marți, 23 februarie 2010

reforma ( radicala)

Sa se ridice toti cei care n-au invatat lectia pentru astazi- comentariu literar, pe secvente, partea a VIII-a, din poemul 'Calin( file din poveste)’, de Mihai Eminescu. Se ridica mai mult de jumatate din clasa. Ca sa stiu cui sa pun nota 4 (patru). In catalog. Se uita unii la altii. Se asaza. Pe rand. Ramane, speriat, un singur elev. Care primeste, in catalog, nota promisa. Mai sunt 25 de minute pana se suna. Inchideti cartile si caietele! Scoateti cate o foaie de hartie. Comentati secventa a doua din text. Unii scriu. Ce stiu. Scrie si elevul notat ceva. Cateva randuri.
p.s. S-a intamplat ieri. Intr-o scoala mare. Dintr-un oras important. Inainte de a se fi anuntat extraordinara idee cu portofoliul special al fiecarui elev de gimnaziu.

27 de comentarii:

  1. Eu mă întreb când se va face o reformă la modul serios în învăţământul românesc...

    RăspundețiȘtergere
  2. Eu nici nu mai trag nadejde de asa ceva.Cu cat sunt mai mari copiii,cu atat invata mai putin.Practic ce-i i-ar mai motiva?
    Zilele trecute am vorbit cu niste elevi de clasa aXII-a despre Bac-ul din care au dat o proba.Toti au spus ca a fost usor.Am stat putin pe ganduri,amintindu-mi tranpiratia de pe sira spinarii cand am fost eu la Bac,iar lor nici ca le pasa.
    Asa fac si facultati,masterate,doctorate,iar apoi ajung in posturi mari...apoi ne putem plange.

    RăspundețiȘtergere
  3. Angi, incerc sa vad problema asta a scolii in complexitatea ei. De pe ambele 'baricade- copii si adulti. Adulti insemnand toti cei care, nesiliti de nimeni, si-au ales meseria pe care o practica.
    Ei au fost copii. Stiu cum este la scoala. Copiii raman si sunt copii. Trebuie sa fie ajutati sa inteleaga ce este scoala, de ce vin la scoala, ce trebuie, pentru ce trebuie si cum trebuie sa invete.
    De multa vreme, nu mai accept ideea ca doar adultii au dreptate. Cred ca scoala este intr-un impas mult mai grav decat se vede.
    Nu-ti cer sa fii de acord cu mine.
    Sau , poate ca esti.

    RăspundețiȘtergere
  4. Eu am inteles altceva din povestea asta: elevul care s-a ridicat in picioare si a luat curajos un 4 era singurul copil cinstit din toata clasa (exceptand cei care - eventual - invatasera lectia!) Personal il apreciez.

    Reforma nu se face pentru ca nu se doreste la nivel macro iar cei care conduc sunt niste nulitati!

    RăspundețiȘtergere
  5. Shanti, asa este este- copilul care a primit nota 4 a fost cinstit. Problema este complexa.
    Nu ar mai trebui sa se ceara elevilor sa spuna, ca niste papagali ' comentarii', in ale caror idei nu cred . Si nu le inteleg. Cei mai multi le iau gata facute de pe net. Cu sau fara greseli. Unii, obligati de parinti sau speriati de note, pentru ca se intra la liceu in functie de note, memoreaza aceste pagini de comentarii.
    Cei mai multi refuza sa le invete.
    Desi s-ar putea sa supar pe cei care imi sunt colegi, reprosandu-mi-se ca tin cu elevii, o fac.
    Nu in totalitate. Copiii trebuie sa invete litaratura. Sa invete sa abordeze un text. Sa-i invete profesorul. Este comod sa citesti textul in clasa, apoi sa le dai ca tema sa realizeze comentariul, iar data viitoare , daca n-au invatat, sa le dai lucrare.
    Rezultatul unui asemenea demers este nul, pentru ca li se cere sa reproduca mecanic ceva memorat fara pic de participare.
    Am adus in discutie cazul, pentru a -mi arata dezaprobarea fata de felul in care un profesor de romana ii sanctioneaza pe elevi. Pe cel cinstit il noteaza. Cu 4.
    Apoi da lucrare. Sigur , oricine ar fi putut recurge la metoda asta- lucrare.
    Dar nu asa. Nu mai merge. Era valabil cand tu, de exemplu, ma refer la promotiile din anii 80-'85, ai sustinut examenul de admitere.
    Intre timp, constatandu-se ca este gresita metoda, s-a renuntat la ea.
    Chestia este ca , unii nu renunta, din dorinta de a-i ' speria' pe copii.
    De asta am spus ca este complicata problema. Si ca nu se stie cine ar putea face o reforma adevarata.

