găsit, în schimb, am descoperit fel și fel de site-uri cu rezumate și ”comentarii”, unele de-a dreptul jalnice, la îndemâna elevilor leneși.
În vară, am fost într-un loc minunat. Mi-am lăsat sufletul să povestească-
Ca studentă la Filologie,cartea mea de căpătâi, în studierea literaturii, a fost ”Teoria literaturii„, de R. Wellek și Austin Warren. Ce am învățat , printre altele ,este că ”biografia unui scriitor poate fi judecată în raport cu lumina pe care o aruncă asupra creației literare propriu-zise; dar putem, desigur, să o susținem și să o justificăm și ca mijloc de a studia omul de geniu, dezvoltarea lui morală, intelectuală și emoțională, ca mijloc care prezintă un interes intrinsec propriu.....scriitorul nu este decât un om a cărui dezvoltare morală și intelectuală, a cărui carieră externă și a cărui viață sufletească pot fi reconstituite și pot fi evaluate după anumite norme, de obicei, împrumutate dintr-un sistem etic oarecare sau dintr-un cod al bunei purtări....”, pagina 108.
RăspundețiȘtergereArtistul se salveaza prin arta sa,spunea un istoric de arta...cam asa ceva!
RăspundețiȘtergereApoi,spune un aforism,ptr orice bob de intelepciune/har,exista si un bob de nebunie!
ps:Eu mereu povestesc altora despre cazul Enid Blyton.,despre care stii si tu.
Dacă este să rămânem în ipostaza de”analiști”, ( măi , să fie, că prea fac toți analiză) ajungem să spunem că nu există nicio cale de a obține perfecțiunea decât dacă ai fi Creatorul. Ceea ce nici nu cred că poate fi, măcar, atins cu gândul, decât așa cum spui, într-o formă de nebunie.
RăspundețiȘtergereȘi cel mai mare efort de creație are o durată limitată, el ocupă acel timp, în care sufletul parcurge diverse stări, dar toate acestea sunt clipe.
Nu-mi permit eu cine știe ce judecăți; ideea de la care am pornit era că nu înțeleg cum și de ce unii, ajunși la vârsta înțelepciunii, oameni care au obținut titluri importante, asta însemnând că altcineva, mai școlit decât ei le-a recunoscut valoarea, neagă o anume parte din formarea lor, de fapt, chiar piatra de pornire, apreciind-o ca fiind „spălare de creier„.
Ar fi, de fapt, o negare a propriei evoluții, nu?
Depinde de scoala,de profesori!
ȘtergereUnii distrug in tine mai degraba,te inhiba, decat sa puna bazele unei formari constructive.
Sunt unii avangardisti care considera perimata o anumita literatura,arta in general...
Astora ce poti sa le spui, este ca Natura,in ciuda tuturor schimbarilor sociale si tehnologice,e ACEEASI cu anotimpurile ,frumusetea si emotia ei.
Frumosul nu are varsta!
Sunt apoi structural persoane orientate mai mult catre viitor,si mai putin au memoria afectiva a trecutului...desigur vor prefera o anumita lectura,moderna,nu cea clasica!
Poate ca scoala ar trebui sa tina cont si de asa ceva....impresionistii aveau o vorba,"trebuie sa apartii timpului tau!"
Desigur sunt multe de spus,de analizat pe aceasta tema...am sugerat pe graba cate ceva.
Parcă, pe măsură ce discutăm, abordarea devine tot mai stufoasă. Am pornit de la ”teza„,unora din generația mea (poate că și tu faci parte din aceeași generație) care consideră că, prin conținut și prin mesaj, școala i-ar fi „direcționat„ rău.
RăspundețiȘtergereVăzând eu o asemenea ”teorie„, m-am întors către mine, întrebându-mă dacă eu , la vremea aceea ,nu pricepeam prea mare lucru din ceea ce era în jur, ( la 11/12/13 ani), în vreme ce acești inși, școlari ca și mine fiind, în altă parte a țării, cu o altă educație, învățând la școală, după aceleași manuale, VEDEAU LIMPEDE că altfel ar trebui să fie.
Serios, am fost foarte interesată de aspectul problemei, așa că am discutat cu mai mulți colegi, oameni serioși, femei și bărbați, ingineri, profesori, chiar cu un scriitor care locuiește altundeva.
Într-un fel,răspunsurile lor, fără ca ei să-și fi dorit să mă liniștească, semănau cu ceea ce gândeam eu; unii vor să devină, peste noapte eroi. Cumva, la vârsta gimnaziului, erau cu nu știu câte sute de pași înaintea altora.
Aiurea!
Cum ziceam, tema este tot mai amplă...
Si eu consider ca altfel ar trebui sa fie!
ȘtergereE prea stufoasa si analitica,prea multe cerinte!Lipseste substratul uman,afectiv..in gimnaziu pe acesta ar trebui sa se puna accent.
Ingrozitor de multa memorare,teorie!!!
Cerinte la fel la lucrari,examene,ptr toti elevii,,stupid!
De ce trebuie complexat un copil care nu are simt matematic sa zicem,,dar are el alte calitati?
De ce trebuie sa-i soliciti memoria textelor unui copil care nu o are tocmai fr buna,insa are alt tip de memorie dezvoltata?
Cea practica spre exemplu?
Fiecare profesor,intra la ora sa arate expre cat stie el de multe si bine in domeniul sau....asta e valabil consider, mai cu seama la nivel superior de facultate,in gimnaziu,liceu chiar,alte prioritati s-ar impune!