dar, în cadrul universului său, cade
spre sublim sau spre mizerabil.//
Conflicte, corupție, furt, se fură orice, chiar și moaștele sfinților, icoane, cruciulițe, voturi, bani, gențí, ștampile, averi, toată lumea aleargă, pe jos sau cu mașina, nimeni nu mai are timp pentru nimeni, banul deschide toate ușile, se moare cu zile, se moare de foame, se moare din cauza unor cure draconice de slăbire, o tânără șoferiță a vrut să înghită procesul -verbal care o incrimina, prostituția are diplomă pedagogică, se vinde ulei comestibil, în loc de mir, vremea nu mai ascultă de niciun anotimp..
Să îndrăznești să speri că există șanse pentru mai bine?
Fă-ți timp și citește!
Sigur nu vei regreta!
Stăteam
într-o după-amiază din săptămânile astea la o terasă. Stăteam de vorbă
cu maestrul Dorel Vişan. Despre ale noastre. Vorbeam şi făceam
interviul acesta. La un moment dat, în timpul lui, mă gândeam ce
meserie frumoasă e asta. Să te întâlneşti cu oameni de talia lui, să pui
ce întrebări vrei. El să-ţi răspundă. Frumoasă meserie, domnule! La
final, maestrul să dea un telefon cuiva, să aducă o carte pentru
prietenul său. Referindu-se la mine. Pentru o oră, vara asta, am fost
prietenul maestrului Dorel Vişan.
Ce v-a făcut mare?
Dorel Vişan Munca. Credinţa într-un ideal.
Şi credinţa în iubire. Credinţa că nimic nu se face fără atmosfera de
iubire. Artiştii, însă, niciodată nu s-au iubit între ei. Întotdeauna au
avut credinţa că fiecare dintre ei e cel mai bun. E bine. Dar până la
un punct.
Pe dumneavoastră vă iubiţi?
Dom’ne, mă iubesc în măsura în care pot să mă înţeleg. Aici e, cred
eu, clenciul unui destin: cât poţi să te cunoşti? În general, poţi să te
cunoşti prin relaţiile care se bazează pe iubire. Asta e, cred eu, cea
mai mare încercare a lumii. S-au perimat instituţiile şi relaţiile care
se bazează pe iubire. Ne uităm cum fraţii se ceartă în faţa ţării la
televizor. Mame şi fiice, la fel. Televizorul a ajuns un loc spurcat.
Unii sunt şi plătiţi pentru asta. Unii joacă roluri, maestre.
Exact. Dar locul e spurcat. Toţi marii cărturari ai lumii, toţi marii
formatori de opinie, toţi marii iniţiaţi ai lumii au propovăduit
domolirea patimilor omeneşti. Conştiinţa omului se construieşte într-un
mediu cultural şi civilizat. Nu mai avem aşa ceva. Avem un stup
bezmetic.
Care e patima cea mai serioasă cu care v-aţi luptat în viaţa aceasta?
Patima necunoaşterii. Deşi Goethe spunea că toţi cei care au mai
ştiut câte ceva şi au avut curajul s-o spună au fost sau răstigniţi sau
arşi de vii, întotdeauna m-a preocupat ideea cunoaşterii. Am luptat
împotriva lenei. Asta a fost lupta cea mai minuţioasă. Pe urmă, au fost
patimile legate de iubire, de ură, de invidie, de curaj, de adevăr.
Întotdeauna am considerat că trebuie folosit adevărul. Doar că adevărul
încurcă. Omul, cum spune Pascal, toată viaţa luptă să-l găsească. Iar
când l-a găsit, adevărul încurcă.
Aţi jucat în filme, în mare parte, oameni cu orgolii puternice. Nu ştiu de ce v-au găsit doar roluri d-astea…
Pentru că eu sunt un orgolios. E în temperamentul meu. Am jucat
mulţi negativi. Dar persoane foarte simpatice. Orice negativ trebuie să
fie simpatic. Dacă nu e simpatic şi nu beneficiază de propriile sale
patimi, el nu poate să fie negativ. Trebuie să aibă un comportament
invers acţiunilor sale. De-aia sunt greu de jucat. Personajele negative
trebuie să aibă un instinct al răului. Doar că, pe calea răului,
niciodată nu se pot face lucruri mari.
V-aţi debarasat de toate marile roluri în care aţi fost?
A fost una dintre marile mele încercări. Singurul cu care am avut
probleme a fost Creangă. Pentru a-l găsi şi apoi pentru a mă despărţi de
el. A mă despărţi, dar a rămâne mereu cu el. Adio, dar rămân cu tine!
Nu cumva omul, când se umple prea mult de el, se desparte prea mult de Dumnezeu?
Ba da. Eu m-am ferit tot timpul de asta.