    Iti multumesc pentru ganduri.

    RăspundețiȘtergere
  6. Gina, iti dau perfecta dreptate vis-a-vis de ideea ta despre reforma. Nici eu nu sunt adepta invatarii mecanice! Trebuie dezvoltata imaginatia copilului, stimulate talente, creatie, joc, cunoastere, curiozitate etc. Nu modelam niste roboti sau tampiti! Aveam colega care memora lectiile mecanic. daca o intrerupea profesorul nu mai putea continua decat daca o lasa sa povesteasca de la inceputul lectiei. Asta nu e inteligenta, e surogat lipsit de orice esenta.

    Cu ani in urma m-am certat cu profa de romana a fiului meu care il notase dur la o compunere motivand ca nu a respectat nu's ce indicii. Respectivele pretentii fortau copilul sa ramana intr-un spatiu ingus, inchistat in niste reguli pe care nici eu nu le avusesem la scoala. Actiunea mea a avut sanse de reusita, bucurandu-se intreaga clasa, in sensul ca profesoara a fost obligata sa se pensioneze pt limita de varsta. Dar pt asta a trebuit sa ajung la Inspectorat. Sunt ani buni de atunci. Acum inspectoratele cred ca dau cu flit atat parintii cat si cadrele didactice care vor sa introduca ceva nou in domeniu!

    RăspundețiȘtergere
  7. Sunt de acord cu tine,Gina,ca noi adultii trebuie sa facem ceva ca ei ,copiii sa se apuce de invatat.Cand zic"invatat" nu spun memorare mecanica,nici copieri de pe net a unor teme.Eu abia anul trecut m-am conectat la net tocmai din motivul de a nu-l obisnui pe baiatul cel mare sa copieze de la altii.Prima data a fost cam necajit,cand toti colegii isi terminau temele repede fiindca le luau de pe net,dar apoi si-a dat seama ca lucrarile lui sunt numai ale lui.Unii profesori au apreciat ,altii nu,dar l-am mai obisnuit cu un lucru...sa nu fie vanator de note.Si nu e.Invata,chiar daca cateodata obligat,dar invata mai ales la materiile unde are dascali adevarati.
    Nu toti dascalii au aceasta chemare. Din pacate.

    RăspundețiȘtergere
  8. Ma intreb si eu .... oare ce se va alege de sistemul de invatamant din tara asta ? ..e retorica ..stiu...e trist...relativ..

    RăspundețiȘtergere
  9. Saracii copii!

    Eram in generala cand am afirmat ca Eminescu a fost de-o aroganta memorabila (admir tot ce a lasat in urma)... Au vrut sa-mi scada "nota la purtare", desi am exemplificat cu "Luceafarul" :)

    RăspundețiȘtergere
  10. Shanti, imi cer scuze ca raspund cu intarziere. S-a intamplat din motive obiective.
    Stii cum este? Cred ca persoanele cocotate pe cele mai inalte scaune ( ma refer la domeniul de care vorbim), n-au fost la catedra. Nu stiu cum gandesc copiii. Nu le cunosc problemele. Apoi, mai cred ca lucreaza pe bucatele proiectele, programele etc.Cand acestea ajung in scoli este, ori deja, prea tarziu( adica s-a si inceput aplicarea lor), ori nu se lasa nicicum timp si spatiu pentru analiza.


