sâmbătă, 11 mai 2013

poate vom afla

 ce suntem, dar nu vom ști niciodată  ce putem fi.
William Shakespeare

De când marele Nicolae Iorga glăsuia că lumea va fi mai bună , doar schimbând școala, a trecut  aproape un veac.
 În ultimele două decenii, primeniri  s-au tot făcut, fiecare nou ministru al învățământului schimbând mai mult sau mai puțin, din ce începuse predecesorul, după cum l-au sfătuit  sfetnicii sau  cât  l-au lăsat pe el  sufletul și mintea. 
Citeam că de la anul, în gimnaziu, la unele obiecte de studiu  nu se vor mai pune note.
 Cred că este o măsură foarte bună, dacă  se va  și aplica.
 De câștigat au elevii. Când spun asta, mă gândesc că dacă, din păcate , tot nu se renunță la a se lua în considerare, la admiterea în licee și colegii, media generală din gimnaziu, poate că de acum , ea va fi mai aproape de realitate. Nu insist  cu  discuția în acest sens, ca să nu supăr pe nimeni, în fond, fiecare obiect de studiu își are importanța, frumusețea, locul lui în formarea unui viitor adult. 
Contează  cum   ajung cunoștințele în mintea copilului și la ce folosesc ele, cum  este ajutat copilul să le  folosească în propria-i dezvoltare. Nu doar să le adune în mintea lui, devenită, din păcate un sac  mult prea umflat.
Chestiunea este că profesorii care predau respectivele materii vor avea cam multă bătaie de cap. 
Până acum, catalogul  putea fi folosit  ca  o sperietoare, ca  o șansă de a-i ține în frâu pe eventualii rebeli. Fără note, lucrurile se cam complică.
 Ar mai fi un câștig, tot pentru elevi- ghiozdanul va fi, poate,  ceva mai ușor, că știți doar- fiecare părinte se străduiește să nu-i lipsească nimic copilului din lista transmisă de la școală - cei mici, sărmanii, au pentru fiecare obiect de studiu culegerea aferentă, plus caietul recomandat de către autorul respectivei culegeri.
 Fiindcă tot veni vorba, studiile arată că ghiozdanul unui elev  de gimnaziu ( serios)  cântăreşte, în medie, cam 8 kilograme, la o greutate a copilului de 32 de kilograme. 
Este ca şi cum un adult s-ar duce la serviciu, zilnic, cu un sac de cartofi în spate,  diferenţa fiind  că un copil de 11 ani este în creştere, iar  coloana  lui vertebrală poate fi afectată în mod sever de apăsarea  greutății din spate. 
O asemenea problemă trece aproape neobservată- mai există ( încă) bunici, în drum spre serviciu, părinții duc ei ghiozdanele copiilor, fiecare după posibilități . 
Ați văzut câți copii târăsc ghiozdanul?
 Sau câți dintre școlari sunt aduși de spate ?
 Au apărut tabletele.. 
Lux, ajutor, calitate sporită în actul învățării?
 Până când vom afla beneficiile acestei schimbări ultramoderne, un mare artist, Horațiu Mălăele, ne povestește ceva!

24 de comentarii:

  1. Fara note va fi jale si mai mare la respectivele materii,banuiesc si care ar fi luate in vizor.Eternele cenusarese,desen,muzica,sport.INADMISIBIL!!!
    Daca s-ar renunta la note in gimnaziu,va fi extrem de dificil de a gasi si aplica alte solutii de disciplinare.Copiii nu sunt tocmai ingerasi,dincontra.Ma indoiesc ca se poate fara note.Problema este ce scara aplici ,la ce nivel este stabilita notarea...

