a intrat în vigoare: învățământ obligatoriu de la 6 ani .
Dacă astăzi, un copil, care a trecut cu doar câteva luni peste opt ani, este în clasa a II-a. În 2012, la această vârstă , un alt copil va fi , deja, în clasa a III-a, logic, nu?
Bun.
Iată cam ce are de rezolvat, în acest week-end, actualul elev , aflat în al doilea an de școală.
Sâmbăta viitoare-toată lumea știe -se desfășoară canguru.
Pentru cine nu s-a familiarizat cu acest tip de competiție, este bine de știut că dintr-o clasă de 26 de elevi, participă la concurs, cel puțin, 20 de copii, cu acordul doamnei învățătoare .
20 de lei participarea.
Mai interesați de întrecere sunt, ca de obicei, părinții, care au sarcini precise: trebuie să citească , mai întâi, cu mare atenție problemele date copiilor pentru acasă, să le înțeleagă, apoi să se străduiască să le rezolve, există și varianta- sună un prieten/vecin/coleg..se poate îndrăzni chiar și la șef..când este vorba de ambiție, nimic nu mai contează.
Dacă s-a obținut cel puțin un mod de a rezolva problema, în sfârșit, se ajunge la copil.
I se explică o dată, de două ori..
El zice că a înțeles.
Urma alege. .
Pentru exemplificare, iată două probleme , pentru clasa a II-a.
I.
Trei lăzi cu cartofi cântăresc în total 61 de kg. Primele două lăzi cântăresc împreună 41 de kg, iar ultimele două lăzi cântăresc împreună 43 de kg.
Știind că o ladă cântărește 1 kg, aflați:
a) câte kg de cartofi se află în prima ladă.
b) câte kg de cartofi se află în a doua ladă.
c) câte kg de cartofi se află în ultima ladă.
a doua problemă
Diana avea 5 baloane galbene și 4 baloane roșii. Jucându-se, 6 dintre ele s-au spart.
a) Câte baloane i-au rămas?
b) Câte baloane i-au mai rămas din fiecare culoare?
c) Indicați toate posibilitățile.
Pentru a o lămuri, cumva, pe mama prietenei mele, fetița cu ochelari în ramă roz, la rezolvarea cerințelor b) și c), eu am pornit de la a face presupuneri, deși, conform programei actuale, teoria probabilităților nu se studiază, încă, la actuala clasa a II-a( opt ani)..nu se știe ce va fi în 2012...
p.s. să fi greșit , cumva?
Nu am studai legea si nici nu am de gand sa o aprofundez desi se pare vom avea chiar un consiliu pe acesta tema, dedicat special dezbaterii ei.Din cate am auzit prin mass media are lucruri bune dar si mai putin bune, cum ar fi cresterea nr de elevi in clasa.Cat despre concursuri?Sunt mult prea multe si cam inutile iar de multe ori aprecierea profesorului nu se face dupa meritul sau real,(nivel de cunostinte, nivel pedagocic sau rezultate la examene).
RăspundețiȘtergereVai, domana!
RăspundețiȘtergereAti dat-o pe artimetica(!) si ne-ati spariet pa toti:)
Ca fara x, y si z nu suntem in stare s-o dezlegam.
Oare picii dintr-a 2-a au voie sa umble-n ghiozdanele cu astfel de ...necunoscute?
Toate aceste schimbări bulversează, de foarte multe ori. Poate că - până la urmă - vor reuşi să stabilizeze învăţământul şi să nu se mai tot răsucească permanent pentru a veni cu noutăţi. Mă întreb când va merge învăţământul bine pe plaiurile noastre? Întrebare retorică, evident...
RăspundețiȘtergereGânduri bune, Gina, un final de săptămână cât mai bun!
Sunt prevazute si masuri menite sa relanseze sportul in scoala?
RăspundețiȘtergereNu pot sa inteleg de ce nu se face nimic in acest sens, mai ales ca este cea mai ieftina metoda de preventie a majoritatii bolilor.