    Uite- s-a zis ca nu se va mai 'incuraja ' memorarea. Bun! Adica trebuie ca adultul sa-l ajute de copil( pe fiecare , in parte) sa inteleaga cum sa ' descifreze ' un text literar , de exemplu. In acelasi timp, admiterea in invatamantul liceal se face pe baza mediilor obtinute in gimnaziu. Aici se intalnesc mai multe situatii- exista profesori certati si cu legea si cu ' cartea'- ce mai tura- vura, nu stiu carte. Stiu , insa, sa-i 'arda ' pe copii la note.
    Ce sa faca elevii ? Ce sa faca parintii lor? Ori ii trimit la ' meditatie', unde se procedeza tot cum se stie- memorarea de vorbe, vorbe, ori le cumpara tot felul de carticele , din care copiii memoreaza pagini intregi , de care, dupa un an , cel mult, nu mai au habar.
    Ne invartim intr-un cerc. Din nefericire, vicios.

    O zi buna!

    RăspundețiȘtergere
  11. Angi,
    da, sa se ' apuce de invatat'.
    Am o dilema- generatiilor anterioare nu prea-mi vine sa cred ca le tot 'arata' cineva ca trebuie sa se apuce de invatat.

    Noi, copiii de atunci, mergeam la scoala de drag. Eu asa am mers. Fara frica. De sila nici nu se punea problema.
    M-am implicat in viata copiilor mei. Pentru ca nu mai era ca pe vremea mea. Am facut-o . N-a fost prea usor. Dar s-a intamplat bine.
    La scoala, am avut elevi de tot felul. Nu se poate sa procedezi cu toti la fel. Pentru ca sunt diferiti. Nu doar ca fiinte . Ci si ca educatie, sanse etc.

    Stii unde cred ca este cea mai mare greseala a celor care se 'ocupa' acolo sus de soarta invatamantului? Cred ca le stiu pe toate. Nu coopereaza cu nimeni dintre adevaratii profesori. Fie tineri. Fie mai putin tineri.
    Ceea ce se obtine este ceva rupt de realitate.

    Cat despre manuale, ce sa mai vorbim? Stim foarte bine cine sunt autorii.

    O zi frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
  12. Emanul, iti inteleg nedumerirea. Cu atat mai mult, cu cat stiu ca esti abia la inceput.
    Cred ca daca iti iubesti profesia este un prim pas foarte important.
    O zi buna!

    RăspundețiȘtergere
  13. Lotus, buna situatie povestesti.
    Scaderea notei la purtare inseamna o sanctiune a incalcarii unuor norme de conduita, moralitate etc.
    Pentru ca ai pus in discutie ' asumarea ' conditiei de geniu- cred ca la asta te-ai referit, ti se pregatea scaderea notei la purtare. Probabil, pentru ca profa nu era pregatita pentru o discutie cu un copil.


    Am recunoscut , nu neaparat de indata ce am primit in mana un catalog, ca sunt copii care pot sti/ pricepe/dezbate/ argumenta unele chestiuni mai bine decat adultii/ Am recunoscut. Am ascultat. Am discutat.
    Cred ca este foarte bine, moral, sanatos sa fie dialog. Sa i se permita copilului sa se exprime. Cu tot ce simte.
    Multi adulti ii cenzureaza. Ii noteaza cu 2,3, 4, pentru ca nu ' spun' cuvant cu cuvant ceea ce le-au dictat.
    M-am infuriat.

    Devine tot mai complicat totul.

    O zi frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
  14. Am ramas oarecum fara cuvinte... citind textul tau, Gina!
    Pentru ca n-am mai urmarit stirile de cateva zile, nu stiu exact la ce se refera "portofoliul special al fiecarui elev de gimnaziu".
    Dar stiu un lucru. Ca pe drumul asta, invatamantul romanesc e in cadere libera! Dincolo de faptul ca, in forma lui actuala, ar fi relativ inutil - daca tot ce le pretinde copiilor este sa invete litera cu litera comentarii aberante, invechite si lipsite de sens - nici macar ceva valori morale nu-i in stare sa inspire, in sufletele elevilor.
    Ce ar putea fi pozitiv in acest comportament aberant al profesorului? Ceva pe care copiii sa-l resimta ca fiind valoros?
    Ca umilinta e benefica?
    Ca cine e mai "mare" (si mai prost) castiga intotdeauna?
    Ca onestitatea e un defect, nu o virtute?...

