marți, 15 februarie 2011

într-o seară de februarie

Maestrul Radu Beligan  a mers, special,   la Paris,  pentru a-l vedea pe Alain Delon, jucând pe scenă.


În piesa lui Eric Assous,  Montagne Russe.
I-a plăcut atât de mult, încât  a realizat regia, gândind rolul masculin pentru FLORIN PIERSIC.
 Este a treia oară, când am privilegiul să-l văd, după douăzeci și ceva de ani, pe aceeași scenă, întâi în Gaițele, apoi în  Zbor deasupra unui cuib de cuci. 
L-am  aplaudat  aseară, într-o sală ticsită de lume, în care el, inepuizabilul, a vorbit două ceasuri , la care ,musai,  se adaugă  jumătate de oră în care a stat la taifas cu lumea, înainte de apariția partenerei de scenă, Medeea Marinescu.
 Într-un bar mexican, Pierre,  directorul unei companii care produce lentile pentru aparate foto, de fapt , nu este chiar director, cum va recunoaște mai târziu , trecut bine de șaizeci de ani, intră în jocul unei tinere provocatoare, Juliette  .la vârsta asta , pentru femei,  contează poziția socială și contul în bancă, totul se compensează în bani.



În somptuosul lui apartament, în care se adună canapele și perne moi, tablouri scumpe, fotografii de familie, un scrin vechi pentru păstrat banii, tânăra femeie  – rochie gri, argintie, mulată provocator pe trupul de viespe, pantofi roșii, foarte înalți, colier  și șal pufos, roșu corai,  este ușor speriată.  Muzică, whisky, conversație adevărata libertate, zice el, este să nu posezi nimic, am un fiu  și o soție, oricui i se poate întâmpla, declară , pe tonul cel mai  stăpânit cu putință
Eu nu mă ating de bărbați însurați, vine imediat  replica ei.
Pentru că , se poate întâmpla ceva foarte grav- când te culci cu cineva- 
ce?
- să te îndrăgostești.
-Eu sunt însurat, nu sunt angajat, sunt singur, independent, se laudă el, eu fac ce vreau, ea( soția, plecată la schi , cu fiul lor, de 14 ani)  face ce vrea.
Sună telefonul-el, prins într-o situație jenantă, tânăra soarbe cu înghițituri provocatoare lichidul aromat, soția îl întreabă cum se simte- singur, e destul de frig.
Printre priviri languroase, femeia în gri îl acuză că minte numai imbecililor li se servesc minciuni , un mic moment de ciondăneală și brusc-
  Osă facem sex!
-M-ați luat  foarte tare(el)- ce profesie aveți, vânzătoare, chinetoterapeută, secretară, funcționară, educatoare, manechin?
-nțî.!.
nu sunt tare în ghicitori, încearcă el...
Deloc amabil- am adus o curvă în casă? ești în civil, ai venit la mine , aici, ca să lucrezi?
Eu nu lucrez pe stradă, luxul   nu constă în aparențe.
500 de euro costă distracția completă, ăsta-i prețul meu.
Răsturnare de situație, el dă banii, ea îi aruncă b chiar  mă vedeați făcând chestia asta pentru bani? Mie îmi place să  joc, să intru în pielea unui personaj, eu sunt –nimeni.
Inocenta joacă dur- sunteți atât de nefericit cu soția dumneavoastră? Secretul  longevității într-o căsnicie este puțină culoare..
El, apatic- într-o viață  primim mulți pumni în figură.
Fata cu principii de la începutul serii, prostituata care negociază dur, dar  îi aruncă banii  în față, zice că este angajată chiar de soția lui, plătită bine, uite vezi ceasul ăsta scump, ea mi l-a dăruit, este pacienta mea într-un salon de înfrumusețare..
Maică precista!
Moment ușor tensionat-toate până la sex o avertizase soția bănuitoare, oricum n-o să-ți placă..
Lovitură sub centură! 
Ea pleacă, dar revine, nu are bani pentru taxi, o s-o ducă el acasă, își mai  toarnă un pahar.. scurtă ciondăneală, ea face o mărturisire, este jurnalistă la o revistă pentru femei, face un studiu  despre animalul ciudat, care este bărbatul însurat. Însurat în acte, nu și în conștiință.
La vederea reportofonului, ascuns în poșetă,   prins în mrejele aceste femei  cu  atâtea identități, își mai toarnă un pahar, pune muzică, se clatină- o să mă întind, dar  mă ridic.
La capătul unei nopți confuze,șalul și reportofonul  îi amintesc că  în casa lui a fost o femeie, deși el el este un un  om singur , vizibil îmbătrânit- frumos,-adăugase ea, amabilă.
Înfășurată în halatul roșu-corai al nevestei ,   fata îl năucește,..eu nu știu nimic despre viața dumitale..
Sunt ca toate fetele singure, visez  încă la prințul din poveste, perla rară..