Maria,
RăspundețiȘtergereAm spus-o, de câte ori am avut prilejul, din păcate fără succes, că ”olimpiadele„ ar trebui organizate abia când copilul este în clasele mari de liceu..altfel , ele nu ajută nimănui. Poate doar culegătorilor de puncte și de laude incorecte.
Am pregătit copii care au câștigat locuri bune, dar , niciodată n-am spus că acelea au fost adevărate performanțe. Erau o răsplată a muncii.
Trebuie descoperite talentele adevărate!
@Anonim,
RăspundețiȘtergereNu, categoric, fără necunoscute.
Doar presupuneri!
Cris,
RăspundețiȘtergereslabe speranțe!
Din păcate, nu se pune accent pe ”descoperire”, ci , doar pe memorare și pe intervenția adulților , ca ajutor prea puternic în rezolvarea temelor copiilor.
Copilul continuă să fie un „sac”, în care se toarnă informații.
Kid,
RăspundețiȘtergereDin câte știu - nu am informații sigure- că numărul de ore a scăzut la obiectul- educație fizică.
Da, așa este sportul călește organismul, dar la noi, încă nu se conșțientizează asta..
in ambele probleme nu e nimic probabil.Rezolvarea lor tine si de logica
RăspundețiȘtergereA doua problema
Au mai ramas 3 balonase
Sunt decat 4 variante:
3 galbene
3 rosii
2 galbene si 1 rosu
2 rosii si 1 galben
Dacă ar fi participat la Concurs 2 dintre cei 26 elevi, atunci exagerarea nu ar fi fost excepţională. Suprasolicitarea „ dură “ nu este impusă de programă ( indiferent cum ar fi colorată) , intervin manualele , cadrele didactice şi părinţii ( cei mai chinuiţi copii sunt cei ce au părinţii cadre didactice ). Dacă participă 20 de copii din 26, atunci problema nr. 1 este „ grea “ şi , la acelaşi ritm de participare la Concurs ( ritm comercial ) , problema ar trebui dusă la clasa a V-a ( metoda comparaţiei ; folosim segmente sau diagrame Venn-Euler). Unui copil din România i se propune să lucreze în fiecare zi 11 ore . Dacă ia propunerea în serios ?
RăspundețiȘtergereAţi dezvoltat un subiect fierbinte !
Intr-adevar sunt de acord, cu dumneavoastra, elevii trebuie trimisi la olimpiade cand ajung la liceu si nu cand abia au invatat sa scrie si sa citeasca.
RăspundețiȘtergereSi la liceu conteaza mult selectionarea. Este important sa trimiti 2-3 elevi din cate o clasa mai "rasarita" si nu 20, in speranta ca poate ai noroc.
Ma gandesc ca, sambata, 19 feb. este judeteana la romana... mai pregatesc profesorii ceva cu elevii? Nimic, le spune data, locatia si ora, urandu-le mult succes. Eu as vedea o pregatire in prealabil, cu doua zile inainte, fiind destui de putini elevi. Chiar in timpul programului profesorului si al elevului, daca nu se doreste sa se ramana peste program.
Dar daca sistemul este asa cum este si implicarea unora lasa de dorit...
@Plano10,
RăspundețiȘtergereLa prima problemă, chestiunea era de atenție- o ladă (goală) cântărește 1 kg.
De ce excludeți probabilitatea și presupunerea la cea de-a doua problemă?
1. Fetiței i-au rămas 3 baloane .
Dacă toate 3 erau galbene, roșii=o.
Dacă erau 2 baloane galbene, =1 balon roșu.
Dacă era 1 balon galben=2 baloane roșii.
2.Dacă erau 3 baloane roșii= 0 baloane galbene.
Dacă erau 2 baloane roșii =1 balon galben
Dacă 1 balon roșu=2 baloane galbene.
