miercuri, 22 aprilie 2009

dar de suflet





























Telefonul ei m-a gasit in toiul pregatirilor . Am crezut ca este vorba de saptamanala noastra iesire la o pizza. M-a surprins, spunandu-mi ca ar fi bine si frumos, ca inainte de ziua mea, sa tragem o fuga pana la manastirea lui Manole, de la Curtea de Arges.
Prietena mea este o soferitza excelenta, ora este potrivita, asa ca , am acceptat neconditionat.


Panglica spalata a soselei se strecoara, serpuind printre satele curate de pe valea Argesului, in care casele se tzin de mana. La portzi, gospodarii au pus deja crengutze de jugastru, simbolul Sfantului Gheorghe.
In mai putzin de juma’de ora, intram in ctitoria lui Neagoe Basarab, despre care legenda spune ca si-a dorit” manastire’nalta/cum n-a mai fost alta”.


Si a obtinut-o .

Cu un pretz sangeros.


Zarim de departe turlele stralucitoare, odihnindu-se pe dantela de piatra a zidurilor groase, in care Ana, sotzia mesterului Manole, de secole, ishi doarme, impreuna cu pruncul ei nenascut, somnul chinuit ”zidul rau ma strange/copilashu-mi plange..”

Timpul isi curge etern lacrima, soarele mangaie cu blandetze parinteasca locurile, sporind misterul.
Traversam curtea acoperita cu pietricele, strajuita de copaci, printre care movul magnoliei isi arata timid obrajii.
Desi este o zi obisnuita, sunt destui vizitatori, mai ales tineri.
Interiorul, sprijinit pe douasprezece coloane, rasucite intr-o impletitura zvelta de originale ornamente florale, ii reprezinta pe cei doisprezece apostoli, iar peretzii sunt acoperitzi de icoane in mozaic.
Intr-un loc de cinste sta, mereu deschisa, Evanghelia scrisa si pictata, timp de 13 ani, de mana reginei Carmen- Sylva, care isi duce odihna sub lespezile de la intrare, alaturi de sotzul ei, regele Carol I, fatza in fatza cu mormintele familiei voievodului Neagoe Basarab.
Linishtea scalda sufletele.
Capetele plecate cauta alinare.
Aprindem lumanari in bisericutza din apropiere, unde se pastreaza cu pioshenie moashtele Sfintei Filofteia, apoi ne potolim setea la fantana lui Manole, despre care legenda spune ca ar fi tashnit in locul in care meshterul, pedepsit de egoistul domn, shi-ar fi gasit sfarshitul, aruncandu-se de pe ziduri, cu aripi de shindrila.
Istoria si legenda se ingemaneaza intr-o formula desavarshita.

Un vant caldutz infioara fruzele copacilor, maicutze harnice netezesc straturile de flori.

Dincolo de ziduri, ne ashteapta orashelul cu viatza lui obishnuita.
Si drumul de intoarcere.












26 de comentarii:

  1. In primul rand "La Multi Ani"!
    Cat despre manastirea Argesului ...cat de minunat o descri ...!
    Sper ca in viitorul apropiat sa trec si eu pe-acolo! Ca tare mi-ar placea!

    RăspundețiȘtergere
  2. La multi ani,doamna profesoara !
    Multa sanatate,fericire !

    M-am hotarat sa imi fac si eu blog.
    Nu cred ca am scris mare lucru,dar de ce sa imi irosesc degeaba momentele de inspiratie ? mai bine scriu.imi place sa scriu.

    M-a impresionat foarte tare cum ati descris manastirea.Este minunata.

    RăspundețiȘtergere
  3. Itzi multumesc mult, Ruxi! Chiar ma bucuri mult!
    Sunt mandra de tine ! Si de medalia pe care ai obtzinut-o la concursul de literatura!
    Sper ca ti-ai facut o poza!
    Saluta-i pe totzi!

    RăspundețiȘtergere
  4. LA MULTI ANI LUMINOSI SI IMPLINITI, draga Gina!
    Minunat dar de suflet ti-ai oferit prin aceasta calatorie si prin voia ta, noua, celor risipiti in cele patru zari!

    Am vizitat virtual, cu emotie, salasul Bisericii Domneşti "Sfântul Gheorghe" din Pitesti, ridicata in anul 1656 de ctitorii sai, domnitorul Constantin Serban si doamna Balasa.
    Sunt sigura ca si tu, de multe ori, i-ai trecut cu multa evlavie pragul acestui măreţ locaş de rugăciune şi monument istoric de mare valoare.
    O zi stralucitoare si binecuvantata cu frumusete duhovniceasca!

