sâmbătă, 22 mai 2010

placinta la pachet

S-ar putea sa primesc palme, ghionti si priviri strambe.Asta e.
Dupa douazeci de ani de capitalism, nu mai suport formele astea plangarete de plural’ bugetari’/ ‘ pensionari’, strigate din toti bojogii. Pe la toate emisiunile. Prin ziare. Si in strada.
Cine plange de mila cui?Cine cauta solutii? Cine le da? Cine le gaseste?Cine le aplica?
Care solidaritate? Cine cu cine?
Social, exista, nu zic nu, categorii . Cu acelasi generic.
In realitate, suntem unici.
Avem varste diferite, am prestat activitati diferite, dupa ce ne-am batut capul , mintea, coatele si linistea, in locuri diferite. Am cotizat catre stat in perioade diferite , cu sume diferite.
‘Doamna’ X a fost bucataresa la CFR. Vreo opt ani. Pe cand faceam naveta, la 50 km . de casa, dimineata devreme, trageam cu ochiul in farfuria muncitorului grabit, in care ea trantea doua chiftelute , mai mult paine . Carnea o ducea acasa, simteai seara mirosul de sarmalute, la intrarea in bloc.
Cam tot prin acei ani, tovarasele- doamne pareau imbracate in uniforma: fuste gri ,bleumarin, rosu- visina . Dungate la poale. Salariatele istete de la ‘ Argeseana’, calificate din mers, vindeau cunostintelor, vecinelor, la prêt rezonabil, stofa ‘ subtilizata’din sectie, trecuta discret, la sfarsitul schimbului, pe sub ochii ingaduitori ai portarilor.

Imediat dupa ‘ 89, unii ‘s-au facut oameni’, vanzand la turci, sarbi, unguri- rulmenti, sarma, cuie, sosete, motoare, portelan, electrozi.Lista de produse, made in Romania este lunga.
Intre timp, persoanele de care vorbesc au strans 10-12 ani in ‘ campul muncii’, o dacie, un apartament in rate nesemnificative. Si o pensie.

Cunosc profesori exceptionali- pasionati, pregatiti, profesional si pedagogic.
Ii stiu si pe cativa care , daca au ultima ora , ii trimit pe copii acasa. Motiveaza ca este sedinta( de sindicat). Comunica tema prin seful clasei.
In orasul meu exista medici foarte buni. Seriosi. Morali. Nu stiu cati.
Cum sa-l pot uita pe unul , care, intr-o situatie, mi-a cerut, fara pic de jena, un telefon mobil? Lumea zice ca respectivul locuieste intr-un palat, al carui acoperis se poate deschide. Cand vrea sa numere stelele.
Imi amintesc cu teama si revolta halatele scurte , cu buzunare prea adanci ale unor asistente, carora le-as fi scris ceva pe spate.
O doamna, presedinta de tribunal, in fata unei sali arhipline, facea ‘ poante’ cu un avocat, barbat bine, elegant, despre o batrana, prezenta la proces, in calitate de mama si soacra. Pentru ca plangea. Avea in grija doi adolescenti ai caror parinti, plecati in Spania, la munca, divortau.
Un domn parlamentar se distra numarand, in plina activitate constitutionala, niste picioare lungi dintr-un filmulet deocheat.
Bugetari, da?//
Doamna X si-a facut pensie de jdemilioane. Profesoara Y , fosta colega de gradinita, gimnaziu, liceu, cu X, i-a invatat carte pe copiii/ nepotii / fratii mai mici ai doamenei X.Pe toti vecinii , de la tara si de la oras. Primeste, cat o mai primi, o pensie de jdeori mai mica.
Suntem la fel?

24 de comentarii:

  1. Interesante mărturii. Sau radiografii. Sau lacrimi bine ascunse.
    Weekend placut.

    RăspundețiȘtergere
  2. "Cum sa-l pot uita pe unul , care, intr-o situatie, mi-a cerut, fara pic de jena, un telefon mobil? Lumea zice ca respectivul locuieste intr-un palat, al carui acoperis se poate deschide. Cand vrea sa numere stelele"... Incredibil. Dar ar trebui să nu ne mai mire absolut nimic, la noi nu este nimic imposibil...

