duminică, 26 decembrie 2010

impar

În mers ușor, de fluturi albi, se aștern imagini scumpe. De poveste.
La cei trei ani , pe care îi împlinește astăzi,  blogul meu spune și ascultă istorisiri, se veselește, cu un ochi râde, cu altul plânge, primește musafiri și face vizite.
Are prieteni mulți, unii de încă de pe când abia se înălța copăcel, alții de mai puțină vreme.
Tuturor  le mulțumim pentru camaraderie și înțelegere și vă spunem că suntem tare fericiți aici.
Pentru a sărbători momentul, am (re)adus o Poveste de Crăciun.//

  Moș Dumitru se însurase cam târziu, așa că gemenele n-au fost lăsate să meargă la liceu.
Au rămas lângă părinți. Să le fie sprijin.//
 In vacanțe, mă bucuram de protecția lor, când era vorba de vreo petrecere. Au ieșit la hora de Crăciun. La șaptesprezece ani. Nu era deloc simplu pentru părinții lor să treacă un asemenea moment, când vine vorba de haine. Două fete. Câte un rând pentru fiecare zi a Crăciunului. Și altele pentru Anul Nou.
 În prima mea vacanță de liceană, mi s-a dat voie să particip, ca invitată, doar. În casa lor, se puneau oalele,  șase  fete și si tot atâția flăcăi. Cam de aceeași vârstă.
Din camera mare, cea dinspre ulită, cu câteva zile înainte , s-au scos toate lucrurile. Să rămână spațiu. Oalele-douăsprezece- nesmălțuite , le cumpărase , din toamnă, de la târgul Titului , tușa Stela.Ca orice mamă, care avea de măritat. Nu una. Gemene. De la rude, vecini si apropiați s-au adunat, atent, obiectele. Fiecare, cu semnificație specială.
 oglinda- frumusețe, pâine de casă-bunătate, creionul-pricepere la calcule, păhărelul- dragoste pentru băutura,un fir de busuioc- om dragăstos, săpun-persoană iubitoare de curățenie, fire colorate, pricepere la cusături/împletituri, cartea-persoană învățată, grâul- bogăție, un colț de cărămidă sau o piatră- pricepere în zidărie, dar și ideea că-ți va face casă, după însurătoare/măritiș, o sfoară-se referea la înălțime , nuiaua sugera o persoana agresivă, floarea de ghiveci- cerceluș, mușcata, garofița- arata un suflet ales, un bulgăre de pământ sugera bogăția, averea, cărbunele nu prea era dorit, pentru că indica o persoană smolită la obraz; nici pieptenele , pentru că anunța o față antipatică ; gunoiul era semnul leneviei, banii însemnau câștig, o carte de joc avertiza că viitorul soț ar avea pasiuni nedorite, mătasea de porumb era semnului cosiței blonde, un fluier era semn bun. Sugera dragostea pentru joc; un degetar anunța meseria de croitor . Sau de croitoreasă . Câteva fire de mătură semnificau  o persoana de casă, harnică.. Or fi fost chiar mai multe obiecte, asta nu mai știu..

Sub fiecare ulcică, au fost ascunse , cu grija, trei  categorii de obiecte. Sucite și răsucite. Să nu fie suspiciuni. Ca o schiță de portret a norocosului. Sau a norocoasei. Cum va  arăta, ce deprinderi are, cu se ocupă. Cel sortit. Cea hărăzită.
La miezul nopții , s-au stins lămpile.  În soba mare, albă, focul pâlpâia în jocuri stranii,  amăgitoare.
În cerc,   așteptau ulcelele.
Pe rând, participanții își alegeau, cum credeau de cuviință, oala. Alt cerc. 
Doar tușa Stanca, de sub broboada ei cafenie,  știe să le rostuiască..fete și băieți  ascultă, fără să comenteze.
 Nu erau toți veseli. Dar nici triști. Nu se puteau supăra. Nu-i obligase nimeni să vină la întorsul oalelor .
Rămâneau până despre ziuă. La povești. Cu gogoși calde , floricele de porumb și vin fiert .
 La plecare, fiecare își lua ulcica.
Să nu-i fugă norocul.
Ninge blând. Cu amintiri.
 Ascunse printre pagini de jurnal.
p.s. pe la voi sunt obiceiuri de Crăciun?
 







40 de comentarii:

  1. La mulţi ani, Gina, şi la cât mai multe postări, frumoase, aşa cum este această de astăzi. Ne-am plimbat prin poveste şi printre amintiri deosebite... Această Poveste de Crăciun este o încântare.