Vorbeam despre orgoliu.
N-am fost atât de orgolios decât în sensul de-a lupta, de-a găsi
căile mai bune, uneori chiar prin mici compromisuri. Viaţa toată e un
compromis. Depinde când îl faci. Şi până unde mergi. Asta-i ştiinţa
compromisului!
Negociem cu diavolul?
Cred că negociezi cu diavolul din tine, cu partea mizerabilă a
omului. Omul e un univers închis. Dar, în cadrul universului său, cade
spre sublim sau spre mizerabil.
De ce vă e dor, maestre?
Îmi e dor de… cum e melodia?
N-o ştiu.
E o melodie… Dom’ne, îmi e dor de vremea când mergeai la televiziune şi vedeai culoarele pline de artişti.
România dumneavoastră nu mai e la televizor.
Nu mai e. E o viaţă deşucheată. Am bătut toată lumea. N-am văzut aşa
ceva. La noi e foarte mult zaţ. Mult zaţ şi prea puţină cafea. Şi zaţul
ăsta mai e şi fiert de trei, patru ori. Iar românul îl înghite. Aici e
marea mea întrebare. Cât de uşor de manipulat e neamul acesta?!
Tot timpul noi am fost uşor de cucerit.
Da. Pentru că am fost creduli şi beţivi. Dar beţivi în sensul bun al
cuvântului. E un neam ciudat. Un neam de răscruce de drumuri.
De cine vă e dor, maestre?
Îmi e dor de maică-mea. Ea spunea aşa: Mă, copile, cine nu te
iubeşte nu te merită“. Asta a fost deviza vieţii mele. Din cauza asta
m-am apropiat doar de oamenii care m-au iubit. Eu sunt d-ăla, am scris
şi într-un psalm: Doamne, arată-mi cărarea şi apoi nu te mai preocupa.
Că o să te miri de ce-o să fac!.
Aţi pierdut mulţi oameni…
Îmi e dor de toţi. Nu ierarhizez. Am pus-o în faţă pe maică-mea. Pot
s-o pun şi pe nevastă-mea, pe care am pierdut-o tânără şi am crescut
copiii mai departe. Nu m-am mai recăsătorit.
O dramă ca aceasta cum se depăşeşte?
O depăşeşti prin faptul că, după pierdere, eşti mai mult cu ea decât
atunci când exista. Înţelegi? Când exista te mai certai, mai discutai,
te mai iubeai. Acum, ea e total în gândul tău. Relaţia e de cu totul
altă natură. Acum, îi urmezi sfaturile, îndemnurile, dorinţele. Asta e o
experienţă legată de cultura omului. Un om primar nu poate pricepe. El
are doar regretul. Şi drama. În fiecare dramă e un beneficiu. Nu poţi
despărţi lucrurile. Aşa cum nu poţi despărţi comicul de tragic. Pentru
un artist, sunt lucruri pe care trebuie să le cunoască.
Se plânge şi de fericire. Şi de tristeţe.
Vin din alte impulsuri. Din alte emoţii. Dar nimic nu se poate
schimba în interiorul omului fără emoţie. De asta teatrul, azi, nu are
aceeaşi eficacitate. Nu transmite mesaje care să emoţioneze şi să-l facă
pe om să manipuleze nişte declicuri care se întâmplă în mintea şi
sufletul lui. E diferenţă între suflet şi minte. Mintea se poate
explica. Ţine de conştient. Sufletul nu se poate explica. Ţine de
Dumnezeu. Nu poţi să explici sufletul omului. E o treabă închisă. Aşa a
făcut-o Dumnezeu. Dar poţi să înţelegi anumite lucruri.
Vă controlaţi toate emoţiile?
Nu toate. Unele sunt constructive, altele nu. Cele constructive sunt
cele în care te uneşti cu tine. Când te îndepărtezi de tine, emoţia e
distructivă. Atunci se bazează pe orgoliu.
Cum se vede viaţa de la 75 de ani în jos?
Pe mine nu mă interesează niciun număr, dacă eu sunt sănătos, sunt
voinic, mănânc ce-mi place. Dacă spun „60 de ani“, la 60 de ani un om e
bătrân. Când eram mai tânăr, la 50 de ani deja omul era bătrân. La 70,
ziceam: „Dom’ne, ce mai vrea?“. Eh, acum nu mă interesează niciun număr.
Niciodată să nu spui că eşti bătrân. Sau că eşti bolnav. Tot timpul să
spui invers: „Nu-s bătrân, dom’ne!“. Dacă eu mă simt bine, înseamnă că
nu sunt. Coordonatele existenţiale ale omului se fac prin mental.
