miercuri, 29 decembrie 2010

”săracilor, ce vă lipsește,

dacă îl aveți pe Dumnezeu, bogaților, ce aveți dacă vă lipsește Dumnezeu? Ioan Gură de Aur

Cumpăr pâine cât să nu se învechească.
Am învățat de la părinți,  la rândul meu, i-am sfătuit   pe copii să nu arunce pâinea. Bunica zicea că este mare păcat.
De sărbători, s-a întâmplat să cumpăr mai multe pâini.
Feliate, acoperite în pungi de plastic. Expirau astăzi.
 În jurul containerului de gunoi , se învârt zilnic patru-cinci maidanezi, cu cercel verde în ureche. Lumea din blocurile  vecine îi hrănește bine. Sunt dolofani, se mișcă alene.
Am desfăcut punga , invitându-i la masă. Bineînțeles că  nu le-am oferit pâine goală, nu se cade.
Cât ai clipi, au înfulecat mâncarea, au întors feliile pe o parte și pe alta, mirosindu-le,  și s-au dat deoparte.//
 Haina lungă, atârnând peste treningul soios și bățul terminat cu un cârlig  ascuțit  te lămuresc de îndată ce-l zărești  că este scormonitor.
M-a speriat privirea lui piezișă, era ziua în amiaza mare, într-o clipă am regretat că nu am nimic să-i pot oferi.
-Doamnă, iau eu feliile de pâine, nu pe toate, las și pentru câini câteva, poate se răzgândesc..
A mușcat din prima bucată, cu iuțeală, le-a îndesat pe celelalte în sacul lui unsuros și  s-a strecurat ca o umbră printre blocuri.
De obicei răutăcioși când simt miros  de intrus, câinii au rămas fără glas. .//
Îmi rătăcește gândul la o scenă din Mizerabilii lui Hugo, o știi, aceea când Jean Valjean este condamnat ,pentru că a furat o pâine..
Se apropie Anul Nou.

22 de comentarii:

  1. Saracii ajung sa moara de foamne, bogatii din pacat. Mai usor mor cei dintai.

    Asta se numeste, bunatate! Si cainii au suflet...păcat cu astfel de specimene, ca cel din poveste..

    Vine..

    L.

    RăspundețiȘtergere
  2. O imagine tristă, dar care face parte, din păcate, din peisajul cotidian.
    Şi peste două zile păşim în anul 2011!!!
    Şi suntem în România, ţară care face parte din Uniunea Europeană!
    Nu mă îndoiesc de faptul că şi scormonitorii, şi câinii, au suflet.
    Mă întreb însă, dacă şi cei care ne-au adus în această situaţie, îl au.

    RăspundețiȘtergere
  3. Imi amintesc de oamenii ce scormoneau in gunoaie, la Fagaras... o vreme am crezut ca o fac pentru animale, cautand in special paine. Ulterior, mi-am dat seama ca nu numai pentru ele...

    Ma doare risipa ce-o vad pe aici si lipsa de respect pentru munca celorlalti cand vad lucruri aruncate pe jos, in magazine sau aruncate in strada, mucegaind in ploaie. Adesea ma intreb daca-i corect, si inca n-am gasit raspuns la intrebare.
    Ce stiu este ca nu pot altii lupta in locul nostru. Iar daca nu ne trezim ca natie, ca popor si nu ne (re)descoperim solidaritatea, viitorul ne va aduce tot mai putini "la multi ani"...

    RăspundețiȘtergere
  4. Sunt atâția ,Lav!
    Am văzut familii întregi- mama, tata și copiii..cum își încep micuții viața!
    Știi ce mă doare? că eu , ca om ,nu pot face nimic important pentru cei care suferă mult prea mult, indiferent din ce motive, la cei fără adăpost și fără pâine mă refer....

    RăspundețiȘtergere
  5. fim,
    Rămânem cu întrebările retorice..dezastruos este că am ajuns , ca nație, într-un punct mort..mai știi, aveam în manualul de literatură în clasele gimnaziale poemul ”Împărat și proletar”- zdrobiți orânduiala cea crudă și nedreaptă ce lumea o împarte în mizeri și bogați..aș putea continua , știu versurile de atunci, elevilor mei nu le-am recitat niciodată, pentru că poemul a fost scos din manuale..
    Astăzi, mesajul lui este discutabil..dar lumea?

    RăspundețiȘtergere
  6. Ruxi,

    Cam așa se zice..nu, omul de care vorbesc și mulți alții caută pâine pentru ei..
    Poate că nu înțelegem noi rațiunea vremurilor, poate că altele sunt regulile, poate că nu există societate perfectă, dar realitatea demonstrează că , din nefericire, homo homini lupus(est).
    Unora nu le pasă, iar alții jinduiesc după o coajă de ine uscată..
    O seară bună îți doresc!

