miercuri, 28 aprilie 2010

cum este


sa fii elev de gimnaziu, intr-un an de criza si de greve?Daca ai in familie un copil care merge la scoala, fa-ti timp, oricat de putin iti ramane, si stai cu el de vorba. Sau, si mai bine ar fi, daca la sfarsitul saptamanii , te-ai uita putin prin manualele lui. S-ar putea sa ai o mare surpriza- omuletul trebuie sa trudeasca , zilnic, tot atatea ore cate muncesti tu la serviciu.Uite, ia , de exemplu, cartea de limba romana pentru clasa a V-a. Stiai ca exista patru manuale, din care a fost ales unul? Asta s-a intamplat cu niste ani in urma. Cand au aparut . Nu-ti mai spun cine au fost autorii, ca nu vreau sa te enervezi. De atunci, putini profesori au renuntat la alegerea initiala, daca s-au convins ca respectivul manual este prea ‘ stufos’.

Stii cat a avut de ‘repetat’ pushtiul tau pentru teza de ieri? Daca nu stii, adica , daca n-ai putut sa rupi din timpul tau cateva ore sa stai si cu el de vorba, iti spun eu: basmul” Praslea cel Voinic si merele de aur- povestire si rezumat, ‘Vizita’ , de I.L. Caragiale- povestire si rezumat, ‘In padurea Petrisorului’, de M. Sadoveanu- descrierea literara. Fa-ti , te rog, diseara , timp si invata si tu cateva notiuni de teorie literara, cum ar fi- descrierea, epitetul simplu, dublu, triplu, epitetele cromatice. Uitasem sa te intreb- stii sensul cuvantului”tihla’, dar’ traganat’?De ‘ covru’, ‘paius’, garneata’ ai auzit?Daca esti moldovean, sigur le stii, daca te-ai nascut in capitala, trebuie sa afli ca mai sunt si ‘ regionalisme’. Al caror sens, copilul tau trebuie sa- l stie. Nu doar pentru teza.

N-am terminat. Iti mai amintesti ca in cartea ta de clasa a VII-a, da, am zis bine, in cartea de-a saptea, era un fragmant din “ Romanii subt Mihai- Voievod Vitezul”?Il gasesti la pagina 214, Humanitas. Ei bine, acum textul ‘ a fost adus’ in manualul pentru clasa a V-a . Tu aveai, pe atunci aproape 14 ani. El are 11. Si ce daca? Cui ii pasa? Bani sa iasa!!(vorbesc de licitatia manualelor. )Uita-te putin, te rog, cam ce notiuni trebuie insusite: momentele subiectului, modurile de expunere, portretul literar, crochiul, gros-planul .Ma opresc, pentru ca vad uimirea din ochii tai.

Dar sa stii ca n-am terminat: teza are doua parti, adica si limba romana- toate partile de vorbire, 10 in total. Uita-te putin, cand ajungi la verb, la predicatul nominal, cu nume predicativ multiplu. Vezi , langa substantive- trei tipuri de articole, pe al patrulea il invata la anul.

Cat timp ti-a luat sa frunzaresti manualul?Dar daca ar fi trebuit sa inveti? Si toate astea , pentru a obtine acea nota care inseamna un sfert din medie..De ce un sfert? Pentru ca media semestriala nu se mai calculeaza ca pe vremea cand tu aflai de ‘ Domnu’ Trandafir’. Atunci, daca in oral iti iesea media 8 si luai in teza nota 9, media era 9. Aveai timp, pana la teza sa te pregatesti,sa-ti maresti media, asa-i?

Acum, daca unui copil , in oral, ii iese 8, iar in teza obtine nota 9, media este 8. Stii de ce? Pentru ca se ‘ dezvolta’ o mare filozofie in calcularea mediei: se inmulteste 8 cu 3=24, se adauga nota din teza=33, care, impartit la 4=8,25. Sutimile se iau, adica se pierd Norocosi pot fi cei carora ,in oral, prin cine stie ce minuni- de , ce sa-i faci? se intampla si minuni- le iese media 10, dar iau putin in teza. Adica: 10.3=30+7,50( adica 8, in teza)= 38:4=9,50.Adica media 10 cu 7, 50 in teza.

