Deunăzi, comentând o postare de pe acest blog, cineva îmi recomandă lectura unei cărți. Și, cu același prilej, mă invita să citesc o splendidă recenzie a respectivei parabole.Am respectat recomandarea și am descoperit, cu mare plăcere, o recenzie extraordinară. Către seară, am dat fuga să caut cartea. N-am găsit-o, urmează să fac , cumva, rost de ea.
M-am gândit, însă, că această recenzie ar trebui să fie cunoscută de cât mai mulți cititori. Este motivul pentru care , cu mulțumirile de rigoare către doamna Maria Sava. o postez-
Din Ţara Măgarilor. Însemnări- autor: Ştefan Zeletin(note de lectură)
Submitted by Maria Sava on Mon, 03/12/2012 - 11:00
În parabola Din Ţara Măgarilor. Însemnări,
Ştefan Zeletin, filozof, economist şi sociolog descrie cu gravitate şi
sinceritate absolută o lume alterată. După anii de studiu petrecuţi în
Apus, în urma cărora obţinuse titlul de doctor magna cum laudae în filozofie la Erlangen în Germania, autorul trăieşte şocul revenirii în ţară. Astfel, publică în 1916 volumul În Ţara Măgarilor, “carte a prăbuşirii din morală, nu a unei societăţi fără morală”.(C.D.Zeletin)
Citind volumul de faţă am găsit numeroase similitudini între
personalitatea lui Ştefan Zeletin şi cea a lui Adrian Marino. Dar să
pornim în călătorie împreună cu Înţeleptul prin faimoasa Ţară a
Măgarilor.
Cândva, printre zei se afla un gânditor pământean ce încerca să
pătrundă cu mintea tainele firii, însă cu cât se adâncea în cercetare,
cu atât rosturile minţii se încâlceau mai tare. Aşa că se decise să
meargă la Zeiţa Înţelepciunii ca să-l primească o vreme în lumea
nemuritorilor spre a-şi potoli setea de ştiinţă. Zeiţei i se făcu milă
şi-i îndeplini dorinţa cu condiţia să se întoarcă la locul naşterii sale
să cerceteze ce lighioane neîmblânzite locuiesc pe acele meleaguri,
de-au ajuns să se sugrume unii pe alţii, fără discernământ- fraţi,
părinţi, rude. Bietul gânditor se supuse şi se întoarse în acele locuri
afundându-se în cercetare.
Trecură astfel, unul după altul, opt ani la sfârşitul
cărora gânditorul ajunsese asemeni unei umbre, împovărat de-atâta
suferinţă pe care i-o sădise în suflet experienţa acelor ani. S-a întors
în Olimp printre zei spre a le citi însemnările sale de călătorie. Şi
locul care l-a impresionat cel mai tare s-a dovedit a fi Ţara Măgarilor,
mai ales pentru cutremurul social căruia i-a fost martor. Acolo a
descoperit nişte fiinţe care se pot asemui –unele la corp, altele la
suflet, cu animalul, numit măgar. Asemănarea însă nu e deloc o bucurie
pentru că măgăria făpturilor descoperite în acel loc e diferită şi este
influenţată de pătura socială căreia îi aparţine.
Astfel, măgarii de la sate sunt diferiţi de cei de la oraş. Mult mai
apropiaţi de viaţa celor cărora le poartă numele, măgarii de la sat au
decis să facă răzmeriţă cerând şi ei o viaţă mai bună. A fost un bun
prilej pentru măgarii de la oraş să probeze noua artilerie, totul în
interesul ştiinţei, astfel încât arta militară a avut numai de câştigat.
Când călătorul nostru trecu de la sat la oraş îl întîmpină o lume
total diferită- o lume feerică, elegantă, luxuriantă. Prima întrebare
care-i veni în minte a fost din ce surse ascunse le-a picat atâta
bogăţie urechiaţilor de la oraş spre deosebire de mizereia în care
trăiesc cei de la sat. Numai că oraşele măgăreşti apar aşa doar la prima
vedere. Pe măsură ce te afunzi în ele, mizeria începe să se arate,
drept pentru care măgarii orăşeni au inventat acele încălţări gumate
spre a-şi ocroti copitele de noroaiele de pe uliţi. De mirare pentru
călătorul nostru, cum de nu-şi curăţă uliţele, ci mai degrabă se chinuie
să meargă cu acei galoşi. Dar nu numai noroiul, în care nu de puţine
ori se tolăneşte câte un porc, colcăie pe străzile oraşului, ci şi
gunoaie la tot pasul. Iar ca să-i cunoşti şi mai bine pe măgarii de la
oraş trebuie să cobori în adâncime: „să le cercetezi cultura şi
caracterul, să vezi cum le sunt justiţia, patriotismul, morala, şi abia
atunci înţelegi că te afli în realitate între adevăraţi măgari. Dar
nişte măgari de alt soi decât cei de la sate. Căci măgăria lor nu mai
stă pe dinafară, ci pe dinăuntru: ei nu sunt măgari la corp, ci la
suflet”. Doar trăind mai mult printre ei constaţi că „în vreme ce corpul acestor vieţuitoare se răsfaţă în curăţenie omenească, sufletul înoată într-o cumplită murdărie măgărească.”