Copilului , care tocmai a împlinit de ceva timp 8(OPT) ani i se cereau toate posibilitățile.
În opinia mea, profesoara, nu copilul, posibilitate înseamnă să presupui...
Eu i-am explicat mamei copilului cum văd eu rezolvarea, presupunând că ea a înțeles. Mai departe, ea va explica( în legea ei) copilului.
Copilul participă la concurs.
Marea mea întrebare - sau oricum am numi-o -este:
1.de ce participă?
2. ce câștigă un biet copilaș în urma acestei întreceri”( între adulți..)
Mulțumesc!
Nu stiu daca este ceva in neregula cu aceste probleme. Mie mi se par ok pentru niste elevi de cca. 7-9 ani, antrenati si cu o inteligenta superioara.
RăspundețiȘtergereDin cate se poate observa, aceste probleme nu necesita niciun fel de cunostinte matematice superioare, doar adunari si scaderi de numere cu cel mult doua cifre. Asadar, din punct de vedere al instrumentarului matematic, sunt perfect accesibile unui copil de clasa a II-a.
Problema este urmatoarea:
Sa zicem ca 20% dintre elevii clasei a II-a dintr-o scoala ar rezolva problemele. Pentru ca doar 20% sunt suficient de inteligenti si de antrenati pentru aceasta. Dar ce ar face elevii dintr-a V-A, dintr-a IX-a, niste studenti sau niste absolventi de facultate?
Parerea mea este ca procentul celor care ar rezolva corect problemele NU AR CRESTE ... eufemism prin care vreau sa spun ca, de fapt, credinta mea este ca procentul ar scadea, si inca drastic.
Faceti, doamna, acest experiment, dati aceste probleme vecinului, prietenului, cunostintei dumneavoastra care este medic, avocat, inginer, ofiter, economist sau orice altceva. Dati-le chiar si universitarului care preda "matematici superioare" si vedeti cum se descurca. Si spuneti-mi daca am sau nu dreptate.
Asta inseamna ca scoala a abdicat de la misiunea sa fundamentala, scoala nu (mai) desteapta, scoala tampeste. E trist, dar ... hai, dati problemele astea unor elevi de-a VIII-a sau de-a XII-a si discutam pe urma.
@ GRIGORE ROTARU,
RăspundețiȘtergereDa, și eu cred că un concurs, dacă este chiar concurs, nu trebuie să reprezinte participarea unui atât de mare număr de elevi. Asta în cazul în care dorim să identificăm talentele și să le ”creștem”..altfel, toată chestiunea este pur comercială.
Mi-am ajutat copiii când erau școlari, atunci când le era greu..
În cazul primei probleme , chiar și la cea de-a doua,nu cred că le poți explica unui copil , cu dorința de a le înțelege, fără segmente sau diagrame.
O observație aș face- după examen, mulți copii spun „ am făcut tot”, „mi-a dat rezultatul„..mulți lucrează” după ureche”, fără să conștientizeze. Așa se face că nu coincide nicicum ce au spus ei și ceea ce ar fi trebuit să fie.
Se întâmplă asta, deoarece, foarte puțini dascăli cultivă „descoperirea, înțelegerea, cultivarea interesului elevului pentru a găsi , prin înțelegerea calea rezolvării.
Înțeleg că-mi dați dreptate că asemenea probleme nu se dau, spre a fi rezolvate, copiilor din clasa a II-a..
Da, programele pot fi , uneori, bune. Lejere, chiar. Intervine ADULTUL, care ori crede „că se poate oricât, oricum”.
Nu este vorba de el, este vorba de săracul copil, căruia toți îi cer performanță- dascălul, ”să primească puncte ”, părintele , să se mândrească.
Da, și în privința copiilor cadrelor didactice aveți mare dreptate- o spun -și ca profesoară, și ca mamă.
Asupra lor se exercită o mare presiune, pe care lumea din afară o vede altfel- un fel de privilegiu.
