duminică, 8 septembrie 2013

noi suntem români

 M-am întors dintr-un  fascinant loc de pe lumea asta, Sicilia!
 Multe sunt de povestit, pentru că  multe am văzut și am auzit.
Le va veni rândul..  deocamdată, peste amintirea insulei în mijlocul căreia pufăie nestingherită Etna,  îmi revin în minte câteva imagini mai tulburătoare decât  templele, grădinile, celebrele mozaicuri romane din așezări  peste care istoria își toarce nestingherită cursul.
Într-o seară, au trecut pe lângă noi un bărbat și puștiul lui de  trei ani. 
Auzind vorbă românească, tatăl și-a încetinit mersul..vorbește repede,  trece de la una la alta-de unsprezece ani, el și  toată familia- mama, soția,  trei frați muncesc din greu, în diverse orașe  din Sicilia.Locuiesc laolaltă nouă suflete, scăparea  lor sunt cele două femei, una ospătăriță, cealaltă  femeie de serviciu pe unde poate.
Cetățenie? la ce bun? omul  o duce greu, dar nu disperă. 

La treizeci și opt de ani vrea un viitor bun pentru copiii lui. Regretă școala din România..
Ne-am despărțit cu  tristețe- noi, pentru că  am înțeles cât de greu îi este, el, pentru că nu ne-a convins că-i este bine.
În fiecare zi , pe unde ne-au purtat pașii, am întâlnit cerșetori, mai ales femei tinere, cu prunci în brațe- agresive,  murdare,  cu ochi iscoditori.
În fața Domului din Siracuza, în splendoarea  unui apus de soare, am auzit un acordeon.
 Concetățeanul nostru  nu întindea mâna,mângâia  tremurător clapele .  După  vreun ceas, când am ieșit din  basilica din vecinătate, omul renunțase  la  muzica de promenadă, cânta Noi suntem români.
Era  din Dorohoi.
Undeva, într-un mic magazin de pe o autostradă, o tânără din Bacău, ne-a rugat să facem o fotografie cu ea.
Îi era DOR de România. ..

14 comentarii:

  1. Bine ai revenit. Cred ca ar trebui sa-mi pun si eu Sicilia pe lista locurilor pe care ar trebui sa le vizitez!

    RăspundețiȘtergere
  2. Sigur o să-ți placă!
    p.s. îți pot furniza informații!

    RăspundețiȘtergere
  3. Gina, e o postare care ti-a dezvaluit niste emotii, niste tristeti in legatura cu soarta emigrantilor romani. E greu statutul de emigrant si nici pe alte meleaguri nu te asteapta nimeni, cu bratele deschise. Impinsi de saracie au plecat din tara, oamenii despre care vorbesti si ca ei atatia altii. Dar nici acolo nu au dat peste o mina de aur ci tot saraci sunt.

    RăspundețiȘtergere
  4. Bine ai revenit!...
    Eu tot aud de romani nefericiti acolo peste hotare...si m-am gandit intr-o zi ca e mai bine nefericit la tine in tara decat nefericit intr-o tara straina..,sincer nu m-am impacat niciodata cu gandul asta de a trai in alta tara,dar desigur sunt multe de zis,de luat in consideratie.
    Ii inteleg pe cei plecati pentru o perioada mai scurta pentru a strange ceva valuta ,bani care aici nu-i pot avea.

    ps Nici parintele Arsenie Boca nu prea era de acord cu plecatul in alte tari...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bine te-am regăsit!

      Fericirea este ceva foarte greu de atins. Poate chiar și în privința definirii, noi,oamenii,avem motive și motivații diferite.
      Nu știu cum este mai bine, fiecare își are propriul „cântar„ de înțelegere/ acceptare/adaptare etc. în alt loc.
      Unii pleacă, așa cum spui, pentru a „strânge„, alții „fug„..mai sunt și alte categorii de „plecați„, așa cred.

      Ștergere
  5. Așa este, Gabi!
    De fiecare dată,în orice parte a Europei am ajuns, am întâlnit confrați plecați de acasă,toți mânați de gândul schimbării traiului.
    Unii trag din greu, alții nu prea cred în rostul muncii.
    Am lăcrimat ascultând-o pe tânăra plecată din Bacău,i se citea suferința în voce, în ochi, în tremurul mâinii,în timp ce ne fotografia.
    Am ascultat parcă o doină nescrisă..un strigăt al deznădejdii..

    RăspundețiȘtergere
  6. la tine, aici, pe blog, aș da nenumărate LIKE-uri, fără să simt nevoia de a le explica....
    :) :-*


    -------------

    mergi în multe locuri, povestești admirabil,
    dar la noi cînd ajungi ?



    chiar trebuie sa scriu si aici că nevoie de tine ???
    DA! așa este....
    iart-mă, Gina !....

    RăspundețiȘtergere
  7. Ana, mi-a fost dor de gândul tău!

    În vara asta am trecut în fugă, la vreo zece km de „tine„, ploua, nu ne-am oprit.
    Așa s-a întâmplat și în alte rânduri.
    Gîsim noi o soluție!

    RăspundețiȘtergere
  8. Foarte frumoasa Sicilia. Cu toate astea nu stiu daca as vera sa locuiesc acolo permanent.Cred ca e greu

    RăspundețiȘtergere
  9. Iulia,
    dacă m-ai întreba, răspunsul meu ar fi că o săptămână este chiar suficientă.
    Sicilia este fascinantă, sălbatică și interesantă. În rest, ce să zic- de gustibus..

    RăspundețiȘtergere
  10. Am fost in Sicilia, in urma cu niste ani! Am stat in Taormina, un oras in care, daca ar fi dupa mine, m-as muta si maine! Sicilia e frumoasa, calda, galagioasa, salbatica si misterioasa, un loc pe care l-am indragit de la prima vedere. Bine ai revenit, ai observat ca a venit toamna, Gina,cat ai fost plecata? :)

    RăspundețiȘtergere
  11. Gabi,
    două au fost locurile care mi-au plăcut mult- Taormina, „perla „Siciliei” și Savoca, nu neapărat, pentru că acolo s-a turnat filmul „Nașul„, și pentru acea liniște patriarhală, ceva care vine de peste tot..
    Taormina ? da- cred că mi-aș fi dorit să trăiesc acolo, dar într-un alt timp, acum este mare înghesuială în sezon, în rest, nu-mi dau seama cum o fi..
    ”Giardini pubblici ” este un mic colț de rai1 superb loc!

    Știi, chiar șin Sicilia se simțea, într-un fel, toamna, plutea în aer ceva,un fior ca de miere arsă..

    RăspundețiȘtergere
  12. Sa stiti ca va invidiez si asta doar din cauza ca mi.e dor sa calatoresc! Aveti o alta libertate de miscare decat a mea. Dar nu.i bai, e o vreme pentru toate. Pana una,alta va multumesc pentru ca impartasiti cu noi experientele dvs. :)

    RăspundețiȘtergere
  13. Dragă Crenguța,
    Când aveam responsabilitățile tale,visam doar să călătoresc. Au trecut anii, așadar..

    RăspundețiȘtergere