    RăspundețiȘtergere
  5. Draga mea Gina, la mulţi ani din tot sufletul! Cu bucurii, echilibru, zâmbete, soare, muzică şi culoare! Te îmbrăţişez cu drag şi sper să apucăm să stăm şi la o cafea reală într-un viitor apropiat :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Multumesc frumos, LieLie!
    Si eu vreau sa vina o clipa, cu o cafea reala!
    Trebuie!

    RăspundețiȘtergere
  7. Ma bucur ca -ti place manastirea noastra, Pescarus!
    Da, am vazut-o de multe ori!
    De fiecare data altfel!

    RăspundețiȘtergere
  8. La multi ani, Ginutza draga! Iti urez din toata inima o viata care sa nu piarda o clipa fiorul, linistea si bucuria ce razbat atit de dulce din rindurile pe care atit de frumos ni le-ai asternut!
    Te pupic si te-mbratzisez cu drag si cu toata prietenia, de ziua ta, draga mea! :)

    RăspundețiȘtergere
  9. Itzi multzumesc mult, Lav !
    Zile frumoase sa ai!

    RăspundețiȘtergere
  10. La multi ani doamna profesoara!Va doresc din tot sufletul sa aveti parte numai de bucurii!Si cu aceasta ocazia va multumesc pentru toate lucrurile pe care le-am invatat de la dumneavoastra si care cu siguranta ma vor ajuta pe viitor!
    La multi ani!
    Laura

    RăspundețiȘtergere
  11. La multi ani!Sa fii fericita si iubita!Sa ai parte de bucurii multe,multe!

    RăspundețiȘtergere
  12. Ce placere,Laura!
    Ma bucur daca astazi iti amintesti de lucruri frumoase1
    Mult succes iti doresc!

    RăspundețiȘtergere
  13. La multi ani Gina!!! scuze ca am ajuns asa târziu. Abia acum am avut si eu putintel timp sa ma rasfat cu frumos. Inca n-am vazut asta biserica... dar uite ca o vad prin tine.

    Manon

    RăspundețiȘtergere
  14. La multi ani,draga Gina!Nu mi-am dat seama ca azi e ziua ta de nume.Sper ca nu e tarziu sa-ti urez acuma la multi ani,multa sanatate,tot binele din lume!
    Am citit cu o deosebita placere povestea ta despre locul vizitat si din nou am simtit ca sunt si eu pe acolo.parca si ciripitul pasarilor il auzeam si susurul apei ,chiar mi s-a facut sete...
    E frumos acolo in aceasta perioada a anului.
    Multumesc ca ai postat si poze .
    Gabi.

    RăspundețiȘtergere
  15. Este deosebita manastirea noastra, asa-i, Manon?
    Daca ti-am facut o surpriza placuta, aratand-o, chiar ma bucur!

    RăspundețiȘtergere
  16. Multumesc frumos, Gabi!
    Urarile de bine sunt totdeauna frumoase, nu conteaza ora!

    RăspundețiȘtergere
  17. Este trecut de ceasul al 12-lea, sincer nu am stiut cum te numesti, din tot ce mai cuprinde frumos sufletul meu, iti adresez cu aceiasi caldura sufleteasca ce ma caracterizeaza ganduri de bine, de sanatate si impliniri precum sufletul tau si-o doreste!
    La Multi Ani!
    Cu multa prietenie si respect,
    Paul

    RăspundețiȘtergere
  18. Cand vine vorba de ganduri bune si de urari niciodata nu este prea tarziu,Paul!
    iti multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  19. E grozava manastirea. Cînd eram mica aveam colectie de poze cu toate manastirile. Le stiam deosebi dupa stil, pictura.
    Inca n-am vazut nici una din acele manastiri ce le aveam in poze. Ehhh dar Manastirea de la Curtea de Arges e mai ceva, ca are legenda la baza.

    Asa-i ca tu esti geaman... ceva, cineva imi ciripi acest amanunt :-), s-ar putea sa gresesc.

    RăspundețiȘtergere
  20. Manon, am facut multe poze! Atat cat ma pricep!
    Este foarte frumoasa!
    Trebuie s-o vezi!

    RăspundețiȘtergere
  21. Stiu, trebuie sa o vad :-).

    RăspundețiȘtergere