    RăspundețiȘtergere
  2. Cu oala aia splendidă să-ţi vină norocul şi să ai parte de bucurii nenumărate!

    RăspundețiȘtergere
  3. Obiceiurile de Craciun se pierd incetul cu incetul. La multi ani!

    RăspundețiȘtergere
  4. Cris,
    În pagini de jurnal regăsim amintiri legate în fundițe colorate!
    Cu aromă pufoasă de copilărie!
    Încă este sărbătoarea iernii, să ne bucurăm!

    RăspundețiȘtergere
  5. Zamfir de Turda!
    Uite că n-a fost zadarnic să caut pe net ulcica magică..
    Dacă atâta noroc o să primesc, pot să dau și altora!!

    RăspundețiȘtergere
  6. Geocer,
    dacă vrem să le mai gustăm, ar trebui să ne întoarcem, din când în când, în blânda noastră copilărie!

    RăspundețiȘtergere
  7. De câte ori trec pe-aici devin mai bună.
    La mulţi ani!

    RăspundețiȘtergere
  8. La mulţi ani!
    Mai are puţin şi plecă la şcoală...:)

    RăspundețiȘtergere
  9. 3 ani, Gina? Doamne, ce repede s-au scurs!Iti doresc sa fii sanatoasa si sa ne incanti multi multi ani de-acum incolo cu povestile tale minunate !
    P.S.Cum se face ca de cate ori ma intorc in gradina ta virtuala, gasesc lucruri de care m-am ,,lovit "eu de curand? Tocmai am gasit un loc de unde mi-am promis ca o sa imi cumpar niste ulcele de lut iar Mosu' mi-a adus printre alte cadouri si un cd cu colinde cantate de Ducu Bertzi :).

    RăspundețiȘtergere
  10. Citesc cu aceeaşi plăcere, ca atunci când ţi-am descoperit blogul, postările scrise cu pasiune şi bucurie. Plec de fiecare dată împlinită sufleteşte fiindcă pot citi scrieri cu substanţă. Mulţumim pentru bucuria pe care o trăieşti alături de noi, astăzi, când blogul tău împlineşte 3 ani.

    Sărbători îmbelşugate alături de cei dragi sufletului tău!

    RăspundețiȘtergere
  11. La multi ani cu bucurii !

    despre obiceiuri tot scriu, dar nu verific daca mai exista...
    Zicea cineva ca asa: influentele din copilarie ne aduc beneficii toata viata,... daca au fost bune;
    daca-au fost rele, irosim o parte din viata din cauza lor.

    RăspundețiȘtergere
  12. Si acum imi amintesc cum, in lipsa unui camin cultural, in casa noastra dintr-un satuc de munte, se adunau la joc fete si baieti.La miezul noptii se oprea hora si treceau toti prin ritualul descris de tine, ridicand oalele sau castroanele sub care se ascundeau aceleasi obiecte, si nu numai....cu semnificatii interpretate de babele si mosii satului.Tipete si haz mare cand fetele aveau 'norocul' sa gaseasca sub oale obiecte mai deocheate. Hora continua pana dimineata. Acolo se infiripau "dragalaseniile". In iarna, in carnelegi, urmau nuntile.

    RăspundețiȘtergere
  13. La multi ani blogului si bloggeritei Gina!
    la noi la oras nu sunt obiceiuri deosebite de Craciun.
    la tara nu stiu cum e decat din auzite si citite, vazute la televizor.

    RăspundețiȘtergere
  14. Costea,
    M-ai distrat teribil, să nu zici de două ori, dacă te aude cineva de ”sus”, s-ar putea să-ți fure ideea , iar plecarea la școală să se facă direct din pătuț..

    RăspundețiȘtergere
  15. Anielle,

    Bine ai revenit!!
    Trei!!și aproape tot atâția de când ne știm!!
    De ce atâtea coincidențe? așa sunt gemenii- visează la fel!!
    O zi frumoasă îți doresc! Aici ninge ca-n povești, blând, duios, alene.

    RăspundețiȘtergere
  16. Geanina,

    Ce bucurie!!
    Era iarnă, când ne-am descoperit, nu mai știu cine a fost prima..și timpul își deapănă povestea și noi ascultăm , râdem și ne întristăm, doar sufletele își păstrează poezia încă nerostită..
    Zile și nopți cu multă iubire vă doresc!

    RăspundețiȘtergere
  17. @Daurel,
    Mulțumesc!
    Eu am verificat- gemenele de care vorbesc sunt bunicuțe tare simpatice, tot harnice și pline de veselie..bărbații lor au câte ceva din zicerea ulcelelor, ..
    Obiceiul nu se mai ține.
    Îl uitaseră și ele, s-au bucurat când le-am reamintit, există camera ,schimbată.Și florile din fereastră sunt altfel.
    Doar jurnalul meu păstrează seara aceea cu stropul ei de magie..