Esti multumit?Te-ai incruntat..ti-ai amintit ca in saptamana care tocmai s-a incheiat, copilul tau a participat la doua concursuri de matematica' Arhimede' si faza judeteana a olimpiadei. Si nu i-a fost prea usor. Sa-ti amintesc eu ceva. Te avertizez, sa fii mai atent: micutul ‘ sare’ peste masa de pranz. Cursurile incep prea devreme. Si el, ca si tine, este intr-o mare graba. Doar ca , biologic, este in perioada de crestere. Ai avut timp , pana acum sa te gandesti la toate lucrurile astea?Daca , dupa ' discutia' asta, esti , cumva revoltat, fa ceva! Actioneaza intr-un fel. Nu mai sta cu mainile in san. Esti parinte, frate, unchi, bunic! Stii ca in perioada asta se discuta Legea invatamantului'. Citeste-o, daca te intereseaza soarta copiilor. Ai tai! Sau ai altora!Mult succes!

p.s. Fii atent la partea cu portofoliul’!!!( decisiv pentru admiterea in urmatorul ciclu de invatamant)

30 de comentarii:

  1. Bine spus, Gina, bani să iasă. Chiar dacă învă?ământul din România agonizează. Mă întreb cum de mai rezistă...

    RăspundețiȘtergere
  2. Tare mi-as fi dorit ca, acum cativa ani, sa le dau parintilor mei sa citeasca acest articol ! Acum e prea tarziu, din pacate.

    RăspundețiȘtergere
  3. Cris, eu cred ca, mai ales acum, in zile si saptamanile urmatoare, am putea schimba mult din ceea ce provoaca atata rau copiilor.
    Legea trebuie schimbata. Schimbata in bine. Cu participarea tuturor acelora care stiu. Care inteleg scoala, in toate compartimentele ei.
    Zic si eu.

    RăspundețiȘtergere
  4. Leo,
    deseori, parintii, din dorinta de a face bine, provoaca, inconstient, rau.
    Gandesc doar din punctul lor de vedere.

    O zi buna!

    RăspundețiȘtergere
  5. M-ai proiectat - brusc - în copilărie. Deci, m-ai izbit iar de pereții prin care reușeam să trec cu greu.
    Mulțumesc

    RăspundețiȘtergere
  6. Şi eu mă întreb mereu cum este şi nu mă pot minţi. Mai rău e că reprezint acest sistem şi cineva chiar aşteaptă răspunsuri de la mine...

    RăspundețiȘtergere
  7. Problema principala a educatiei din Romania (si a tuturor domeniilor vitale din tara asta) este, cred eu, aceea ca nu exista un 'sistem de invatamant'. Nu putem vorbi despre un sistem, in conditiile in care, chiar si de mai multe ori pe an, se schimba lucurile dupa urechea mai mult sau mai putin afona a fiecarui ministru care s-a perindat pe la guvernare... Totul se duce pe apa sambetei, parand sa se piarda din vedere faptul ca de la educatie porneste... cam tot! Pierd elevii, pierd parintii, pierdem toti cei care traim in aceasta societate.
    Aseara am urmarit un reportaj pe ProTV vis-a-vis de numarul alarmant de alcoolici din tara si n-am putut ajunge decat la o singura concluzie. Ca romanii se impart in trei categorii: cei care beau "ca sa uite", cei care fura profitand de faptul ca ceilalti sunt prea beti ca sa le mai pese ori sa vada (si nu ma refer la micile gainarii zilnice...) si o a treia categorie (prinsa la mijloc) ce ar vrea sa faca ceva, sa schimbe lucrurile, dar nu poate. Pentru ca acesti oameni nu au nimic si pe nimeni de partea lor, care sa-i sustina in vreun demers constructiv.
    Probabil ca si aceasta lege a invatamantului, total imbecila, va fi votata si pusa in practica, datorita indolentei si amortelii de nezdruncinat in care ne scaldam de multa vreme incoace!
    Si tare mi-as dori, ca peste un timp, sa privesc in urma si sa spun "of, in ce hal am batut campii cand am spus asta!!"...

    p.s.Imi cer scuze ca am ocupat atat de mult spatiu! Subiectul este unul dureros pentru mine.