Auzeam aseară nişte interviuri la înotătorii ăştia extraordinari. Spunea
un băiat că cei care înving o fac pentru că sunt pregătiţi prin mental.
Zice: „De multe ori, noi suntem mai puternici ca muşchi. Dar ei sunt
pregătiţi mental. Aşa câştigă“.
Ultima întrebare: vă deranjează sau vă îngrijorează obiceiul românilor de a-şi aprecia maeştrii doar după moarte?
Mă îngrijorează şi mă şi deranjează. E o dovadă a vieţii prefăcute pe
care o ducem. Molière spunea, acum câteva sute de ani, că nimeni în
zilele noastre nu mai are ruşine. La această oră, în România, am ajuns
iar la punctul ăsta. Roţile s-au învârtit şi au venit în semn. Lumea e
făcută din oameni care merg spre sublim, oameni ziditori. Şi oameni care
merg spre mizerabil, oameni distrugători. Există perioade de timp când
ziditorii sunt mai puternici şi mai mulţi ca ceilalţi. Atunci, zona
înfloreşte. Are o perioadă de refacere. Vine apoi o vreme în care
distrugătorii sunt mai mulţi. Cum e acum la noi. Atunci, e normală
această manifestare. Când moare, de exemplu, Păunescu. Vin mii de
oameni, cutare şi cutare. Apoi nu mai vorbeşte nimeni. Românii mint.
Cei care spun adevărul sunt prea puţini.
interviu cu Dorel Visan, realizator- Radu Buzăianu
Pana si Universul e inchis! E decizie definitiva si irevocabila? Eu cred ca da. Avand in vedere pacatul originar...
RăspundețiȘtergereToți suntem urmașii lui Adam- am căzut din rai, în păcat.
ȘtergereSă însemne asta că de atunci a început și corupția, prin neascultarea poruncii Divinității?
impresionată de toate cuvintele maestrului. Gina, mi-ai făcut o mare onoare cu acest interviu. mulţumiri pentru prezentarea lui.
RăspundețiȘtergerete îmbrăţişez.
Mă bucur, Otty!
ȘtergereVreau să-i citesc cartea „Căutător de destine„.
Am mare admirație pentru acest mare Artist- a jucat în 40 de piese și în 65 de filme!
Ieri am vazut filmul "Mizerabilii"!Imi palce mult acest roman a lui Hugo,si mai toate ecranizarile dupa.
RăspundețiȘtergereDeosebit interviu!!!!
Știi ce spunea V. Hugo, undeva, în roman?
Ștergere„Sunt clipe în care, oricum ar sta trupul, sufletul este în genunchi„.
Cât despre această uluitoare carte, unul dintre marile romane ale literaturii universale- este o întreagă istorie.. În acțiunea care se întinde pe 1500 de pagini, se ”mișcă „ sute de personaje.
Se zice că prin 1845, pe când Victor Hugo ar fi putut să primească un titlu nobiliar, are o aventură cu o doamnă, el fiind căsătorit. Avea atunci 43 de ani.
Aventura fiind descoperită, doamna va fi dusă la închisoare, el va fi achitat, dar se”„ autoexilează„ în propriul său apartament din La place des Vosges.
Începe să scrie un roman , deși avea foarte puține date. Cartea curge ca un fluviu. Va fi gata în 1862, impresionând toată lumea. Și mereu, posteritatea.
Titlul ar fi fost sugerat de către fiica sa, Leopoldine, cu al cărui spirit scriitorul s-ar fi întâlnit, ea spunându-i „ Mare om, termină „Mizerabilii„!
Ce epoca cruda,cate lucruri ridicole.Foarte interesant ce ai povestit.Multumesc.
ȘtergereLumea este un mare și mereu schimbător teatru!!
ȘtergereE un om intelept Dorel Visan! Mai ales in astfel de vremuri, cuvintele lui sunt apa vie. Am citit cu mult interes!
RăspundețiȘtergereO saptamana buna!
Eu zic că suntem privilegiați că suntem contemporani cu asemenea oameni mari și buni, precum maestrul Dorel Vișan!
ȘtergereAre dreptate,totusi ma intreb de ce nu putem fi un univers deschis!
RăspundețiȘtergerePrea mult ermetism!
De ce?
ȘtergerePentru că suntem nesinceri.
Zicea cineva, un om simplu, care se întorsese dintr-o metropolă uriașă că a fost îngrozit să constate că acolo nu poți să schimbi o vorbă cu cineva, atunci când simți o durere.
Mă întreb dacă aici, la noi, mai poți fi sigur că dacă vorbești, chiar ești înțeles..
Trebuie sa emanam caldura,sa fim aidoma soarelui rasare...uite asa cum era Istrati!
ȘtergereSunt momente cand este firesc sa fii introvertit-meditativ,dar bine ar fi pentru ca sa aduni mai multa forta de iradiere.