    RăspundețiȘtergere
  18. @Plano10,
    M-am bucurat nespus aflând că, undeva, poate în aceeași vreme, fete și flăcăi își căutau, după aceleași legi nescrise, norocul..și petreceau în mare veselie!!
    N-am reținut latura ”mai colorată” de care vorbești..voi erați mai inventivi, s-ar zice.
    Nu mai știu unde am citit ,cred că șa Blaga, în ”Trilogia culturii”, oricum și Creangă amintește de niște diferențe în atitudine , între munteni și locuitorii satelor de câmpie, chiar și în privința obiceiurilor și a tradițiilor, nu doar ca moduri de viață.
    Mulțumesc !
    Mi-a făcut mare plăcere să ne întoarcem tainic în magia serilor de Crăciun!

    RăspundețiȘtergere
  19. Găbița,
    Mulțumesc!
    Da, satul de ieri își avea poezia lui, tot mai săracă, din nefericire, cu timpul..

    RăspundețiȘtergere
  20. Imi doresc ca si la anul, pe vremea asta, sa va pot spune "La Multi Ani"!
    Aceste varste sunt atat de scumpe si de valoroase pentru sufletele noastre. Cernute din viata noastra, in timp devin de nepretuit.
    LA cat mai MULTI astfel de ANI!!

    RăspundețiȘtergere
  21. Sarbatori fericite alaturi de cei dragi!

    RăspundețiȘtergere
  22. Ancuța,
    Ninge frumos în poemul tău-urare!
    Așa este cum spui, anii adună un anume gen de filozofie în care ne căutăm , ne aflăm, ne rătăcim și ne tot căutăm..iarna face vrăji!!

    RăspundețiȘtergere
  23. @Nea Costache, ce plăcere!
    La mulți ani!

    RăspundețiȘtergere
  24. Frumoase obiceiuri am avut odata!... Cu atat mai frumoase cu cat sunt toarse domol, din caierul amintirilor traite cu tot sufletul.
    Ca de obicei, este o incantare sa (re)gasesc asemenea texte la tine, draga Gina!
    Iti doresc sarbatori cu bine, sanatate si cat mai multa bucurie in anii ce urmeaza!

    RăspundețiȘtergere
  25. Ruxi,
    Mă bucur că poveștile mele își găsesc ecou în sufletele celor atât de dragi mie!
    Îmi sunt tare dragi întâmplările lumii în care am trăit și în care mă întorc , de câte ori pot..
    Nu cred că se șterg total obiceiurile și tradițiile; sau nu chiar peste tot.
    Zile bune îți doresc!!!

    RăspundețiȘtergere
  26. Astfel de povesti ar trebui sa populeze gandurile copiilor nostri, sa inteleaga ca viata poate sa fie subtila si in simplitate!

    RăspundețiȘtergere
  27. Kid,


    ..și v-am spus o poveste adevărată .Și trăită!
    Dacă v-a plăcut, mai căutăm în filele cărții noastre ..

    RăspundețiȘtergere
  28. Cine-i nascut in decembrie? Blogul- LA MULTI ANI !
    Cine i-a dat suflare de viata? Mai mult decat o floare-albastra, poate. Totusi, sa nu fie trist in lume! Si daca e, aici - imi gasesc zambetul. La multi ani, doamna! Cu intarziere...
    Iar povestea, interesanta. Ati participat mai mult ca invitata, vreodata?

    P.S: uneori, nu-mi gasesc cuvintele potrivite, de fapt, nu acum, dar, va pot spune ce am afalat chiar ieri,: fata, care fura caciula baiatului(din ceata), primeste o ciocolata(de la el) daca se fura steagu, baiatul este nevoit sa plateasca..sau asa ceva.

    RăspundețiȘtergere
  29. Lav,
    Mă răsfeți, ca de obicei!
    Nu, chiar nu este trist în lume! depinde cum privești lucrurile. Sau ce parte a paharului vrei să vezi!//
    Cât despre seara cu întorsul ulcelelor, a fost singura dată când am participat.
    Am fost , într-un fel, intrusă.Verișoarele mele, gemenele , s-au măritat -una chiar în acea iarnă, cealaltă , vara.
    Eram în clasa a IX_a sau a X_A.
    De atunci, am avut voie să merg la baluri..alte povești, atât de frumoase!
    În serile de vară, am mers la ceaiuri, cam cum mergeți voi la discotecă.//
    Obiceiul de care vorbești există în oraș?
    Frumos!!