    RăspundețiȘtergere
  7. Acel om scormonitor nu numai ca e flamand, dar precis are guri de hranit.
    Sunt si pe la noi scormonitori, cauta resturi de mancare pentru porci, haine, piese de mobilier, lemne, fier vechi...pe care le vand pe sume de nimic.
    O imagine trista a Romaniei secolului XXI. :(

    RăspundețiȘtergere
  8. Gina:
    Cred ca e important sa citim (cazul meu) acest articol - daca nu santem in stare sa scriem despre lucrurile acestea extrem de dureroase (tot cazul meu). Nu stiu ce sa zic - cred ca ar fi probabil nevoie de programe sociale care sa genereze solutii pentru situatia in care se afla familiile de care scrii. Astfel de solutii ar constitui la randul lor o sursa de locuri de munca (pentru crearea si administrarea acestor programe) si ar putea contribui la imbunatatirea situatiei economice. E tot ce sant in stare sa spun, articolele pe care le-am citit pe bloguri recent le percep de aici ca pe niste lovituri surde.

    Iti multumesc.

    RăspundețiȘtergere
  9. Saracia are diferite forme...Unii cauta prin tomberoane,altii se arunca de la balcon,altii isi dramuiesc putinul cu...eleganta...Acestea sunt vremurile in care traim ...Cat despre aruncatul mancarii,zilele trecute ascultam la stiri cum romanii au aruncat extrem de multa mancare la gunoi...De ce? Sarbatori fericite ,draga mea!

    RăspundețiȘtergere
  10. _______________☆
    _____________☆★☆
    ____________☆★ ★☆
    __☆_☆_☆_☆_★ ★ ☆ ☆ ☆ ☆☆
    ____☆★ ★ ★ _____ ★ ★ ★☆
    _____☆★ ★ __,,★,,,__★ ★☆
    _______☆★ __( ◡␣◡) __ ★☆
    _____☆★ ★_ (")..(") __★ ★☆
    ____☆★ ★ ★ ______ ★ ★ ★☆
    __☆_☆_☆_☆_★ ★ ☆ ☆_☆_☆☆
    ____________☆★ ★☆
    _____________☆★☆
    ______________ ☆LA MULTI ANI!

    RăspundețiȘtergere
  11. In "Gand 6", N.Stanescu spunea: "Singurele lucruri reale, singurele lucruri pe care le
    ducem cu noi până la urmă sunt propriile noastre
    sentimente, dragostele noastre, patemile noastre,
    urile şi adversităţile noastre...."

    Suntem tristi, asa traim, cu suflet.Murim tristi, din cauza ca altii sunt fara suflet. Are rost?

    L.

    RăspundețiȘtergere
  12. La asta mă gândeam și eu, Gabi- o Românie sărăcită, obosită, o țară bogată, cu prea mulți oameni săraci.

    RăspundețiȘtergere
  13. Irina,
    Dacă n-aș fi intuit drama multor oameni, n-aș fi scris.
    Nu cred că se gândește cineva serios la asemenea oameni.Este o perioadă groaznică, tot mai mulți oameni rămân fără locuri de muncă..cine să realizeze programe?
    Cred că oamenii pe care îi văd zilnic nu figurează în nicio listă, sunt ființe pierdute..

    RăspundețiȘtergere
  14. Elite,
    Așa este- suntem diferiți, reacționăm diferit în fața acelorași evenimente..
    Despre a doua problemă, da, suntem deficitari comportamental..am văzut , cu diverse prilejuri că la mulți dintre semenii noștri există ceva , aproape obsedant , să adune mult, multe alimente..sunt tarele anilor de sărăcie, probabil..

    RăspundețiȘtergere
  15. Gina, să dea Dumnezeu să vină şi vremuri mai bune, pentru toată lumea. Cu toate că depinde în primul rând de noi...

    La mulţi ani, să ai parte de fericire şi de bucurii nenumărate, alături de cei dragi, numai bine în toate şi la bună recitire în anul care vine!

    RăspundețiȘtergere
  16. Cand vom rezolva cu saracii nostri, vor navali peste noi saracii altora...

    RăspundețiȘtergere
  17. Cris,
    Am doza mea de optimism moderat!
    Sper și cred într-un an mai bun!
    La mulți ani fericiți vă doresc!

    RăspundețiȘtergere
  18. @Daurel,
    Săracii altora , deja, își caută adăpost pe la noi.

    RăspundețiȘtergere
  19. Lav,

    Scuze , nu văzusem comentariul- se zice despre noi că nu cunoaștem tragismul, dar că avem vocația disperării..cine știe?
    Cred că suntem un amestec de bine și de rău, ca oricare alții, doar că , adesea, răul ne cam bântuie și uită să mai plece

    Seară bună și frumoasă!

    RăspundețiȘtergere
  20. Nu e nimic! asta suntem...
    Am vrut sa mai adaug: cunoasteti povestea lui Oliver Twist? Primul capitol, replica lui: " Please, sir,` he said, "I want some more." impresionant.

    RăspundețiȘtergere
  21. Lav,
    Ce rețin eu din carte este mesajul, valabil în toate timpurile- într-o lume rău croită, cinstea celui sărac este ca o nestemată în cenușă..

    RăspundețiȘtergere