Momentul următor, în care el, vădit speriat de o posibilă confruntare cu soția , căreia i se va  oferi dovada infidelității, arată un  Florin Piersic, altfel decât îl știam-mimică, gesturi, frânturi de vorbe, dominat de  femeia care îl joacă  viclean, pe degete, obligat să intre în jocul ei.
Acțiunea poate semăna , din acest punct- cu o telenovelă- el , fostul student frumos, seduce o tânără secretară. O abandonează , deși urma să fie mamă. Ani de privațiuni.
Femeia tulburătoare din fața lui  , agățată într-un bar , pentru că i-a zâmbit fermecător, este fiica lui.
L-am sedus ca femeie, pentru că este un afemeiat, un om care refuză să se  mărturisească.

Ca spectator, nu poți privi  lucrurile  în desfășurarea lor de fapt divers.
Răsturnări de situații, umor savuros, ascunzând o tensiune  dramatică, minciuni- mari și mici, farmec, lacrimi, tinerețe, candoare, psihologii  diverse, în care oricare spectator  se poate regăsi într-un moment sau altul.
Maestrul  FLORIN PIERSIC și talentata Medeea Marinescu își încheie magistral jocul.  
Voiam să-l fac  să plătească pentru tot trecutul meu..
mă duci la trenul cu fantome, tată?
Un spectacol  colosal în care  Artistul Florin Piersic trăiește pe scenă ca în viață, îmbracă  rolul, identificându-se  cu fiecare moment, cu altă ipostază.
O tânără actriță, frumoasă, talentată, sensibilă.
Un spectacol care a ținut sala în picioare minute în șir.
Doi străini în noapte!

22 de comentarii:

  1. O seara special,din nou!
    Ma bucur ca poti trai astfel!

    RăspundețiȘtergere
  2. Angi!
    Nu trăiesc așa- am , ce este drept, privilegiul de a merge , din când în când , la teatru.Este una dintre marile mele iubiri!
    O noapte bună îți doresc!

    RăspundețiȘtergere
  3. Sa-ti marturisesc ce m-a emotionat cel mai mult, Gina?! Faptul ca sala a fost "ticsita de lume"....
    E atat de bine sa aflu ca inca mai exista normalitate, in ciuda tuturor lipsurilor!!

    Ma bucur ca ai trait o seara speciala si iti doresc o noapte pe masura!

    RăspundețiȘtergere
  4. Ce frumos Gina, atat de frumos ai povestit ca am fost si eu la spectacol, acolo in sala, i-am aplaudat pe cei doi frumosi actori...iti multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  5. Un spectacol extraordinar! L-am vazut de 2 ori in Timisoara, acum 4 ani aproape, doar ca atunci juca alaturi de Emilia Popescu, acest spectacol.
    Multe schimbari de situatie la care nu te astepti, suspans si situatii verdiice, foarte bine sustinute. Mi-e dor...
    Ma bucur ca ati avut parte de aceasta seara!

    RăspundețiȘtergere
  6. Excelent moment,l-am urmarit si eu aici, de la distanta - nemaipomenita placere.

    RăspundețiȘtergere
  7. Ruxi,
    Da, așa s-a întâmplat de câte ori am mers, din toamnă până acum la teatru- multă lume, chiar în picioare.Toate vârstele!
    Așa era și înainte de 89, oamenii își găsesc alinare comunicând într-un fel anume- ala un moment dat, dispare, cumva, distanța„scenă- public”, mai ales, când sunt artiști precum Florin Piersic.Se simte un flux, era frig , la început , în sala, El a spus că era frig și în cabine, nu curgea apa caldă..
    Lumea își caută puncte de sprijin.
    Am văzut tineri, care aplaudau frenetic, rădeau cu poftă la exprimarea fără limbaj articulat..arta rămâne modul unic de comunicare, între oameni, într-un limbaj universal!
    O zi bună, draga mea!

    RăspundețiȘtergere
  8. Salmi,
    Vezi tu cum ne duce viața..eu tânjesc după studenția în care tu ețti din nou, ție îți place ce-ți povestesc!
    Cred că , din orice punct ar fi privită viața, este minunată!
    Trebuie doar s-o iubești.Cu toate ale ei!
    Mult succes îți doresc!