Şi iată, că, potrivit cu măsura murdăriei interioare, măgarii de la oraşe se împart în trei categorii: măgăreii, măgarii şi măgăroii.
Măgăreii sunt pe ultima treaptă şi mai poartă şi numele simbolic de „luminători ai neamului”
fiind însărcinaţi cu educarea junilor urechiaţi. Oricâte răgete jalnice
de foame au înălţat ei către măgarii superiori pe scara măgăriei, nu
i-a băgat nimeni în seamă aşa că au fost îndemnaţi să se înfrupte din
mănoasele culturi de ceapă şi usturoi de care patria măgărească nu duce
lipsă. Sunt buni paznici şi întreţinători a ceea ce se cheamă izvoare de cultură şi cu cât izvorul se îmbogăţeşte cu atât măgăreii avansează pe scara ierarhică până ajung măgari propriu-zişi.
Aceştia mai sunt numiţi simbolic şi „stâlpi ai dreptăţii.”Stratul
de măgărie sufletească e mult mai gros ei fiind paznicii justiţiei şi
ai dreptăţii-avocaţi, jurişti, legişti. Au anumite zile când măgăria lor
lăuntrică ajunge la apogeu şi atunci îmbracă o togă neagră cu mâneci
largi şi creţe, îşi pun pe cap o tichie neagră şi solemnă şi se apucă să
facă dreptate.
Deasupra măgăreilor şi-a măgarilor se află măgăroii, cei care se consideră trimişii lui Dumnezeu pe pământ, călăuzitorii spirituali ai tuturor măgarilor.
Când un măgar părăseşte satul şi pleacă la oraş o mare schimbare se
petrece cu el, măgăria de pe corp se adună toată în suflet, ceea ce în
limba măgărească înseamnă că se cultivă. „Cultura însăşi în ţara măgarilor nu e decât procesul de
interiorizare a măgăriei: ea e unda magică ce face ca în tot urecheatul
pe care-l stropeşte să treacă măgăria de la corp la suflet.”Cultura
măgărească a avut multe piedici de trecut şi până la urmă s-au cret
două tabere. Prima şi cea mai veche e tabăra străinofilă sau umanistă,
iar cea de-a doua e tabăra măgarofilă sau naţionalistă, mult mai nouă şi
mai însufleţită. Lupta dintre cele două tabere e foarte dură şi nu
întotdeuna cinstită, dar până la urmă tot îi uneşte ceva: spoiala
externă de cultură sub care îşi ascund măgăria internă.
În Ţara Măgarilor se vorbeşte o limbă frumos curgătoare, numai că,
măgarii au ajuns încet-încet să se dezică de ea. Dar dacă de vorbă se
dezic uşor, de fapta măgărească nici nu se pune problema să se dezică.
Pentru că urecheatul nu face nimic doar de dragul de-a face. Există un
lucru care-l scoate pe măgar din cea mai profundă visare şi-l pune cu
picioarele pe pământ: bacşişul. „La măgari toţi iau bacşiş, şi cel ce are şi cel ce n-are nevoie, de la cel mai pârlit măgărel până la cel mai îmbuibat măgăroi.” Şi, desigur, cu cât măgarul e mai mare cu atât bacşişul pe care-l primeşte e mai gras. Fără bacşiş, niciun măgar nu-ţi face hatâr. Interesant este faptul că bacşişul nu este doar în monedă ci şi în laude prin presă, în proslăviri pe la adunări şi „mai pe dindoasele câte-o măgăriţă ne-ncepută”- bacşişuri la mare cinste cu care se înmoaie inima oricărui măgăroi.
Dar ce se întâmplă când măgarul nu primeşte bacşiş?
Simplu: şi-l ia singur. Lucru care-i pune în încurcătură pe străinii ce
nu cunosc obiceiul locului şi cred că-n Ţara Măgarilor toată lumea
fură. „În această ţară, zic ei, toţi fură fără deosebire: se pare că
cârmuitorii ei s-ar juca pe întrecute de-a hoţia. Astfel furtul a ajuns
aici adevărată virtuozitate şi cel mai îndemânatec în acest meşteşug se
bucură de cea mai mare cinste între măgari.” Eroare! Măgarii nu
fură ci-şi iau singuri ceea ce cred ei că li se cuvine, după merit, din
hambarul obştesc. De la sine înţeles că, cu cât măgarul e mai mare,
meritul este şi el mare şi bacşişul aşijderi. În Ţara
Măgarilor nimic nu mişcă fără bacşiş. De pomină a rămas confruntarea
dintre măgari şi alte vietăţi numite bulgari care au încercat să se
sustragă de la datina bacşişului. Până la urmă urecheaţii au ieşit
învingători.