Spun sincer- am făcut greșeli, ca mamă-profesoară, în aceeași școală cu copilul meu cel mare- ambiții, orgolii etc..Între timp, am învățat foarte bine lecția . La celălalt copil , știam , deja, ce se cere.
S-a întâmplat să fie amândoi inteligenți și să înțeleagă , la timp, cum se învață știe să învețe!
Vă mulțumesc!
ne ati speriat putin, abia pe 18 martie e cangurul de matematica, nu sapt viitoare,:), mihaela
RăspundețiȘtergere@ADRIAN STOICA,
RăspundețiȘtergereDumneavoastră spuneți că ambele probleme sunt accesibile. Este părerea dumneavoastră, n-o contest. Zic doar că a doua problemă presupune un coeficient ridicat de inteligență, deoarece copilului i se cer ”toate posibilitățile „..deci „logică„. Este un copil de opt ani ( douăzeci de copii, de fapt, dintr-o clasă) să aibă același tip de logică?
De ce trebuie să participe atât de mulți la concurs?
Credeți că s-ar înscrie de bună voie, dacă n-ar fi presiunea, nu „ajutorul„ părinților, învățătorului..
Dacă este cum spuneți dumneavoastră, adică, dacă mulți copii pot judeca astfel, este un paradox că adulții de care vorbiți sunt incapabili să rezolve asemenea probleme. Așa este, aveți dreptate, chiar știu multe situații în care , deși părintele are studii superioare , își trimite copilul ( mic) , la pregătire la învățătoare. Ce se înțelege de aici că el, licențiatul, este depășit de situație?
Sau că n-a învățat „logică „ la școală?
De ce mulțe persoane vârstnice știu să lucreze probleme care cer- arii, volume etc., deși au terminat școala cu multe decenii în urmă?
Nu sunt în posesia răspunsului, dar știu că la gimnaziu , se lucrează bine, dacă elevilor care vin din ciclul primar li s-a cultivat inteligența, nu doar memoria, ”îndesându-se orice și oricât”.
Ajungem cam de unde am plecat- școala încotro?
Vă mulțumesc!
Cristina,
RăspundețiȘtergereTu, ca elevă le liceu, conștientizezi foarte bine cum stau sau cum ar trebui să stea lucrurile cu ”olimpiadele„. Să fim serioși- ce compunere de 5/6 (CINCI/ȘASE) rânduri să conceapă copilul de opt /nouă ani, pe o temă dată?
Categoric, el memorează paginile scrise, din greu, acasă..
Draga mea, nu sunt nici cea mai tare profesoară, dar nici ultima. Am pregătit copii pentru olimpiade de când mă știu. Nu în două zile. În săptămâni, chir luni, când era vorba de faza națională.
Ca mine, au fost și alți profesori în oraș, chiar în județ.
Ai dreptate, mulți spun„ locul și ora la care trebuie să se prezinte copiii, însoțiți de către părinți..se numește concurs..halal!
Mihaela,
RăspundețiȘtergereÎn orașul meu, sâmbăta viitoare este faza pe școală- „canguru„.
La București, nepoțelul meu, elev în clasa a VI-a, ieri a avut olimpiadă la matematică!
Mult succes îți doresc!
Am rezolvat problema cu cartofii; m-a ajutat sotia care-i economista...
RăspundețiȘtergerePS. Totusi, cred ca autorii problemei sunt de o anumita varsta, nu prea tineri, si au fost la sortat de cartofi, pe vremea cand nu se gaseau alimente...
Mi-am reintalnit profesorul de sport care m-a invatat sa joc handbal. Omul ala a trait pentru generatiile pe care s-a straduit sa le urce cat mai sus, din postura lui de profesor de scoala generala. Cativa dintre ei au ajuns jucatori de lot national. M-a intristat sa-l aud vorbindu-mi despre curtea scolii la care a predat si de la care a iesit la pensie.... tot timpul goala, parasita...
