sâmbătă, 22 decembrie 2012

nu vă îngrijorați


 cu privire la înălțimea bradului de Crăciun: pentru copii el va părea întotdeauna mai mare decât Himalaya. Larry Wilde

 


Brăduleț, brăduț drăguț,
Ninge peste tine,
Haide, hai în  casa mea,
Unde-i cald și bine.
Pom de Anul Nou te fac
O, ce bucurie,
Cu beteală-am să te-mbrac 
Și steluțe- o mie...

Însoțită de un brad falnic cu beteală prinsă în plete, poezioara încheia  abecedarul. 
 Carte cu miros de cerneală, joc neobosit  în  semne  rotunde, albastre și roșii,  cuvinte dragi, de-o vârstă cu uimirea, în   vârful peniței,  propoziții  cuminți,  cocori și  copaci, fluturi și case , raze de soare.
 Transmitea căldură!
 Nici vorbă de teamă.//
 Talițu, bunicul patern,  a adus o creangă mare de brad. Ceva rar , aveam să-mi dau seama câțiva ani   mai târziu, pentru că în satul meu de câmpie  copacul mereu verde  nu-și  găsise încă locul
Mama  a gătit creanga  cu mere, bomboane și rățuște pufoase, cumpărate de cu toamnă din Târgul Titului. 
 Balans nestingherit  în  fir de elastic!
 Sub pom, un coș cu  gutui parfumate!

În fiecare an, fără vreo excepție, împodobesc  bradul!
Rescriu în gând povești,  culeg  imagini  dragi, pași șovăielnici,  râsete în foșnet de cutii  aruncate de-a valma,  mânuțe îndrăznețe..

  Netul mi-a spus că   brazii se pot cumpăra din parcările supermarketurilor.
Puțină lume, nici brazi prea  mulți, cam golașiNu  se simte parfumul cetinei.. înghesuiți în camioane,  plecați tocmai din pădurile Olandei, de oboseală, și-au risipit aroma în drum către destinație .
 Fără chef , un vânzător  cu degete înghețate înfofolește  copacul  în plastic cenușiu. 
Mâine o să fac  din el un rege! 


 Păstrezi amintiri  cu pomul de Crăciun?


 

20 de comentarii:

  1. Cea mai frumoasă amintire legată de bradul de Crăciun e cea în care am ridicat-o-n brațe pe soră-mea să culeagă o bomboană mai arătoasă și-am tras bradul peste noi, făcând prăpăd printre globurile care, pe vremea aia, erau exclusiv de sticlă.

    Altă dată mi-au luat foc cozile de la lumânările aprinse-n brad :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Prea]nsorită brașoveancă,
      Cu mâna pe suflet și fără supărare, nici că m-aș fi putut gândi la ceva mai puțin original din parte-ți!
      Să fii iubită, potențială soacră MARE!!

      Ștergere
  2. Sarbatori fericite si La Multi Ani! :))

    RăspundețiȘtergere
  3. Da, încep să fiu recunoscută după portretul robot :))))

    Să te-audă Cel de Sus! Sper să nu fac vreo ispravă și când voi fi soacră și să-mi dau foc la valiză =)) =))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Grijă mare, ochii închiși, limba cusută!
      p.s. există statut de soacră fără portofoliu!

      Ștergere
  4. Da, pastrez o amintire trista. Un brad frmuos impodobit pe care un vecin ce se imbatase l-a aprins in loc de "stelute de pom". Scuzele nu au avut nici o valoare in sufletul meu de copil. Aveam 5 ani si Craciunul acela a rupt ceva din mine.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Vă înțeleg tristețea- eu amân mereu despodobirea pomului , mă încearcă un sentiment ciudat să văd brăduții săraci, înghesuiți în containere, printre gunoaie, după ce , vreme de câteva zile, au fost regi în casele oamenilor..

      Ștergere
  5. Răspunzând la întrbarea pusă :

    Copii fiind,în dimineaţa de crăciun când ne-am trezit, eu şi fraţii mei, eram patru, privirile au zburat către brădăţul, care nu era prea mare aşezat pe o măsuţă, »împodobit »cu câteva bomboane, cu câteva nu ştiu ce. Iar sub brăduţ câteva prăjiturele pe post de cadouri. Dar « nici odată n-a lipsit ». Poate şi pentru că brăduţii nu erau prea departe de casa noastră.
    Mai târziu elev fiind, pe la 14 ani, cu un brăduleţ (mai mare ca un brăduţ) în braţe, în ajun mă grăbeam să ajung , dar mai pe străzi lăturale, să nu dau în nas cu vreun miliţian,şi să mă-ntrebe de unde-l am, mă grăbeam la o colegă, Maria, o chema, să-i duc brăduleţul în semn de,de... ce mai, îmi plăcea de ea. Era primul an de liceu mixt, după reforma învăţământului după model sovietic din 1948. Înainte era liceu teoretic de băieţi şi liceu teoretic de fete.
    Pe prea frumoasa Maria, o remarcasem, la exerciţiile de gimnastică, dar idila n-a fost prea lungă, ea plecănd de la liceul nostru. Într-un fel s-a repetat prima idilă cu Ica din clasa întâia primară, fata plutonierului de jandarmi.Dar asta poate altădată.