    RăspundețiȘtergere
  15. Ruxi, intamplarea n-o stiu de la copilul care a primit nota 4. O stiu de la cineva, care invatasde. De voie- de nevoie. Desi este revoltat( gandeste-te ca este un copil , care tocmai traverseaza, biologic, fiziologic, sentimental, mental ..o perioada dificila- poate chiar cea mai dificila).

    Ei, asadar copiii astia sunt ' siliti' sa munceasca, nu pentru a obtine foloase, ci pentru a satisface cuiva niste orgolii- eu am catalogul..
    Da, ca si tine, sunt revoltata; tocmai de asta am scris. Pentru ca eu insami caut un mod de a interveni , cumva, intr-un fel , care sa ' miste' fie . hiar o idee ceva in sistem. In constiinte.
    Despre portofoliu/ Ceva ce doar mintea cuiva care nu a lucrat niciodata la clasa; care nu are habar de viata reala din clasa poate concepe.
    Ce este portofoliul? Un sac de hartii. In care sa se' regaseasca' copilul- de la gradinita , pana la 14 ani.
    Poate ca gresesc eu..


    O zi frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
  16. De acord ...dar cu o floare nu se face primavara ...

    RăspundețiȘtergere
  17. am urmarit comentariile la un articol publicat de un lider de sindicat din MM - Liviu Pop - probabil ca-l stii de pe la TV si m-am ingrozit - se certau profesorii acolo ... deci mi-i greu a crede ca-s atat de multe flori incat sa se faca si primavara cu ele ...
    Dar sunt ce-i drept - nu neg - si flori destule ..doar ca nu prea formeaza ele o coronita ....si-s si in gradini distantate...

    Plecasi la Cavnic! :)

    RăspundețiȘtergere
  18. Nu, nu stiu , nici intamplarea, nici persoana. Sunt convinsa ca ai dreptate. Stiu cam ce se intampla prin cancelarii, pentru ca am muncit in mai multe scoli.
    Totusi, exista si profesori talentati, seriosi, devotati.
    Cand iei hotararea de a te face profesor , stii ca vei avea un salariu mic. Ca vei avea si alte necazuri. Daca esti constient de toate astea si crezi ca nu asta vrei, n-ar trebui sa-ti alegi o asemenea meserie.

    Tu ai o filozofie speciala. Foarte buna. Daca ar fi in fiecare scoala 10 profesori motivati, cred ca i-ar' misca' si pe ceilalti. Chestia este ca multe probleme se invart in jurul salariului..

    RăspundețiȘtergere
  19. Eu sunt motivat fiindca nu depind de salariul din invatamant ...ca daca as depinde de el ....vai si amar ar fi de mine. Eu am ales invatamantul ca sa vad daca-mi place ...simteam ca are sa-mi placa si nu m-am inselat ..vinerea cand predau e cea mai frumoasa zi de peste saptamana ..chiar si mai frumoasa decat cele doua zile de week-end ..bine uneori doar mai frumoasa :)) !:)

    RăspundețiȘtergere
  20. Manu, daca este vorba de o singura zi, esti un om fericit. Vezi ca tot la fericire ajungem?

    RăspundețiȘtergere
  21. Manu, daca este vorba de o singura zi, esti un om fericit. Vezi ca tot la fericire ajungem?

    RăspundețiȘtergere
  22. o zi la stat, 5 la privat...
    Fericirea vine din atitudinea fata de viata ... fericirea e relativa ...

    RăspundețiȘtergere
  23. mul?umiri foarte interesant,

    RăspundețiȘtergere
  24. Anonim, cu placere!

    Iti mai spun- mi-ar placea sa ai un nume!

    RăspundețiȘtergere