miercuri, 25 septembrie 2013

frunză verde, frunză galbenă...

motto: 
Maria Tănase este un fenomen. N-am auzit până azi niciun cântăreţ izbutind să interpreteze cu asemenea talent şi originalitate cântecul nostru popular, păstrând nealterată autenticitatea versului şi melodiei.
Theodor Rogalski-compozitor,  dirijor, orchestrator, pianist, nume ilustru în muzica   secolului al XIX-lea

Sunt lucruri pe lumea asta, care se ridică dincolo de noi.  Pentru o clipă, suntem  zburători!
 Rătăcim printre  nori, căutându-le rostul. 

Încercând să  prindem  un  firicel dintre tainele în care se înfășoară.
 Asta  cred eu că este Mitul.
Maria Tănase  este un Mit, este nemuritoare!

25 septembrie 1913, București/22 IUNIE 1963, București//
Gâlgâit de vin ghiurghiuliu, cules toamna pe târziu,   răspândind  arome de vis, din ulcior de pământ.
 Și lăutarii, figuri venite, ca și ea, din alte lumi. 
I-ai ascultat  vreodată, în vreo toamnă fugară, ascunși de ploaia măruntă și deasă, într-o căsuță de  stuf, cu  miros de pastramă, în aburi de mămăliguță?
 Îmi povestea cineva, o rudă, am ascultat povestea. 

Și mi-am lipit-o de suflet.
Cum să uiți?
O sută de ani!jumătate- pentru muritori, jumătate- pentru îngeri..
Fiică de florar din mahalaua Cărămidarilor bucureșteni,

 Le vindeam angro. Negustorii îţi dădeau banii după vreo 2-3 zile. Era o ruşine să te duci să-ţi vinzi singur marfa. Mergeam pe jos cu câte 200 de buchete de crizanteme.

a debutat la teatrul de revistă bucureștean, condus de marele Constantin Tănase:
Întrebarea-i la tot pasul:
Cine-i azi în ţară asul?
El - Tănase - ăl cu nasul,
Ori Tănase - a cu glasul?

 Cu pseudonimul Mary Atanasiu a apărut apoi în revista Cărăbuș Express.
Cu vocea ei inconfundabilă, a cucerit, a iubit, a suferit, i-a fericit pe mulți. Bărbați frumoși si bogați i-au așternut covoare de flori la picioare. Însoțite de cereri in căsătorie.
 A cântat pentru celebrități ale timpului- președintele Turciei, regele Mihai I al României , regina Elena, mamă.

Au ascultat-o, vrăjiți-președintele Americii, Hoover,

George Enescu, Constantin Brancuși, Andre Gide, Yehudi Menuhin.
Era idolul tuturor romanilor.
 Multe dintre textele  cântecelor ei ii aparțin-M-am jurat de mii de ori, Cine iubește și lasă, Mi-am pus busuioc în păr, Habar n-ai tu, ’Geaba mă mai duc acasă,  Aseară ți-am luat basma, Trenule, mașină mică, Când o fi la moartea mea.
A fost Mașa în filmul  Cadavrul viu , după romanul lui Tolstoi. Și Anica, din Ciulinii Bărăganului, după cartea lui Panait Istrati.
 Si Jeny Spelunca, din Opera de trei parale a lui Brecht.
 Drumul către celebritate a fost un lung șir de hățișuri- un concurs de miss ratat, la 15 ani, pentru că nu era formată, deși ulterior a devenit o frumusețe , alături de care nume sonore feminine, ale timpului, se ofileau în uitare, pe coperte strălucitoare.
O familie săracă, în care toți munceau iî grădina de zarzavat, pentru supraviețuire.
Abandonul scolii.
O idilă scurtă cu un medic stagiar, la 16 ani, în urma căreia, după un avort, n-a mai putut fi mamă niciodată.
Lipsuri, multa muncă .
Privațiuni.
 Arest.
Talent .
 Uriaș.
Primele cântece , la radio , în 1938 , au făcut-o celebră. Apoi, alături de Constantin Brâncuși, cu care, pentru o vreme și-a împărțit iubirea, a participat la Expoziția Mondială de la Paris.
 După 19 ani, în care a vrăjit lumea, întrecându-se cu trilurile păsărilor și cu suspinul izvorului țâșnit  dintre pietre , avea sa primească titlul de  artist emerit.
La nici 50 de ani, MARIA TĂNASE a aflat cel mai neiertător adevăr- avea cancer la sân.
 Nu s-a operat.
Și-a susținut ultimul concert , până la capăt, deși simțea că nu mai are putere.
Sfâșiata de dureri, le-a spus celor din sală că nu mai are de trăit.
Vestea s-a răspândit fulgerător.
Se zice ca toți- care o auziseră sau ii știau doar numele- plângeau în hohote.
Chiar și țiganii din mahalalele îndepărtate ale orașului.
 Peste 3 zile, privind lumea, fără să o vadă, s-a despărțit de toți.
 Și de toate.. Ii avea alături pe bătrânul ei tată și pe bărbatul pe care doar ea știut  de ce l-a iubit- doctorul în științe juridice, Clery Sachelarie, un boier scăpătat, împătimit al curselor de cai.