    RăspundețiȘtergere
  3. Aşa e... oamenii sunt diferiţi.... în consecinţă trebuiesc trataţi diferit, însă, ai nevoie de multă pricepere să stabileşti cine merită atenţia şi cine nu... :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Gina, excelent post! Nu te recunosc. Ce-ai patit? Te-ai trezit din amortire? Ai inceput sa iei atitudine? Bravo! De asa ceva avem nevoie acum: actiune si atitudine! Mi-e sila sa vad romani resemnati, manipulati si trombonisti. Fiecare trebuie sa-si cunoasca drepturile si sa lupte pentru ele.

    Am auzit la tara diversi sateni care, fara nici o rusine, afirmau sus si tare ca tineretul din ziua de azi nu munceste. Nu are relevanta ca nu exista joburi, firme, posturi vacante etc. important este ca nu munceste si, mai mult de atat, unii dintre ei primesc ... somaj! Pentru tarani indemnizatia somajului primita de cei care au muncit si au ramas pe drumuri e de-a dreptul revoltatoare si inadmisibila.

    Incercand sa le explic pe intelesul lor ca tinerii nu au locuri de munca conform pregatirii lor, ca intelectualii valorosi sunt muritori de foame etc...mi-au ras in nas prosteste si mi-au aratat pamanturile lasate in paragina. "Cum n-au unde munci? Iata, pamanturile sunt parloaga!" Inutil a fost sa le explic ca in agricultura romaneasca se mai ara cu grapa, cu vaca, cu taurul exact ca acum 100 ani, ca nu e nimic mecanizat, ca la confiscarile din anii '40 comunistii au furat atat proprietatile cat si pamanturile cu tot cu utilaje, ca cei care au invatat 16-20 de ani de scoala nu se mai pot intoarce la sapa in calitate de coleg de camp cu unul care are 4-8 clase... Inutil, Gina. Inutil.

    Taranul roman nu discerne intre intelectual si absolvent de generala, liceu, profesionala. Pentru el toti sunt oameni. Daca ecuatia e atat de simpla, i se pare firesc sa reclame ca agricultura ar da tuturor somerilor de mancare.

    Taranul roman, incremenit in istoria epocii de piatra, nu gaseste anormal faptul ca pamantul se mai cultiva cu mana si cu vaca! Este indobitocit, Gina. Ca un animal de povara obisnuit cu sfichiul biciului pe spinare. El stie ca trebuie sa lucreze, indiferent cum si ce, ca are ce manca, indiferent ce anume, conditia minima este ca stomacul sa-i fie plin, stie ca are nevoie de o tuica (e bine sa aiba capul vesnic tulbure) si mai stie ca are nevoie de un acoperis deasupra capului. Nu conteaza ca are pamant in loc de podele, ca n-are electricitate, tv, masina de spalat etc - lucruri absolut firesti pentru oamenii normali ai secolului XXI.

    Pe fondul acestor constatari triste, am ajuns la concluzia ca nu putem sa evoluam nicicum atata vreme cat majoritarii sunt de tipul taranului roman. Mentalitatea de sclav, de animal de povara, pretentiile minime de supravietuire sunt chestiile ce caracterizeaza mentalul colectiv al romanului! Cu asemenea mental, vom ramane noi, ceilalti - minoritarii, in afara lumii, in afara idealurilor, vesnic sacrificati, irositi, exclusi de lumea asta anormala, falsa, idioata!

    Suntem victimele unui veac si a unui popor care refuza sa evolueze! Avem cateva exceptii printre noi: unii au emigrat pentru a-si demonstra valoarea, altii au ramas pe glia romaneasca murind dezgustati, tristi, ratati!

    Si atunci intreb: cu cine sa ma solidarizez, Gina? Cu cei care gandesc complet diferit de mine? Cu cei care voteaza pe oricine - conditionalul optativ depinzand de ... un mic si un soson? Sa ma solidarizez cu cei care nu fac distinctie intre intelectuali, muncitorime, taranime si analfabeti?

    RăspundețiȘtergere
  5. Sunt inechitati flagrante; averi adunate fara a plati impozite; au rasarit proprietati impresionante, greu de justificat din salarii de bugetari; nu mai zic de afaceristii de carton/asfalt/...PS.Tarani nu exista!Eu am fost printre ultimii care au plecat, in 1974/;trist este ca taranii au construit niste orase cam urate; parca provizorii;despre industria ce am facut-o: bine c-a disparut...;sa nu aiba urmasii dovezi...

    RăspundețiȘtergere
  6. Cris, intr-un fel stiut doar de unii, toate par a fi posibile.

