vineri, 5 februarie 2010

semne sonore

Nu stiu cum ar fi saptamana fara joi. Si joi fara seara. Dupa pranz, ma gandesc la concert. Si ca sa fiu sincera de tot, doua ore inseamna mica mea portie de evadare . Intr-un alt fel de viata. Stii cum e? Ca un vis frumos. Cu ochii deschisi. Spuneam ca nu sunt o cunoscatoare. Sunt o iubitoare. Asta seara, dirijorul Tiberiu Oprea, de care cred ca toate doamnele si domnisoarele din orchestra sunt indragostite, s-a intrecut pe sine. Omul asta are ceva de zburator. De magician. Aduna , asterne, cheama, limpezeste, topeste sunetele. Prin miscari. Sala este coplesita. Este un fel de vraja care pleaca de la el , deopotriva catre orchestra si catre ascultatori.S-au interpretat Corelli- Sarabanda, Vivaldi- Concert pentru doua trompete si orchestra in Do major si Bach- Concertul brandenburburgic nr.3 in Sol major- solisti la trompeta, Mihai Dima si Bogdan Malacescu. In partea a doua Ravel-Introducere si Alegro pentru harpa, solista Miruna Vidican . In final Prokofiev, Simfonia nr. 1 in Re major.’ Clasica’ in patru parti a fost magistrala. Un zbor sonor duios, catifelat, plin, puternic si din nou cuminte . Ca un vis! p.s.Concertul a fost pregatit in cateva zile. Munca imensa! Talent, pasiune, inteligenta, disponibilitate sufleteasca! S-a schimbat programul , pentru ca s-au imbolnavit cativa componenti ai orchestrei. Din auzite, stiu ca salariile acestor artisti sunt foarte mici. Rasplata pentru ce inseamna profesie este acea sfanta legatura nevazuta intre scena si public.Vibratia! Intr-o sala, incalzita de aplauze! Acasa , pe un post de televiziune se discuta despre castigurile salariale de 20000eur/lunar, pe care le primeste o doamna dintr-un minister anume. Mi-a venit in minte vorba cuiva traim in Romania..

4 comentarii:

  1. Dar uite că se pot face multe şi în România, se poate trăi frumos, se poate ascultă muzică bună, se pot cultiva sentimente frumoase... Îmi păstrez optimismul...

    RăspundețiȘtergere
  2. Am pus cursorul pe zerourile salariului ca sa fiu sigura ca nu vad dublu!
    Cineva ma intrebase daca am vazut concertul de sarbatori de la Viena transmis la tv. Nu, nu l-am vazut dar l-am vazut pe cel al filarmonicii Paul Constantinescu de la Ploiesti.
    A, spuse oarecum ironic. La Viena sunt adevaratii artisti, pasionati de muzica.Sa vezi acolo fast, lume buna, aranjamente florale. Bine sunt platiti in euro, sunt bine motivati.
    Dar si noi avem artisti, am incercat sa ii explic. Si cred ca sunt cu atat mai mult de apreciat cu cat ei continua sa faca aceasta profesie cu daruire, in ciuda salariului mizer pe care il obtin.
    Nu stiu daca am reusit sa ma fac inteleasa. Pesemne interlocutorul meu a ramas tot cu gandul la feeria de la Viena considerandu-ma o ignoranta pentru ca nu vazusem domnle, concertul de sarbatori.

    RăspundețiȘtergere
  3. Cris, ce ne-am face fara optimism? speranta nu trebuie inabusits- dimpotriva!

    RăspundețiȘtergere
  4. Draga Anielle, problema are, cel putin, doua componente.
    Astept , in fiecare an, cu mare bucurie, Concertul de la Viena. Pentru tot ce inseamna el- muzica, flori, culoare, abundenta de gratie, armonie. Poate si pentru ca este plasat in capitala muzicii. Si pentru ca in ziua aceea am nevoie ,mai mult ca in alte zile, de un spectacol de suflet.

    I-am admirat pe muzicieni din totdeauna. Nu asa cum simt acum. De cand merg, saptamanal, la concerte. Am constientizat cata munca, inteligenta, daruire, pasiune pun oamenii acestia in ceea ce fac.Cat talent!! Nu pot stabili antiteze, pentru ca nu trebuie sa-i comparam cu altii. S-au nascut aici. Traiesc aici. Ca noi.
    Ce simt, saptamana de saptamana ,este un mare respect pentru ca , in seri atat de reci, cand un sfert din sala sunt persoane care tusesc, ei infrunta tot,spre a le da oamenilor pace in suflet. Da, sincer, ma doare , ca au salarii mizerabile.
    Stii? Pe unii ii cunosc, vorba vine, e ca si cum ne intalnim intr-o adunare. In care, este drept, eu stau in fotoliu, ei se concentreaza, muncesc, apoi, iau drumul catre casa, in frig.
    Te inteleg. Iti inteleg 'revolta', exprimata elegant.
    Ajung tot la vorbele pe care le aminteam..
    O zi frumoasa!

    RăspundețiȘtergere