„Îţi scriu acum, tătuţă, scrisoarea cea mai adevărată pe care am crezut vreodată că am s-o pot scrie. 
Te rog să mă ierţi de tot, dacă poţi, de tot ce ţi-am putut pricinui.
Caută-mă, caută mângâierile mele. Ele n-au murit, şi niciodată să nu le socoteşti moarte.
 Caută-mi ochii. Ei nu te-au minţit niciodată.
 Caută-mi sufletul. Căci, dezlipit de carne, nu te va uita niciodată. Prinde-mi din aer vorbele, căci nimeni nu le va recunoaşte. Culege-mi visele, pe care le-am croit lângă tine, şi împarte-le oamenilor, căci au fost curate şi rare. 
Te voi aştepta, tătuţă, oricât ţi-o place ţie să trăieşti. Voi găsi atâtea flori pe-acolo că nu ştiu dacă-mi va ajunge timpul, până vei veni, să ţi le cos, să fie cum am visat să-ţi fie viaţa.
 Eu am să plec, şi-ţi mulţumesc pentru viaţa noastră (…)
 Iar vouă, cele 49 de frunze verzi din primăvară și galbene în  toamnă pe care mi-am plimbat anii, vă las câte o lacrimă de emoție „ Adio, frunză verde, frunză galbenă, tu mă saltă, tu mă leagănă…"

Când viața n-a mai vrut-o în tumultul ei, lăsându-i sufletului libertatea de a urca la stele, DIVA și-a dorit, în urmă-i, o fântână.
Undeva prin Făgăraș, de unde venise mama ei.
Ca semn al trecerii printre oameni. 
Un izvor, din care trecătorii, potolindu-și setea, să și-o amintească.
 În năvalnica ei dragoste de lume..
Fântâna nu s-a construit niciodată.
A rămas Dorința.
S-a înălțat , peste timp, Mitul.
Dăinuie, neostoit,  Cântecul .




darul Brândușei!

12 comentarii:

  1. Maria Tanase va trăi peste veacuri. O voce inegalabilă, un destin unic, un simbol românesc. Îmi amintesc scrisoarea aceea către tatăl său pe care o citisem tot pe blogul tau. E tulburătoare și ne lasă să vedem, noi, cei care nu am cunoscut-o, o parte din sufletul ei de o frumusețe rară.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Citeam undeva că ș și după moarte, DIVA aduce mulți bani la bugetul statului.
      Cu toate astea,modesta ei dorință nu i-a fost îndeplinită nici după o jumătate de secol..

      Ștergere
  2. Imi aduc aminte cand cu ceva ani in urma am urmarit-o intr-o emisiune tv cantand.Iradia acel ceva inefabil tainic si scanteietor,traia muzica prin fiecare cuvintel intonat cu atat freneziet,dor,pasiune,ardoare...m-am gandit imediat la ce si cum se canta astazi si m-am cutremurat dandu-mi seama ca ceva s-a pierdut,greu de spus exact...in aceasta epoca atat de tehnologizata s-a pierdut simtul naturii al comuniunii cu ea,cu satul.Oamenii candva se bucurau altfel unii de altii ,astazi ceva s-a racit,ne-am distantat,ne-am inchis prea mult in sinele individualist.
    Pacat ca nu exista emisiuni tv de cultura muzicala,mare pacat!
    Se inmultesc vertiginos buruienile si nu se mai vad florile!


    RăspundețiȘtergere
  3. Pe lângă frumusețéa vocii, Artista avea un suflet extraordinar.
    Citește aici:

    Cand si-a simtit sfarsitul... a scris un testament.