    RăspundețiȘtergere
  7. kelghost,
    cine sa-si risipeasca vremea, ca sa-si cunoasca semenii?

    RăspundețiȘtergere
  8. Draga mea Shanti,

    Intelegi tu prea bine motivul.
    Tocmai ai prezentat rezultatul celei mai profunde analize socio- psihologice a zilei. Al unei operatii pe cord deschis.
    Iti multumesc mult!!!

    RăspundețiȘtergere
  9. @ Daurel,

    Ramanem spectatori tristi ai unei realitati cu mult prea multe necunoscute.
    Si viata fuge.

    RăspundețiȘtergere
  10. Gina, toti cunoastem asemenea povesti despre unii dintre semenii nostri.Degeaba spunem acum daca nu am spus-o cand trebuia.
    Pana si drojdie cumparam de la cineva care ne aducea la serviciu, drojdie "luata" de la fabrica de paine.
    Nu m-am ocupat cu "afaceri" nici inainte si nici dupa ...
    In schimb, o multime de colege si colegi, se zbateau ca sa stranga avere.La inceput in Iugoslavia, apoi in Turcia, Ungaria.
    Noi eram bucurosi ca puteam cumpara cate-un tricou sau o conserva etc. pe care le plateam la salariu.
    Asa si-au inceput afacerile multi dintre milionarii Romaniei.
    Suntem o natie care ne meritam soarta.Intotdeauna am fost tradatori, smecheri, hoti...

    RăspundețiȘtergere
  11. Buna ziua ,
    Gina ,am citit inca de ieri tema zilei ,dar din motivele pe care le-ai avut si tu ,nici eu nu am putut participa "on topic".
    Astazi sunt aici si ma bucur ca nu ai schimbat-o . Trebuie sa recunosc ca am zimbit cind am citit continutul temei.Nu stiu de ce ,dar am impresia ca ai vrut sa-mi ridici "mingea la fileu".Ai abordat o tema politico-sociala ,tema care stiai ca "ma prinde" ,intrucit cunosti faptul ca asta ma preocupa mai mult decit pe tine..
    Gina,ai facut o analiza de bun simt a situatiei actuale si a cauzelor care au facut sa nu fim toti la fel. Sunt si eu, la fel ca si tine, destul de deranjata de judecata "la gramada" a situatiei pensionarilor ,dar si a tuturor salariatilor bugetari si nebugetari..Ma bucur ca ai facut apel la discernamint .Anume, nu toti am fost la fel ,si nici acum nu suntem toti la fel.. D-zeu ne-a facut dupa chipul si asemanarea sa ,dar ne-a lasat si liberul arbitru..Cum s-ar zice :"D-zeu ne da,dar nu ne baga si in traista sau " cum iti asterni asa si dormi"
    Concluzia mea este ca ceea ce se intimpla acum este din cauza mentalitatii si a lipsei de informare ..Cunosc oameni care au iesit la pensie si care nici acum nu stiu cum se face calculul pensiei.Ei nu stiu ca pensia este cu atit mai mare cu cit s-a respectat limita de virsta ,deci o vechime mare in munca, si ca ea difera si chiar in sinul breslei, daca s-a iesit la pensie mai inainte decit era legal. Deasemenea, ca este mai mare si in fctie de salariu ..Aud si eu oameni in virsta ,care ,desigur ca sunt de plins ,dar multi dintre ei si mai ales cei din agricultura au vechime f.mica in munca..
    In ceea ce priveste mentalitatea ,precum ca statul trebuie sa "ne dea" ,ptru ca de-aia este stat, este prea mult infipta in gindirea unora.. Parerea mea este ca intelectualii au fost si inca mai sunt , cei mai vinovati .Mai ales ,cei de elita ,cei care ar fi trebuit sa fie virful de lance al schimbarii de mentalitate.. Au stat undeva intr-un turn de fildes si au asteptat si ei de la altii ca sa faca "ceva"..Nu exista o societate civila care ar fi trebuit sa reactioneze ca un anticorp la orice derapaj al puterii sau poate chiar si al opozitiei ,derapaj ce deregleaza functionarea societatii in intregul ei..
    Daca ar fi fost, ar fi trebuit sa iasa in strada ,ptru a cere respectarea drepturilor civile, a libertatilor si ar fi trebuit sa ceara justitiei sa-si faca datoria de a apara cetatenii de lacomia unora si de hotia altora.. Justitia s-a constituit sub ochii lor intr-o casta privilegiata care si-au facut salarii si pensii"nesimtite" ,fara jena si responsabilitate.Daca acestia ar fi fost asa cum ar trebui sa fie ,nu am fi avut nici doctori spagari ,nici smenari ,nici traficanti,nici evazionisti,nici muncitori sclavi ,care muncesc pe nimic la "negru"si nici politicieni corupti si incompetenti..Acum nu ne ramine decit s-o luam incet si de la capat cu totii..Sa construim din temelii ..