    RăspundețiȘtergere
  8. Adi Vera,

    Multa vreme m-am razboit cu mine. Si cu altii, incercand .
    Cata vreme esti in interior, te simti legat(a) de maini si de picioare.
    Din afara , poti vedea toate relele. Cum le indreptam? Eu cred ca legea trebuie facuta de profesori competenti, la masa, nu in cateva zile. Sunt convinsa ca o lege buna a invatamantului decide viitorul natiunii.

    RăspundețiȘtergere
  9. Ruxi, pentru ce sa-ti ceri scuze? Cred ca trebuie sa vorbim pe tema asta, poate aude, vede, intelege cine trebuie.
    Asa este , se schimba lucrurile chiar de pe o luna pe alta. Eu stiu ce se intampla la obiectul meu. Asa cred ca se intampla la toate. Nu se poate! Nu se mai poate!

    Sunt, si asa, prea multi adulti bolnavi. Trebuie salvati copiii. In ritmul si in harabaura asta, viitorul este sumbru.

    RăspundețiȘtergere
  10. Cata dreptate ai,Gina!
    Am parcurs din nou manualele de romana,matematica impreuna cu baiatul cel mare.Am incercat sa-l sprijin in munca lui de acasa,nu de altceva ,dar sa nu cumva sa renunte la lupta cu atatea cunostinte varate cu forta la el in capsor.Acum,la romana,imi cere mai putin ajutorul,iar la matematica l-am dat la pregatire ,nu din placere ci din lipsa de interes din partea profului de mate.Poate ca judec sramb si incorect dar nu-mi pot permite ca parinte sa-mi las copilul in "intuneric".Acum incepe si profu sa-l bage in seama,deoarece stie sa rezolve exercitii si probleme.Nu e meritul lui(profului),dar acum Tudor ridica mana sa iasa la tabla,sau mai bine zis e scos la tabla.Nu toti parintii se implica,iar daca am vorbit cu d-na diriginta despre orele de matematica a ridicat din umeri spunand ca nu are ce face,deoarece cutarica e director,metodist si toate celelelte.Daca ai functii iti poti permite sa lucrezi doar cu cei buni?
    Din pacate,asa cum am mai spus-o ,acum se prea pun bazele pe niste hartii ce au mai multa valoare decat copiii...apoi daca mai ai si niste relatii, hartiile au valoare,daca nu,ramai cu un dosar plin de maculatura.
    Cine ar putea vorbi in numele DASCALULUI in asa fel incat rezultatul sa fie pozitiv pentru copil?
    De 10 ani tot introduc asa zisele "metode noi",care de fapt sunt vechi,dar au capatat niste denumiri pompoase,te obliga sa le folosesti,ca altfel nu practici un invatamant modern,dar nimeni nu se gandeste la acele metode care l-ar face pe copil sa invete din clasa,de placere,iar acasa sa continuie aceasta munca.
    Atat de mult s-a stricat invatamantul nostru,incat nici nu stiu ce va urma.Oricum nimic bun:(.

    RăspundețiȘtergere
  11. Andi,Cand le este greu, copiii ' scot cate o caramida'. Apoi isi fac loc, cum pot.
    Sunt si unii, neputinciosi, fricosi, speriati. Ei raman inchisi intre peretii de care vorbesti.
    Tocmai ca sa nu se intampla asa, scoala ar trebui sa fie bine 'luminata'.

    RăspundețiȘtergere
  12. Gina. Iti multumesc pentru acest post. Pentru ca, prin ceea ce ai "recunoscut" mi-ai dat si mie incredere ca am dreptate. Fii bucuroasa ca ai comentatori intelepti.
    O zi frumoasa iti doresc si poate nu ar fi rau sa mai abordezi acest subiect. Poate, cine stie, avem norocul sa citeasca si persoanele care lucreaza cu acesti copii, profesori, parinti, si isi mai schimba macar ei optica, daca sindicatele nu vor sa inteleaga ca asa nu se mai poate.