Un alt lucru specific măgarilor este puţina frică în faţa legilor.
Deşi Ţara Măgarilor este ţara în care pe hârtie se află puzderie de
legi, orice măgar dă cu copita în ele şi se poartă mai departe după
legile nescrise înrădăcinate în fiinţa măgărească. Studiind legiuirea
nescrisă a măgărimii, savantul a descoperit două principii călăuzitoare:
Primul: „Orice măgărie, privită în sine, nu alcătuieşte o ruşine,
dacă e bine ascunsă. Ea devine o ruşine din clipa în care e dată la
iveală şi scuturată sub nasul lumii cinstite.”
Din acest principiu teoretic decurg două principii practice: „a) Supus
pedepsei nu e cel ce face, ci cel ce dezveleşte o măgărie; şi b)
Pedeapsa ce ia dezvăluitorul măgăriei creşte în măsura cu murdăria ce
are la suflet făptaşul măgăriei.”
Al doilea principiu al justiţiei măgăreşti sună astfel: „Orice
măgărie, de orice soi şi orice mărime, nu alcătuieşte o vinădacă se
poate dovedi că pârâtorul e un mare măgar tot atât de mare ca şi
pârâtul.”Aceasta este lumina călăuzitoare ce luminează calea dreptăţii aleşilor ţării.
Cu frică şi cutremur s-a apropiat bietul savant de ceea ce se cheamă
morala măgărească. Sublimă, frumoasă, dar lipseşte cu desăvârşire pentru
că ea arată cum ar trebui să fie caracterul urecheaţilor, nu cum este cu adevărat. Porunca după care se ghidează orice măgar este: să vorbeşti ca un om, dar să te porţi ca un măgar.
Nici măgarul de la sat şi nici cel de la oraş nu mai au cunoştinţă de o veritabilă scară a valorilor. „Două
lucruri sunt pe lume, acum şi de-a pururea nesuferite pentru tot ce e
suflet de măgar; două lucruri, pe care întreaga suflare măgărească le
urmăreşte cu ură până la moarte, le înăbuşă şi le taie din rădăcină
oricând se ivesc pe pământul străbun: talentul şi cinstea.”
De câte ori le zăresc parcă ar vedea roşu înaintea ochilor şi pornesc o
luptă nemiloasă cu cei care încearcă să le strice mediul măgăresc. „Cadavru
să fii , şi-ţi izbesc mormântul cu copita; cenuşă să fii,şi-ţi zdrobesc
cinic urna mortuară, de-ţi împrăştie praful oaselor în cele patru
vânturi ale cerului, căci ei n-au linişte în suflet până nu se conving
că sub pretinsul talent s-a ascuns tot un măgar ca dânşii, şi pentru
aceasta nu se sfiesc să tulbure nici liniştea solemnă amormintelor.”
Ultimul subiect despre care călătorul savant a luat notiţe spre a le prezenta zeilor a fost patriotismul măgarilor. „Patriotismul
măgarilor e floarea cea din urmă şi cea mai mândră ce a răsărit din
năzuinţa obştească a neamului de a-şi ascunde măgăriile, a le spoi bine
pe dinafară şi a ieşi în lume sub piele omenească.” Aşadar e latura
în care măgarii sunt artişti ai disimulării. Bizară este atitudinea
măgărească de-a privi cu neîncredere şi cu dispreţ pe fiii neamului – ca la noi la nimenea-
se vaită în vreme ce-şi trâmbiţează patriotismul feroce. Măgarii îşi
etalează patriotismul înjurând în primul rând gros şi apăsat tot ce ţine
de Ţara Măgărească pentru ca apoi să înceapă a se jelui ce neam oropsit
e neamul măgăresc.
Toate le-a putut trece bietul cercetător de-a lungul călătoriei sale
prin Ţara Măgarilor, mai puţin această făţărnicie de care-i face
răspunzători pe zei c-au sădit-o în fiinţa măgarilor.
Şi nu puţine i-au fost cumpenele. La finalul călătoriei se întoarce în Olimp maltratat, purtând urme adânci de copite pe cap:
-Asta e mărturia cinstei !-le grăi el amar, zeilor.
ce spui?
Multumesc tare mult!
RăspundețiȘtergereVera, cred că a fost o lectură cu tâlc!
ȘtergereBuna dimineata, doamna Gina.
RăspundețiȘtergereImpresionanta recenzia pe care ati facut-o.
Stefan Zeletin, scrie exact despre lumea in care traim.
O zi minunata va doresc, doamna Gina, cu mult drag! :)
Ștef,
ȘtergereRecenzia nu-mi aparține. Am explicat de ce am „împrumutat-o„!!