    RăspundețiȘtergere
  12. Am amintiri clare din perioada postdecembrista. Mi-e tot mai greu sa ii spun revolutie, chiar daca am martori ca am fost in strada atunci,la Cluj. Nu am cerut nici paduri si nici terenuri ca "revolutioanr", cum au facut altii care au stat pititi sub pat, dar au Certificat de rvolutionar, ca au dat spaga (stiu ce spun)! Dar urmaream ce se intampla, cum ne este furat totul, revolutia insasi...ATUNCI am vazut buticuri care vindeau tone de produse fara acoperire, plus ca erau declasate. Am vazut cum se vindea in strada AUR adus de la turci, tone de aur, nici macar la magazin, pe strada! Am vazut cum se aduceau mii de masini second/second/hand si se vindeau fara nici un fel de act! Atunci s-au imbogatit cei care au luat mai tarziu puterea in maini. Si s-au imbogatit cu acordul celor care erau atunci la putere. Eu eram profesoara, aveam salar mic. Mi-am dat demisia, dar nu din motive financiare. Castig si mai putin ca angajat in sectorul privat (firma noastra), dar ii respect pe acei profesori care stiu sa respecte la randul lor elevul care invata si e disciplinat. DAR...e imposibil sa fii profesor bun in tara cu cele mai mizerabile salarii. In schimb, mi-a sila de judecatorii care, sub masca unui salar foarte mare, tot iau mita. Stiu cazuri concrete, stiu ce vorbesc. O tara a faradelegii! Ai spus lucurilor pe nume...Ne invrajbesc, pe bugetari contra privatizatilor si invers. Stim prea bine de ce: daca nu e paine, macar sa fie circ!
    O zi mai calma si mai buna!

    RăspundețiȘtergere
  13. Gabi, nu suntem toti hoti, smecheri, tradatori.
    Dureros este ca am ajuns sa nu ne mai pese cum suntem.

    RăspundețiȘtergere
  14. Gina eu vin din lumea ta umila,lumea profesorului roman...Vad cum creste tristetea si neputinta in fiecare din noi...Cunosc profesori care nu-si fac orele,care au certificate de revolutionar si primesc bani buni ptr asta,cunosc oameni de tot felul,bugetari ce-i drept,care nu stiu unde le este locul...Astept parca sa izbucneasca furia omului cinstit care munceste cu pasiune si devotament ptr fiecare banut,care-si plateste ratele si impozitele,care mai renunta in fiecare zi la ceva si atunci...sa-i fereasca Dumnezeu!

    RăspundețiȘtergere
  15. Mi-e mila ,Gina ,de noi.
    Mi-e mila de taranul,care asteapta ca pamantul sa fie lucrat nu de cei care au scoala,cu adevarat scoala,ci de cei care umplu locurile la scoala doar cu numele,ca nici nu invata,nici nu muncesc...Tot el asteapta sa i se dea o gura de oxigen de la cei care din asta isi au super salariile,ca sa nu trebuiasca sa munceasca cu sapa si cu vaca...stiu eu ce zic,m-am nascut,am crescut si stau la tara si nu mi-e rusine ,ba chiar ma simt bine aici...si stiu ca am acel bun simt sa respect munca omului.
    Mi-e mila de acel dascal care din dorinta de a face cat mai mult pentru elevul lui e luat peste picior chiar de colegii care au timp si de altceva decat scoala si iau acelasi salar ca si el,mai mult mai are si unele pretentii de la parinti...
    Mi-e mila de acei medici care respecta acel juramant pentru ca visul lui a fost si ramane acela de a salva vieti,dar abia isi pot plati intretinerea,in timp ce alti colegi fac avere pe durerea pacientilor...
    Mi-e mila de acei pensionari care au muncit 40 de ani(si mami a muncit 35 de ani) in conditii grele de munca ,dar au ramas oameni cu mintea limpede,si-au crescut frumos copiii,ca acum sa stea pe ganduri,la batranete ,si nu din pricina ca au pensie mica,chiar de bataie de joc,ci din pricina copiilor care isi pierd locurile de munca fiindca nimeni nu vrea sa gandeasca solutii...sau poate nu-s in stare sa le gaseasca ,dar nu renunta la pozitiile pe care le ocupa...
    Mi-e mila de omul care incearca din rasputeri sa ramana cinstit si demn in ciuda faptului ca in jurul sau e numai mocirla...Cine mai baga in seama OMUL?
    Mi-e mila ,Gina,de noi...

