duminică, 25 octombrie 2009

eterne povesti

‚Ne intalnim la bar.o sa bem micul dejun impreuna”.W.C.FIELDS.Este mottoul Dilemei vechi, nr. 297. O citesc, de obicei, vineri.De data asta , am facut lectura intr-o calatorie dus-intors, Pitesti- Bucurasti. Cu sageata albastra. Am aflat multe. Cum e sa vrea toata lumea respect, de la vladica pana la opinca.Cum ieri, 24 octombrie, a fost ziua 350. Clopotele ar fi trebuit, nu stiu daca s-a intamplat, sa bata de 350 de ori, vor fi fost plantati 350 de pomi, 350 de biciclisti vor fi traversat orasele . Pentru a se trezi constiinta mapamondului , care , printr-un tratat international, trebuie sa ceara sa se reduca atmosfera la cei 350 ppm de dioxid de carbon.Toate ,pentru ca intrebarea nepotilor „ ce-ati facut in perioada celei mai mari provocari morale a timpului vostru" sa nu ne gaseasca nepregatiti. Mi-am dorit sa fi fost ‚ La fata locului’, cu doamna Madalina Schiopu, undeva ,in Danemarca, nu pentru ca barbatii gatesc mai bine decat femeile sau pentru ca sunt foarte mamosi. Ci pentru ca frigul a fost invins. Stiintific.Danezii locuiesc in case ecologice. In realitate. Nu in basmele cu renii lui Mos Craciun.Constructiile se fac din materiale izolante, se inchid etans,in interior se conserva si caldura pe care o emite corpul uman, geamurile sunt triple. Aerul luat din exterior se incalzeste prin ventilatie.. Se produce apa calda cu ajutorul panourilor solare de 5 m.p., fixate pe acoperis . Rezultatul? Nu doar caldura ecologica. Se fac si mari economii la factura de energie. Ce sa spun? Am citit un basm frumos. Sa mai adaug ca Madonna a scos de la naftalina si a donat niste pantofi ca sa poata merge la scoala copiii bulibasilor nostri cu palate aurite si fantani cantatoare langa paturi? Multe am aflat . Dar cel mai tare si tare mi-a placut o ‚ recitire’ a domnului Plesu. Care, la randu-i il citeaza pe Andre Gide, din "Falsificatorii de bani’ ” Cred ca secretul tristetii tale- ca esti trista, Laura, - e ca viata te-a impartit, dragostea nu te-a dorit intreaga, ti-a cerut sa dai mai multora ceea ce ai fi vrut sa dai unuia singur”. Adauga dumnealui ” O femeie adevarata este un amestec de dulceata, amaraciune, umor si destin ".Reflectia colaterala a maestrului trebuie retinuta. Promite sa o dezvolte.

15 comentarii:

  1. Am calatorit putin printre amurgurile studentesti. Placut voiaj... Cineva, nu mai stiu unde citisem, ii condamna pe cei ce se uita inapoi, pe cei ce se hranesc din amintiri. Nu stia, saracul, ca el nu va avea acest privilegiu...

    RăspundețiȘtergere
  2. PS, de ordin tehnic: am observat ca figurez in lista dvs de bloguri, lucru pentru care va multumesc. Insa adresa corecta este www.gaborpaul.wordpress.com

    Multumesc...

    RăspundețiȘtergere
  3. Paul , multumesc pentru ganduri si vorbe. Te citesc cu mare placere! Din iarna.
    Amintirile fac parte din noi, ca sunt de ieri, ca sunt de-o vesnicie..
    O seara frumoasa!
    p.s. am sa corectez.

    RăspundețiȘtergere
  4. Ecologia ma tem ca va ramane mult impitrita in fata dorintei noastre de a ne lafai in tot ceea ce ne ofera natura. O lafaiala fara cap si fara coada, fara limite si fara pic de dramuire!

    RăspundețiȘtergere
  5. Mi-ai facut pofta... cred ca o sa citesc Dilema veche. Pitesti-Bucuresti, zici... asta ma face sa-mi vina repede pe buze niste versuri: Floare-albastra! floare-albastra! Totusi este trist pe lume... De ce? Eu mai stiu? Habar n-am. Poate stie domnul Plesu, daca-l intreaba pe domnul Gide :))
    Mi-a placut postarea. Seara frumoasa, Gina!