    RăspundețiȘtergere
  9. Ancuța,
    Țtiam că în la început a fost Emilia Popescu- îmi place, nu știu ce s-a întâmplat, Florin Piersic a vorbit, în treacăt , despre asta, spunând că el a ” distribuit-o ” pe Medeea Marinescu, pe care a ținut-o în brațe la 3 ani, prieten fiind cu tatăl ei.
    Am mai văzut-o pe Medeea în ”O scrisoare pierdută”.
    Ieri seară , a făcut un rol mare.
    Piesa , văzută în adâncime, nu este extraordinară..jocu, replicile, disimulările- toate fac din ea grație jocului actorilor o reușită.
    Un spectacol frumos, armonios, toate traduse prin-comunicare toatală!
    Zile frumoase îți doresc!

    RăspundețiȘtergere
  10. Dacî ți-am transmis un cald fior, mă bucur mult Irina!

    Nu știu dacă ai citit piesa, eu n-am citit-o, dar, pentru că-mi plăceau mult situațiile create, am vrut s-o păstrez în memorie, așa că , nu m-am sfiit, am, scos un pix și o foaie rătăcită prin poșetă și am notat ce mi s-a părut semnificativ.
    M-am regăsit -și ca mine, cred că au fost multe suflete din sală- în diverse ipostaze.
    A fost un joc autentic, viața trăită pe scenă, un rezumat , presărat cu metafore spuse sau mimate.
    O zi frumoasă îți doresc!

    RăspundețiȘtergere
  11. Felicitări pentru această postare, Gina. Am păşit alături de tine, în linişte, pentru a nu tulbura frumosul.
    O seară deosebită, din nou, mă bucur încă găseşti răgazul necesar pentru astfel de ieşiri care aduc mulţumire şi ochiului şi spiritului.
    O zi bună să ai!

    RăspundețiȘtergere
  12. Cris,
    Pentru o piesă bună , pentru câteva ora în care să fiu eu , cu sufletul meu, îmi fac totdeauna timp!
    Mulțumesc pentru gânduri!
    O zi frumoasă vă doresc!

    RăspundețiȘtergere
  13. MAGNIFIC !!!
    MAGIC !!
    UNIC !
    'marca'
    BELIGAN/ PIERSIC

    povestea mi-a amintit pe alocuri de un film CHLOE
    poate l-ai văzut

    RăspundețiȘtergere
  14. CELLA,
    N-am văzut filmul, dar sunt de acord cu epitetele de mai sus!

    RăspundețiȘtergere
  15. @Invizibilul,
    criterii comune de apreciere!

    RăspundețiȘtergere
  16. Gina, Cred ca nu este prima oara cand iti spun ca te invidiez. Gusti viata din plin si nu ratezi oportunitatile. Cat mi-as fi dorit sa fi fost si eu acolo, prezent in acea atmosfera de basm. Insa, destinul meu poate ca este altul! Si bucuriile ni le putem gasi in directii diferite. Insa, lipsa de la aceste ocazii nu poate sa imi smulga decat regrete...

    RăspundețiȘtergere
  17. Vezi tu, Florentin, cum este viața! Se întâmplă să invidiem- pozitiv, vorbind- ceva , care pentru altul este simplu, mult prea simplu.
    Când m-am dus la facultate, mă visam profesoară într-un sat de munte, să am o căsuță albă, cu perdele croșetate. Nicio clipă nu m-am gândit că ar putea să-mi fie greu..vedeam ce voiam să văd.
    N-a fost așa.
    Acum aș vrea să am anii tăi, să vin de la școala , să fie zăpadă, să mă duc zilnic la școală, să văd fețele copiilor când le dau lucrare de control..doamne, cât de dragi îmi erau!
    Tu vrei să vezi spectacole!
    Le vei vedea! Timpul merge într-un singur sens!!!

    RăspundețiȘtergere
  18. minunat! aşa de frumos ai descris spectacolul că parcă am fost în sală.
    ce actor, acest Florin Piersic!

    o seară minunată, Gina!

    RăspundețiȘtergere
  19. Ottilia,
    Că -mi place și mi-a plăcut din totdeauna nu fac un secret. Dar, sincer, cu8 na pe inimă, la 75 de ani , este irezistibil!1
    Un spectacol viu!!
    Un actor Măreț!!!

    RăspundețiȘtergere
  20. Am citit cu mare atentie randurile scrise de tine si parca mi-ai creat senzatia ca am fost in sala.
    Poate nu intamplator Medeea a fost curtata de francezi.
    O seara culturala iti doresc!

    RăspundețiȘtergere
  21. Gabriela,
    A fost o seară plăcută!
    Medeea este o tipă foarte chic! Are un aer special! Și joacă natural, dar și disimulează, chiar mi-a plăcut. Ei doi „vibrează pe aceeași lungime de undă!
    Noapte frumoasă!

    RăspundețiȘtergere