    Incredibil cu ce masuri de reformare a invatamantului vin unii...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu nu văd lucrurile așa- sunt obiecte care presupun talent, implicare. Poate că este bine să nu se noteze decât cu „calificative„.
      De ce să fie privite ca niște cenușărese?
      Este drept că a fi profesor de muzică, desen, educație fizică presupune că știi să descoperi talente, că le poți încuraja, nu?
      Trebuie să fii și un foarte bun pedagog!
      Altfel, precum se știe, media din gimnaziu contează mult la admiterea în liceu.. dacă nu copil nu este suficient dezvoltat, de exemplu, și nu poate atinge „normele„ impuse la educație fizică, va obține notă mică. Asta înseamnă că șansa lui de a fi admis într-un liceu dorit scade , în vreme ce un altul, doar pentru că este mai bun sportiv sau pentru că este îndemânatic( mă refer la „educație tehnologică„) are șanse mai mari în a fi admis într-un colegiu râvnit.

      Eu cred că trebuie să privim partea plină a paharului, nu?

      Ștergere
    2. Fiecare materie presupune un talent!Oricum la cele ce nu se dau examene,perceptia elevilor si nu numai este vai si amar.
      Norme sunt si la matematica in dezacord cu o anumita medie de bun simt.Deci de ce ne-am lega de norma sportiva? adica la unele se emit pretentii nemasurate la altele nu.Conform carui criteriu?///

      Ștergere
    3. Sunt obiecte de studiu obligatorii- ele cultiv[ gândirea, logica, deschid perspective. Nu se poate școală fără cunoașterea limbii materne, fără matematică.
      De ce să se acorde note la muzică, bunăoară? copilul trebuie să vină de drag- să cânte, să deseneze, să alerge, să învețe să lucreze .. nota înfricoșează.
      Sunt suficiente zece obiecte de studiu cu note.
      Părerea mea.

      Ștergere
    4. IDe ce sa nu vina de drag si la matematica,romana?!
      Orice om ar trebui sa deseneze spre exemplu ,deschide spiritul contemplatiei,si de aici afecte si respect fata de orice!Despre miscare,sport alte calitati pe care nu matematica le dezvolta sau limba materna.Inteligenta este de mai multe feluri!
      Fiecare elev are atuurile sale ...chemarea sa ptr care vrea sa fie evidentiat!Deci notat comparativ obiectiv!Daca la unele materii nu acorzi note,perceptia va fi ca sunt neimportante,fapt pe care este imposibil sa nu-l fi sesizat.Oricum se acorda prea putina importanta ,pentru ca se insisita exagerat de mult cu celelalte.Privilegii.Stupid.

      Ștergere
    5. Eu zic că ființá umană , instinctiv, fuge de muncă, de ceea ce presupune exercițíi de memorare/ aplicare/ conștientizare.
      Sigur că există și aici plăcere,numărul copiilor„îndrăgostiți„ de matematică/gramatică este relativ mic, comparativ cu cei cărora le place să deseneze, să cânte, să meșterească.
      Sincer, chiar nu cred că există „cenușărese„.
      Vinovați sunt tot adulții, care fac din obiectele de studiu pe care le predau un fel de „bau„/bau„.

      Ștergere
    6. La orice materie se constientizeaza.se dezvolta un tip de memorare.Desigur depinde de profesor,de cata vocatie are.
      Pai lasa-i sa cante,deseneze sa mestereasca !Dar le place pentru ca nu exista exigente precum la celelalte materii obligatori.
      Insa iti vor spune ca nu le place daca nu au talent! Profesorii respectivi inteleg si dau note de multe ori doar asa... de suprafata si cu mult peste daca ar fi sa se noteze conform programei....cei de matematica,romana,istorie de ce nu inteleg?
      Ei sunt cei importanti,alesii zilei.Restul ,cenusa.








      Ștergere
    7. Sincer, eu nu văd lucrurile așa.
      Chiar nu.
      chestiunea este că la aceste obiecte de studiu, mulți profesori- din multiple motive, dau note „după cum le place lor. Urmarea? medii generale mari, care nu au acoperire în realitate.
      O spun ca o persoană, care chiar a „urmărit „ situația asta , ani la rând.

      Ștergere
    8. Daca ar fi sa se studieze riguros muzica,multi ar fugi la matematica,romana !La desen iarasi, nu mai vorbesc.

      psDaca este sa dai la arhitectura trebuie sa le studiezi riguros pe amandoua.Si fireste sa ai talent!Pentru fiecare!.

