duminică, 15 ianuarie 2017

„Ca să pot muri liniștit, pe mine/ Mie redă-mă!”

„  De-al meu propriu vis, mistuit mă vaiet,
Pe-al meu propriu rug, mă topesc în flăcări....
Pot să mai renviu luminos  din el   ca
Pasarea  Phoenix? ”
ODĂ(  în metru antic)
MIHAI EMINESCU



”În situațiunea politică și în condițiunea civilă ce s-a croit familiei române prin noile legi se simte de toți o stare de siluire și o anomalie, cu toată organizațiunea savantă a instituțiunilor, în toate raporturile sociale tradiționale, încât am ajuns să nu credem în nimic stabil. Putem zice că nu este un singur om serios între noi, fie martor, fie autor, în revoluțiunile ce ne-au agitat și ne agită de treizeci de ani, care să creadă în stabilitatea stării de lucruri în care ne aflăm; nu este om care să nu se întrebe când o să sfârșească acestă operă interminabilă de schimbări care divizează din ce în ce mai mult societatea noastră în tabere ostile....„Mihai Eminescu,OPERE,III.Publicitică, „Patologia societății noastre”. pagina 438.

6 comentarii:

  1. De la o vreme, oricât de atent mi-aș organiza ideile, dacă este să scriu despre Eminescu, am senzația că nimic nu poate fi așa cum ar trebui să fie.
    Mă uitam aseară, pe un post Tv; niște profesoare din capitală încercau să convingă că elevii lor ăl iubesc pe Eminescu, drept care, au adus niște copii de gimnaziu, ca recitatori.
    Jalnică prestație.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. A recita bine o poezie ...gasesc ca e mai greu,mai complex, decat a canta bine,vocal!

      Ștergere
    2. undeva am folosit „ă”, în loc de „â„- îl iubesc pe Eminescu.

      Ștergere
  2. Categoric!
    dar: pentru asta, este obligatoriu să cunoști perfect textul.

    RăspundețiȘtergere
  3. Sa stii ca am ascultat si mari actori recitand Eminescu,si am ramas cam deceptionat!
    Trebuie sa ai o anumita afinitate cu tema poeziei,e nevoie apoi de timp ca sa intelegi matur si sa simti profund intentia si sufletul unei pozii.Trebuie sa ai stofa de filozof,sa ai o fire meditativa.Nu toti actorii pot recita poezie!Parerea mea.

    ps:De cate ori "O ramai" am ascultat-o prost interpretata de copii.Daca nu stii ce-i padurea,dorul,regretul..cum sa o simti,sa o reciti?Nu stiu de ce li se ofera sa o recite..ca si multe alte poezii eminesciene!

    RăspundețiȘtergere
  4. Câți oameni pot picta, încât tabloul să atingă suflete? puțini
    Câți oameni pot recita, astfel încât cine ascultă să uite de sine? puțini.

    Am putea continua.
    Cred că sunt multe elemente necesare care, adunate, pot face din cineva un artist. Foarte multe.
    Am avut elevi talentați- puțini, dar am avut. Cum, de altfel, am avut mulți dintre cei care nu puteau nicidecum să se implice sufletește în lectura unui text literar..
    Ce am văzut eu aseară a fost ceva improvizat. Dezamăgirea a fost cu atât mai mare, pentru că tocmai textului eminescian i-au fost strivite mesajul, cuvântul, trăirea.
    De ce?
    De dragul de a se fi aflat în treabă niște adulți, care nu acceptă că nu tot ce-ți trece prin minte se poate realiza.
    Sau, mă rog, realizezi, dar cam degeaba...

    RăspundețiȘtergere