    RăspundețiȘtergere
  16. Sleluta, ce ai prezentat aici este o analiza, care ar trebui sa dea de gandit oricui.
    Reiau concluzia'Acum nu ne ramine decit s-o luam incet si de la capat cu totii..Sa construim din temelii" , adaugand o sfioasa intrebare- pana cand o tot luam de la capat? ..

    RăspundețiȘtergere
  17. Mirela,multumesc!
    Sper si vreau sa cred ca noi, oamenii, nu trebuie sa ne invrajbim , ci fiecare sa inteleaga ce are de facut.

    RăspundețiȘtergere
  18. Elite,
    Eu nu consider lumea noastra , a profesorilor , umila. Niciodata n-am facut nimic umilindu-ma.
    N-am umilit si nu m-am lasat umilita. Poate ca noi n-am facut suficient in a-i invata pe cat mai multi demnitatea, respectul si munca cinstita. Cei care umilesc au trecut prin scoala. Asta nu inseamna ca au scoala.
    O seara buna!

    RăspundețiȘtergere
  19. Angi, din nefericire, nu putem schimba nimic fiind milosi.
    Cred ca n-am invatat lectia despre fermitate.
    Eu nu-mi pierd speranta. Nici tu nu trebuie sa ti-o pierzi.
    O seara frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
  20. Azi l-am auzit pe Prigoana spunand ca nu exista, in toata tara romaneasca nicio pensie calculata pe contributivitate, care sa depaseasca 2500 de lei, iar numarul pensiilor intre 1700 si 2500 de lei este foarte mici. 2500 de lei? Nici macar 600 de euro ... Asta inainte de reducere, fireste. Mi se pare cu totul revoltator! Dupa cum mi se pare revoltator si faptul ca semeni de-ai nostri au lucrat, asa cum au lucrat, la CAP, pentru niste pensii de mizerie. De ce exista unii mai egali decat ceilalti? Ce e cu pensiile speciale, cu certificatele de revolutionar etc? Macar "ilegalistii" au fost mai putini ... sau nu?
    Oricum ... eu asa cred ... ca X a muncit din greu, sau ca a fost un lenes si un hot, ar trebui sa aiba, totusi, drept de viata ... suntem oameni, nu? Si sunt atat de multi pensionari care trebuie sa cheltuiasca pentru medicamente mai mult decat inseamna pensia ...
    Apropo de medici, iata ce a spus un medic inainte de o interventie periculoasa (pe cord). Ceva in genul: prestatia este gratuita, insa succesul ei depinde de "anumiti" factori...

    RăspundețiȘtergere
  21. Cam toti suntem de aceeasi parte; am vazut, in sondajul de la Mirela, ca bem cam aceeasi cafea...Cred ca de la cafea ni se trage...Sau de la blogroll...?

    RăspundețiȘtergere
  22. Adrian Stoica,
    Nu l-am inteles niciodata pe acest domn. Si nimic din tot ce spune si face.
    Cat despre omenie , ce sa ma vorbim?
    Ieri, in mijlocul unui sat, am vazut o femeie cazuta, pe marginea drumului. Am oprit la prima poarta si le-am cerut celor doi soti sa o ajutam. Mi-au raspuns ca asa se intampla in fiecare zi,ca femeia este o betiva.Adica poate sa moara.. Am ramas fara cuvinte.
    Despre atitudinea unor medici? Mult de discutat. Si daca discutam, se schimba ceva in bine?

    RăspundețiȘtergere
  23. @Daurel,
    Cantitatea difera, am vazut .Oarecum si locul.
    Si eu ma intrebam intr-o dimineata, citind cateva bloguri comune: cum se face ca ne ' adunam"? Apoi am gasit la dvs. un fel de raspuns- daca ne-am intalni in realitate, am gasi alte subiecte. Sau teme.

    RăspundețiȘtergere