      Ștergere
    9. Propunerea despre care vorbim se referă la ciclul gimnazial.
      Tocmai- de ce să se „studieze riguros muzica„ la o asemenea vârstă??

      În liceu, elevul este ”altul„..

      Ștergere
    10. Si de ce sa studieze riguros matematica,romana la o asemenea varsta?Pana una alta se studieaza de placere comparativ cu cele obligatorii?
      Repet,matematica tine de vocatie,filologia asemeni,deci emiterea de pretentii este absurda!Formezi pana la un divel,diferentiat pe categorii.Necesrae dar nu obligatorii.
      Deci asta e, dupa ce ca notarea este legera la unele materii,mai vor si eliminarea ei.Fenomenal.
      Sa-i precupe nivele de asteptari mai mici la cele obligatorii.Ceea ce se intampla in lumea intreaga.Am inteles ca pana si la prescolari au aparut niste pretentii de sta in ceasul in loc.
      Nu inteleg ce nu intelegi.

      Ștergere
    11. Eu înțeleg că este bine să nu se noteze copiii la toate obiectele de studiu!


      Auzi, chiar crezi că astăzi, aici,noi chiar rezolvăm problema învățământului?

      Ștergere
    12. Din punctul meu de vedere nu e bine deloc.Bine este sa se studieze cu BUNA MASURA toate si sa se noteze ca atare!
      Predare -invatare implica organic si evaluare.Si de placere daca studiezi la o scoala de arte exista si acolo semeste si notare.La orice disciplina se au in vedere anumite competete ,performanta eventual.
      Nu rezolvam noi aici,dar daca ar cerceta pareri diferite pe net,ori un brainstorming cu diversi profesori din tara intreaga,ar putea gasi multe solutii si idei deosebite.

      Ștergere
    13. Tot ce am spus sunt observațíile mele de-a lungul unor ani. Dacă ai fi profesor, sunt sigură că ai vedea lucrurile un pic altfel. Sigur că trebuie măsură, categoric!
      Chestiunea este că în perioada preadolescenței, elevii sunt mult prea încărcați cu TEORIE..tu ai văzut manualele?
      Mă gândesc că dacă la aceste obiecte despre care vorbeam s-ar cultiva gustul pentru frumos, estetica, apropierea de artă , fără presiunea notei, elevii și-ar putea descoperi nestingheriți pasiunile.
      Altfel, ei învață de teamă.
      De teama notei.
      Sau, dacă nu învață, copiază, pentru că au nevoie de ”puncte„..

      Ștergere
    14. Tu nu intelegi ca exigentele exagerate de la materiile obligatorii reprezinta un minus considerabil pentru celelalte!Eu asta spuneam...pana la urma bag seama ca tot cele care mai au si ele o bruma de teorie sunt vinovate.Fara notare..eu zic sa dispara chiar.Decat iarmaroc sigur ,mai bine fara!!!

      Ștergere
    15. Da, înțeleg, în parte, ai dreptate.De multe ori, se exagerează total greșit.Lucrurile se complică inutil, perdantul este copilul.

      Ești revoltat rău- eu privesc lucrurile un pic mai lejer.
      Și încă ceva- respect toate obiectele de studiu, condiția fiind ca lumea să știe meserie, psihologie, pedagogie!

      Ștergere
    16. Pai vezi...in loc sa-i preocupe sa descongestioneze odata materiile de examen,sa invete poezii de drag la romana nu atatea comentarii ,memoristica..ce s-au gandit domniile lor...hai sa nu-i mai stresam pe copii cu notare la muzica,desen,ed tehnologica,religie,sport...ca sa aiba timp sa se pregateasca domle mai temeinic la materiile importante,de examen.
      Si sa avem pardon nu au copiii stres si nervi de la asemeni materii...ei de ce nu sunt chestionati.
      Sa initieze un proiect cu chestionare expre pe tema "scoala cea mai draga" sa zicem...fara feed-back din partea beneficiarilor este inadmisibil intr-un sistem pretins democrat.