    p.s. Sava Negrean Brudaşcu îmi place, melodia şi versurile-s frumoase, cu puţin amestec de crăciun cu naşterea Domnului.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ce-mi plac poveștile dumneavoastră!
      atât de curate, au ceva din jocul fulgilor!parcă vă zăresc, înotând printre nămeți, cu brăduțul, pe care , sunt sigură, că Maria l-a primit uimită! Ca o paranteză- citesc, printre picături, o carte cu iubiri de-o vară și de mai multe veri-Mario Vargas Llosa„ Rătăcirile fetei nesăbuite„.
      Îmi plac romanele acestui bolivian lucid și ironic.

      Mi-a venit în minte o scenă al cărei protagonist a fost un coleg de clasă, cel mai tare la chimie, pe care l-am văzut, după bacalaureat ultima oară în întâmplarea următoare- eram studentă în anul I,în vizită la mătușa mea, care locuiește în Drumul Taberei.
      Săptămâna Patimilor.
      Era pe înserate, troleul 90 , cred, mă ducea la gară. Priveam pe fereastră. Undeva, pe lângă Panduri,cocoțat pe gardul destul de înalt al unei curți, l-am zărit pe Nelu Voicu, rupând în fugă crengi mari de liliac. Vă imaginați că nu erau pentru vreo profesoară. Sau, cine știe..
      N-a venit la nicio revedere, tot sper să am prilejul să-i povestesc ceea ce , poate, o fi uitat..
      p.s. mă bucur că vă place doamna Sava Negrean , deslușesc în vocea ei ceva dramatic, dar și acel strop special de autenticitate!
      Am scris ceva, ca răspuns la povestea profesorului dumneavoastră.

      Ștergere
  6. Sarbatori Frumoase, Gina! Gînduri line, zile si nopti blînde îţi doresc! Şi mulţumesc!
    Toate cele bune!

    RăspundețiȘtergere
  7. Cred că e cel mai frumos moment al anului, acesta al împodobirii bradului, cu toată familia în jur, cu miros de cozonac în casă.
    Crăciun cu liniște și cu belșug îți doresc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt două nopți pe an când vibrez cu tot sufletul- Noaptea de Ajun și Vinerea Patimilor!
      Nu știu de unde vin stările, ce anume ne dă înălțare, dar este ceva absolut magic!

      Sărbători fericite!

      Ștergere
  8. Doamnă profesoară, vă doresc sărbători fericite, şi cu adevărat :
    « In plin sa-ti mearga vrerile tale,
    Precum tu, draga, ne iesi cu plin!


    Calea sa-ti fie numai cu flori,
    Si casa casa, si masa masa,
    Si clasa plină de pruncusori! «

    La mulţi ani ! aleasă doamnă profesoară


    p.s.Mulţumesc pentru răspunsuri.Amintirile cheamă alte amintiri.Am revenit şi eu acolo cu un mic adaos.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. V-ațí adresat școlăriței din sufletul meu, emoționând-o în cel mai frumos mod cu putință!
      Mi-ar plăcea un foc blând și povești fără număr!

      La mulți ani de bucurii!

      Ștergere
  9. Craciun fericit, luminos, linistit, bucuros, cu cei dragi aproape, Ginuta! Iti trimit toate gandurile mele bune, zambet si drag! Te pupez!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. wow,
      LieLie, ce dor mi-a fost de tine!
      Mulțúmesc frumos pentru gândul bun, fată dragă!
      Să fii iubită!

      Ștergere
  10. Pe langa celelalte amintiri pe care le-am povestit acum ceva timp , imi aduc aminte ca in fiecare pom de Craciun erau bomboane atat de gustoase. Era un concurs anual intre mine si fratele meu care mananca mai multe bomboane. Imediat dupa ce venea Mosul in pom mai erau doar foitele de staniol care nu dadeau de gol jaful.
    Dar mi-l aduc aminte si pe tatal meu, albit prea devreme si prea serios. Era maaaare si cu greu isi gasea locul intre copii...Probabil ca acum el este Mosul in alte parti...Asta mi-am adus eu aminte, acum.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ce duioasă poveste!
      Nici n-ai crede că un militar poate fi atât de blând..m-ai emoționat, zău că serile astea au ceva magic în albastru lor răcoros!

      Poate că toți tații noștri or fi poposind printre povești!

      Ștergere