    TESTAMENT

    Las toata averea mea mobila, ce se va gasi in patrimoniu la data decesului meu, surorii mele Aurica Tanase si sotului meu Clerah Sachelarie, cu acelasi domiciliu ca al subsemantei, pe care-i rog sa ia hotarari numai impreuna privind averea ramasa. Daca fratelui meu Stefan Francois Tanase ii va face placere vreun obiect indiferent de valoarea lui, rog pe sora mea si sotul meu sa i-l daruiasca spre calda si duioasa amintire "

    Nepotilor mei celor trei copiii ai fratelui meu si celor trei copii ai surorii mele le las toata dragostea mea de mama. Pe baietii fratelui meu si sorei mele precum si pesotul Stefaniei ii implor cu cuvant de moarte sa nu fumeze de aci incolo si sa-l iubeasca pe nenea Clery cum m-au iubit pe mine si cum eu i-am iubit pe ei.

    Las cu cea mai aproga dorinta a mea ca ritualul inmormantarii mele sa nu formeze obiectul vreunei vulgare actini ci sa fie sobru.

    Dupa moarte, corpul nescaldat, numai sters cu alcool sa fie la dispozitia medicilor daca vor considera ca este cazul sa se foloseasca de el la autopsie. Una din cele doua camasi albe de matase pe care le am in dulap sa fie puse pe sub rochia de pichet alba ce se gaseste la spital si care se butoneaza in spate. Pe cap sa-mi puna pichetul de coltar alb iar in picioare ciorapi albi scurti.

    Cu limba de moarte ii rog sa nu aduca nimanui la cunostinta despre moartea mea cu exceptia oficialitatilor si in orice caz inmormantarea sa fie anuntata cu o zi mai tarziu chiar celor ce m-au cunoscut. Nu vreau mascarada. Sa nu mi se faca parastas decat la sase saptamani. Sa-mi care apa cu cofa si sa se inchine cineva la cimitir in fiecare zi timp de sase saptamani.

    Sa nu vina la slujba mea religioasa niciun popa afara de preotul si parintele Bejenaru Vasile din suburbia Caramidarii de Jos, raion Nicular Balcescu, caruia ii sarut mainile pr ultima data ca atunci cand mamei si tatalui meu le era greu, s-a oferit sa-mi fie tata si mama. Ii multumesc in veci pentru tinuta lui curata si pentru omenia de care a dat dovada cum se cuvenea tot timpul vietii sale.

    Daca se va putea si nu va fi greu as vrea ca pe un drum secetos si dornic de apa sa se faca o fanatana si in loc de acele parastase, pe care le interzic, din cand in cand sa fie ajutat cate un student si o studenta cu plata cantinei sau a posibilitatilor de masa si sa nu fie nimeni trist.

    Le doresc viata lunga si sanatate tuturor acelora pe care i-am cunoscut, chiar daca unor le-am stat greu in drum si au considerat sa ma cunoasca dupa placul lor si nu dupa caracterul si firea mea.

    Imbratisez pe toti si doresc sa le fie viata imbelsugata, linistita,sanatoasa si in voie buna!

    RăspundețiȘtergere
  4. Ma revolt si ma intristez nespus ca nu i s-a implinit Dorinta!!!...
    Si repet,nu exista educatie adevarata,vocea criticului muzical nu se mai aude nicaieri!Si e zau mare nevoie!
    Iti aduci aminte de Pruteanu cum se lupta cu manelistii intr-o emisiune tv,si nu era muzicolog...
    Imi aduc aminte de Piaf...prima ei cantare in SUA a fost un esec,Apoi o voce critica a scris un articol deosebit atragand atentia publicului despre ce Valoare de exceptie a respins.Al doilea turneau a avut cu totul alt impact,a fost chiar un succes remarcabil!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da. Este chiar revoltător.
      Citește aici-

      Pe un drum secetos, să se scobească o fântână pentru drumeţii însetoşaţi. Aş vrea ca mama să nu afle de moartea mea, să i se spună că sunt plecată undeva, pentru tratament şi, din când în când, să i se citească o carte poştală de la mine..
      Știi cum i se spunea? Edith Piaf a României!

      Ștergere
  5. Sensibila si vibranta evocare!
    Frumos si adânc se schimbă întelesul etimologic al cuvântului romanesc "lume" atunci cand rasuna, transfigurand orizonturile, prin glasul -strigat viu peste vremuri- al Mariei Tanase!

    http://www.youtube.com/watch?v=79QVepeBrWA
    Brindusa Frunza

    RăspundețiȘtergere
  6. „Lumea„ este oglinda Divei!

    Mulțumesc pentru gândul tău și pentru darul de suflet!

    RăspundețiȘtergere
  7. Răspunsuri
    1. Mereu sa semeni germeni, printre gemeni! Urare ei!
      Oda Bucuriei! :)
      Brindusa Frunza

      Ștergere


  8. Tocmai am auzit știrea că DIVEI i se va îndeplini dorințá- va avea FÂNTÂNA!

    RăspundețiȘtergere