      Ștergere
    17. Eu vreau să sper că, până la urmă, vor „ieși în față„ niște Oameni, precum, cândva Gheorghe Lazăr,de exemplu sau poate ca Spiru Haret.
      Nu se poate ca învățământul nostru să nu fie readus acolo unde îi este locul.
      Fără exagerări, fără „cenușărese„.

      Ștergere
  2. Interesant si pertinent articol. Nu stiu ce sa zic despre noile incercari de reforme ale invatamantului, dar sa speram ca ele vor fi de bun augur. Salutari si toate cele bune !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cam așa zic și eu- să ne păstrăm acel strop de optimism.

      Ștergere
  3. In Italia situatia ghiozdanelor nu e foarte diferita. Vad deseori cum copii cara ghiozdane cat ei de mari, unii parinti le-au cumparat genti pe roti pe care le cara de zor pana la scoala...
    Cat despre tablete...tehnologia ajuta, si eu o folosesc pentru design, poate la mana sa termin un lucru mi-ar trebui de 3 ori mai mult timp...Insa pentru invatat, nu sunt de acord. Pe langa faptul ca mirosul de hartie al cartilor si al caietelor e de neinlocuit, precum si placerea de a rasfoi si sunetul care se produce...este daunator pentru vedere in primul rand, sa stai ore si ore la scoala cu ochii in display si alte ore si ore acasa ca sa inveti, iar in al doilea rand mi se pare o forma de educatie rece. Si cu toate acestea aici in multe scoli deja folosesc tablete in care au toate cartile...Consider ca a fi traditionalist in anumite cazuri nu e o greseala. Dar azi ca azi circula ideea ca tot ce e vechi e prost si trebuie inlocuit...Imi vin in minte vorbele lui Paler care spunea ca progresul tehnologic aduce de fapt un regres interior...
    Cat despre ce spuneati despre catalog ca sperietoare...mai ieri vorbeam cu tatal meu la telefon si imi povestea despre o intamplare amuzanta din scoala generala care pe langa haz avea si ideea ca dascalul pe atunci era o auctoritas care nu avea nevoie nici de catalog, nici de alte metode ca sa se faca respectat si ascultat...E cert ca si generatia de atunci era altfel, alta mentalitate, alta educatie, alta societate, insa eu am o mare nostalgie pentru acele timpuri...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Vera,
      ÂÎmi place tot ce spui, întâi de toate, că nu prezența catalogului îți dă prestanță.
      Nu știu cum este să ”predai„ muzică, desen, educație fizică, educație tehnologie.. știu că profesorii mei erau niște personalități foarte importante, și că,îi respectam indiferent că veneau sau cu cu catalogul.
      Mă gândesc la colegii mei .. problema este discutabilă- unii au nevoie chiar de „gardieni„, pentru a le asigura „protecție „în clasă, sunt cei care se plâng tot timpul-„ vai , ce copii”, „ vai ce clasă„.
      Tableta în școală? am mari rezerve!!
      Cât despre ghiozdan, ce să spun? aș „milita„ pentru o școală cu program prelungit, astfel încât copilul să nu mai care zilnic în spate„ sacul de cartofi”.

      Ștergere
  4. Nu stiu. "cultura generala" nu inseamna numai literatura, muzica, desen. Un copil ar trebui sa invete cum se schimba o priza, cum se face un scaunel de lemn, cum se coase un nasture... Nu vorbesc de lectiile de buna crestere. Ar fi prea mult. Notele? Aici e arta profesorului (daca exista). El trebuie sa dezvolte pasiunea elevului pentru un lucru, nu sa il sperie! Cat despre Minister, sa auzim numai de bine!

    RăspundețiȘtergere
  5. De acord.
    În program există ore de tehnologie, doar că ele înseamnă pierdere de timp- dacă ați vedea ce subiecte se dau la testări, zău că v-ați cruci.. nici vorbă să-i învețe pe copii să fie gospodari, harnici, întreprinzători.
    Nota ? total de acord cu ceea ce spuneți!

    RăspundețiȘtergere