    RăspundețiȘtergere
  13. Am gresit cand am spus ca scrii dulce-amar?Nu cred,chiar asa este si acest post de o analiza sintetizata(daca se poate spune asa) a vietii de scolar.Pe el,pe elev,nimeni nu l-a luat in calcul nicodata,nici cand s-au facut programe,nici cand s-au editat manuale,nici parintii care-si lasa adorul pe mainile scolii,iar scoala alearga dupa performanta fiindca doar asta aduce glorie.Si...cine nu vrea glorie?Si recunostinta? Macar atat daca bani pentru o viata decenta,nema. Si..incurcate mai sunt caile scolii :(

    RăspundețiȘtergere
  14. Cati,
    Ma bucur ca impartasim aceleasi opinii. Cum bine ai observat, ceea ce simtim noi se intampla cam peste tot.
    Dureros este ca , desi multi profesori gandesc schimbarile in aceeasi directie, lucrurile merg din ce in ce mai rau. Cred ca se intampla asa, tocmai pentru ca lipseste comunicarea intre cei imputerniciti sa ia decizii si profesori.
    Toate se fac in fuga.Superficial. Fiecare guvernare demoleaza ce era inainte. Sau cosmetizeaza . La mijloc este copilul.Dezorientat.

    Ramane totdeauna speranta.

    RăspundețiȘtergere
  15. Angi, inteleg tot ce spui- si ce simti, atat ca mama de baieti, cat si in calitate de dascal.
    Multimea de hartii , absolut inutile, terminologia stufoasa , fara nicio relevanta, in plan profesional- toate aceste balbaieli- incurajeaza nemunca. Unii se ascund in spatele hartoagelor.
    Birocratia nu are ce sa caute in scoala. La ce bun?
    Inteleg cum este si cu obtinerea de foloase, se degradeaza toti acei profesori care nu-i incurajeaza pe copii, pentru ca asteapta c ei sa mearga la meditatie. Este nu doar rusinos, este imoral.
    Si pentru el , ca persoana, dar si pentru profesia de dascal.

    Stii ce zic? Nu trebuie ca proiectul asta sa fie , in niciun caz, promovat.
    'Portofoliul' o fi un mod prin care copilul ' se reprezinta, dar cu cata seriozitate se va realiza?
    Cred ca doar un examen serios rezolva o admitere corecta.
    Ar fi multe de spus.
    Iti impartasesc tristetea, dar, cata vreme iti faci meseria din placere si cu pasiune, celelalte probleme sunt nesemnificative.
    Mult succes iti doresc!

    RăspundețiȘtergere
  16. Elisa,


    Asa este, incerc un sentiment de amaraciune, gandindu-ma ca tot ce s-a construit cu multa pasiune si migala in scoala romaneasca se darama cu fiecare an scolar.
    M-am referit la copil, pentru ca, asa cum bine observi, pe el nu-l apara nimeni.
    Dezinteresul adultilor fata de copil inseamna distrugerea viitorului.

    RăspundețiȘtergere
  17. Gabi, Supravietuitor spune:
    Din blogosfera.

    Natasa.Bucurie ,Ioan Usca.De ce iubim femeile, Daurel.“Prietene crescut la oras/…, Gina.numar rotund, Tiberiu Lovin.Câinii fără stăpân vor fi conduşi pe ultimul drum. De prefect,Elisa.Flori de măr,

    RăspundețiȘtergere
  18. Este clar ca legea este tampita... Insa, aproape am garantia ca ava fi votata in forma aceasta, poate cu putine modificari. Insa, pe fond va ramanea asa cum este. Si toata dezbaterea publica sa ve demonstra ca a fost un fiasco. Un exercitiu al democratiei intr-un stat care nu are nici o legatura cu bunul simt democratic.
    Si asa vom continua sa vede sub ochii nostri ce generatii se formeaza...Frustrati ca nu putem sa facam mare lucru...Decat sa scriem pe aici..

    RăspundețiȘtergere
  19. Gina, tocmai de aceea copiii romani ajung sa urasca invatatura.Ma bucur ca baietii mei nu mai sunt scolari.
    oare cand au de gand sa faca o reforma a invatamantului in asa fel incat cele cateva cunostinte pe care copii le invata sa le ramana in memorie.Iar copiiimai dotati, ar trebui sa urmeze scoli speciale pentru dotati.

    RăspundețiȘtergere
  20. Gabi- Supravietuitor- ma pomeneste. Eu nu stiu cum sa-i multumesc. Ma depasesc chestiile astea tehnice. Uite, de exemplu-ce spune ea:

    "Din blogosfera.

    Daurel.Nu-i gluma, Gina.cum este.."