    RăspundețiȘtergere
  30. Nu, pe sate. In oras, se colinda doar! ( va trimit un mail alta data , cu amanunte)

    Ieri, a fost primul bal la care am mers... bine, intai la joc si dupa am stat la bal, dar mai mult acasa la o matusa. Sa spun ca " am fost adusa pe alt teritoriu, la tara" si cred ca nu mi-a picat rau, dar nici bine, daca nu sunt obisnuita. Cel mai frumos a fost valsul, pe care l-am oferit unchiului meu(fratele lui tata) chiar am simtit ca zbor ..

    Nu-mi place sa merg prin cluburi, nu e genul meu, dar nu spun ca nu am mers(de putine ori) -cand am in gand ceva, indiferent unde ma aflu, cat as incerca sa ies din acea ''capcana'' nu prea reusesc-

    RăspundețiȘtergere
  31. Lav,
    Este minunat ce spui- la țară, bal??
    În satele pe care le știu nu se mai fac baluri de niște ani buni- discotecile le-au luat locul..chiar că trebuie să fi fost grozav să dansezi cu unchiul tău!!
    Puțini sunt bărbații care știu să danseze vals!!

    RăspundețiȘtergere
  32. Da, dupa joc se face bal. Satul invita prietenii la bal si asa... la bal, daca nu esti ruda cu cei din ceata, platesti. 10 lei intrarea parca, azi noapte... sa vedeti, stau parintii la cei din ceata, la intrarea, nu cumva sa intre cineva fara sa plat., ca dupa joc se elibereaza sala o jum. de ora ..
    In Ias, nu a mai fost ceata de 4 ani. aha, e frumos ca se pastreaza traditia.
    Pacat(ca au luat locul discotecile)
    Da, a fost ! Decat populara, mai bine vals... or fi..

    RăspundețiȘtergere
  33. Lav,
    Este chiar plăcut ce se întâmplă acolo, la voi!
    Pare un locșor care și-a conservat identitatea!

    Ceată spui?
    Sunteți ”asistați ” de părinți? Zău, că este ceva frumos!Tot respectul pentru lumea de acolo!

    RăspundețiȘtergere
  34. Eu am fost musafir! Si eu am ramas, ca sa spun- uimita...
    Da, au venit atatea babe din sat si parinti si rude si prieteni(descriu si eu ce-am vazut) , dar balul este mai mult pentru tineret, oricum, era o pereche, mai in varsta, dansau, fenomenali!

    Cum spuneti Dv. Respect pentru cei de la sate...

    RăspundețiȘtergere
  35. Frumoase obiceiuri! Frumoase tradiţii! Bunica mea îmi povestea despre atâtea obiceiuri pe care cei de azi nu le mai ştim.... La dânsa auzisem şi despre ulcele "cu surprize"!

    La mulţi ani fericiţi!

    RăspundețiȘtergere
  36. Lav,

    cam ciudat- babele și moșii vin la bal? Așa un amestec?- toate vârstele?
    Nu zic că este rău, dar mă întreb cum își ”potrivesc” preferințele..

    RăspundețiȘtergere
  37. Alexandru,

    Mă bucur că ți-am adus aminte de copilărie și de poveștile bunicii tale!
    Sărbători fericite își doresc și eu!

    RăspundețiȘtergere
  38. Nu! Babele si mosii, de fapt, toata lumea, este invitata la joc. Fiind din sat, mai multe babe, vin sa isi vada nepotii din ceata, sa-si aduca alti nepoti , cam asa procedeaza. Balul este dupa joc. Aici, este cu intrare. Pana la urma, vine cine vrea. Dar, oamenii lasa mai ales copiii sa se distreze, babele si mosii pleaca si ei acasa. La bal , pot spune, au fost de toate felurile, dar masa- tineretul.
    Cat despre preferinte. Datorita muzicii. E formatie. Mai merg oameni care soptesc celor din formatie " ce melodie sa bage" . Astia in varsta stau pe banci, ocpua tot , mai iese lumea la aer, intra, danseaza si tot asa. Am observat, cand e distractie, lumea uita de preferinte pentru muzica. Si apoi, daca nu te simti bine, poti pleca.

    RăspundețiȘtergere
  39. Lav,
    Ceva asemănător era și la mine ăn sat, cu niște anu în urmă..am înstrăinat casa, nu mă mai pot duce, nici nu cred că se mai păstrează obiceiul.
    M-ai emoționat!!
    Este atât de frumos să fie alături lume de toate vârstele și să danseze.
    Cred că este chiar simpatic!!

    RăspundețiȘtergere