RăspundețiȘtergere@Daurel,
RăspundețiȘtergereVă admir umorul!!Face bine!
Chestiunea este: copilul , elevul de astăzi cu el cum rămâne?
p.s. nu vă spuneam deunăzi cum se „concep manualele /culegerile /caietele de lucru- se copiază probleme și exerciții din culegeri vechi, pentru clase superioare!
Asta este calea.
Kid,
RăspundețiȘtergereAșa este- totdeauna au fost și vor mai fi, sunt convinsă de asta, profesori îndrăgostiți de meserie..puțini, tot mai puțini.
Ce zici de școlile care au săli de sport, în care s-au investit sume colosale, dar ele stau închise, total sau parțial, pentru ca mobilierul „ să nu se strice„?
Și se închiriază adulților pentru campionate/întreceri/distracții etc..
Nu am spus ca problemele sunt accesibile pentru orice copil, ci doar pentru cei cu inteligenta dezvoltata (matematica) si antrenati. Exista astfel de copii, imi este greu sa cred ca 20 intr-o clasa, dar exista. Exista mai multe tipuri de inteligente, si unii o au pe asta, logico-matematica, mai dezvoltata.
RăspundețiȘtergereAltfel, la varsta de 10-11 ani, a nu intelege tranzitivitatea inegalitatii (A > B, B > C, care e mai mare?) e ceva normal. Nu o spun eu, o spune Piaget. Dar, repet, sunt copii care au capacitatea de a rezolva astfel de probleme.
@ADRIAN STOICA;
RăspundețiȘtergereSigur că aveți dreptate- sunt copii înzestrați.Ei sunt talentele care ar trebui descoperite și ajutate să-și valorifice zestrea.
Eu contest faptul că asemenea probleme se dau spre rezolvare unui grup mult prea mare de elevi- 20 din 26..
La ce bun??câtă vreme problemele sunt rezolvate de către adulți și , abia apoi ele sunt ”înghițite „de către ”concurenți”.
Vă mulțumesc!
Au invatat copii si notiuni precum NETTO, BRUTO si TARA?
RăspundețiȘtergereMa ia cu groza numai gandul co o sa se aplice o lege noua a educatiei,dar avand conceptia romanului!
RăspundețiȘtergereCat despre concursuri,Gina,eu am urmatoarea parere:
-daca ai 20 de lei poti participa la orice concurs!Daca nu ai banii si esti bun nu participi la nici un concurs.
Cat despre asemenea probleme puse unui copil care a dat cei 20 lei,dar nu intelege mare lucru,nu prea sunt de acord,dar nu numai la matemetica ci si la romana,asa cum chiar tu ai mai scris.Cine are de castigat din toata afacerea asta?Pe langa editura creste punctajul invatatoarei.Mie o sa-mi lipseasca acest punctaj fiindca,...dar nu mai conteaza.
O sa raman la activitatile care ii fac fericiti pe toti copiii,iar la concursuri o sa-i duc pe cei care pot!
Geocer,
RăspundețiȘtergereN-am văzut, dar nu se știe..
Angi,
RăspundețiȘtergereEu cred că asta este menirea concursurilor- să descopere talentele, să le cultive.
Participarea masivă, mai precis, participarea copiilor împinși de către părinți nu rezolvă nimic. Ba da, face rău.
O săptămână bună îți doresc!
ce mai probleme ....
RăspundețiȘtergereManu,
RăspundețiȘtergereDacă și tu spui..ce să mai zic?
Fii atent, sărăcuții-la copii mă refer- s-au îmbolnăvit de gripă.
Sâmbătă este concursul, din 26 de elevi, 9 sunt sănătoși, unii sunt dintre cei care nu mergeau la concurs.
Daurel te rog spunemi si mie rezolvarea problemei cu cartofii ca ma bate:D pe adresa ionut23_2u@yahoo.com
RăspundețiȘtergere