Eram probabil in rai daca am fi fost cu inima deschis catre lume....
ps;frumos a zis acel om.
L-am ascultat pe actorul Dorel Vișan în multe rânduri- este profund, sfătos, dar cald.
ȘtergereNu cred că poți fi asemenea „soarelui-răsare„ cu prea multă lume. Nu poți dărui tuturor forță, căldură, chiar dacă ai vrea. adesea, pierzi inutil energie, eu chiar simt. Sunt persoane care mă ”secătuiesc„, fără să fi reușit să realizez ceva bun, frumos. Este greu de explicat, dar asta simt. cei mai răi sunt duplicitarii.
Cred că funcționează niște chimii.
Pentru ca acestia se ghideaza dupa alte principii!Natura insa ne invata sa fim solari.Cum sa interactionam daca suntem inchisi?
ȘtergereProblema e la ei nu la tine,asadar incerci si daca nu si nu,pleci!
Iti stergi si sandaua de praf se spune in Biblie,adica nu iei nimic de acolo!
Dacă ar fi atât de simplu..mă gândesc dacă să detaliez.. ce te faci dacă asemenea „personaje”, prin alianță, fac parte din familie?
ȘtergerePai cum spune actorul...nu te merita!
ȘtergerePe fiecare il lucreaza Dumnezeu!Lasa in plata Lui restul!
Lectiile se fac singur la o adica dupa ce profesorul a predat.
Da! bine spui!
ȘtergereNu este totdeauna , însă, așa cum aș vrea să fie..
Am cunoscut odata o profesoara de romana,o dulce,o delicata,o minunatie de om,o frumoasa...era insa foarte ingrijorata,trac mare in orice situatie, se stresa tare usor pentru diverse probleme.
ȘtergereIntr-o zi i-am spus ca trebuie sa le mai lasa si in plata lui Dumnezeu problemele,iti faci datoria atat cat poti si in rest te bizui pe El.Altminteri, poti si inebuni la o adica.Nu poti sta mereu panicata cu raul posibil!
Avea Gina un soi de teama interiora care o macina.
Mi-a povestit dupa mai mult despre ce i-am spus...a ajutat-o sa fie mai destinsa!M-am bucurat desigur.
Poate că sunt percepută un pic altfel- nu sunt stresată. Pot să mă detașez de ceea ce nu-mi place sau nu merge, deși metoda nu este chiar aceea pe care mi-ai transmis-o tu.Este pozitiv să procedez cum spui, îmi trebuie ceva timp..
ȘtergereMulțumesc mult pentru ce-mi spui!
Nu,nu m-am referit la tine,stiu ca nu te stresezi usor...era doar asa un aspect pe tema grijilor.
ȘtergereDa, am înțeles!
ȘtergereEu am vrut la acest articol sa fac o referire legat de ce spunea Dorel Visan despre orgoliile dintre artisti...asa este,iata, mi se confirma inca odata in plus.Trist.
RăspundețiȘtergereVezi, "a recunoaste" este un verb cheie...si uite asa ma gandesc pana la Iisus si multe altele....iata de ce imi place mult vorba lui Hans Selye(savant austriac de formatie medic,premiul Nobel,16 titluri onorifice,autoru conceptului de "stres"):
"Recunostinta este cea mai santoasa emotie omeneasca!",pana la ea e vorba desigur de recunoastere,cu sensul de respect,stima,consideratiune.(ar mai fi si un sentiment ce nu-mi gasesc cuvinte sa-l descriu,ceva tainic,profund uman,de bun simt)Puntea catre iubire la urma urmei.
Cred în puterea recunoștinței!
ȘtergereÎn afara părinților, care sunt, pentru mine, icoane, mai ales mama, deși am fost „fata tatei„, port multă recunoștință bunicilor, profesorului de română din gimnaziu și altor persoane- ființe simple, dar și foarte importante, de la care am învățat mult . Și multe.
Știi că profesorii sunt niște salariați care nu se pot număra printre persoanele înstărite.
Eu am fost privilegiată. Și respectată.
Înțelegi- meditații. Nu oricum- cu multă,multă muncă.
Pentru asta, totdeauna i-am rămas recunoscătoare profesorului meu, Gheorghe Fulga.
Dumnealui mi-a transmis un anume fior-a trebuit să lupt cu tata, cu dorința lui, cu mine însămi, pentru că mi-am irosit multă energie urmând „realul„.
L-am vizitat odată. Era bătrân, bolnav, însingurat, emoționat- vorbesc cu o doamnă, mi-a spus. Mi-a sărutat mâna și mi-a dăruit o carte.
Știi ceva? când sunt recunoscătoare, simt că-mi crește inima!