    RăspundețiȘtergere
  6. Cora, ai dreptate- ne-am obisnuit sa fim stapani si s-o tratam cu aroganta.
    Nu este inepuizabila.
    O seara frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
  7. Hei, Lav!
    Te-ai hotarat sa-mi treci pragul cu incertitudini adunate in flori albastre.
    Totusi, domnii sus mentionati stiu ei ce stiu..
    O seara frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
  8. O sa ti se para ciudat? Un gest de infatuare?Nu mai citesc demult nici un fel de dileme, nici vechi, nici noi, desi candva, am publicat si eu acolo cateva articole.Mi-ajung propriile dileme, la care sigur, nimeni nu imi poate raspunde. Cat despre Gide, il pot citi si interpreta si singura, fara interpretari intermediare.Am mai multa incredere in opiniile tale decat in ale "traducatorilor".Desigur, te felicit pentru aceasta placuta "revista a presei" de buna calitate.Pentru trenul sageata albastra, intr-adevar, e o lectura adecvata. daca ai fi calatorit cu alt fel de tren , mergea si o Rodica Ojog Brasoveanu, care mie imi place foarte mult.O seara buna si ..rezolvarea tuturor dilemelor, daca e posibil.

    RăspundețiȘtergere
  9. Draga Maria, am si eu niste dileme cu " Dilemele".M-au publicat de doua ori. Teme cuminti. M-am bucurat. Cand am fost mai "personala", am asteptat mult si bine. Am , in biblioteca de la tara, teancuri de dileme- vreo 10 ani. In ultima vreme nu mai sunt atat de consecventa.
    Pentru calatoria asta , am avut cu mine respectiva publicatie si "Animalul inimii" de Herta Muller,in traducerea Norei Iuga. Nu stiu cum se face, dar romanul nu prea ma tine pe jar. Sa inteleg ca nu este in ordine cu mine? Desi m-am entuziasmat puternic, cand nemtoaica nascuta si crescuta la noi a obtinul Nobelul.
    Astazi o iau de la capat.
    Da, imi place s-o citesc pe Rodica Brasoveanu. Poate intr-o alta calatorie.
    O zi frumoasa!.

    RăspundețiȘtergere
  10. Nu am citit nimic scris de scriitoarea recent laureata. Probabil voi citi si atunci imi voi spune parerea.Deja m-am exprimat despre ea intr-un alt comentariu pe blogul unui coleg si am fost criticata asa ca ma abtin.Sunt prea mica.

    RăspundețiȘtergere
  11. Astazi am niste treburi.
    Maine o citesc. Si , chiar daca lumea imi va reprosa cine -stie-ce- mari-lacune, de una de alta, ma voi exprima.

    RăspundețiȘtergere
  12. Gina
    eu vin si citesc.

    O femeie adevarata este un amestec de dulceata, amaraciune, umor si destin "

    vorbeam zilele trecute cu un om care mi-a devenit foarte drag despre marea lui iubire, care l-a inselat. fata este atat de frumoasa, ca nu sa isi indese frumusetea intro singura inima. si chiar cred asta. exista femei, care sunt nascute pentru a fi nefericite (conform sintagmelor general acceptate. pentru ca ele trebuie sa dea multora ceea ce alte femei dai doar unuia.

    dar este ea oare o femeie adevarata?

    amestec de dulceata de gutui cu amaraciune de pelin.

    te cuprind

    RăspundețiȘtergere
  13. Angela, domnii respectivi, nume celebre , personalitati si- mai- si- emit teorii. Asa o fi.
    Tu zici ca fetele astea nu incap intr-o iubire. Sa fie aceea iubire? Adica o vesnica si necontenita revarsare?
    Eu cred in felul meu de iubi. Si in ce ma face sa ma simt iubita.
    Tu adori iubirea cu aroma de gutuie.
    Imi inchipui noaptea aceea albastra cu gutui pe masa. Si daca sunt si in fereastra, si mai frumos trebuie sa fie!!
    O zi cu noapte in aroma de gutui!!!

    RăspundețiȘtergere
  14. fetele astea nu incap intro iubire pentru ca au de invatat.
    ca fericirea se distribuie dar nu seaca. si ca Platon avea dreptate. il cautam pe Celalalt. :)

    RăspundețiȘtergere
  15. Angela, nu stiu cine va fi vreodata in posesia adevarului.
    Fiecare il cauta pe celalalt- isi cauta jumatatea. Unii au noroc. Altii raman eterni cautatori .
    O seara frumoasa!

    RăspundețiȘtergere