    Daca citesti enunturile de mai sus, cum am reusit eu, cu chiu , cu vai sa le aduc pana aici, rezulta un poem dadaist. Cine semneaza?

    RăspundețiȘtergere
  21. Florentin( ATP),

    Acum , dupa ce vad atatea opinii, parca sunt si mai revoltata, ca , practic, nu putem face mai nimic.
    Ma gandeam , de altfel am si facut-o, sa intru pe blogul ministrului invatamantului. N- a mai trecut pe acolo de la sarbatorile de iarna.
    Sunt dezamagita.

    RăspundețiȘtergere
  22. Gabi, dupa ce ai citit ce spun profesorii, spune si tu- putem schimba ceva?
    Cred ca nu.

    RăspundețiȘtergere
  23. Cand am cosmaruri cu examene, visez anii preuniversitari; mereu a fost o programa absurda...Cred ca distruge multe talente...Ps. Nu-i cazul meu; nu ma poate opri nimeni! Este drept ca am stiut sa nu ma bag la dans, muzica, poezie, sporturi de echipa (eram egoist, dar m-am tratat)...

    RăspundețiȘtergere
  24. @ Daurel, da, absurda ..Copilul este la mijloc- profesorul, care stie meserie face lucrurile bine, incercand sa nu-l incarce inutil pe copil, ci sa-i deschida mintea. Chestiunea este- cati profesori chiar isi fac meseria?

    p.s. Se poate fara dans , muzica, poezie?
    Sportul este frumos oricum!

    RăspundețiȘtergere
  25. Sigur se poate! raman: prieteni de discutii, film, teatru, tehnica, sporturi individuale, comentarii biblice (incl. la Ioan Usca, dar tendentioase) ; pana acum cativa ani citeam si romane...Poezia? Sunt metafore...Metafore poate avea orice profesie; Ion Barbu era matematician, Arghezi cu studii si practica religioase...; bine ca s-a depasit momentul Paunescu...

    RăspundețiȘtergere
  26. Exista o profunzime naturala in raspunsuri. O spun cu neretinuta admiratie!'Metafore poate avea fiecare profesie'.
    Rostiti cam des un nume? Sau doar mi se pare?
    Ceva, nu prea stiu ce,ma opreste sa trec pe acolo.

    RăspundețiȘtergere
  27. Am o relatie speciala cu cei care m-au incurajat in blogareala; i-am trecut in DECLARATIA AUTORULUI,pe prima pagina, pe bara de sus; cu Zamfir si Vania m-am luat si la cearta, dar au un talent enorm, dincolo de nabadaile firii...

    RăspundețiȘtergere
  28. Asta stiam, doar ca si in cazurile amintite, ca in multe altele, functioneaza ' niste chimii'.
    In asemenea situatii, talentul nu poate inlocui altceva. Este opinia mea, nu este obligatoriu sa am dreptate.
    Oricum , cele doua situatii sunt diferite. Poate chiar total.

    RăspundețiȘtergere
  29. Eram în clasa a X-a, la secţie de suprareal (matematică şi fizică în plus faţă de real!) şi, când ne plângeam că avem mult de învăţat, profesorul de română ne spunea: puteţi învăţa matematică? înseamnă că sunteţi capabili! deci, învăţaţi şi română!
    Nu se inventase "mila" de bieţii copii. Acum, după "-âncul" de clasa a VI-a vine amam cu maşiona ca să care bietul de el geanta cu două cărţi şi consola Nintendo.

    RăspundețiȘtergere
  30. Zamfir,
    Dupa cum spui, erai , deja, intr-a zecea. Putem discuta si asa- era greu, foarte greu pe vremea.. si eu am fost candva in clasa a unsprezecea real si m-am facut profesoare de romana. Cazuri si cazuri.
    Totusi, nu toti copiii sunt dusi la scoala de maman. Unii chiar se straduiesc. Si nu este atat de simplu.
    Vremurile sunt altele, problemele sunt altele. Multi copii sunt lipsiti de copilarie.
    O sa-mi raspunzi ca asa a fost mereu. Eu vreau sa spun ca programele sunt mult prea stufoase, ca se cer mult prea multe notiuni la o varsta nepotrivita.

    RăspundețiȘtergere