luni, 23 ianuarie 2012

Până nu vine iarna,

, primăvară  nu să face.
 Să să aleagă din căpeteniile noastre cei care pot să fie buni. Aceia sînt ai noştri şi cu noi dimpreună vor lucrea binele, ca să le fie şi lor bine, precum ne sunt făgăduiţi!  -23 ianuarie 1821-Proclamația de la Padeș, Tudor Vladimirescu. (aici-/ro.wikipedia.org/wiki/Revolu%C8%9Bia_de_la_1821)

 Fiu de moșneni,născut în Vladimiri, Gorj-1780,  vorbitor de greacă și germană, administrator de moșie, vătaf de plai, Tudor Vladimirescu, Theodor, cum îi plăcea să se iscălească,   i se  adresa  boierului Nicolae  Văcărescu, însărcinat cu învingerea pandurilor pesemne dumneata pă nărod cu al căror sânge s-au hrănit și s-au poleit tot neamul boieresc, îl socotești nimic, și numai pe jefuitori îi numeri patrie... Dar cum nu socotiți dumneavoastră că patria se cheamă poporul, iar nu tagma jefuitorilor..

 Revoluția condusă de el a fost învinsă, Pandurul a fost ucis,(citește aici-www.lovendal.net/wp52/misterul-mortii-lui-tudor-vladimirescu/
dar, prin vocea lui, marile puteri europene au auzit despre Principatele Române, iar Poarta Otomană a renunțat a mai numi domni fanarioți.

14 comentarii:

  1. Strainii stiu mai bine istoria noastra, felul de a fi al poporului nostru, si au profitat din plin cand au avut ocazia. Azi suntem datori vanduti, chiar daca nu au mai fost domni fanarioti, fanariotii nu au disparut, ba inca sunt bine-mersi, noi nu.

    RăspundețiȘtergere
  2. Robert,
    Să așteptăm dragoste și încurajare de la străini, când atâția români, orbiți de putere și de bogăție, au uitat iubirea de neam?

    RăspundețiȘtergere
  3. Din trupurile noastre, de roată sfârtecate,
    şi-a izvodit pământul sublimii trandafiri,
    iar inimile, astăzi, ne sunt fântâni curate,
    purtând pentru vecie un Domn din Vladimiri.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Visul lui Tudor Vladimirescu

      „Tudor, Tudor, Tudorel,
      Dragul mamei voinicel!
      De când mama ți-ai lăsat
      Și olteni ți-ai adunat
      Pe ciocoi să-i prinzi în gheară
      Și s-alungi grecii din țară,
      Mult la față te-ai schimbat
      Și mi te-ai întunecat!
      Spune, maică, ce te doare
      Ca m-oi face vrăjitoare
      De alean să te descânt,
      Să calci vesel pe pământ.”
      „Alei, maică! alei, dragă!
      Curând visul mi-l dezleagă,
      Că știi, maică! am visat
      Buzduganu-mi fărâmat!
      Sabia-mi cea bună, nouă
      Am visat-o ruptă-n două,
      Pușca mea cea ghintuită
      Am visat-o ruginită!
      Maică! pistoalele mele
      Le-am visat făr' de oțele,
      Apoi încă-am mai văzut
      Șarpe galben prefăcut
      Ce purta coarne de țap
      Și creastă roșie-n cap,
      El avea ochi vânzător,
      Avea grai lingușitor
      Și mă tot ruga mereu
      Să mă duc la cuibul său.”
      „Ba, ferească Dumnezeu,
      Să nu te duci, fătul meu,
      C-acel șarpe veninos
      E vreun dușman ticălos,
      Vreun hoț volintiraș
      Și la inimă vrăjmaș.”
      „Maică, măiculița mea,
      Cum să scap de cursă rea?
      Căci un glas prevestitor
      Îmi tot spune c-am să mor”
      „Dar să mori, drăguțul meu,
      Facă ce-a vrea Dumnezeu!
      Dar să știi tu de la mine
      Că-un român voinic ca tine
      Pân ce cade, pân' ce moare
      Calcă șerpii în picioare,
      Căci de-un șarpe-nveninat
      I se iartă un păcat.”

      Ștergere
  4. Zilele trecute vorbeai despre puterea cuvantului.Azi,cuvinte simple,dar rostite din suflet,pentru suflet apar din noi in casuta ta.
    Stabat distante in ani,raman la fel de vii.
    De ce nu mai sunt astfel de oameni care sa poata ajuta omul numai prin cuvinte.
    Acum vorbele parca sunt rostite prea usor,nu mai au radacini,nu au credibilitate.

    Tudor...un cuvant care are rezonanta!
    Seara frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Angi,
      În urmă cu 191 de ani, în ziua de 23 ianuarie, Tudor își ridica plăieșii la luptă!„Poporul nu are altceva decât numai o dreptate!

      Ștergere
  5. Mie imi place statuia lui Tudor de pe str Eminescu. Pare facuta de fanarioti. Daca gasesc poza, o postez.

    RăspundețiȘtergere
  6. Gina, admir modul prin care transmiţi mesajul tău, pentru vremurile ce le trăim, prin evocarea istoriei. Similitidine dar şi antiteză.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aurora,
      Unele zile din calendar marchează ireversibil drumul spinos al istoriei!
      La mulți ani de Ziua Unirii!

      Ștergere
  7. La mulţi ani!
    Bine v-am găsit şi să fiţi sănătoşi şi fericiţi!

    RăspundețiȘtergere
  8. Servus Gina...ganduri bune si de la mine, am fost intr-o mica excursie, acum m-am intors.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Irina,
      Cu aceleași frumoase gânduri, astăzi, într-o zi specială-
      La mulți ani!

      Ștergere